2013 prof. Otruba 1 Černobílá fotografie 2 2013 prof. Otruba 2 Na černo-bílém filmu jsou emulze AgCl a AgBr. Tyto reagují na světlo, které pro AgCl má vlnovou délku menší než 400 nm a pro AgBr menší než 500 nm. Mechanismus fotografické citlivosti je ukázán na obrázku, kde h+ značí kladnou díru. Princip fotochemické reakce AgBr v emulzi 2013 prof. Otruba 3 Senzibilace  Abychom získali černo-bílý obrázek našeho barevného světa (380 - 780 nm), musíme rozšířit citlivost až do 780 nm. To zajistí barvivo, které absorbuje energii (foton) a následně tuto energii předá AgX krystalu. Existují dva mechanismy tohoto přenosu energie. 2013 prof. Otruba 4 Senzibilace  První mechanismus je, že dopadající (absorbovaný) foton excituje molekulu senzibilizátoru (barviva) a excitační energie je předána AgX za vzniku fotoelektronu ve vodivostním pásu halogenidu stříbra. Tento elektron redukuje Ag+ na Ag0 (vzniká tzv. latentní obraz). Tyto atomy stříbra, které jsou ve formě agregátů, jsou posléze katalyzátorem pro (vývojku) vyvinutí černo-bílé (také i barevné) fotografie. 2013 prof. Otruba 5 Senzibilace  Druhý mechanismus je takový, že elektron z excitovaného stavu barviva tunelovým efektem prochází skrz energetickou bariéru mezi iontem barviva a povrchem krystalu AgX. Oba mechanismy lze rozlišit, umístíme-li ionty senzibilizátoru do přesně definované vzdálenosti od povrchu AgX krystalu. Tato vzdálenost je přesně nastavena pomocí n-alkylového řetězce (R) v molekule senzibilizátoru. Jako senzibilizátory se používají převážně symetrické cyaniny, obecného vzorce (1) kde následující tabulka udává rozsahy senzibilace pro jednotlivé heterocykly: 2013 prof. Otruba 6 Senzibilace Heterocyklus Y n Rozsah citlivosti (nm) benzothiazol S 2 400-500 benzoxazol O 3 500-600 benzimidazol N-R 3 500-600 benzthiazol S 3 600-700 benzselenazol Se 3 600-700 benzthiazol S 4-6 700-1300 2013 prof. Otruba 7 Struktura fotografického materiálu Podložka-nosič citlivé vrstvy nebo záznamu obrazu anorganické materiály:  kov  sklo (nejčastěji sodno-vápenaté) od roku 1847  porcelán, kámen organické materiály:  celuloid (dinitrát celulózy plastifikovaný kafrem) se používal od roku 1889 až do roku 1950  acetylcelulóza (triacetát celulózy) se používala od roku 1948  polyestery (nejčastěji polyethylenglykoltereftalát) od roku 1955  papír od roku 1837 (barytové papíry od roku 1885, resin coat tzv. RC od roku 1970 2013 prof. Otruba 8 Struktura fotografického materiálu Citlivá vrstva  Vrstva, v které se tvoří obraz. Světlocitlivé látky halogenidy stříbra – jsou rozptýlené ve vrstvě nosiče. Mezi nejstarší nosiče patří:  kolodium – roztok dinitrátu celulózy ve směsi alkoholeter, používal se od roku 1851  albumin – vaječný bílek  arabská guma – polysacharid, používaná především v létech 1900 - 1910  želatina – bílkovina, jejíž hlavní složkou je glutin. Používá se od nejstarších dob fotografie až po současnost 2013 prof. Otruba 9 Struktura fotografického materiálu  Obrazová vrstva je vytvořená obrazotvornou látkou, kterou je nejčastěji stříbro. Dále pak mohou být přítomny další látky - amalgám stříbra, železo, platina, paládium; soli kovů, uhlík, pigmenty a barviva 2013 prof. Otruba 10 Struktura fotografického papíru  Substrátová vrstva váže citlivou vrstvu k podložce. Ve fotografických papírech je substrátová vrstva tvořená barytem (síran barnatý) nebo u moderních fotografických papírů polyethylenem, který je pigmentovaný oxidem titaničitým. Oxid titaničitý nahrazuje barytovou vrstvu a chrání papírovou podložku před účinkem vody a roztoků chemikálií při zpracovávaní (RC – resin coat). 