Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Tvorba interaktivních výukových her Silvie Šabacká Tvorba interaktivních výukových materiálů pomocí pdfLATEXu 24. 4. 2013 Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Riskuj Interaktivní hry – 1. Riskuj (balíček jeopardy) Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Riskuj Hra Riskuj – balíček jeopardy autorem je Mgr. Robert Mařík Ph.D. z Mendelovy univerzity v Brně (vychází ze staršího balíčku jj_game.sty od Dr. D. P. Storyho) skládá se ze dvou hlavních částí: hlavní stránka s herní plochou a část s otázkami z příslušné kategorie (každá otázka vždy na samostatné stránce) podporuje otázky typu výběr z nabízených možností i doplňovací (matematické či textové) je nutné nahrát balíčky dljslib i exerquiz instalační balíček jeopardy.sty: http://ftp.cstug.cz/ pub/tex/CTAN/macros/latex/contrib/jeopardy/ Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Riskuj Minimální hlavička dokumentu \documentclass[12pt]{article} \usepackage[czech]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[screen]{pdfscreen} \usepackage{amsmath} \usepackage{color} \usepackage[pdftex]{exerquiz} \usepackage[ImplMulti]{dljslib} \usepackage[czech,finetune,twoplayers]{jeopardy} Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Riskuj Možné volby czech – celý test spolu s hláškami je v češtině twoplayers – hra pro dva hráče picture – hráči postupně odkryvají části skrytého obrázku. Pokud odpoví špatně, vybraná část obrázku zčerná. U této hry je navíc tlačítko „Solution“, které odkryje kompletně celý obrázek. finetune – řeší grafický problém zvětšených proporcí u Jeopardy. Pokud v kombinaci s parametrem picture dojde k neúplnému zakrytí obrázku, můžeme obrázek posunout pomocí \AditionalShift. Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Riskuj Hra Riskuj Hra má dvě hlavní části 1 herní pole – sestavíme příkazem MakeGameBoard v těle dokumentu. Jak můžeme ovlivnit jeho vzhled viz následující slide. Ihned následuje: 2 část s otázkami z příslušných kategorií – každá otázka je na samostatné stránce. Poté, co hráč na otázku odpoví, vrátí se zpět na herní pole. Základní struktura: \begin{category}{jednoznacny-nazev} \begin{question} ... \end{question} ...další otázky... \end{category} Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Riskuj Nastavení vzhledu Vzhled herní plochy, jejích tlačítek a hlášek můžeme ovlivnit příkazy: SetGameWidth a SetGameHeight – nastavení šířky a výšky hrací plochy. Přijatelné hodnoty jsou v intervalu < 0, 1 >. JeopardyTitle – definuje nadpis testu. Nastavíme jej pomocí příkazu def. ChampionMsg – uzavřeme-li celou hru úspěšně (implicitně na 90 %), zobrazí se „vzkaz pro šampióna“. Úspěšnost můžeme upravovat příkazem Goal. Nastavíme jej pomocí příkazu def. Celltoks či Scoretoks – nastavení vzhledu hracích polí či pole bodového hodnocení. everyCategoryHead – aplikuje nastavení na všechny hlavičky prostředí category correctColor a wrongColor – barvy pro správnou a špatnou odpověď Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Riskuj Volba picture ChampionMsg může například obsahovat jméno obrázku Celltoks je automaticky nastaven na \BG{0 0 0} Obrázek načteme pomocí příkazu \JeopardyPictureFile{} v hlavičce dokumentu. Příklad hrací plochy s obrázkem (zdroj: R. Mařík: game4.pdf). Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Párovací hra Interaktivní hry – 2. Párovací hra (balíček dps – Das Puzzle Spiel) Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Párovací hra Párovací hra – balíček dps balíček dps (Das Puzzle Spiel) od Dr. D. P. Storyho skládá se ze tří částí – tajenka, otázky a odpovědi. Poté, co hráč správně odpoví na jednu otázku, odhalí se mu příslušné písmenko (všechny jeho výskyty) v tajence otázky a odpovědi mohou být náhodně promíchány (implicitní volba) a tím každé nové přeložení systémem pdfLATEX vytváří dojem nového testu jako odpovědi možno vkládat i obrázky správná funkčnost podmíněna instalací balíčků acrotex a random.tex, a dále načtením JavaScriptových funkcí (viz vzorový dokument) instalační balíček dps: http://www.acrotex.net/data/games/dps/dps_man.pdf Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Párovací hra Minimální hlavička dokumentu \documentclass[pdftex]{article} \usepackage[czech]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage{amsmath} \usepackage{multicol} %<-- umožní přepínat mezi 1 a % více-sloupcovým formátem \usepackage[pdftex]{web} \usepackage[pdftex]{eforms} % aktivace formulářových % políček \usepackage{dps} % Das Puzzle Spiel Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Párovací hra Párovací hra Mezi hlavní části patří 1 Titulek a instrukce 2 Tajenka 3 Otázky 4 Odpovědi 5 Pole pro vzkaz Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Párovací hra Tajenka Řekněme, že naší tajenkou bude „Héj, světe!“, pak jí zapíšeme jako: \DeclarePuzzle{ {H}{H} {\string\351}{e} {j}{j} {,}{punc} % čárka a speciální jméno punc {}{space} % mezera a spec. jméno space {s}{s} {v}{v} {e}{e} % písmena s háčkem nelze {t}{t} {e}{e} {!}{punc} % vykřičník a speciální jméno punc } Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Párovací hra Tajenka Deklarujeme ji v preambuli. Jednotlivá písmena tajenky definujeme ve dvojicích, první je sazba znaku v tajence, druhé je pojmenování, které jako odkaz používají otázky a odpovědi. K interpunkci a mezerám se nevztahují žádné otázky, tyto znaky jsou zobrazeny hned. Seznam znaků s podporovanou diakritikou viz. poslední strana manuálu. Pro českou tajenku je vhodnější vymyslet posloupnost znaků bez háčků. Zobrazíme ji příkazem insertPuzzle{pocet-sloupcu} Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Párovací hra Tvorba otázek a odpovědí Deklarujeme je v preambuli hned za \DeclarePuzzle v rámci prostředí Composing. Jednotlivé otázky resp. odpovědi uzavíráme prostředím cQ resp. cA. \begin{Composing} \begin{cQ}{H} zadání otázky \end{cQ} \begin{cA}{H} odpověď \end{cA} \begin{cQ}{e} ... \end{Composing} Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Párovací hra Vysázení otázek a odpovědí Otázky: \begin{multicols}{4} \begin{enumerate} \displayRandomizedQuestions \end{enumerate} \end{multicols} Odpovědi zobrazíme stejným způsobem jen místo příkazu displayRandomizedQuestions uvedeme příkaz displayRandomizedAnswers. Další alternativou jsou příkazy displayRandomizedAnswersLeftPanel a displayRandomizedAnswersRightPanel, které ve vytvořeném testu vysází otázky uprostřed ve dvou sloupcích a po stranách rovnoměrně rozdělené odpovědi. Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Párovací hra Obrázky v párovací hře Pro párování můžeme využít také grafy. Vkládání pomocí \includegraphics nefunguje – použijeme následující syntaxi \def\obr#1{ % <-- definujeme nový příkaz s 1 parametrem \leavevmode$\vcenter{\includegraphics[width=5cm] {#1.pdf} % <-- parametrem je jméno souboru bez koncovky }$} V případě, že máme soubory jiného formátu, pak {#1.pdf} přejmenujeme na příslušný název např. {#1.png} pro png. Tvorba interaktivních výukových her Interaktivní hry Párovací hra Kontrola a vyhodnocení testů threshold – určuje počet pokusů na jednu otázku penaltypoints – definuje počet trestných bodů (aktualizuje se při každém překročení čísla vycházejícího z \threshold) passing – definuje maximální počet chyb, kdy ještě uživatel úspěšně zakončí test, tzn. kolikrát se můžeme pokusit zodpovědět nabízené otázky. Informovat o tomto nastavení můžeme například takto: Maximum pokusů je stanoven na $\dsthreshold$ než dostanete $\dspenaltypoints$ trestných bodů. Celkem jsou povoleny $\dspassing$ chybné odpovědi.