02 – ELEKTRONICKÉ VÝUKOVÉ MATERIÁLY – ČÁST 2. Mgr. Veronika Švandová, Ph.D. 1 Kamenice 5 pavilón A4 - NCBR, místnost 2.14 email: veru@mail.muni.cz http://is.muni.cz/www/106381/kontakty.html Osnova 2. tématu •Elektronické výukové materiály ●Typy elektronických výukových materiálů, multimediální výukové materiály, informační zdroje na webu, databáze výukových materiálů a seznamy odkazů. ●Praktická část: Praktická část: Zpracování záznamů do databáze materiálů. Animace a simulace. Redakční systémy pro tvorbu webových stránek, základy tvorby www stránek. ● 2 ●počítačové modely: ●statické (grafické modely, především modely molekul) ●dynamické (animace a simulace) ●vlastnosti modelu: ●zobrazovací aspekt ●zjednodušovací aspekt 3 Animace a simulace ●aplet (applet): program, který plní zcela konkrétní, spíše úzce specializovanou úlohu − může to být např. zobrazení animace v okně; ●příklady apletů: animace a simulace ●animace: sekvence jednotlivých obrázků vytvářejících u pozorovatele dojem plynulého pohybu, zobrazení děje určuje tvůrce apletu ●simulace: základem je model znázorňovaného objektu nebo jevu s nímž se provádějí experimenty. Významnou vlastností je možnost interaktivního nastavení vstupních dat pro zobrazení prezentovaného děje, který pak program simuluje přesně podle zákonitostí příslušného děje. ●typy apletů - příklady: ●Java applet (JAVA) ●Flashové aplety (Adobe Flash Player) ●umožňující spouštění videí (Quick Time Player, Windows Media Player) ● 4 •Význam animací a simulací ve výuce ●náhrada obtížně proveditelných reálných experimentů ●zkoumání vlivu podmínek na průběh zkoumaných dějů ●pochopení zákonitostí dějů v reálných systémech ●prezentace dějů nedostupných pro přímé pozorování (v oblasti mikro a makrosvěta) 5 •Ukázky českých animací ●RNDr. Milada Teplá, Ph.D.: ●Dýchací řetězec ●Fotosyntéza ●další doplňující animace součástí powerpointových prezentací (Přírodní látky, Trávení a metabolismus přírodních látek, Nukleové kyseliny a proteosyntéza) ●Mgr. Veronika Švandová, Ph.D.: Proteosyntéza, Mnemotechnické pomůcky ●Zažijchemii.cz: Pokusy online ●RNDr. Jan Taraba, Ph.D.: Animace schémat chemických výrob (Výroba kyseliny sírové, Výroba železa, Výroba sody, …) ●ČEZ: Animovaný model jaderné elektrárny ●Doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc.: Analytická chemie - odměrná analýza ●Mgr. Jana Prášilová: Výroba cukru 6 •Ukázky zahraničních animací a simulací ●University of Colorado (Polarita, Izotopy prvku, Roztoky, Rozpustnost) ●Robyn Rindge: Animované molekuly ●Iowa State University: Chemistry Experiment Simulations and Conceptual Computer Animations ●Mark Bishop: An introdiction to Chemistry ●Raymond Chang: Essential Chemistry ●Oklahoma State University: Chemistry Animations ●University of Liverpool: ChemTube3D ● 7 •Seznamy animací a simulací ●http://www.klte.hu/~lenteg/animate.html ●http://pdf.uhk.cz/kch_old/e-Lab/exp.html ●http://old.lf3.cuni.cz/chemie/cesky/animace.htm ●http://www.gybot.cz/clanek/136-Animace-a-videa/index.htm 8 Výsledky dotazníku ●přehled výsledků ●Ohodnoťte vaše schopnosti vytvářet následující výukové materiály ● - 1 - daný výukový materiál neumíte vytvářet, 0 - daný materiál umíte vytvářet středně dobře, 1 - daný materiál umíte vytvářet velmi dobře ● 9 10 (X)HMTL ●(eXtensible) HyperText Markup Language ●formát webových stránek ●zdrojový text obsahuje současně jak vlastní text, tak instrukce pro jeho zpracování Firefox – pravé tlačítko myši – Zobrazit zdrojový kód stránky ●základní tagy: ●
hlavička (1 až 6) - atd. ● odstavec ●