2013 prof. Otruba 11 Fotografické vlastnosti světlocitlivých vrstev  Zrnitost  Zčernání a senzitometrická charakteristika  Strmost  Závoj a minimální hustota  Citlivost  Citlivost k barvám  Ochrana před halací  Rozlišovací schopnost a hranová ostrost  Funkce přenosu modulace  Trvanlivost 2013 prof. Otruba 12 Zrnitost  Velikost zrn je značně rozdílná podle způsobu výroby a účelu použití. Velikost zrna určuje do značné míry vlastnosti citlivé vrstvy protože každý krystal se vyvolává v celém objemu a pravděpodobnost dostatečné expozice také roste s velikostí krystalu. Vylučují se tedy snahy o jemnozrnné materiály s vysokou citlivostí. Zrnitost závisí i na způsobu vyvolání. Kvantitativní vyhodnocení se provádí mikroskopickým měřením. 2013 prof. Otruba 13 Vliv vývojky na zrnitost a. 4-aminofenol b. 4-aminofenol+NaOH c. 4-aminofenol + KI d. Orwo 71 2,5 min. (metol -hydrochinon) e. Orwo 71 5 min. f. 1,4-diaminofenol + AgNO3 (fyzikální vyvolávání) 2013 prof. Otruba 14 Zčernání a senzitometrická charakteristika Zčernání D = logI0/I Osvit (expozice) H = I.t Charakteristická křivka:  Oblast malého osvitu (podexpozice) a-b  Oblast normálního osvitu b–c  Oblast přeexpozice c-d  Oblast solarizace d-e Strmost γ = tgα 2013 prof. Otruba 15 Strmost  Strmost definujeme jako tangentu úhlu, který svírá prodloužená přímková část senzitometrické charakteristiky s osou x. Při dodržení konstatní podmínky expozice a vyvolávání, je strmost konstantou pro daný materiál.  Má-li materiál citlivou vrstvu složenu s krystalů AgX stejné velikosti a citlivosti, dostaneme senzitometrickou charakteristiku pravoúhlého tvaru. Tyto velmi strmé materiály se používají pro reprodukci čárových předloh a fotolitografii (ofsetové desky, výroba IO,…) 2013 prof. Otruba 16 Závoj a minimální hustota V každé fotografické vrstvě je část krystalů AgX vyvolatelných bez expozice světlem (závojová zrna)  Vysoký závoj – vysoce citlivé vrstvy, energetické vyvolávání, starší materiál  Malý závoj – pozitivní nízkocitlivé materiály, čerstvé výrobky Závoj vyvolané vrstvy + závoj podložky (např. pro potlačení halace) a pojiva = minimální hustota 2013 prof. Otruba 17 Citlivost DIN, ČSN logaritmická stupnice, rozhodující bod je hustota 0,1 nad závojem GOST lineární stupnice, rozhodující bod je hustota 0,2 nad závojem ASA lineární stupnice, kritický bod je určen tak, že tečna jím procházející musí mít sklon právě rovný 0,3 sklonu spojnice tohoto bodu s jiným bodem na charakteristické křivce, vzdáleným o 1,5 logaritmických jednotek osvitu 2013 prof. Otruba 18 Citlivost k barvám 1. Nesenzibilovaná vrstva AgBr 2. Ortochromaticky senzibilovaná AgBr vrstva 3. Panchromaticky senzibilovaná AgBr vrstva 4. Infrasenzibilovaná AgBr vrstva 2013 prof. Otruba 19 Ochrana před halací  Reflexní kruh je možné účinně potlačit barevnou vrstvou na zadní straně desky nebo filmu, která se při zpracování odbarví, případně stříbrnou vrtvou pod citlivou vrstvou u inverzního procesu barevné fotografie, kde se Ag vybělí.  Difúzní kruh se může pouze omezit, a to zbarvením emulze (to znamená snížení citlivosti), tenkou světlocitlivou vrstvou, což vyžaduje vysokou koncentraci AgX (používá se u materiálů s vysokým rozlišením), případně kombinací obou. 2013 prof. Otruba 20 Rozlišovací schopnost a hranová ostrost  Předpokladem pro vysokou rozlišovací schopnost je jemné zrno a rovnoměrné rozptýlení krystalů AgX. Na mikratovou desku 9x12 cm je možné nasnímat až 50000 stran textu A4. Měřítkem rozlišovací schopnosti je obvykle zobrazitelný počet čar na mm. Rozlišovací schopnost spolu se zrnitostí charakterizují subjektivní dojem jen nedokonale.  Dobře použitelná číselná hodnota je hranová ostrost spočívá v měření poklesu optické hustoty na ostré hraně zobrazené na zkoušeném materiálu. Kritériem hranové ostrosti je pak vzdálenost mezi zobrazenou hranou a místem, kde optická hustota poklesne na 1/10 původní hodnoty. 