02 – ELEKTRONICKÉ VÝUKOVÉ MATERIÁLY – ČÁST 2. Mgr. Veronika Švandová, Ph.D. 1 Kamenice 5 pavilón A4 - NCBR, místnost 2.14 email: veru@mail.muni.cz http://is.muni.cz/www/106381/kontakty.html Osnova 2. tématu •Elektronické výukové materiály ●Typy elektronických výukových materiálů, multimediální výukové materiály, informační zdroje na webu, databáze výukových materiálů a seznamy odkazů. ●Praktická část: Praktická část: Zpracování záznamů do databáze materiálů. Animace a simulace. Redakční systémy pro tvorbu webových stránek, základy tvorby www stránek. ● 2 ●počítačové modely: ●statické (grafické modely, především modely molekul) ●dynamické (animace a simulace) ●vlastnosti modelu: ●zobrazovací aspekt ●zjednodušovací aspekt 3 Animace a simulace ●aplet (applet): program, který plní zcela konkrétní, spíše úzce specializovanou úlohu − může to být např. zobrazení animace v okně; ●příklady apletů: animace a simulace ●animace: sekvence jednotlivých obrázků vytvářejících u pozorovatele dojem plynulého pohybu, zobrazení děje určuje tvůrce apletu ●simulace: základem je model znázorňovaného objektu nebo jevu s nímž se provádějí experimenty. Významnou vlastností je možnost interaktivního nastavení vstupních dat pro zobrazení prezentovaného děje, který pak program simuluje přesně podle zákonitostí příslušného děje. ●typy apletů - příklady: ●Java applet (JAVA) ●Flashové aplety (Adobe Flash Player) ●umožňující spouštění videí (Quick Time Player, Windows Media Player) ● 4 •Význam animací a simulací ve výuce ●náhrada obtížně proveditelných reálných experimentů ●zkoumání vlivu podmínek na průběh zkoumaných dějů ●pochopení zákonitostí dějů v reálných systémech ●prezentace dějů nedostupných pro přímé pozorování (v oblasti mikro a makrosvěta) 5 •Ukázky českých animací ●RNDr. Milada Teplá, Ph.D.: ●Dýchací řetězec ●Fotosyntéza ●další doplňující animace součástí powerpointových prezentací (Přírodní látky, Trávení a metabolismus přírodních látek, Nukleové kyseliny a proteosyntéza) ●Mgr. Veronika Švandová, Ph.D.: Proteosyntéza, Mnemotechnické pomůcky ●Zažijchemii.cz: Pokusy online ●RNDr. Jan Taraba, Ph.D.: Animace schémat chemických výrob (Výroba kyseliny sírové, Výroba železa, Výroba sody, …) ●ČEZ: Animovaný model jaderné elektrárny ●Doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc.: Analytická chemie - odměrná analýza ●Mgr. Jana Prášilová: Výroba cukru 6 •Ukázky zahraničních animací a simulací ●University of Colorado (Polarita, Izotopy prvku, Roztoky, Rozpustnost) ●Robyn Rindge: Animované molekuly ●Iowa State University: Chemistry Experiment Simulations and Conceptual Computer Animations ●Mark Bishop: An introdiction to Chemistry ●Raymond Chang: Essential Chemistry ●Oklahoma State University: Chemistry Animations ●University of Liverpool: ChemTube3D ● 7 •Seznamy animací a simulací ●http://www.klte.hu/~lenteg/animate.html ●http://pdf.uhk.cz/kch_old/e-Lab/exp.html ●http://old.lf3.cuni.cz/chemie/cesky/animace.htm ●http://www.gybot.cz/clanek/136-Animace-a-videa/index.htm 8 Výsledky dotazníku ●přehled výsledků ●Ohodnoťte vaše schopnosti vytvářet následující výukové materiály ● - 1 - daný výukový materiál neumíte vytvářet, 0 - daný materiál umíte vytvářet středně dobře, 1 - daný materiál umíte vytvářet velmi dobře ● 9 10 (X)HMTL ●(eXtensible) HyperText Markup Language ●formát webových stránek ●zdrojový text obsahuje současně jak vlastní text, tak instrukce pro jeho zpracování Firefox – pravé tlačítko myši – Zobrazit zdrojový kód stránky ●základní tagy: ●

hlavička (1 až 6) -

atd. ●

odstavec ●
zalomení řádku ●
vodorovná čára ● tučný text ● kurzíva ● podtržený text ● dolní index ● horní index ●text odkazu odkaz na URL ● ″popis″ obrázek 11 http://www.jakpsatweb.cz/ ●seznamy: ● nečíslovaný seznam ●
    číslovaný seznam ●
  1. položka seznamu ●tabulky: ●
    tabulka ● řádek tabulky ● buňka tabulky ●znakové entity: ●© © ●   nedělitelná mezera ● ● 12 http://www.jakpsatweb.cz/ 13 http://www.jakpsatweb.cz/ 14 Editory HTML stránek ●strukturní editory: upravuje se HTML (PSPad, Notepad++, …) ●wysiwyg editory: zobrazují stránku už při psaní tak, jak bude vypadat v prohlížeči a kód generuje automaticky, žádná znalost jazyka není potřeba (MS FrontPage, nově Microsoft Expression Web x OO Writer – Průvodci – WWW stránka, KompoZer, BlueGriffon, Easy Editor) 15 Redakční systémy ●publikační systém -> redakční systém ●Contao, Joomla ●www.webchemie.cz/contao Literatura 1.LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. [cit. 2013-07-30]. ISBN 978-80-244-2489-7. Dostupné z: http://zvyp.upol.cz/publikace/lepil.pdf 2.BÍLEK, M. ICT ve výuce chemie: studijní materiály pro realizaci volitelného modulu P v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-631-9. 3.HLAVENKA, J. Výkladový slovník výpočetní techniky a komunikací: 5500 pojmů z oblasti výpočetní techniky: přes 7000 křížových vazeb: výklad anglických a českých odborných pojmů. 3. vyd. Praha: Computer Press, 1997. ISBN 80-7226-023-5. 4.PŘISPĚVATELÉ WIKIPEDIE. Applet. In: Wikipedie: otevřená encyklopedie [online]. Wikimedia Foundation, ©2013, datum poslední úpravy 13. 07. 2013 [cit. 2013-07-30]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Applet&oldid=10517643 16 Literatura 5.NÁDBĚLA, J. Velký počítačový slovník. Kralice na Hané: Computer Media, 2004. ISBN 80-86686-21-3. 6.WINKLER, P. Velký počítačový lexikon: co je co ve světě počítačů. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2331-7. 7.http://www.jakpsatweb.cz/editory.html 8.NEUMAJER, O. Budujeme školní web. Brno: CP Books, 2005. Česká škola. ISBN 80-251-0612-8. 9.Co znamená CMS, publikační a redakční systém? Publikační systém Toolkit [online]. Econnect, ©2005 [cit. 2013-07-30]. Dostupné z: http://publikacni-system.ecn.cz/faq/co-je-cms-publikacni-system-redakcni-system.shtml 10. 10. 17