CVIČENÍ 3 Teoretické přístupy k rozvoji venkova Jan Procházka Z0105 Rurální geografie – cvičení Brno 2013 1 Geografický ústav Přírodovědecká fakulta MU Dva hlavní směry v teoriích regionálního rozvoje }Institucionální přístupy }snaží se nalézt význam měkkých faktorů }důvěra a konektivita, typy spolupráce aktérů a mechanizmy šíření informací o trhu a o inovacích… }Nová ekonomické geografie (neoliberální) }uvědomění si významu širšího celospolečenského, případně globálního rámce pro rozvoj }pozor dále v prezentaci je neoliberální spojováno spíše se starším přístupem rozvoje rurálních oblastí, nové teorie nejsou na venkov aplikovány }Který ze směrů nabírá na významu pro rurální rozvoj? Neoliberizmus a rurální rozvoj }80-tá a 90-tá léta 20. století }Pozor není v souvislosti s Novou ekonomickou geografií }Modernizace: }zemědělství }lokální ekonomiky (diverzifikace) }infrastruktury a sociální struktury }Modernizace založená na vnějších investicích, selhala v rozvoji rurálních území a navíc za sebou zanechala negativní následky: }Nadprodukce }Enviromentální degradace }Sociální nerovnosti Nové Rurální paradigma }Rozvoj území založený na vnitřních zdrojích }Rozvoj založení na místních zdrojích }Posun od rozvoje řízeného shora k rozvoji zdola }Posun ze sektorově zaměřeného rozvoje (fondy EU), k rozvoji založenému na „teritoriálním kapitálu“, nebo jiné specifické charakteristice regionu. }teritoriální kapitál }přírodní zdroje }lidský kapitál }finanční kapitál }tradice a historie rurálních regionů Kritika Nového rurálního paradigma }Woods (2011) kritizuje přístupy založená na aktivaci vnitřních faktorů hlavně ve třech hlavních oblastech: }Limitovaná kapacita těchto přístupů vyřešit strukturální problémy v oblastech místních zdrojů, infrastruktury, ekonomických zdrojů a hlavně lidských zdrojů. }Nerovná kapacita různých místních komunit řídit rozvoj založený na vnitřních zdrojích a místní iniciativně, jelikož sociální kapitál je v těchto lokalitách rozmístěn také velmi nerovnoměrně. }Tendence vyřazení některých sektorů místní komunity z rurálního rozvoje (Rozhodování místních elit) Nové Rurální paradigma 6 Tradiční přístup Nové rurální paradigma cíle Hlavní sektor podpory Nástroje Aktéři Nové Rurální paradigma 7 Tradiční přístup Nové rurální paradigma cíle Vyrovnání příjmů zemědělských podniků a jejich konkurenceschopnosti Konkurenceschopnost rurálních oblastí, zhodnocení místních aktiv, využívání nevyužitých prostředků Hlavní sektor podpory Zemědělství Různé sektory rurální ekonomiky (cestovní ruch, ITC, zemědělství, průmysl) Nástroje dotace investice Aktéři Vláda a zemědělci Všechny úrovně governance a zvlášť pak lokální aktéři (veřejný, soukromý a NGO sektor) Governance }Teritoriální governance }Regionální governamce, rurální governance, nová rurální governance, }Více-úrovňová governance }termín governace }je dnes chápán jako soubor vnitřních a vnějších interakcí veřejného a soukromého sektoru, které umožňují vyřešit problémy ve společnosti a vytvořit budoucí příležitosti. }O governance mluvíme hlavně v souvislosti s vertikálním a horizontálním přesun kompetencí. } Governance a rurální rozvoj }Governance v rámci rozvoje venkova }„rámec zastřešující propojení pojmů venkovského rozvoje řízeného v rámci místní komunity a přesunu převládajícího způsobu státní intervence od welfarizmu a sociální demokracie k selektivnímu a nepřímému způsobu intervence skrz místní komunitu“ (Mackinnon, 2002, s. 321) }governance v rámci venkovského rozvoje viděna jako nástroj k ovládnutí lokální společnosti. }Shucksmith (2009: 4), který definuje pojem nový způsob rurální governance }„chápe moc jako produkt společnosti a ne jako nástroj kontroly společnosti. } Moc jako vláda pro komunitu, než ovládání komunity.