VÝUKOVÉ MATERIÁLY V CHEMII C5868 Mgr. Veronika Švandová, Ph.D. 1 Kamenice 5 pavilón A4 - NCBR, místnost 2.14 email: veru@mail.muni.cz http://is.muni.cz/www/106381/kontakty.html Vývoj VM ●do 60. let 20. st.: učebnice, nástěnné obrazy, pomůcky pro demonstrační experimenty, výukové filmy, diafilmy ●na konci 60. let: zpětné projektory, videorekordéry, televize ●optická projekce -> analogové video (ICT) -> počítač + dataprojektor + videokamera (ICT) -> interaktivní tabule (ICT) ●vývoj využití ICT ve vzdělávání: ●1. etapa programového učení a nácviku praktických dovedností ●2. etapa učení založeného na počítači a nástup multimedií ●3. etapa učení využívajícího internet ●4. etapa elektronického učení (e-learningu) ●5. etapa sociálních sítí a otevřených obsahů (Wikipedie, Opencourseware aj.) 2 ●multimédia – prostředky integrující různá média pro prezentaci informací – text, grafiku, zvuk, animace a videa ●e-learning: ●E-learning6 chápeme jako multimediální podporu vzdělávacího procesu s použitím moderních informačních a komunikačních technologií, která je zpravidla realizována prostřednictvím počítačových sítí. ●E-learning7 charakterizujeme jako vzdělávací proces, který je spojen s počítači a informačními a komunikačními technologiemi (ICT). ●WBL (Web-based Learning) − učení podporované webovými stránkami ●RBL (Resources-based Learning) − učení založené na zdrojích ● ● 3 Východiska tvorby VM ●obsah učiva, ●metody a organizační formy výuky, ●materiální didaktické prostředky zajištění výuky (např. vybavením učebny didaktickou technikou) ● 4 Právní aspekty tvorby VM ●každá část výukového materiálu, kterou jste sami nevytvořili (např. úryvek z knih, obrázek), podléhá autorskému zákonu (Zákon č. 121/2000 Sb.) ●obecná zásada: dílo nebo jeho část není možné bez souhlasu autora (licence) jakkoliv užít; ●výjimky: ●volná užití (např. užití pro osobní potřebu) ●bezúplatné zákonné licence (např. citace) 5 •Citace ●§31, odstavec a+c): •Do práva autorského nezasahuje ten, kdo •a) užije v odůvodněné míře výňatky ze zveřejněných děl jiných autorů ve svém díle, •c) užije dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu, jejichž účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu, a nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu; •vždy je však nutno uvést, je-li to možné, jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen. 6 •Licence vhodné pro výukové účely 1.Creative Commons (CC) – jde o sadu licencí, které umožňují volné šíření po splnění několika jednoduchých podmínek 2.Public domain (PD) – licence umožňující obecně akceptované veřejné šíření 3.Licencí stanovenou autorem nebo přímo konkrétní (obrazovou) galerií 7 Licence CC (Creative commons) •druhy licencí • • • • • • •např. oCC BY-SA 3.0 CZ (uveďte autora, zachovejte licenci) oCC BY-NC-SA 3.0 CZ(uveďte autora, nevyužívejte dílo komerčně, zachovejte licenci) 8 ●licenční prvky (podmínky vymezující možnosti zacházení s dílem) • • Licence CC (Creative commons) •Jak šířit dílo publikované pod licencí CC? •Uživatel je povinen k dílu uvést: ojméno, popř. pseudonym autora (spoluautorů) onázev díla (pokud existuje) oURL odkaz na CC licenci opokud je šířena upravená verze díla, pak způsob, jakým bylo dílo upraveno • • • • • • • 9 •Jak dílo pod CC licencí poskytnout? onutně k dílu připojit URL odkaz na text licence odoporučuje se uvést symboly licenčních prvků obsažených v použitém typu CC licence nebo univerzální logo licence onebo text, který si můžete upravit podle vlastní potřeby – např. „Tuto fotografii poskytuji pod licencí CC BY-NC Česko 3.0“. oonline generátor Licence PD (Public domain) •Public Domain Mark •(volná díla) odílo, u kterého uplynula doba trvání majetkových práv olze volně užít • • • • • • 10 ●CC0 oautor se vzdává veškerých práv k dílu ov ČR neplatný právní úkon omísto něj používat nejliberálnější licenci Creative Commons „Uveďte autora“ 3.0 Česko o • •Otevřené galerie obrázků ●CC