2013 prof. Otruba 21 2013 prof. Otruba 22 Funkce přenosu modulace Stanovení fce přenosu modulace MTF (Modulation Tranfer Function) spočívá v proměřování optických hustot čárového rastru s transmitancí čar τmin=0 a transmitancí mezer τmax=1, jehož prostorová frekvence ν (počet čar na mm) vzrůstá. Jeho obrazem je funkce s modulací M=1: M=(τmax – τmin)/(τmax + τmin) Obraz tohoto rastru na vyvolané fotografické vrstvě má zmenšující se rozdíly mezi τmax a τmin, což je vyjádřeno modulačním stupněm M´<1. Poměr p = M´/M je závislý na prostorové frekvenci rastru a nazývá se činitel přenosu modulace. Vynesením p proti v se získá funkce přenosu modulace: p = f(v) Rozlišovací schopnost materiálu se pak vyjadřuje jako hodnota pro malé hodnoty p = (0,05 až 0,6):  Kinematografický film 40 až 80 mm-1  Mikrofilm 100 až 200 mm-1  Mikratové citlivé vrstvy nad 500 mm-1 2013 prof. Otruba 23 Funkce přenosu modulace 1. Mikrofilm 2. Vysoce citlivý kinematografický film 2013 prof. Otruba 24 Trvanlivost  Do záručního data ručí výrobce za vlastnosti materiálu, může se ale obvykle při správném skladování používat i několik let po záruční době.  S časem se snižuje citlivost a strmost, roste závoj.  Teplota skladování do 18°C, případně v chladničce (zejména infra a barevné materiály) – před použitím nutná temperace. Možné i v mrazničce. Některé materiály mají předepsanou nižší skladovací teplotu (8 – 13 °C)  Vlhkost do 70% rel. V originálním obalu, jinak v obalu se silikagelem (tropy).  Je nutné chránit citlivé vrstvy i před stopovými obsahy fotochemicky aktivních látek sulfanu, amoniaku, peroxidu vodíku, formaldehydu, terpentýnového oleje v ovzduší (např. neskladovat v novém nábytku – pryskyřice, terpentýn, formaldehydová lepidla) 2013 prof. Otruba 25 Poškození fotografických materiálů Vady fotografických podložek  Mechanické poškození usazování nečistot a zaprášení, častá neopatrná manipulace  Fyzikální poškození kroucení až borcení podložky je způsobeno změnami teploty a vlhkosti prostředí; zejména vysokou teplotou a nízkou vlhkostí.  Chemické poškození „octový“ syndrom (hydrolytický rozklad acetátové podložky) hydrolýza nitrátu celulosy za uvolnění kyseliny dusičné koroze poměrně vysoce trvanlivých skleněných podložek bývá zapříčiněna vysokou vlhkostí a alkalickým prostředím pH  9 2013 prof. Otruba 26 Poškození fotografických materiálů Vady emulzní vrstvy Odchlipování želatinové emulzní vrstvy  změny teploty a vlhkosti okolního prostředí (v případě vysoké teploty nebo nízké vlhkosti se - polymerní emulze smršťuje, v obráceném případě se rozpíná až botná)  fyzikální poškození fotografické podložky  nesprávné zpracování fotografie (nevhodná teplota zpracovatelských lázní).  Želatinová emulze může chemicky degradovat působením atmosférických polutantů (oxidů síry a dusíku) Praskání emulze nebo její úplný rozpad (u albuminových emulzí) 2013 prof. Otruba 27 Poškození fotografických materiálů  Oxidace kovového stříbra  Působení vzdušného kyslíku, ozónu nebo peroxidů uvolňovaných z okolním materiálů  zbytkové sloučeniny síry z nedokonalého vyprání (komplexní stříbrné soli, siřičitany) způsobují vznik žlutých až hnědých skvrn nebo závoje na povrchu emulzní vrstvy  Působení kyslíku a vzdušné vlhkosti na kovové stříbro v přítomnosti sloučenin síry vede ke změně černého kovového stříbra na hnědý sulfid stříbrný Ag2S  Posledním stádiem chemické přeměny kovového stříbra ve sloučeniny stříbra je formování kovově lesklých ploch, tzv. zrcadel na povrchu emulze Poškození fotografických materiálů Vznik skvrn a povlaků Bílé až nažloutlé skvrny jsou jemné částečky síry vzniklé rozkladem síranů (vysoká kyselost ustalovače a nízká koncentrace siřičitanu sodného ve vyvolávací lázni). Bílý práškovitý povlak na povrchu emulze (tvořený sirnatanem sodným Na2SO2 nebo siřičitanem hlinitým Al2(SO3)3 ) vzniká v případě utvrzování emulze pomocí kamence draselného v málo kyselé ustalovací lázni. Modrozelené skvrny vznikají při vytvrzování želatiny síranem chromitodraselným (skvrny jsou tvořeny hydroxidem chromitým Cr(OH)3). Dichroický povlak vzniká někdy po znečistění vývojky ustalovačem a naopak. Na povrchu fotozáznamu se tvoří povlak, projevující se v odraženém světle kovovým barevným leskem Mikrobiologická