Bi6270c Cvičení z cytogenetiky 2014 Aneta Mikulášová Vladimíra Vallová Odd. genetiky a molekulární biologie Ústav experimentální biologie PřF MU Organizační záležitosti • Mgr. Aneta Mikulášová, e-mail: aneta.mikulas@seznam.cz; kugl@sci.muni.cz • Integrované laboratoře molekulární cytogenetiky • Odd. genetiky a molekulární biologie Ústav experimentální biologie PřF MU • Oddělení lékařské genetiky FN Brno • Babákova myelomová skupina, Ústav patologické fyziologie LF MU http://www.cba.muni.cz/cytogenlab/ Organizační záležitosti • jarní semestr 2014 – 13 vyučovacích týdnů • 3 skupiny – A, B, C; cvičení každý třetí týden • A: 18.2., 11.3., 1.4., 22.4. • B: 25.2, 18.3., 8.4., 29.4. • C: 4.3., 25.3., 15.4., 6.5. • Exkurze na OLG FN Brno • Univerzitní kampus, A13, Bohunice – Kamenice • pavilon A36/209 • pavilon A3, 3. poschodí, pracoviště Molekulární cytogenetiky Organizační záležitosti • Podmínky pro udělení zápočtu: • přítomnost na každém cvičení • soustředěné pracování a základní znalosti na každém cvičení • Literatura • Kuglík, P.: Vybrané kapitoly z cytogenetiky, Masarykova univerzita, Brno • Kuglík, P.: Základy molekulární cytogenetiky člověka, Masarykova univerzita, Brno • Michalová, K.: Úvod do lidské cytogenetiky, Institut pro další vzdělávaní, Brno • Nussbaum R. L., McInnes R. R., Willard H. F.: Thompson & Thompson – Klinická genetika. Triton, Praha, 2004 Poučení o bezpečnosti při práci 1) Do laboratoře vstupujeme jen se souhlasem vyučujícího a v pracovním oděvu. 2) Před začátkem vlastní práce se seznámíme s pracovním návodem a během práce jej dodržujeme. Smíme provádět pouze práce, které jsou nařízeny a povoleny vyučujícím a pod jeho dohledem. 3) Před začátkem vlastní práce zkontrolujeme stav pracoviště, pracovních pomůcek a přístrojů. Veškeré závady a nedostatky (a to i během vyučování) jsme povinni nahlásit vyučujícímu. 4) Se zařízením učebny, pomůckami a přístroji zacházíme opatrně a šetrně dle pokynů vyučujícího. 5) V učebně je zakázáno jíst a pít, zachováváme zde klid a pořádek. 6) Na pracovišti udržujeme pořádek a čistotu, chováme se ukázněně, pracujeme soustředěně podle návodu a pokynů vyučujícího a používáme potřebné osobní ochranné pracovní prostředky na ochranu života a zdraví. 9) Každou mimořádnou událost (vysypání či vylití látky, zasažení očí a kůže, požití, nadýchání, úraz aj.) okamžitě hlásíme vyučujícímu, který zajistí potřebná opatření. 11) Po skončení práce pomůcky omyjeme a uklidíme na stanovené místo, uklidíme pracoviště, vypneme elektrické přístroje, nepoužité chemikálie vrátíme vyučujícímu k uložení. • 1. Základy mikroskopické techniky - světelná mikroskopie. Seřízení mikroskopu dle Kohlerova principu, práce se suchým a imerzním objektivem. Pozorování chromozomů Vicia faba, živočišních a lidských chromozomů. • 2. Klasická cytogenetika člověka. Příprava cytogenetických preparátů z periferní krve, kostní dřeně. Barvení chromozomů. Identifikace chromozomů. Karyotyp člověka, numerické a strukturní změny chromozomů člověka. Nomenklatura ISCN. • 3. Molekulární cytogenetika. Principy fluorescenční hybridizace in situ (FISH) a její využití v prenatální, postnatální a nádorové cytogenetice. Základy využití počítačové analýzy obrazu v cytogenetice. • 4. Pokročilé metody molekulární cytogenetiky. Technika CGH, SKY, array-CGH. Cvičení z cytogenetiky - osnova Cvičení 1 Základy mikroskopické techniky světelná mikroskopie. Úkol 1: Mikroskop CX31- Olympus Seřízení mikroskopu dle Köhlerova principu Transport mikroskopu Při jakémkoli přemisťování je nutné mikroskop držet oběma rukama na dvou určených místech (1, 2). Jakýkoli jiný způsob přemisťování či posunování po pracovní desce stolu může vést k vážnému poškození mikroskopu! http://www.sci.muni.cz/~anatomy/mikroskop/olympus_cx31.htm Uvedení mikroskopu do provozu Před zapnutím mikroskopu kolébkovým spínačem (1) se přesvědčte, že napětí přiváděné ke světelnému zdroji je staženo na minimum, tedy