CVIČENÍ 1 SOUČASNÉ TRENDY RURÁLNÍHO ROZVOJE Vymezení venkovského prostoru Místní akční skupiny Jan Procházka Z0105 Rurální geografie – cvičení Brno 2013 1 Geografický ústav Přírodovědecká fakulta MU Vymezení venkovského prostoru I 2 }Co je to venkov? => venkovský prostor }Jak vymezit venkovský prostor? }Kritéria pro vymezení (Perlín, 2003) }Urbanistická struktura (rozvolněná zástavba, rozsáhlé veřejné prostory, nízký podíl zastavěné plochy) }Architektonické znaky (nízkopodlažní zástavba, integrace obytné a dalších funkcí, absence nájemného bydlení, individuální výstavba) }Sociální znaky (konservatismus, tradicionalizmus, sousedství, kooperace, participace, sídelní společná historie }Ekonomické znaky (vyjížďka do zaměstnání, vyšší zaměstnanost v zemědělství, samozásobitelství, kutilství) }Veřejná správa (označení obce, postavení obce ve struktuře veřejné správy) }Velikostní znaky (počet obyvatel, hustota zalidnění, rozloha, podíl zastavěné plochy) }Kvalitativní výzkum (Humanistická geografie) }význam (meaning), místo (place), představivost, zkušenost, tvořivost… }význam není vlastností předmětů (míst, regionů, krajin…) – ale je vytvářen lidmi) ¨ Typologie podle Perlína 3 PERLÍN, R. a kol. 2010. Typologie venkovského prostoru Česka. Geografie – sborník České geografické společnosti, 2010, roč. 115, č. 2, s. 161 – 187. mapa_perlin_II.jpg Vymezení venkovského prostoru II 4 }Účel politiky rozvoje venkova }Zákon o obcích 128/2000 Sb }4 základní kategorie: statutární města, města, městyse a ostatní obce }metodika OECD (uvedena v PRV) }kritériu přepočtené hustoty obyvatel ¨Převážně venkovské regiony, kde více než 50 % obyvatel žije ve venkovských obcích. ¨Významně venkovské regiony, kde ve venkovských obcích žije 15 až 50 % obyvatel. ¨Převážně městské regiony, kde ve venkovských obcích žije méně než 15 % obyvatel. }SZP: osa IV: Leader }Obce s méně jak 25 000 obyvateli tvořící území o velikosti 10 – 100 tis obyvatel }Místní akční skupiny } Společná zemědělská politika EU 5 Místní akční skupiny 6 }IV osa PRV ČR: Leader }Metodická osa, která realizuje cíle opatření os I - III }Přidaná hodnota }Inovace }Spolupráce }Budování sítí }Přístup „zdola-nahoru“, Strategie místního rozvoje }MAS: Partnerství ve venkovských regionech veřejného a soukromého sektoru }Integrovaná akce a akce napříč odvětvími }Vzniká nový způsob vládnutí ve venkovských regionech }Místní akční skupiny }112 MAS, které mohou rozdělovat finance z Programu rozvoje venkova }+ desítky dalších které nedosáhli na podporu Místní akční skupiny ČR únor 2013 7 http://nsmascr.cz/content/uploads/2013/02/mapa_MAS_min_2_2013.jpg Teoretické přístupy 8 }Nová rurální governance }Horizontální a vertikální přesun moci }Přesun moci do lokální komunity }Přesun moci mimo státní sektor }Více-úrovňová governance v politice rozvoje venkova }Úrovně: nadnárodní, národní a regionální až lokální }Interakce mezi těmito úrovněmi }Přístup „shora“ (financování rozvoje venkova) }Přístup „zdola-nahoru“ (přístup Leader) }Horizontální interakce mezi aktéry na jednotlivých úrovních Kritika programu Leader 9 }Evropský soudní dvůr (Zvláštní zpráva č. 5, 2010) }Přístup je finančně náročnější }Předává kontrolu nad rozpočtem EU velkému počtu MAS }Přístup „zdola-nahoru“ rozvinut jen v omezené míře }MAS v Česku }Chápán spíše jako dotační zdroj, než metoda rozvoje území (Binek a kol. 2011) }Pouze doplňuje PRV }Nízké zastoupení privátního sektoru v MAS }Více jak 70 % finančních objemů směřuje do opatření: III.2.1. Obnova a rozvoj vesnic, občanská vybavení a služby (Svobodová a kol 2011) }Téměř neexistuje integrace přístupu Leader do systému řízení a do strategických rozvojových dokumentů (Průběžné hodnocení PRV, 2010) Zdroje informací 10 }NS MAS }http://nsmascr.cz }Ministerstvo zemědělství }http://eagri.cz/public/web/mze/venkov/ }Státní zemědělský intervenční fond }http://www.szif.cz/ Děkuji za pozornost 11