Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Silvie Šabacká Tvorba interaktivních výukových materiálů pomocí pdfLATEXu 15. 1. 2013 Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Stručný úvod do AcroTEXu Úvod Co je to AcroTEX? AcroTEXeDucation Bundle (AcroTEX) poskytuje sjednocenou sadu výukových prostředků (sbírka LATEXovských balíčků) Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Stručný úvod do AcroTEXu Úvod Co je to AcroTEX? AcroTEXeDucation Bundle (AcroTEX) poskytuje sjednocenou sadu výukových prostředků (sbírka LATEXovských balíčků) základem je balíček exerquiz, který umožňuje tvorbu cvičení a testů s okamžitou zpětnou vazbou a vyhodnocením Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Stručný úvod do AcroTEXu Úvod Co je to AcroTEX? AcroTEXeDucation Bundle (AcroTEX) poskytuje sjednocenou sadu výukových prostředků (sbírka LATEXovských balíčků) základem je balíček exerquiz, který umožňuje tvorbu cvičení a testů s okamžitou zpětnou vazbou a vyhodnocením k sazbě je potřeba LATEX Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Stručný úvod do AcroTEXu Úvod Co je to AcroTEX? AcroTEXeDucation Bundle (AcroTEX) poskytuje sjednocenou sadu výukových prostředků (sbírka LATEXovských balíčků) základem je balíček exerquiz, který umožňuje tvorbu cvičení a testů s okamžitou zpětnou vazbou a vyhodnocením k sazbě je potřeba LATEX dostupný zdarma (spolu s dokumentací, ukázkovými sobory aj.) na stránkách autora D. P. Storyho: www.math.uakron.edu/~dpstory/webeq.html Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Stručný úvod do AcroTEXu Úvod Instalace AcroTEXu Instalace zmínit ještě balíček exerquiz?? instalační balíček acrotex_pack.zip: stáhneme a rozbalíme v libovolném adresáři LATEXem přeložíme instalační soubor acrotex.ins všechny soubory vzniklé překladem v bodě 2. nakopírujeme do adresářové struktury, která je prohledávaná systémeme LATEX nakonec obnovíme databázi balíčků LATEXu (spuštěním příkazu texhash z příkazové řádky) AcroTEXpodporuje tři způsoby tvorby dokumentů: pdftex, dvipdfm a dvipsone nebo dvips1. My budeme využívat způsob první – překlad pdflatexem. 1 Pak musíme použít komerční Adobe Acrobat Distiller a Adobe Acrobat Professional. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Stručný úvod do AcroTEXu Úvod Použití AcroTEXu při tvorbě PDF dokumentů Příklad hlavičky dokumentu: \documentclass[11pt]{article} \usepackage[czech]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage{graphicx} \usepackage{amsmath,amssymb} % Matematika ... % Pro tvorbu interaktivních testů nutno načíst balíčky: \usepackage{hyperref} \usepackage[pdftex,czech]{exerquiz} ... Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Typy otázek a testů v AcroTEXu (balíček exerquiz) 1. Typy otázek Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Typy otázek v AcroTEXu V testech se můžeme setkat se dvěma základními typy otázek: 1 Otázky s výběrem z nabízených možností Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Typy otázek v AcroTEXu V testech se můžeme setkat se dvěma základními typy otázek: 1 Otázky s výběrem z nabízených možností Prostředí answers (případně manswers) Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Typy otázek v AcroTEXu V testech se můžeme setkat se dvěma základními typy otázek: 1 Otázky s výběrem z nabízených možností Prostředí answers (případně manswers) Možný různý vzhled – zaškrtávací políčka tzv. Form Style (tvar čtverečků případně koleček), abecední seznam tzv. Link Style. Nastavení vzhledu viz 2. přednáška. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Typy otázek v AcroTEXu V testech se můžeme setkat se dvěma základními typy otázek: 1 Otázky s výběrem z nabízených možností Prostředí answers (případně manswers) Možný různý vzhled – zaškrtávací políčka tzv. Form Style (tvar čtverečků případně koleček), abecední seznam tzv. Link Style. Nastavení vzhledu viz 2. přednáška. 