Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Silvie Šabacká Tvorba interaktivních výukových materiálů pomocí pdfLATEXu 10. 4. 2013 Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy otázek a testů – opakování Typy otázek a testů v AcroTEXu (balíček exerquiz) Opakování z minulé přednášky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy otázek a testů – opakování Typy otázek a testů Otázky Otázky s výběrem z nabízených možností Jedna správna odpověď: prostředí answers Více správných odpovědí: prostředí manswers Otevřené (doplňovací) otázky pro zápis vlastní odpovědi Textová otázka – příkaz RespBoxTxt Matematická otázka – příkaz RespBoxMath Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy otázek a testů – opakování Typy otázek a testů Otázky Otázky s výběrem z nabízených možností Jedna správna odpověď: prostředí answers Více správných odpovědí: prostředí manswers Otevřené (doplňovací) otázky pro zápis vlastní odpovědi Textová otázka – příkaz RespBoxTxt Matematická otázka – příkaz RespBoxMath Testy Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí oQuestion Pouze! pro doplňovací otázky (textové a matematické pole). Prostředí shortquiz nebo shortquiz* Testy s celkovým vyhodnocením až na konci Prostředí quiz nebo quiz* Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy otázek a testů – opakování Otevřené otázky v prostředí oQuestion Základní struktura prostředí oQuestion Textová otázka \begin{oQuestion}{JmenoOtazky} ... zadání otázky ... \RespBoxTxt{...}{...}{...}{odpoved} \CorrAnsButton{odpoved}\sqTallyBox\sqClearButton \end{oQuestion} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy otázek a testů – opakování Otevřené otázky v prostředí oQuestion Základní struktura prostředí oQuestion Textová otázka \begin{oQuestion}{JmenoOtazky} ... zadání otázky ... \RespBoxTxt{...}{...}{...}{odpoved} \CorrAnsButton{odpoved}\sqTallyBox\sqClearButton \end{oQuestion} Matematická otázka \begin{oQuestion}{JmenoOtazky} ... zadání otázky ... \RespBoxMath{vysledek}(promenne){4}{.0001}{...[0,1]...} \CorrAnsButton{vysledek}\sqTallyBox\sqClearButton \end{oQuestion} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy otázek a testů – opakování Prostředí shortquiz Základní struktura testu shortquiz \begin{shortquiz}[JmenoTestu] ... text ... \begin{questions} % začátek otázek \item ... zadání otázky ... \begin{answers}{pocet-sloupcu} % začátek nabízených odp. ... \Ans0 chybná odpověď & % oddělení odpovědi ... % (jako buňky v tabulce) \Ans1 správná odpověď & ... \end{answers} % konec seznamu odpovědí \item ... % začátek další otázky ... \end{questions} % konec otázek \end{shortquiz} % konec shortquizu Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy otázek a testů – opakování Prostředí shortquiz Základní struktura testu shortquiz s Choices \begin{shortquiz}[JmenoTestu] ... text ... \begin{questions} % začátek otázek \item ... zadání otázky ... \begin{answers}{pocet-sloupcu} % začátek nabízených odp. \bChoices[pocet-sloupcu] % začátek výčtu možností ... \Ans0 chybná odpověď \eAns % ukončení odpovědi ... \Ans1 správná odpověď \eAns ... \eChoices % konec výčtu možností \end{answers} % konec seznamu odpovědí \item ... % začátek další otázky \end{questions} % konec otázek \end{shortquiz} % konec shortquizu Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s okamžitou zpětnou vazbou Typy testů v AcroTEXu (balíček exerquiz) 2.1 Prostředí shortquiz – doplnění Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí shortquiz – doplnění první přednášky Připomeňme si z minulé přednášky ukázku otázek s výběrem z nabízených možností : Form Style – možnosti ve tvaru zaškrtávacích políček (check boxes)1. Doplňme, že tento styl je implicitní v prostředí shortquiz*. Je rovnice y3(x) − 3y2(x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? ano ne 1 Zaškrtávací políčko může mít v rámci prostředí quiz namísto čtverečků také tvar kruhů. Toto platí pouze pro otázky s jednou správnou odpovědí, ukázka na str. XXX Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí