Vyhodnocení: DOTAZNÍK STYLU UČENÍ - LSI nesouhlasím spíš nesouhlasím těžko rozhodnout spíš souhlasím souhlasím 1 2 3 4 5 F 1 Preferování ticha: 1) Učení mně jde lépe, když je kolem ticho. 18) Zvuky mně obvykle překážejí v tom, abych se soustředil na učení. 69) Při učení mi vadí hluk a různé zvuky. Tento faktor v sobě nese potřebu ticha při učení. Vyšší četnost kladných odpovědí bude u studentů, kteří potřebuje při učení ticho, aby se mohli lépe soustředit. F 2 Hluk při učení nevadí: 28) Když se zaberu do práce, přestávám vnímat zvuky kolem sebe. 57) Když se zaberu do učení, přestanu vnímat většinu okolních zvuků. Tento faktor je v opozici proti předchozímu. F 3 Potřeba světla při učení: 2) Vyhovuje mně, když mám při učení hodně světla. -20) Doma se obvykle učím tak, že si rozsvítím jen lampičku. Jinak je v celé místnosti šero. 41) Když se učím, rozsvítím všechna světla. Tato proměnná se zabývá mírou osvětlení při učení. F 4 Potřeba tepla při učení: 4) Nejlépe se soustředím na učení, když jsem v teple. 8) Obvykle je mi příjemněji v teplejším prostředí, než v chladnějším. -23) Na učení se nejlépe soustředím, když jsem v chladnějším prostředí. Tento faktor zjišťuje, zda žáci raději preferují při učení teplejší nebo chladnější prostředí. F 5 Nábytek: -5) Nejlépe se mně doma učí, když sedím u stolu nebo u pracovního stolku. 6) Když se učím, raději sedávám v měkkém křesle nebo se rozložím na gauči. 24) Když se učím, rád se rozložím třeba na koberci, na dece, na gauči, v křesle nebo na posteli. Tyto položky se zabývají tím, zda žáci raději využívají při učení formální nebo neformální nábytek. Vysoká míra souhlasných odpovědí znamená preferenci neformálního nábytku (gauč, křeslo, postel...) před formálním (psací stůl, židle apod.). F 6 Vnitřní motivace: -7) Záleží mi na tom, abych měl ve škole dobré výsledky. 9) Mimoškolní záležitosti jsou pro mne důležitější než učení ve škole. 37) Učení ve škole mě nebaví. -60) Školu mám docela rád. -71) Velmi rád se učím nové věci. Položky k faktoru číslo 6 se týkají míry, do jaké je žák motivován dosahovat dobrého školního prospěchu. Vysoký skór značí nízkou vnitřní motivaci. F 7 Vytrvalost: 11) Často mi dělá potíže dokončit zadané úkoly. 22) Učení mně dělá potíže. Tato proměnná se zaobírá schopností jedince buď dokončovat započaté úkoly, nebo po určité časové prodlevě vracet se k úkolům nebo k učebním činnostem a dokončit je. Vysoká hodnota nám říká, že žák má nedostatečnou vytrvalost při učení. F 8 Odpovědnost: -26) Co se mi řekne, to nezapomenu udělat. -29) Úkoly obyčejně všechny dokončím. 30) Když mám něco udělat do školy, musí se mně to několikrát připomenout. 44) Často zapomínám, že máme nějaké úkoly. 52) Často raději začínám něco úplně nového, než abych dokončoval rozdělané věci. 53) Často se mně stane, že zapomenu udělat to, co mně bylo uloženo. Položky v tomto faktoru se zabývají žákovou snahou dělat to, co si myslí, že by asi měl dělat.. Žáci s vyšší četností nesouhlasných odpovědí neradi dělají něco jen proto, že je o to někdo žádá. F 9 Strukturování úkolů: 3) Jsem raději, když mně někdo přesně řekne, co mám při učení dělat a nemusím to vymýšlet sám. 15) Mám raději, když ve škole dostanu přesné pokyny, co mám udělat, než když to učitel nechá na nás. 32) Vyhovuje mně, když se mně přesně řekne, přesně „nalinkuje“, co mám dělat, a já se nemusím sám rozhodovat. 47) Než začnu řešit nějaký úkol, potřebuji, aby mi někdo dal bližší pokyny a nenechával to jenom na mně. Tato proměnná se týká toho, zda žáci potřebují přesně dané úkoly a způsoby řešení. Potřebu struktury úkolů má takový žák, který na položky u tohoto faktoru odpoví kladně. F 10 Učit se sám: 12) Když mám hodně učení, nejraději se učím sám. 35) Když mám spoustu učení, nejraději se učím úplně sám. Vyšší četnost kladných odpovědí na tyto položky znamená, že žáci spíše preferují samostatné učení před učením se s kamarády. F 11 Učit se s kamarády: 43) Když mám hodně učení, rád se učím s několika spolužáky či kamarády. 