Kateřina Lojdová lojdova@phil.muni.cz } http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRRp7iAjayIy1N5ZOu1qVsMEQ8ktnIuDr4KfF4nlip9nVLeL8kHlw }sociálněpsychologické jevy, které se ve třídě odehrávají }aktéři utvářející klima třídy: všichni žáci třídy (včetně skupiny žáků a žáků z těchto skupin vyloučených), učitelé }školní klima tvoří: vnímání, hodnocení a reagování všech aktérů na to, co se ve třídě děje } } }Klima školní třídy versus atmosféra }vyučovací metody a edukační aktivity }komunikace ve třídě }hodnocení ve třídě }kázeňské vedení třídy }vztahy mezi žáky ve třídě }participace žáků }prostředí školy }Typ školy }Specifika vyučovacích metod }Specifika tříd }Specifika žáků }Specifika učitelů }klima z hlediska emocionálního: pohoda, důvěra, bezpečí, jistota, radost, } X smutek, strach, nervozita, zlost, napětí, agrese,… } }klima z hlediska sociálního: otevřenost, vstřícnost, vzájemný respekt, úcta, ohleduplnost, tolerance, spolupráce X přemíra soutěživosti až řevnivost, žalování, nepřejícnost, zesměšňování, posmívání, ponižování,… } }klima z hlediska pracovního: řád, respektování pravidel, soustředěnost, dotahování činností a úkolů do konce, pracovitost, činorodost, důslednost X chaos, roztěkanost, pasivita, nuda, lenost,… }Jak utvářet příznivé klima? }komunikativní a kooperativní metody }vyučovací metody pracující s prožitky a zkušenostmi }vytváření problémových situací, ve kterých žáci sami hledají a mají prostor pro rozvoj jak samostatného, tak kritického myšlení } motivování žáků – vhodným a zajímavým způsobem }zprostředkovávat žákům cíle výuky, ukazovat jim smysl učení, učebních činností }propojovat učení s reálnými životními situacemi, osobními prožitky }… } pozorováním (pozorovatelné, skryté) } rozhovorem (žák x rodič x učitel) } hrami (místa si vymění ti) } diagnosticky (standardizované testy, sociometrie) }etnografické metody Dotazník B4 }Sociometricko-ratingový dotazník (SORAD) }Dotazník je určen pro „diagnostiku vztahů a interakcí v malých sociálních skupinách }Záznamové archy SORAD obsahující tři kolonky – vliv, sympatie, zdůvodnění sympatií }Pracuje se škálami (pětibodové škály), jejichž pomocí hodnotí člen skupiny ostatní členy ◦1 – nejvlivnější žák třídy; velmi sympatický žák ◦2 – žák patří mezi několik nejvlivnějších; sympatický žák ◦3 – žák má průměrný vliv, jako většina žáků; ani sympatický ani nesympatický žák ◦4 – žák má slabý vliv; spíše nesympatický žák ◦5 – žák nemá žádný nebo téměř žádný vliv; nesympatický žák }1. Chodíš do školy rád/a? Ano Ne }2. Líbí se Ti ve třídě? Ano Ne }3. Máš ve třídě kamaráda? Ano Ne }4. Posmívají se Ti děti, když něco nevíš? Ano Ne }5. Stýkáš se se spolužáky také po vyučování? Ano Ne }6. Ubližuje Ti někdo ve třídě? Ano Ne }7. Poradí Ti učitel, pokud potřebuješ pomoc? Ano Ne }8. Sedíš ve vyučování celou hodinu v lavici? Ano Ne }9. Máš ve škole čas na odpočinek, hraní? Ano Ne }10. Kamarádíš se všemi spolužáky ve třídě? Ano Ne }11. Řídíš se ve třídě podle domluvených pravidel? Ano Ne }12. Pochválí Tě učitel, když si to zasloužíš? Ano Ne }13. Líbí se Ti škola a její okolí? Ano Ne }14.Jsi ve škole spokojený? Ano Ne }15.Máš ve třídě kamaráda, který Ti pomůže? Ano Ne }16. Ve vyučování musíš sedět stále v lavici? Ano Ne }17.Můžeš učitelům sdělit svůj názor? Ano Ne }18.Můžeš při práci pracovat vlastním tempem? Ano Ne }19. Rozumí si spolužáci mezi sebou ve třídě? Ano Ne }20. Když se proviníš, potrestá Tě učitel přiměřeně? Ano Ne }21. Líbilo se Ti vyplňovat dotazník? Ano Ne }autor: J. L. Moreno }sociometrický test je nejpoužívanější sociometrická technika umožňující studium interpersonálních vztahů ve skupině založených na sympatiích a antipatiích. Výsledky mohou napomáhat při určování neformálních vůdců, sestavování pracovní skupiny a odhalování struktury neformálních vztahů ve skupině }otázky adresované každému členu konkrétní sociální skupiny. Adresát má rozhodnout, koho ze skupiny by si vybral za partnera v určitém kritériu } }stanovit hranice sociální skupiny }neomezený počet výběrů – tj. nerestriktivní volba }jednoznačné kritérium výběru }výsledky mají být spojovány vždy s konkrétními opatřeními }jednotlivý členové nemají vědět o výběrech, které provedli ostatní! (Pro výzkumníky není sociometricky test anonymní (je podepsán), aby mohl být vyhodnocen t.j. výzkumník musí vědět kdo koho volí) }autor se má přesvědčit, že všichni rozumí otázkám } }sociometrická matice }sociometrický status }sociometrická expanzivita }sociometrický vůdce }sociometricky vyloučený }sociometricky izolovaný } 1)Vysvětlete rozdíl mezi klimatem a atmosférou školní třídy. 2)