“ } Více úrovňová governance SZP 10 Znalosti jako zdroj sociálního kapitálu }Sociální kapitál lze nejlépe změřit na individuální úrovni, ale výhody přítomnosti vzdělaných jedinců se následně projeví i v celé lokální komunitě }Typy znalostí v rurálním rozvoji }Vědecké znalosti jsou explicitní, tedy jasné a přímo vyjádřené, také často nazývané jako kodifikované }Místní znalosti jsou naopak založeny na zkušenostech, neformální, tacitní a nekodifikované. }Manažerské znalosti jsou nově identifikovanou kategorií v rozvoji venkovských oblastí a v Česku jsou spojeny hlavně se vstupem do EU. Modely rozdělení moci v rurální komunitě }První model }Vyšší patra dominují v procesu rozvoje regionu. }Hierarchický procesu transfer znalostí shora do venkovských oblastí. }Jedná se o transfer vědeckých znalostí a manažerských znalostí do regionů. }Druhý model }Vybudování kapacit zdola. }Tento model operuje s nově vznikajícími sítěmi aktérů, které vznikají za účelem realizace určitého projektu a následně ho udržovat v dlouhodobějším horizontu. }Klíčovými aktéry jsou v tomto případě místní organizace a aktéři, kteří vytvoří rozvojový projekt a splní podmínky pro realizaci tohoto projektu. }Podmínky jsou ovšem opět nastaveny shora Modely rozdělení moci v rurální komunitě }Třetí model }Založen na uvolnění prostředků z již existující místní sítě aktérů. }Tento model je zářivým příkladem již popsané nové rurální governance }Vznik rozvojového projektu vychází přímo z dříve založené místní sítě aktérů a poukazuje na dobré zkušenosti s kooperací mezi aktéry. }Tyto projekt již nejsou zatíženy finančními podmínkami shora a vznikají zcela nezávisle na vnějších podmínkách přímo v regionu. Politiky přispívající k rozvoji rurálních oblastí v Česku }Národní strategický plán rozvoje venkova České republiky na období 2007 – 2013, na nějž navazuje stanovením konkrétních priorit a finančních alokací Program rozvoje venkova České republiky na období 2007 – 2013 }podpora zemědělství z prvního pilíře SZP }opatření rozvoje venkova v rámci strukturálních fondů (Evropský fond regionálního rozvoje, Evropský sociální fond, Fond soudržnosti) }podpora regionálního rozvoje z národních zdrojů (Program obnovy venkova). } OSA I: Zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví }Priorita 1.1 modernizace, inovace a kvalita }modernizaci zemědělských podniků }přidávání hodnoty zemědělským a potravinářským produktům }podpora lesního hospodářství a pozemkové úpravy }Priorita 1.2 Přenos znalostí }podporu odborného vzdělávání a využívání poradenských služeb subjektů podnikajících v zemědělství, potravinářství a lesnictví }podporu mladých zemědělců a předčasného ukončení zemědělské činnosti. } OSA II: Zlepšování životního prostředí a krajiny }Priorita 2.1 Biologická rozmanitost }zachování a rozvoj zemědělských a lesnických systémů s vysokou přidanou hodnotou a tradičních zemědělských krajin }podporuje méně příznivé oblasti pro zemědělství a ekologického zemědělství }Priorita 2.2 Ochrana vody a půdy }zachování kvalitního přirozeného vodního režimu v krajině pomocí vhodných zemědělských systémů }Priorita 2.3 Zmírňování klimatických změn }zalesňování a využívání lesních porostů jako obnovitelný zdroj energie. } OSA III: Kvalita života ve venkovských oblastech a diverzifikace hospodářství venkova }Priorita 3.1 Tvorba pracovních příležitostí a podpora využívání obnovitelných zdrojů energie }podporu zakládání podniků a podporu cestovního ruchu }Diverzifikace zemědělských aktivit je zacílena na podporu energetické soběstačnosti venkova a naplnění závazků ČR k dosažení 8 % energie z obnovitelných zdrojů }Priorita 3.2 Podmínky růstu a kvalita života na venkově }zlepšení kvality života ve venkovských oblastech a obcích a vytvoření podmínek pro budoucí rozvoj. }investiční dotace do infrastruktury, čistoty vody v obcích a vybavenosti kulturní a sociální infrastrukturou }Priorita 3.3 Vzdělávání }vzdělávání a informování hospodářských subjektů, na něž se vztahuje osa III } OSA IV: Leader }zlepšení kvality života ve venkovských oblastech }posílení ekonomického potenciálu a zhodnocení přírodního a kulturního dědictví venkova }posílením řídících a administrativních schopností na venkově } } Děkuji za pozornost 19