63) Učím se rád s kamarády. 70) Když mám moc učení, raději se učím se spolužáky. Ti, kteří mají více souhlasných odpovědí, se raději učí s kamarádem nebo kolegou. F 12 Autorita dospělých: 49) Když se učím, potřebuji, aby byl po ruce někdo z dospělých. 56) Když se doma učím, jsem rád, když je na dosah někdo s dospělých. 67) Rád se učím s dospělými, ne sám. Některým jde učení lépe, má –li poblíž dospělého jedince. F 13 Auditivní/vizuální učení: -13) Učivo si lépe zapamatuji, když ho čtu, než když poslouchám výklad. 19) Nové věci se raději učím tím, že o nich mluvím, než tím, že si o nich čtu. -27) Učím se věci lépe tím, že si je čtu, než tím, že o nich povídám. 38) Lépe si věci zapamatuji, když o nich slyším, než když o nich čtu. -58) Když se mám naučit něčemu novému, raději si o tom sám čtu, než abych si o tom s někým povídal. 61) Věci si lépe zapamatuji, když si o nich mohu s někým popovídat, než když si o nich jenom čtu. Větší počet kladných odpovědí na položky k této proměnné znamená preferenci auditivního učení. Naopak větší počet nesouhlasných odpovědí značí upřednostnění vizuálního učení. F 14 Taktilní učení: 21) Velmi rád dělám při učení nějaké pokusy, experimentuji. 40) Baví mě něco vymodelovat vlastníma rukama. 51) Nejraději se učím, když mohu něco vyrábět, skládat, prostě vytvářet vlastníma rukama. 68) Moc rád něco stavím. Žáci, jenž u této proměnné mají větší počet kladných odpovědí, potřebují neustále nějak zaměstnávat ruce, třeba podtrhováním poznámek v textu. F 15 Zážitkové učení: 17) Učivo potřebuji trochu prožívat, mít při učení nějaké pocity. 31) Snadněji si zapamatuji učivo, které mně není lhostejné, které jsem při učení prožíval. 54) Lépe se vžívám do učiva, když ho mohu vyjádřit nějakým pohybem, když mohu ten pohyb prožívat. 55) Rád se učím pomocí opravdových zážitků, když mohu učivo prožívat. Tento faktor se týká preference učení pomocí dramatizace příběhu, exkurzí, projektování, návštěvy institucí apod. F 16 Konzumování jídla, pití při učení: 14) Lépe mně to myslí, když během učení něco jím. 42) Když se učím, musím při tom něco jíst, pít, nebo aspoň žvýkat žvýkačku. 62) Když se doma učím, musím přitom něco přikusovat. Tento faktor zachycuje buď takové žáky, kteří k tomu, aby se mohli lépe koncentrovat na učení musí konzumovat jídlo nebo pití, nebo ty žáky, kteří nic nekonzumují, dokud nejsou dokonale naučeni. F 17 Ranní/večerní učení: 10) Nejlépe se mně učí ráno. 16) Nejlépe si věci zapamatuji, když se je učím brzo ráno. -45) Nejlépe mi to myslí večer. 46) Učivo si nejlépe zapamatuji, když se učím brzo ráno. -65) Lépe si věci zapamatuji, když se učím až večer. Vysoký počet kladných odpovědí značí preferenci ranního učení a naopak nízký preferenci večerního. F 18 Dopolední učení: 48) Nejlépe se cítím tak kolem desáté hodiny dopoledne. To mně jde učení samo. 59) Nejlépe mi jde učení dopoledne, tak kolem desáté hodiny. Vysoká hodnota této proměnné tvrdí, že žáci v tento čas podávají maximální výkon. F 19 Změna místa při učení: 34) Vyhovuje mně, když doma při učení mohu měnit místo, kde se učím. -36) Při učení vydržím sedět na jednom místě velmi dlouho. 64) Je pro mě těžké, abych vydržel při učení sedět dlouho na jednom místě. Více souhlasných odpovědí na položky této proměnné znamená, že žák potřebuje často měnit místo při učení. F 20 Vnější motivace - rodiče: 33) Moji rodiče se zajímají, jak mi to ve škole jde. -39) Nikoho moc nezajímá, jak mně ve škole učení vlastně jde. 50) Naše rodina si přeje, abych měl ve škole dobré známky. Vysoká hodnota u odpovědí na tyto položky znamená, že žáci chtějí dosáhnout dobrých výsledků, aby udělali radost svým rodičům nebo někomu z rodiny. F 21 Vnější motivace - učitel: 25) Myslím, že když mi to ve škole jde, má z toho náš učitel radost. 66) Myslím, že náš učitel chce, abych měl dobré známky. Souhlasné odpovědi u této proměnné znamenají, že žáci se chtějí učit a plnit úkoly, aby udělali radost svému učiteli nebo učitelce.