shortquiz – doplnění první přednášky Připomeňme si z minulé přednášky ukázku otázek s výběrem z nabízených možností : Form Style – možnosti ve tvaru zaškrtávacích políček (check boxes)1. Doplňme, že tento styl je implicitní v prostředí shortquiz*. Je rovnice y3(x) − 3y2(x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? ano ne Link Style – abecední seznam tj. možnosti typu (a), (b), (c), . . . Doplňme, že tento styl je implicitní v prostředí shortquiz: Je rovnice y (x) − 3y (x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? (a) ano (b) ne 1 Zaškrtávací políčko může mít v rámci prostředí quiz namísto čtverečků také tvar kruhů. Toto platí pouze pro otázky s jednou správnou odpovědí, ukázka na str. XXX Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí shortquiz – doplnění první přednášky Všimněte si! V prvním testu, tedy v prostředí shortquiz*, jsou vypnuta vyskakovací okna s informací o správnosti naší odpovědi. Toho lze dosáhnout příkazem sqTurnOffAlerts. Nastavení vrátíme zpět příkazem sqTurnOnAlerts (defaultní nastavení). Pozor! V prostředí shortquiz tento příkaz nefunguje. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí shortquiz – doplnění první přednášky Všimněte si! V prvním testu, tedy v prostředí shortquiz*, jsou vypnuta vyskakovací okna s informací o správnosti naší odpovědi. Toho lze dosáhnout příkazem sqTurnOffAlerts. Nastavení vrátíme zpět příkazem sqTurnOnAlerts (defaultní nastavení). Pozor! V prostředí shortquiz tento příkaz nefunguje. Implicitní název testu v prostředí shortquiz* či shortquiz je změněn na . Toho docílíme předefinováním příkazu sqlabel. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí shortquiz – doplnění první přednášky Zdrojový kód prvního testu: % predefinovani implicitniho jmena "Quiz": \renewcommand\sqlabel{\textcolor{red}{% $\blacktriangleright$}} \begin{shortquiz*}[sq-DR1] \sqTurnOffAlerts Je rovnice $y^3(x) - 3 y^2(x) + 3y(x) -1 = 0$ diferenciální? \begin{answers}{4} \Ans0 ano &\Ans1 ne \end{answers} \end{shortquiz*} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s celkovým vyhodnocením Typy testů v AcroTEXu (balíček exerquiz) 2.2 Testy s celkovým vyhodnocením Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s celkovým vyhodnocením Testy s celkovým vyhodnocením – prostředí quiz Nechť je dána rovnice y (x) − 2xy(x) + (y )2(x) = 0. 1. [2b.] Jedná se o diferenciální rovnici? (a) ano (b) ne 2. [1b.] Pokud se jedná o diferenciální rovnice, doplňte její řád, jinak zapiště "0". Pole skóre Pole bodů Správná odpověď: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s celkovým vyhodnocením Testy s celkovým vyhodnocením – prostředí quiz pro tvorbu větších testů možné zadat více otázek výčtovým prostředím questions, jednotlivé otázky pak začínají příkazem item můžeme využívat otázky doplňovací i otázky s výběrem z možností odpovídat na otázky je možné až po spuštění testu tlačítkem Start testu a ukončíme jej tlačítkem Konec testu celkové vyhodnocení testu až po ukončení testu, má tedy smysl přidělovat otázkám bodové ohodnocení příkazem PTs{pocet-bodu} vyhodnocení obstarávají políčka ScoreField, PointsField, PercentField, eqButton a AnswerField jeden povinný parametr – jedinečný název testu Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s celkovým vyhodnocením Testy s celkovým vyhodnocením – prostředí quiz Základní struktura \begin{quiz}{q1} % <-- jednoznačné jméno Případný komentář k~celému testu \begin{questions} % začátek otázek \item Zadání první otázky ... \item\PTs{body} další otázka ... \end{questions} % konec otázek \end{quiz} % konec quizu \eqButton\currQuiz % Tlačítko "Oprava" Počet správných odpovědí: \ScoreField\currQuiz Získané body: \PointsField\currQuiz Procentuální úspěšnost: \PercentField\currQuiz Správná odpověď: \AnswerField\currQuiz Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s celkovým vyhodnocením Sazba příkladu ze strany 16 \begin{quiz}{qEx1} Nechť je dána rovnice $y’’’(x) - 2xy(x) + (y’)^2(x) = 0$. \begin{questions} \item\PTs{2} Jedná se o~diferenciální rovnici? \begin{answers}{4} \bChoices \Ans[2]{1} ano\eAns \Ans[-0.5]{0} ne \eAns \eChoices \end{answers} \item\PTs{1} Pokud se jedná o~diferenciální rovnice... \RespBoxTxt[\rectW{4cm}\Q{1}]{3}{0}{1}{0} \CorrAnsButton{Diferenciální rovnice 3. rádu.