03 – Praktická část – 01a – Tvorba studijního textu 1) Výběr tématu Vyberte si jedno téma z organické chemie, nebo biochemie. Můžete si vybrat stejné téma, jako jste si vybírali při hledání a citování obrázků – budete tak mít jednodušší práci. a) Organická chemie 1) Organická chemie - úvod, izomerie, typy vzorců 2) Vazebné poměry atomu uhlíku v organických sloučeninách 3) Konformace, konfigurace, optická aktivita 4) Reakční mechanismus (polarita vazby, indukční a mezomerní efekt, ....) 5) Alkany a cykloalkany. 6) Alkeny a polyeny 7) Alkyny 8) Areny 9) Halogenderiváty uhlovodíků 10) Nitrosloučeniny 11) Aminy 12) Alkoholy 13) Fenoly 14) Ethery 15) Karbonylové sloučeniny 16) Karboxylové kyseliny 17) Funkční deriváty karboxylových kyselin 18) Substituční deriváty karboxylových kyselin b) Biochemie 1) Chemické složení živých soustav, co je biochemie 2) Sacharidy 3) Aminokyseliny 4) Peptidy a bílkoviny 5) Lipidy 6) Nukleové kyseliny 7) Biologicky aktivní látky (vitamíny, enzymy, hormony, antibiotika, alkaloidy) 8) Enzymy a energetika biochemických procesů 9) Metabolismus sacharidů 10) Metabolismus lipidů 11) Metabolismus bílkovin 2) Jak vytvořit studijní text Při tvorbě postupujte dle návodu uvedeného v prezentaci (část Tvorba učebního textu, zohledněte v téže prezentaci diskutované požadavky a kritéria výběru učebnic). 03 – Praktická část – 01a – Tvorba studijního textu Studijní text vytvořte v systému Contaa jako samostatnou stránku, kterou vložíte pod stránku s Vaším jménem. Stránku ani příslušný článek nepublikujte. Nezapomeňte nastavit vlastnosti příslušné stránky a článku. Chemické vzorce a rovnice bude muset vytvořit sami (např. v programu ChemSketch), aby jejich zpracování v celém textu bylo jednotné. Pokud vzorce a rovnice dosud vytvářet neumíte, netrapte se s nimi – tomuto tématu bude věnováno jedno z následujících cvičení. V takovém případě vložte do studijního textu pouze slovní popis vzorce/rovnice, kterou byste chtěli vložit, případně již hotový obrázek jiného autora (k němuž pravděpodobně neseženete vhodnou licenci k užití) a pod něj červením písmem napište „bude nahrazeno“. Takový obrázek pak necitujte v seznamu literatury. Pokud naopak budete vkládat vlastní obrázky, nezapomeňte je ocitovat v seznamu použité literatury včetně licence CC – Uveďte autora, zachovejte licenci. Umožníte tak jiným autorům Váš obrázek bez problému využít. Mějte na paměti, že jde o „studijní text“, tj. je určen studentům nebo žákům, jimž materiál slouží jako studijní opora. Hlavním úkolem studijního textu je předložit cílové skupině co nejvýstižnější text, v němž si autor neklade za cíl uvést maximum vědeckých postřehů a nejnovějších výsledků výzkumů, nýbrž vystihnout co nejobjektivněji základní podstatu prezentovaného problému v nejširších souvislostech. Hlavní charakteristikou studijního textu je sumarizující aspekt. Text nepřináší nic nového, ale shromažďuje dosavadní vědecké výstupy v nejsrozumitelnější a nejvýstižnější podobě. Text může sloužit k účelům samostudia či jen jako podpůrný text k pravidelné výuce. 3) Stanovení obsahu a rozsahu studijního textu Rozhodněte se, zda budete zpracovávat text na úrovni nižšího ročníku víceletého gymnázia (pak budete vycházet z RVP ZV), či pro čtyřletá gymnázia (pak budete vycházet z RVP G). Prostudujte, jaké požadavky na výuku daného tématu klade rámcový vzdělávací program. Inspirujte se, jak je dané téma zpracováno v některém ze ŠVP (téma, výstup, učivo, mezipředmětové vztahy). Rozsah studijního textu by měl odpovídat jedné vyučovací hodině. Pro odhadnutí, kolik času je věnováno danému tématu a tedy kolik zhruba vychází na 1 vyučovací hodinu, vyjděte z časově tematického plánu některé školy. Níže jsou uvedeny odkazy, které můžete ke stanovení obsahu a rozsahu studijního textu využít. RVP ZV: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci- program-pro-zakladni-vzdelavani RVP G: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf ŠVP - Gymnázium, Brno, třída Kapitána Jaroše 14:  8-leté gymnázium (chemie s. 121)  4-leté gymnázium (chemie s. 83) ŠVP – Gymnázium Matyáše Lercha Brno:  8-leté gymnázium (chemie s. 108)  4-leté gymnázium (chemie s. 87) 03 – Praktická část – 01a – Tvorba studijního textu Tematické plány – ZŠ – vzorový plán učebnic nakladatelství Fraus:  8. ročník: http://ucebnice.fraus.cz/download/1364-ch8_tematicky_plan.doc, související očekávané výstupy a klíčové kompetence: http://ucebnice.fraus.cz/download/1366- vak_ch8.pdf  9. ročník: http://ucebnice.fraus.cz/download/1365-ch9_obsah_tematicky-plan.doc, související očekávané výstupy a klíčové kompetence: http://ucebnice.fraus.cz/download/1367-vak_ch9.pdf Tematické plány - 8-leté gymnázium – Ing. Ludmila Horká:  tercie: http://chemie-podklady.kvalitne.cz/tercie/zapisy/T_00_01.pdf  kvarta: http://chemie-podklady.kvalitne.cz/kvarta/zapisy/K_00_01.pdf Tematické plány - 4-leté gymnázium – Dvořákovo gymnázium Kralupy nad Vltavou:  1. ročník: http://www.dgkralupy.cz/_files/eLearning/10/1Achemie/1_Aweb.doc  2. ročník: http://www.dgkralupy.cz/_files/eLearning/10/2Achemie/2_Aweb.doc  Biochemický seminář: http://www.dgkralupy.cz/_files/eLearning/10/biochemickyseminar/biochemicky_seminar.do c  3. ročník: http://www.dgkralupy.cz/_files/eLearning/10/3Achemie/3_Aweb.doc  4. ročník: http://www.dgkralupy.cz/_files/eLearning/16/4rocCs/Tematicky_plan_predmetu_CHEMICKY _SEMINAR_4rocniky.docx