2 Otevřené otázky – obsahují pole pro zápis vlastní odpovědi Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Typy otázek v AcroTEXu V testech se můžeme setkat se dvěma základními typy otázek: 1 Otázky s výběrem z nabízených možností Prostředí answers (případně manswers) Možný různý vzhled – zaškrtávací políčka tzv. Form Style (tvar čtverečků případně koleček), abecední seznam tzv. Link Style. Nastavení vzhledu viz 2. přednáška. 2 Otevřené otázky – obsahují pole pro zápis vlastní odpovědi Textová otázka, příkaz RespBoxTxt Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Typy otázek v AcroTEXu V testech se můžeme setkat se dvěma základními typy otázek: 1 Otázky s výběrem z nabízených možností Prostředí answers (případně manswers) Možný různý vzhled – zaškrtávací políčka tzv. Form Style (tvar čtverečků případně koleček), abecední seznam tzv. Link Style. Nastavení vzhledu viz 2. přednáška. 2 Otevřené otázky – obsahují pole pro zápis vlastní odpovědi Textová otázka, příkaz RespBoxTxt Matematická otázka, příkaz RespBoxMath Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otázky s výběrem z nabízených možností Typy otázek v AcroTEXu (balíček exerquiz) 1.1 Otázky s výběrem z nabízených možností Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otázky s výběrem z nabízených možností Form a Link Style – jedna či více správných odpovědí Form Style – možnosti ve tvaru zaškrtávacích políček (check boxes)2 Je rovnice y3(x) − 3y2(x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? ano ne 2 Zaškrtávací políčko může mít také tvar kruhů, více v 2. přednášce. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otázky s výběrem z nabízených možností Form a Link Style – jedna či více správných odpovědí Form Style – možnosti ve tvaru zaškrtávacích políček (check boxes)2 Je rovnice y3(x) − 3y2(x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? ano ne Link Style – abecední seznam tj. možnosti typu (a), (b), (c), . . . Je rovnice y (x) − 3y (x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? (a) ano (b) ne 2 Zaškrtávací políčko může mít také tvar kruhů, více v 2. přednášce. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otázky s výběrem z nabízených možností Form a Link Style – jedna či více správných odpovědí Form Style – možnosti ve tvaru zaškrtávacích políček (check boxes)2 Je rovnice y3(x) − 3y2(x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? ano ne Link Style – abecední seznam tj. možnosti typu (a), (b), (c), . . . Je rovnice y (x) − 3y (x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? (a) ano (b) ne Oba vzhledy (styly) můžeme použít v otázkách: s jednou správnou odpovědí: prostředí answers nebo 2 Zaškrtávací políčko může mít také tvar kruhů, více v 2. přednášce. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otázky s výběrem z nabízených možností Form a Link Style – jedna či více správných odpovědí Form Style – možnosti ve tvaru zaškrtávacích políček (check boxes)2 Je rovnice y3(x) − 3y2(x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? ano ne Link Style – abecední seznam tj. možnosti typu (a), (b), (c), . . . Je rovnice y (x) − 3y (x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? (a) ano (b) ne Oba vzhledy (styly) můžeme použít v otázkách: s jednou správnou odpovědí: prostředí answers nebo s několika správnými odpovědmi: prostředí manswers. 2 Zaškrtávací políčko může mít také tvar kruhů, více v 2. přednášce. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otázky s výběrem z nabízených možností Form a Link Style – jedna správná odpověď Základní struktura prostředí answers Zadání otázky... \begin{answers}{počet-sloupců} \Ans{hodnota} ... & \Ans{hodnota} ... \end{answers} Povinné parametry: za příkazem Ans: odpověď na otázku může být správná (hodnota=1) či špatná (hodnota=0). za prostředím answers: počet sloupců, který pokud = 1, pak odpovědi tvoří seznam. > 1, pak odpovědi tvoří tabulku a používáme obvyklý zápis tj. & k oddělení sloupců a \\ k ukončení řádků. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otázky s výběrem z nabízených možností Form a Link Style – jedna správná odpověď Příklady použití (za otázkami následuje kód): Možnosti seřazeny do seznamu ano ne \begin{answers}{1} %<- Odpovědi tvoří seznam \Ans{0} ano \Ans{1} ne \end{answers} Možnosti seřazeny do tabulky x y x*y z \begin{answers}{3} %<- Odpovědi tvoří tabulku \Ans0 x & \Ans1 y & \Ans0 x*y \\ \Ans1 z \end{answers} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otázky s výběrem z nabízených možností Form a Link Style – více správných odpovědí Základní struktura prostředí manswers (od prostředí answers se neliší vzhledově, ale syntakticky): výběr možností je nutné uzavřít mezi příkazy bChoices a eChoices, jednotlivé možnosti vymezíme příkazy Ans a eAns. Zadání otázky... \begin{manswers}{počet-sloupců} \bChoices[počet-využitých-sloupců] \Ans{hodnota}... \eAns \Ans{hodnota}... \eAns ... \eChoices \end{manswers} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otázky s výběrem z nabízených možností Form a Link Style – více správných odpovědí Příklady otázek využívající prostředí manswers Které z následujících funkcí jsou řešením diferenciální rovnice y + 2y + y = 0 ? y = et y = e−t y = te−t y = t2e−t Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otázky s výběrem z nabízených možností Form a Link Style – více správných odpovědí Příklady otázek využívající prostředí manswers Které z následujících funkcí jsou řešením diferenciální rovnice y + 2y + y = 0 ? y = et y = e−t y = te−t y = t2e−t Link Style – možnosti typu (a), (b), (c), . . . Rozhodněte, která z následujících diferenciálních rovnic je lineární. (a) y + ex y = x2y2 (b) y + sin x = x3y (c) xy + ln x − x2y = 0 (d) y + cos y = tan x Poznámka: Zdrojový kód testů naleznete ve 2. přednášce. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otázky s výběrem z nabízených možností Form a Link Style – prostředí answers Příkazy bChoices a eChoices můžeme využít také v prostředí answers. Výhodou je: větší přehlednost kódu možnost sazby jen do určitých sloupců jednoznačný vzhled poslouží při automatické tvorbě testů Příklad použití: \begin{answers}{4} %<- 4 sloupce \bChoices[2] %<- použij pouze 2 sloupce \Ans0 jedna možnost\eAns %<- jednotlivé možnosti \Ans0 ještě jedna\eAns % ohraničené \Ans...\eAns \Ans0 a další\eAns \Ans1 další možnost\eAns %<- answers = jen 1 správná \eChoices % odpověď \end{answers} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otevřené otázky Typy otázek v AcroTEXu (balíček exerquiz) 1.2 Otevřené otázky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otevřené otázky Otevřená textová otázka Textová otázka – jako odpověď lze napsat textový řetězec. Během 17. století dva evropští matematici použili a rozšířili práci dřívějších vědců. Nyní je považujeme za zakladatele Matematické analýzy. Koho máme na mysli? Pojmenuj jednoho ze zakladatelů Matematické analýzy. Zdrojový kód otázky – příkaz RespBoxTxt má tři povinné paramety: \RespBoxTxt filter {0} metoda {0} počet alternativ {4} plus seznam alternativ {Isaac Newton}{Newton}{Gottfried Leibniz}{Leibniz} \CorrAnsButton{Isaac Newton nebo Gottfried Leibniz} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otevřené otázky Otevřená textová otázka Parametr filter určuje jakým způsobem jsou upraveny odpovědi respondenta a autora před samotným porovnáním: -1: Žádné úpravy (jsou zachovány mezery, velikost písma a interpunkce). 