} \end{questions} \end{quiz} \begin{flushright}Správná odpověď: \AnswerField\currQuiz \end{flushright} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s celkovým vyhodnocením Vyhodnocení testů v prostředí quiz správná odpověď označena zelenou fajfkou . správné zodpovězení označeno zelenou tečkou G, nesprávné červeným křížkem . pokud byla doplňovací otázka (či podotázka) zodpovězena správně, rámeček zezelená, jinak zčervená. Hodnotící pole: Počet správných odpovědí: \ScoreField{nazev-testu} Získané body: \PointsField{nazev-testu} Procentuální úspěšnost: \PercentField{nazev-testu} Parametr nazev-testu je stejný jako název celého testu, který je uvedený u příkazu quiz. Tento název lze nahradit makrem currQuiz, které se odvolává na název aktuálního testu, př. \ScoreField\currQuiz. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s celkovým vyhodnocením Bodování testů v prostředí quiz Body přidělíme, následně po item, příkazem PTs{hodnota}. U otevřených otázek se navíc body uvádějí volitelným parametrem příkazu Ans tj. \Ans[body]{hodnota}. Chceme-li zobrazit body, které: je možno získat, pak v hlavičce dokumentu uvedeme příkaz \PTsHook{[\eqPTs\text{b.}]} jsme získali, pak povolíme jejich zobrazení u každé otázky příkazem showCreditMarkup. Implicitně se za získanými body objeví zkratka pt či pts), což můžeme přejmenovat na české „b“ příkazem \ptLabel{b} či \ptsLabel{b}. Vhodné především pokud se test skládá z různě bodovaných otázek. Tento příkaz můžeme uvést v záhlaví dokumentu nebo před testem. Zobrazování bodů zpětně zakáže příkaz hideCreditMarkup. Příkaz negPointsAllowed. . . povolení záporných bodů (lze uvádět jen u otázek s výběrem možností). Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s celkovým vyhodnocením Bodování testů v prostředí quiz 1. [1b.] Které z následujících funkcí jsou řešením diferenciální rovnice y + 2y + y = 0 ? (a) y = et (b) y = e−t (c) y = te−t (d) y = t2e−t 2. [2b.] Vypočítejte ∂ ∂x 5x2y = Správně zodpovězené otázky: Získané body: Procento úspěšnosti: Zobrazení správného výsledku: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s celkovým vyhodnocením Bodování testů v prostředí quiz Zdrojový kód předchozího testu \begin{quiz}{Q1bodovani} \begin{questions} \item\PTs{1} Které z~následujících ... \begin{manswers}{4} \bChoices \Ans[-0.5]{0} $y=\E^t$\eAns \Ans[0.5]{1} $y=\E^{-t}$\eAns \Ans[0.5]{1} $y=t\E^{-t}$\eAns \Ans[-0.5]{0} $y=t^2\E^{-t}$\eAns \eChoices \end{manswers} \item\PTs{2} Vypočítejte $\dfrac{\partial}{\partial x}...$ \RespBoxMath{10*x*y}(xy){4}{.0001}{[0,1]x[0,1]}% \hspace{2mm}\CorrAnsButton{10*x*y} \end{questions} \end{quiz}\hspace{2mm}\eqButton\currQuiz\\ Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s celkovým vyhodnocením Jednotlivá hodnotící pole můžeme vysázet například v tabulce: \begin{tabular}{ll} Správně zodpovězené otázky:& \ScoreField{Q1bodovani}\\ Získané body:& \PointsField{Q1bodovani}\\ Procento úspěšnosti:& \PercentField{Q1bodovani}\\ Zobrazení správného výsledku:& \AnswerField{Q1bodovani} \end{tabular} Pozor! Pokud máme v testu pole pro doplnění matematického výrazu a k němu odpovídající příkaz CorrAnsButton, pak se stisknutím tlačítka Opravit objeví za doplňovacím polem tlačítko Ans. Aby si uživatel mohl zobrazit správnou odpověď, je třeba ješte vytvořit pole pro zápis této odpovědi příkazem AnswerField. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s celkovým vyhodnocením Možnosti v zadávání bodů u otevřených otázek a případné chyby Které z následujících funkcí jsou řešením diferenciální rovnice y + 2y + y = 0 ? 