Search: http://search.creativecommons.org ●Wikimedia Commons: http://commons.wikimedia.org/wiki ●OpenClipArt: http://openclipart.org ●Pixababy: www.pixabay.com ●Clker: http://www.clker.com ●PDClipart: http://www.pdclipart.org oFotogalerie ●Free foto - http://www.freefoto.com ●Open foto - http://openphoto.net ●Photo archive - http://gimp-savvy.com/PHOTO-ARCHIVE/ ●Sunipix: http://www.sunipix.com/ (např. /minerals01.htm) ●PDphoto – http://pdphoto.org oPlacené: ●http://www.shutterstock.com ●http://www.gograph.com např. /stock-illustration/atom-illustration.html ●http://www.clipartof.com např. /gallery/clipart/dna.html 11 •Volné (Free) galerie obrázků ●http://classroomclipart.com/clipart/Clipart/Chemistry.htm ●http://www.free-clipart-pictures.net ●http://all-free-download.com ●http://webclipart.about.com/ ●http://chemistry.phillipmartin.info/index.htm ●http://www.arthursclipart.org/ ●http://www.freeclipartnow.com/ ●http://www.123rf.com/search_free.php (po registraci zdarma) ● 12 •Hudební galerie ●http://freemusicarchive.org/ (na http://freemusicarchive.org/search/?quicksearch= vybrat licenci CC či PD) ●http://soundbible.com/royalty-free-sounds-1.html (Attribution 3.0, Public domain) ●http://www.jamendo.com/ ●https://soundcloud.com (search „heslo“, tracks, c – „to listen to“ změnit např. na „to modify commercially“) ●http://dig.ccmixter.org/ (u vyhledávání vybrat typ licence) 13 Výsledky dotazníku ●přehled výsledků 14 15 ●AZ nestanovuje přesnou formu citací ●v didaktických pracích se většinou doporučuje citační norma ČSN ISO 690:2011 • 16 Nejčastěji užívané styly | ISO 690 Citace 17 Citace.com Návod Citace PRO, e-kurz 18 Citační manažery Návod Zotero, EndNote Web Referenční manažery •Zotero ●citační styly: ●http://www.zotero.org/styles ●metoda číselných citací: ●http://prometheus.vsb.cz/oponent/soubor/iso690-cs.csl ●http://www.zotero.org/styles/iso690-numeric-brackets-cs (hranaté závorky) ●http://www.zotero.org/styles/iso690-numeric-cs (kulaté závorky) ●citování „autor, datum“: ●http://www.zotero.org/styles/iso690-author-date-cs 19 ●odkazy na libovolný soubor není nutné citovat ●vlastní obrázky – doporučjeme publikovat pod licencí Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Česko ●knižní zdroje, internetové zdroje (dokumenty/obrázky), časopisecké zdroje – doporučuji citovat dle Citace PRO, u obrázků uvést odkaz na typ licence ●naskenované obrázky z učebnic nelze použít ●materiály pro interaktivní tabule: ●SmartExchange – citovat jako klasické internetové zdroje ●galerie výukových objektů Smart Notebook - uvádí se aktuální verze programu ●vlastní formát citací příslušných uložišť dumů: ●http://www.avmedia.cz/skoleni-clanky/autorska-prava-pri-tvorbe-digitalnich-ucebnich-materialu.html ●http://autori.rvp.cz/informace-pro-jednotlive-moduly/clanky/otevrene-galerie ●http://citace.dumy.cz/ ● • 20 Praktické rady Literatura 1.ZOUNEK, J. a K. ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4. 2.PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický Slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. 3.KOPECKÝ, K. E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc: Hanex, 2006. Vzdělávání a informace. ISBN 80-85783-50-9. 4.NEUMAJER, O. E-learning [online]. Prosinec 2007 [cit. 2013-07-26]. Dostupné z: http://www.artcrossing.cz/e_learning.pdf 5.ZOUNEK, J. a K. ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4. 6. 21 6.http://business.center.cz/business/pravo/zakony/autorsky/ 7.http://autori.rvp.cz/informace-pro-jednotlive-moduly/digitalni-ucebni-materialy/prirucka-pro-auto ry-dum 8.http://www.avmedia.cz/skoleni-clanky/autorska-prava-pri-tvorbe-digitalnich-ucebnich-materialu.htm l 9.http://is.muni.cz/do/rect/el/web/a_zakon/index.html 10.https://is.muni.cz/www/102870/Prirucka.pdf 11.http://www.creativecommons.cz 12.http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.htm 13.https://sites.google.com/site/novaiso690/home 14. 10. 22