Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz ◦celoživotní proces formování člověka jako společenské bytosti ◦proces začleňování, vrůstání jedince do společnosti ◦význam socializace pro jedince a pro společnost }Socializace v širším smyslu zahrnuje: } socializace v užším smyslu - enkulturace – personalizace – profesionalizace = humanizace člověka } }Primární socializace ◦významný druhý ◦zobecnělý druhý }Sekundární socializace ◦je typická tím, že se otevírají šance k široké sociální interakci, která překračuje hranice rodiny } } } }proces vědomé a řízené socializace }„Dejte mi tucet nemluvňat, poskytněte mi možnost je vychovávat a já vám zaručím, že vyberu-li náhodně kterékoli z nich, vzdělám je pro jakýkoli typ speciální profese – lékař, právník, umělec, obchodník… bez ohledu na jejich talent, sklony, rasu či na povolání jejich rodičů“ (Watson, J. B.: Behaviorism, 1930) }osobnost člověka se utváří na genetických dispozic v procesu interakce s okolním prostředím } ◦Výchovný styl: autoritativní, demokratický, liberální } } }Stadia kognitivního vývoje (Piaget) } }1) senzomotorické st. (do 2. roku) }2) předoperační st. (2-7 let) }3) operační stadium (7 – 11 let) }4) stadium formálních operací (od 11-12) } } } } }Stadia morálního vývoje } }Piaget: 3 stadia morálního vývoje ◦individuální rituály ◦heteronomní morálka – morální realismus ◦autonomní morálka – nad 10 let ◦ }Kohlberg ◦Předkonvenční morálka –orientace na trest –orientace na odměnu ◦Konvenční morálka –orientace na to být hodným dítětem –orientace na řád a zákon ◦Postkonvenční morálka –orientace na společenskou smlouvu –univerzální etika } }Vzdělávání lze charakterizovat jako záměrné osvojování vědomostí, dovedností a návyků, těsně spjaté s rozvojem poznávacích, citových a volních procesů }Každý žák má svébytný způsob osvojování poznatků – učební styl }Učitel by měl znát svůj učební styl a snažit se vyhovět různým učebním stylům žáků } } } } } } }1. Vrozená smyslová orientace } vnitřní motivy k učení i zděděné } predispozice: }2. Dominantní druh inteligence }3. Věk žáka – kognitivní stádium vývoje }4. Předmět (učivo), ve kterém dochází k učení }5. Očekávaný druh kognitivního myšlení } } } }