1. [1b.] U příkazů Ans neuvedeme žádné body. (a) y = et (b) y = e−t (c) y = te−t (d) y = t2e−t 2. [1b.] Chyba: Součet bodů u příkazů Ans = hodnotě u PTs (a) y = et (b) y = e−t (c) y = te−t (d) y = t2e−t 3. Chyba: Neuvedeme příkaz PTs: (a) y = et (b) y = e−t (c) y = te−t (d) y = t2e−t Správně zodpovězené otázky: Získané body: Procento úspěšnosti: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s celkovým vyhodnocením Kombinace otázek s jednou či s více správnými odpovědmi Vyplňování testů je příjemnější, pokud jsou otázky s jednou či s více správnými možnostmi vzhledově jednoznačně odlišeny, aby respondent věděl, kolik na danou otázku může očekávat odpovědí (jednu či více). Právě k tomuto účelu můžeme v rámci prostředí quiz využít Link a Form styly otázek. Jako příklad uveďmě následující dva testy. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s celkovým vyhodnocením Kombinace otázek s jednou či s více správnými odpovědmi V rámci jednoho testu typu quiz změníme zaškrtávací čtverečky na abecední výčet příkazem useForms, zpět na čtverečky pak příkazem useLinks. Příkazy uvádíme před daným prostředím answers či manswers. Více správných odpovědí – form style (čtverečky) 1. [2b.] Která z následujících funkcí je řešením diferenciální rovnice y + 2y + y = 0? y = et y = e−t y = te−t y = t2e−t Právě jedna správná odpověď – link style (abecední seznam) 2. [1b.] Je rovnice y (x) − 2xy(x) + (y )2(x) = 0 diferenciální? (a) ano (b) ne Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Typy testů v AcroTEXu Testy s celkovým vyhodnocením Vzhled testů v prostředí quiz Kombinace otázek s jednou či s více správnými odpovědmi V rámci jednoho testu typu quiz změníme zaškrtávací čtverečky na kruhy příkazem useMCCircles, zpět na čtverečky nastavíme nabízené možnosti odpovědí příkazem useMCCRects. Více správných odpovědí – čtverečky 1. [2b.] Rozhodni, která následující diferenciální rovnice je lineární. y + ex y = x2y2 y + sin x = x3y xy + ln x − x2y = 0 y + cos y = tan x Právě jedna správná odpověď – kolečka 2. [1b.] Je rovnice y3(x) − 3y2(x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? ano ne Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Vnořené otázky Práce s interaktivními testy v AcroTEXu (balíček exerquiz) 3. Vnořené otázky (podotázky) Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Vnořené otázky Vnořené otázky (podotázky) Pojem funkce 1. Vypočítejte funkční hodnoty funkce f (x, y) = arcsin x y + cos π y . (a) f (1, 1) = (b) f ( √ 3, 2) = (c) f (2, 4) = (d) f (3 √ 2, 6) = (e) f (t, t) = Počet správných odpovědí: Správná odpověď: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Vnořené otázky Vnořené otázky (podotázky) Sazba předchozího testu: \titleQuiz{Pojem funkce} \begin{quiz*}{QzFce} \begin{questions} \multipartquestion \item Vypočítejte ... \begin{questions} \item $f(1,1)=$ \mf{pi/2-1} \CorrAnsButton{pi/2-1} ... \item $f(t, t)=$ \mfj[.5in]{pi/2+cos(pi/t)}{t} \CorrAnsButton{pi/2+cos(pi/t)} \end{questions} \end{questions} \end{quiz*}\:\eqButton[\CA{Výsledky}]\currQuiz\\ Počet správných odpovědí: \ScoreField\currQuiz Správná odpověď: \AnswerField\currQuiz Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Obrázky v testech Práce s interaktivními testy v AcroTEXu (balíček exerquiz) 4. Začlenění obrázků do testů Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Obrázky v testech Pojem funkce Na základě grafu funkce vyberte graf jejích vrstevnic. (a) 1 −1 −2 20 3 1 x 0 2 −2 −1 y −3 (b) −0,8 −3,2 2,4 −1,6 −4,0 4,0 −4,0 0,8 y −3,2 −2,4 2,4 1,6 −0,8 0,0 −2,4 4,0 x 0,8 3,20,0 3,2 1,6−1,6 (c) 3,2 0,0 y 0,8 1,6 x 2,4 0,0 4,0 4,0 −2,4 −1,6−2,4 −0,8 −3,2 −1,6 −4,0 −0,8 −4,0 0,8−3,2 2,4 1,6 3,2 Počet správných odpovědí: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití 2 Obrázky v testech Začlenění obrázků do testů – sazba pomocí minipage \begin{answers}{3} \bChoices \Ans[1]{1} \begin{minipage}{.27\textwidth} \includegraphics[width=\textwidth]{obr1.pdf} \end{minipage}% \eAns \Ans{0} \begin{minipage}{.27\textwidth} \includegraphics[width=\textwidth]{obr2.pdf} \end{minipage}% \eAns \Ans{0} \begin{minipage}{.27\textwidth} \includegraphics[width=\textwidth]{obr3.pdf} \end{minipage}% \eAns \eChoices \end{answers}