03 – UČEBNICE V CHEMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ – část 2. Mgr. Veronika Švandová, Ph.D. 1 Kamenice 5 pavilón A4 - NCBR, místnost 2.14 email: veru@mail.muni.cz http://is.muni.cz/www/106381/kontakty.html Osnova 3. tématu •Učebnice v chemickém vzdělávání ●Funkce učebnice v procesu vyučování a učení, strukturní prvky učebnice, požadavky na učebnici, učebnice a nové výukové technologie (interaktivní učebnice), doplňující literatura pro učitele a žáka. ●Praktická část: Tvorba pracovního listu, výukového textu, didaktického testu, hodnocení učebnic, výukových textů a dalších materiálů. ● 2 Učebnice a nové výukové technologie ●elektronické učebnice – vlastnosti: ●interaktivita ●multimedialita ●hypertextovost ●typy e-učebnic: ●tištěná učebnice + elektronická příloha (Pumpr a kol. Základy přírodovědného vzdělávání) ●multimediální učebnice (např. LANGMaster – Chemická laboratoř, E-chembook) ●interaktivní učebnice (Fraus) - prezentace 3 (Elektronické) učební texty ●učební text3: o„Souhrnné označení pro různé druhy učebnic, skript, instruktivních příruček aj. tištěných, nebo elektronických materiálů, které jsou uzpůsobeny pro učení ve školních a jiných edukačních prostředích. ● 4 Doplňující literatura pro učitele a žáky ●doplňující literatura pro žáky ●např. pracovní sešity (listy) ●cvičebnice ●sbírky úloh a testů (příklady k procvičení či didaktické testy) ●návody na pokusů ●tabulky a schémata ●čítanky, encyklopedie, články, časopisy ●seznamy odkazů ●přehledy poznatků ●odborná a metodická literatura pro učitele ●výše uvedené ●dále např. didaktické příručky, sborníky z konferencí, závěrečné práce učitelských oborů 5 Nejpoužívanější „učebnice“ na gymnáziích ●Huvarová4, 2009: 6 7 1. 2. 3. 4. 5. 6. „Učebnice“ doporučované studentům4 1.[10] MAREČEK, A.; HONZA, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004. 2.[11] MAREČEK, A.; HONZA, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia 2. díl. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003. 3.[12] MAREČEK, A.; HONZA, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia 3. díl. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000. 4.[21] VACÍK, J.; et. al. Přehled středoškolské chemie. Praha: SPN, 1999. 5.[23] BENEŠOVÁ, M.; et. al. Odmaturuj z chemie. Brno: Didaktis, 2002. 6.[9] KOLÁŘ, K.; et. al. Chemie pro gymnázia II. (Organická a biochemie). Praha: SPN, 2005 7.[8] FLEMR, V.; DUŠEK, B. Chemie pro gymnázia I. (Obecná a anorganická). Praha: SPN, 2001 8.[22] KOTLÍK, B. Chemie I, II v kostce pro střední školy. Praha: Fragment, 2009. 9.[14] VACÍK, J.; et. al. Chemie pro I. ročník gymnázií. Praha: SPN, 1995. 10.[19] PEČ, P.; PEČOVÁ, D. Učebnice středoškolské chemie a biochemie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2001. 11.[15] PACÁK, J.; et. al. a kol. Chemie pro II. ročník gymnázií. Praha: SPN, 1992. 12.[18] ŠRÁMEK, V.; KOSINA, L. Chemie obecná a anorganická. Olomouc: FIN, 1996. 13.[17] ČIPERA, J.; et. al. Seminář a cviční z chemie pro IV. ročník gymnázií. Praha: SPN, 1987. 14.[20] BANÝR, J.; et. al. Chemie pro střední školy. Praha: SPN, 2001 15.[16] ČÁRSKÝ, J.; et. al. Chemie pro III. ročník gymnázií. Praha: SPN, 1992. 16.[13] EISNER, W.; et. al. Chemie pro střední školy 1a, 1b, 2a, 2b. Praha: Scienta, 1997. Vybrané učebnice a učební texty ●PUMPR, Václav a kol. 8 Chemie: základy přírodovědného vzdělávání pro SOŠ a SOU5 ●MATOUŠKOVÁ, Šárka ●součást disertační práce vedené Prof. RNDr. Hanou Čtrnáctovou, CSc. konzultované s RNDr. Janem Rohovcem, PhD. a Prof. Dr. Hansem Joachimem Baderem 9 Přechodné kovy: Učební texty pro střední školy6 odkaz na 1. verzi, 3. verzi (příloha disertace), e-knihu ●OPAVA, Zdeněk 10 Chemie kolem nás7 ●BÁRTA, Milan 11 Jak (ne)vyhodit školu do povětří8-9 ukázková povídka, další vybrané povídky Výsledky dotazníku ●přehled výsledků ●Ohodnoťte vaše schopnosti vytvářet následující výukové materiály ● - 1 - daný výukový materiál neumíte vytvářet, 0 - daný materiál umíte vytvářet středně dobře, 1 - daný materiál umíte vytvářet velmi dobře ● 12 13 Literatura 1.LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. [cit. 2013-07-30]. ISBN 978-80-244-2489-7. Dostupné z: http://zvyp.upol.cz/publikace/lepil.pdf 2.http://files.jiriskoda.webnode.cz/200000017-070eb07d32/Prezentace%20u%C4%8Debnice.pdf?hash=270320 081322 3.PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický Slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. 4.HUVAROVÁ, Marie. Nejpoužívanější středoškolské učebnice chemie na gymnáziích [online]. 2010 [cit. 2014-03-14]. Bakalářská práce. Univerzita Palackého, Přírodovědecká fakulta. Vedoucí práce Marta Klečková. Dostupné z: . 5.PUMPR, Václav a kol. Chemie: základy přírodovědného vzdělávání pro SOŠ a SOU. 2., aktualiz. vyd. Praha: Fortuna, 2010, 48 s. ISBN 978-80-7373-081-9. 6.ŠÁRKA, Matoušková. Přechodné kovy: Učební texty pro střední školy [online]. 3. vyd. Praha: Katedra učitelství a didaktiky chemie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2013 [cit. 2014-03-31]. ISBN 978-80-260-5608-9. Dostupné z: http://flexibooks.cz/prechodne-kovy/d-71562/#.UzlaB4UUlpl 7.OPAVA, Zdeněk. Chemie kolem nás. 1. vyd. Praha: Albatros, 1986, 318 s 8.BÁRTA, Milan. Jak (ne)vyhodit školu do povětří. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2004, 96 s. ISBN 8086285995. 9.BÁRTA, Milan. Jak (ne)vyhodit školu do povětří 2. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2005, 96 s. ISBN 8073580179. 14