že otočný potenciometr (2) je nastaven na hodnotu 1. Teprve po zapnutí spínače je možné zvyšovat napětí (otáčení potenciometru ve směru šipky) a tedy intenzitu emitovaného světla. Otočný potenciometr používejte i v průběhu mikroskopování k úpravě světelné intenzity, např. vždy při změně objektivu. Seřízení mikroskopu • pro optimalizaci osvětlení v mikroskopu • optimální využití optického potenciálu mikroskopu, numerické apertury objektivu a tím i jeho rozlišení • Výsledkem Köhlerova nastavení by mělo být rovnoměrné a maximální osvětlení průhledného preparátu, ležícího v předmětové rovině. Současně by měla být dosažena nejlepší kombinace mezi rozlišovací schopností a kontrastem. Seřízení mikroskopu podle Köhlerova principu August Köhler (1866 -1948) http://kfrserver.natur.cuni.cz/studium/prednasky/mikro  Musíme mít preparát – trvalé preparáty Vicia faba (dobře kontrastní) Na pracovní stolek mikroskopu vložte připravený preparát tak, že pomocí páčky (1) odkloníte držák preparátu (3). Zaostřete na preparát pomocí ostřícího šroubu (2). Seřízení mikroskopu podle Köhlerova principu Seřízení mikroskopu podle Köhlerova principu  Nastavte objektiv 10x (případně očistěte objektiv od imerze) a zaostřete buňky preparátu.  Zavřete polní clonku tak, až uvidíte její obrys v zorném poli. Obraz polní clonky (světlý kotouček) v této fázi nemusí být ve středu zorného pole a nemusí mít zaostřené okraje.  Zaostřete obraz polní clonky tím, že snižujete nebo zvyšujete polohu kondenzoru.  Vycentrujte obraz polní clonky tak, aby byl přesně ve středu zorního pole použitím centrovacích šroubů na obvodu kondenzoru.  Otevřete clonu; při správném vycentrování se okraje budou krýt s okrajem zorného pole. - zaostřený preparát s přivřenou polní clonou... - polní clona po zaostření... - .. a vycentrování http://kfrserver.natur.cuni.cz/studium/prednasky/mikro Seřízení mikroskopu podle Köhlerova principu http://kfrserver.natur.cuni.cz/studium/prednasky/mikro Aperturní clonka - umístěná na kondenzoru. Její otevřenost nastavte pomocí páčky maximálně na hodnotu NA objektivu, který právě používáte. Nejlepších výsledků bývá dosaženo při nastavení aperturní clony na 70 až 80 % NA. S postupným uzavíráním aperturní clony se zvyšuje hloubka ostrosti a zvyšuje kontrast, postupně však vystupují i různé nečistoty nebo nežádoucí vrstvy buněk. Co když na kondenzore není stupnice? Vyjměte okulár a přivřete aperturní clonu, až ji uvidíte na zadní straně čočky objektivu. Otevřete aperturní clonu tak, aby odpovídala 70 – 80% plochy maximálního zorného pole. Máme seřízený mikroskop! …ale pouze pro danou kombinaci objektivu a okuláru ! Teď už se bude měnit jenom aperturní clonka – při každé výměně objektivu ji musíme nastavit na 70 – 80% hodnoty NA daného objektivu ! Úkol 2: Pozorování chromozomů Vicia faba, práce se suchým a imerzním objektivem • preparát uložíme tak, aby prohlížená část byla ve středu • kondenzor snížíme dle použitého objektivu (čím je zvětšení menší, tím je kondenzor níže), aperturní clonu otevřeme (na velikost numerické apertury objektivu) • makrošroubem snižujeme tubus a v okuláru sledujeme, kdy se objeví záblesk obrazu a doostříme mikrošroubem Postup při práci se suchým objektivem Pozorování chromozomů V. faba suchým objektivem  Sklo položte (buňkami nahoru!) na stolek mikroskopu a prohlížejte objektivem o malém zvětšení (4x–10x).  Spočítejte 100 buněk a určete mitotický index.  Po zaostření na vhodnou mitózu použijte objektiv s vyšším zvětšením (nejlépe 40x- 45x) – pozor při zaostřování (nebezpečí poškození preparátu a znehodnocení objektivu!)  