0: Převod na malá písmena, mezery a neabecední znaky jsou vypuštěny. 1: Převod na malá písmena, jsou vypuštěny mezery. 2: Jsou vypuštěny mezery. Parametrem metoda určíme porovnávací metodu 0: Přesná shoda (odpovědi jsou před porovnáním filtrovány). 1: Odpověď respondenta je hledána jako podřetězec v autorské odpovědi. Za parametrem počet alternativ musí bezprostředně následovat seznam jednotlivých možností, jež jsou považovány za správnou odpověď. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otevřené otázky Otevřená matematická otázka Matematická otázka – jako odpověď lze napsat matematický výraz. Najděte řešení diferenciální rovnice (2xy + 4x3 y) dx + (x2 + x4 ) dy = 0. c = Zdrojový kód otázky – základní parametry příkazu RespBoxMath: \RespBoxMath správná odpověď {x2 ∗ y + x4 ∗ y} proměnné (xy) počet bodů {4} přesnost {.0001} interval {[0, 1]x[0, 1]} \CorrAnsButton{x^2*y+x^4*y} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otevřené otázky Otevřená matematická otázka Algoritmus pro porovnání správné odpovědi: Ze zadaného intervalu je náhodně vybrán daný počet bodů (obvykle 3 či 4), jsou spočítány jejich funkční hodnoty a to jak pro autorskou odpověď (parametr správná odpověď), tak pro odpověď respondenta. Tyto funkční hodnoty jsou mezi sebou porovnány. Liší-li se nějaký z výsledků s vyšší odchylkou (než udává přesnost), pak je odpověď respondenta vyhodnocena jako nesprávná. Správná odpověď musí být číselná hodnota nebo funkce. Parametr proměnné je volitelný, implicitní hodnota je x. Pro více proměnných používáme zápis v abecedním pořadí (xyz). V parametru interval použijeme standardní intevalovou notaci [a,b]. Pro otázky s více proměnnými, oddělíme jednotlivé intervaly ke každé proměnné znakem x např. [0,2]x[1,2]x[3,4]. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otevřené otázky Pravidla pro zápis matematiky v testech K zápisu odpovědí do matematického pole používáme následující notaci: Desetinná čísla: Desetinnou čárku pište jako tečku, čili 1.2 místo 1,2. Ludolfovo číslo π jako pi, Eulerovo číslo jako e. Znak dělení: Použijte lomítko /. Znak násobení: Symbol *, např. 4*x pro 4x. Mocnina: Symbol ^, např. 4*x^3 pro 4x3, 12*x^(-6) pro 12x−6. Odmocnina: √ x zapište jako sqrt(x) nebo x^(1/2). Pozor! výraz x^1/2 není √ x. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy otázek Otevřené otázky Pravidla pro zápis matematiky v testech Závorky: Je možno použít kulaté ( ), hranaté [ ] či složené { }. Závorky je nutné! uvádět, vymezují argumenty funkcí, definují pořadí operací. Pište sin(x) raději než sin x, 4*x*(x^2+1)^3 pro 4x(x2 + 1)3, 4^(2*x+1) pro 42x+1. Nepište sin^2(x) pro sin2 (x), ale (sin(x))^2. Funkce, které můžete použít: Trigonometrické: sin, cos, tan, cot, sec, csc. Inverzní trigonometrické: asin, acos, atan. Logaritmus: log či ln (přirozený logaritmus), př. ln(x). Exponenciála: ex můžete zadat jako exp(x) nebo e^x. Absolutní funkce: abs(·) nebo také | · |, tedy můžete zapsat buď abs(x) nebo |x|. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy testů Typy otázek a testů v AcroTEXu (balíček exerquiz) 2. Typy testů Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy testů Typy testů v AcroTEXu Testy s okamžitou zpětnou vazbou Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy testů Typy testů v AcroTEXu Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí oQuestion Pouze! pro doplňovací otázky (textové a matematické pole). Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy testů Typy testů v AcroTEXu Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí oQuestion Pouze! pro doplňovací otázky (textové a matematické pole). Prostředí shortquiz nebo shortquiz* Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy testů Typy testů v AcroTEXu Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí oQuestion Pouze! pro doplňovací otázky (textové a matematické pole). Prostředí shortquiz nebo shortquiz* Testy s celkovým vyhodnocením až na konci Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy testů Typy testů v AcroTEXu Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí oQuestion Pouze! pro doplňovací otázky (textové a matematické pole). Prostředí shortquiz nebo shortquiz* Testy s celkovým vyhodnocením až na konci Prostředí quiz nebo quiz* Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy testů Testy s okamžitou zpětnou vazbou Typy testů v AcroTEXu (balíček exerquiz) 2.1 Testy s okamžitou zpětnou vazbou Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy testů Testy s okamžitou zpětnou vazbou Testy s okamžitou zpětnou vazbou – prostředí oQuestion oQuestion Vypočtěte: 3 · 4 = Prostředí oQuestion jednoduché prostředí pro samostatné krátké otázky vždy jen na 1 otázku můžeme využít pouze! doplňovací otázky vyhodnocení probíhá okamžitě, obstarávají jej tlačítka (příkaz CorrAnsButton{správná odpověď}) a (příkaz sqClearButton) pole pro výpis počtu špatných odpovědí sqTallyBox jeden povinný parametr – název otázky (v rámci dokumentu musí být jedinečný) Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy testů Testy s okamžitou zpětnou vazbou Testy s okamžitou zpětnou vazbou – prostředí oQuestion Základní struktura \begin{oQuestion}{jednoznacne-jmeno} \end{oQuestion} Sazba předchozího příkladu \begin{oQuestion}{oQ} \textcolor{red}{oQuestion} Vypočtěte: $3 \cdot 4 =$ \RespBoxTxt[\rectW{2cm}]{0}{0}{1}{12} \CorrAnsButton{12}\sqTallyBox\sqClearButton \end{oQuestion} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy testů Testy s okamžitou zpětnou vazbou Testy s okamžitou zpětnou vazbou – prostředí shortquiz Kvíz. Je dána následující rovnice y3(x) − 3y2(x) − 1 = 0. 1. Je tato rovnice diferenciální? (a) ano (b) ne 2. Pokud se jedná o diferenciální rovnici, doplňte její řád, jinak zapiště "0". Prostředí shortquiz či shortquiz* pro tvorbu krátkých, jednoduchých kvízů možné zadat více otázek výčtovým prostředím questions, jednotlivé otázky pak začínají příkazem item můžeme využívat otázky doplňovací či s výběrem z možností vyhodnocení otázek probíhá okamžitě za každou otázkou zvlášť, obstarávají jej stejná tlačítka jako u prostředí oQuestion volitelný parametr jméno testu je nutné! uvést použijeme-li otevřené otázky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy testů Testy s okamžitou zpětnou vazbou Testy s okamžitou zpětnou vazbou – prostředí shortquiz Základní struktura \begin{shortquiz}[sq1] % <-- jednoznačné jméno Případný komentář k~celému testu \begin{questions} \item Zadání první otázky \item další otázka . . \end{questions} \end{shortquiz} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy testů Testy s okamžitou zpětnou vazbou Sazba předchozího příkladu \begin{shortquiz} Je dána následující rovnice $y^3(x) - 3 y^2(x) -1 = 0$. \begin{questions} \item Je tato rovnice diferenciální? \begin{answers}{4} \bChoices \Ans0 ano\eAns \Ans1 ne \eAns \eChoices \end{answers} \item Pokud se jedná o~diferenciální rovnici, doplňte její řád, jinak zapiště "0". \RespBoxTxt[\rectW{2cm}\Q{1}]{0}{0}{1}{0} \CorrAnsButton{Nejedná se o~diferenciální rovnici.} \sqTallyBox\sqClearButton \end{questions} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – základní použití Typy testů Testy s okamžitou zpětnou vazbou Testy s okamžitou zpětnou vazbou – prostředí shortquiz Prostředí shortquiz můžeme také použít pro jednu otevřenou otázku (tedy jako oQuestion), pak neuvádíme prostředí questions: \begin{shortquiz}[jednoznacne-jmeno] \end{shortquiz}