TEORIE A METODIKA VÝCHOVY 2. lekce Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz 1)humanizující tendence ve vzdělávání 2)kritika současné školy: kritická pedagogika 3)kurikulární reforma: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program 4)klíčové kompetence žáka žHumanistické principy žSvoboda žDemokracie žLidská důstojnost a participace žSociální ž spravedlnost ž Pedagogický přístup zaměřený na žáka §Žák je schopen růst, učit se a samostatně myslet, žák si sám řídí své učení §V procesu učení se angažuje žák jako celá osobnost §Sdílení odpovědnosti za pedagogický proces §Rozmanité zdroje učení, podnětné prostředí §Sebekázeň, sebehodnocení §Proces učení je stejně důležitý jako jeho výsledek § žPaulo Freire – pedagogika utlačovaných ž ž ž ž ž ž žVzdělávací systém nazývá bankovním vzděláváním, kde učitel vkládá informace do žáků jako do banky ž ž ž http://www.pfi.org.mt/userfiles/paulo-freire.jpg žučitel učí a student je učen žučitel ví vše a student neví nic žučitel přemýšlí, avšak studenti nejsou učeni přemýšlet o něčem, nýbrž jsou učení o něčem žučitel mluví a studenti poslouchají žučitel ukázňuje a studenti jsou ukázňováni žučitel prosazuje svoji volbu a studenti se podřizují žučitel je aktivní a studenti mají iluzi aktivity skrze aktivitu učitele žučitel volí obsah vzdělávacího programu a studenti se mu podřizují žučitel zaměňuje autoritu vědění s autoritou vztažnou k učitelské profesi, kterou tak staví proti svobodě studentů žučitel je subjektem vzdělávacího procesu, zatímco studenti jsou pouhým objektem ž ž„Na Mount Scopus College byla rigidita a institucionální uniformita dominantní školní filozofií. Boty museli mít studenti černé a vyleštěné, vlasy se nosily za ušima, spodní prádlo dívek muselo mít šedou barvu – a toto bylo kontrolováno pravidelně každý měsíc zástupkyní ředitelky.“ (Kanpol) ž žautoritářství versus autorita žkontrola versus demokracie žindividualismus versus individualita žtradiční gramotnost versus kritická gramotnost ž… žKurikulární reforma – cesta k humanizaci vzdělávání? žLegislativní rovina žPedagogická rovina žEvaluační rovina žSpolečenská rovina ž žJaké jsou přednosti a jaká úskalí nové kurikulární politiky? žPojetí ZV žVzdělávací oblasti ž ž ž ž ž žPrůřezová témata žKlíčové kompetence ž žKlíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. žV etapě základního vzdělávání jsou to: Ø kompetence k učení Ø kompetence k řešení problémů Ø kompetence komunikativní Ø kompetence sociální a personální Ø kompetence občanské Ø kompetence pracovní žMohou kompetence nahradit vědomosti? ž 1)Jmenujte principy humanistického přístupu ve vzdělávání. 2)Vysvětlete pojem kritická pedagogika a kritické myšlení. 3)Vysvětlete pojem kurikulární reforma. 4)Jaký je vztah mezi RVP a ŠVP? 5)Co jsou klíčové kompetence? 6)Uveďte a charakterizujte alespoň 4 klíčové kompetence definované v RVP ZV.