Najděte jednotlivé fáze mitózy v preparátech V. faba. Pozorování chromozomů V. faba suchým objektivem • preparát uložíme tak, aby prohlížená část byla ve středu • upravíme hodnotu aperturní clony otevřeme • na preparát kápneme imerzní olej (pokud pracujeme s dvojitou imerzí, kápneme olej také na čočku kondenzoru – ještě než ho zvedneme nahoru) • makrošroubem snižujeme tubus a pozorováním ze strany sledujeme, kdy se čočka objektivu spojí s olejovou kapkou (záblesk na hraně podložního skla), dále objektiv nesnižujeme díváme se do okulárů a jemným otáčením makrošroubu zvedáme tubus, jakmile se objeví preparát, doostříme mikrošroubem • po skončení pozorování zvedneme tubus, preparát odsuneme a pokud nepokračujeme v práci s imerzí, ihned řádně očistíme objektiv (i kondenzor, pokud pracujeme s dvojitou imerzí). Postup při práci s imerzním objektivem  Po zaostření na vhodnou mitózu použijte objektiv se zvětšením 100x – pozor při zaostřování (nebezpečí poškození preparátu a znehodnocení objektivu!)  Kolik chromozomů má bob? Pozorování chromozomů V. faba imerzním objektivem Správná odpověď je: 12 (nebo 6 párů) • nedostatečně osvětlené zorné pole – špatně seřízené světlo, snížený kondenzor, zúžená clona • přesvětlené zorné pole – zvýšený kondenzor, příliš otevřená clona a intenzivní světlo • objektiv není přetočen přesně do optické osy • čočky objektivu nebo okuláru jsou znečištěny • preparát není zcela suchý – i malé zbytky vody vytvářejí s imerzním olejem neprůhlednou emulzi. Nejčastější závady Úkol 3: Pozorování živočišných chromozomů Pozorujte pod mikroskopem chromozomy býka, žirafy, nosorožce, sitatungy, kudu velkého, hyeny, orangutana a pokuste se přiřadit jednotlivé preparáty danému živočišnému druhu. Tur domácí (Bos taurus) 2n = 60 (akrocentrické chromozomy) Žirafa síťovaná (Giraffa camelopardalis reticulata) 2n = 30 Sitatunga (Lesoň bahenní) (Tragelaphus spekeii) 2n = 30 Kudu velký (Tragelaphus strepsiceros) 2n = 32 ♀, 31♂ (t(13;Y)) Hyena skvrnitá (Crocuta crocuta) 2n = 40 Nosorožec bílý (tuponosý) (Ceratotherium simum) 2n = 82 Nosorožec černý (Diceros bicornis) 2n = 84 Orangutan (Pongo pygmaeus) 2n = 48 Tur domácí (Bos taurus) 2n = 60 (akrocentrické chromozomy) VÚVL, Brno 1 Sitatunga (Lesoň bahenní) (Tragelaphus spekeii) 2n = 30 VÚVL, Brno 2 Hyena skvrnitá (Crocuta crocuta) 2n = 40 Karyotypes of spotted hyenas from Hsu & Benirschke, 1968.http://placentation.ucsd.edu/spottedhyenafs.htm 3 Žirafa síťovaná (Giraffa camelopardalis reticulata) 2n = 30 VÚVL, Brno 4 Kudu velký (Tragelaphus strepsiceros) 2n = 32 ♀, 31♂ (t(13;Y)) VÚVL, Brno 5 Orangutan (Pongo pygmaeus) Orangutan bornejský (P.p.pygmaeus) Orangutan sumaterský (P.p.abelii) 2n = 48 http://www.carolguze.com/text/442-4-chromosome_analysis.shtml 6 Nosorožec černý (Diceros bicornis) 2n = 84 Nosorožec bílý (tuponosý) (Ceratotherium simum) 2n = 82 http://www.jstor.org/pss/2458963 White Rhinoceros original range [orange: Northern (C. s. cottoni), green: Southern (C. s. simum)]. http://en.wikipedia.org/wiki/White_Rhinoceros Black Rhinoceros range 7 8 Úkol 4: Pozorování lidských chromozomů pod fázovým kontrastem a v procházejícím světle Fázový kontrast Při průchodu světla nezbarveným biologickým objektem dochází k fázovému posunu v těch místech, které se liší optickou hustotou Zařízení pro fázový kontrast – objektivy, fázový kondenzor PHACO Pozorování lidských neobarvených chromozomů pomocí fázového kontrastu Typy barvení lidských chromozomů  Klasické barvení  G-pruhování  R-pruhování  C-pruhování  Preparáty byly získány z dělících se lymfocytů lidské periferní krve.  Krev jsme po odběru kultivovali v médiu, kde byly buňky přinuceny k mitotickému dělení.  Vzniklou suspenzi jsme fixovali, nakapali na skla a napruhovali pomocí G-pruhů (bližší postup v dalším cvičení) Pozorování lidských chromozomů pod mikroskopem  Sklo položte (buňkami nahoru!) na stolek mikroskopu a prohlížejte objektivem o malém zvětšení (10x).  Po vyhledání vhodné mitózy použijte objektiv s vyšším zvětšením (nejlépe 100x) a pozorujte chromozomy barvené G-pruhováním.  Vhodnou mitózu zakreslete a zkuste spočítat chromozomy. Pozorování lidských chromozomů pod mikroskopem 9 9 8 20 velké metacentry malé metacentry velké akrocentry malé akrocentry zbytek - submetacentry