destrukce - v emulzi vznikají důlky a jamky vlivem rozkladu fotografické želatiny mikroorganismy (plísně, bakterie) 2013 prof. Otruba 28 2013 prof. Otruba 29 Konzervování a restaurování Mechanické čištění  antistatické štětce  organická rozpouštědla (např. trichloretan, isopropylalkohol) odstranění mastné špíny  voda s přídavkem detergentu a důkladné vyprání Pozn.: Čistění fotomateriálů mokrou cestou vyžaduje vždy jejich šetrné vysušení. Eliminace rýh v emulzní vrstvě a odstranění vmáčklých prachových částic  botnáním emulze ve vodě (pH kolem 10)  dokonalé proprání v proudící vodě o teplotě kolem 20 oC sušení Pozn.: Tato mokrá cesta čistění je však vyloučena v případě fotomateriálů, které nemají vytvrzenou želatinu (např. fotografie z 19. století) 2013 prof. Otruba 30 Konzervování a restaurování Odstraňování skvrn a povlaků  5% roztokem uhličitanu sodného Na2CO3 nebo roztokem kyseliny octové (v případě ve vodě nerozpustného bílého práškovitého povlaku na povrchu emulzní vrstvy)  lázní thiomočoviny s přídavkem kyseliny octové (v případě žlutého až hnědého závoje na povrchu emulzní vrstvy)  2 - 3% roztokem hydroxidu sodného NaOH (v případě modrozelených skvrn na povrchu emulzní vrstvy)  namočením fotomateriálu (10 - 20 min), jeho ustálením (10 min), následným praním (30 - 45 min), vložením do roztoku Na2CO3 (1 min), opětovným praním (20 min) a konečným utvrzením ve formaldehydu (v případě žlutých až hnědých skvrn způsobených nedokonalým ustálením fotografii) Po aplikaci chemických čistících roztoků je nutné fotomateriál důkladně vyprat. 2013 prof. Otruba 31 Konzervování a restaurování Stříbrná zrcadla  Odstranění lihem nebo alkoholickým roztokem jódu (1 g jódu na 1000 ml ethanolu), příp. gumou. Vybledlý fotografický obraz - zesilování chemické  tzv. bělení (pomocí roztoku Hg2Cl2 se kovové stříbro převede na AgCl) a opětovně se vyvolá pomocí roztoku amoniaku, Na2SO3 a nebo běžné vývojky). Pozn.: jde v podstatě o proces rehalogenace a je možné použít i jiné chemické sloučeniny (např. komerční zesilovače) Konzervování a restaurování Mechanická poškození fotografií (pomačkání nebo doplnění chybějící části podložek)  opravy drobných prasklin - japonským papírem  doplnění chybějících částí fotografickým papírem (100% bavlněné vlákno, neutrální pH) tzv. Photostore Photographic Paper  Použitá lepidla: ethery celulosy, škrob Lepení emulzní vrstvy k podložce  odchlíplá emulze je nejprve zvlhčena  poté se na podložku nanese lepidlo a po odpaření rozpouštědla se emulze přitiskne k podložce  Použitá lepidla: fotografická želatina nebo ethery celulosy 2013 prof. Otruba 32 2013 prof. Otruba 33 Doporučovaná kvalita vzduchu Polutant Koncentrace [gm -3]  SO2  1  Jemné částice  75  O3  25  CO2  4.5  NOx  5  HCl kontrola  CH3 COOH kontrola  HCHO kontrola 2013 prof. Otruba 34 Materiál vhodný pro archivaci Atlantis Silversafe Photostore Programme Požadavky na složení papírového obalu pro dlouhodobé uložení:  složení: 100% bavlna s dlouhými vlákny  splnění testu ztráty lesku stříbra  splnění testu fotografické aktivity dle ISO 18916  klížení: alkylketendimery  obsah redukovatelné síry: menší než 2 ppm (parts per million)  nepřítomnost chloridových aniontů  splnění Gurleyova testu porosity  pH studeného výluhu: 6,0  obsah popele: při plošné hmotnosti 40 gm-2 .....0,025 %  při plošné hmotnosti 120 gm-2 .....0,019 %  bez alkalické reservy  hlazený povrch  dostupné tři plošné hmotnosti  barva: bílá bez optických zjasňovačů Pozn.: z katalogu Britské firmy ATLANTIS 2013 prof. Otruba 35 Materiál vhodný pro archivaci  FOTOARCHIV firmy EMBA Paseky  složení: 50 % bavlny a 50 % chemické buničiny  splnění testu fotografické aktivity dle ISO 18916  klížení: alkylketendimery  obsah redukovatelné síry: menší než 1 ppm  pH studeného výluhu: 7,5  obsah plnidel: nízký obsah popele  barva: bílá bez optických zjasňovačů  hlazený povrch  plošná hmotnost 80 - 90 gm-2