Rozměry TUR Udržitelná výroba Udržitelná spotřeba Trvale udržitelný rozvoj – oč jde? - příroda sama sobě – dlouhodobě udržitelný vývoj TUR - žít a rozvíjet lidskou společnost v rámci ekologické kapacity Země - komplexní rozvojová strategie společnosti a ekonomiky, která nesmí být na úkor kvality přírodního bohatství Místní agenda 21 (MA21) - programem konkrétních obcí, měst, regionů, který zavádí principy TUR do praxe při zohledňování místních problémů - výsledek - zvýšení kvality života - dosahován zkvalitňováním správy věcí veřejných, strategickým plánováním, zapojováním veřejnosti a využíváním všech dosažených poznatků o TUR Cesta k TUR - Agenda 21 - dokument přijatý v Riu de Janeiru 1992 - strategický plán udržitelného rozvoje společnosti Ekonomické souvislosti snižování dopadů na ŽP - pro podnikatele nutné, aby se změny vyplatily finančně - proč např. kupovat dražší recyklovanou surovinu, když surová ropa je levnější a technologicky vhodnější? - prostor pro intervenci státu – buď legislativně nařídit používání určité suroviny (např. podíl bio-nafty v naftě) nebo legislativně opatřit započítání externalit (dopadů na ŽP) do ceny surovin, či produktů „... snahy pro vyřešení udržitelnosti života jsou liché, dokud bude převládat ekonomický systém založený na předpokladu trvalého růstu. Pokud to myslíme s udržitelností života vážně, pak musíme změnit současný ekonomický systém...“ „Zelenější“ ekonomika Internalizace externalit = znečišťovatel platí - výrobek znevýhodněn vyšší cenou na trhu = tlak na změnu technologie. Systém ekologických daní - vyššími daněmi zatíženy ty výrobky, které jsou škodlivější k ŽP, popř. zastavení výroby, velký zásah do struktur výroby) - zdanění surovin, energ. zdrojů a produkce odpadů (+ zlevnění lidské práce) Ekoznačky - lidé se rozhodují nejen podle ceny, ale i podle hodnotového žebříčku Radikálnější pohled - změnit ekonomické indikátory - HDP je nevyhovující, místo toho GPI, HDI či jiné, jež budou lépe odrážek skutečný rozvoj společnosti Hodně radikální – alternativní ekon. systém - kritika ekonomického systému založeného na růstu HDP - Snaha zavést alternativní systémy, např. „ekonomiku ustáleného stavu“ (Herman Daly). Zlepšení ŽP x ekonomický růst - investice do inovací za účelem zlepšení kvality ŽP nemusí být v rozporu s růstem HDP, spíše naopak - nutno určit správnou míru investic (cost benefit analysis) - decoupling ~ růst HDP není kopírován růstem emisí (znečišťování ŽP) - neplatí tedy: „na ekologii si musíme vydělat“ Otázka správné míry investic Udržitelná výroba a spotřeba Proč má být výroba a spotřeba udržitelná? - lidé chtějí spotřebovávat všechny možné výrobky a služby proč? Proč má být výroba a spotřeba udržitelná? - lidé chtějí spotřebovávat všechny možné výrobky a služby proč? Proč má být výroba a spotřeba udržitelná? - lidé chtějí spotřebovávat všechny možné výrobky a služby proč? x - lidé nechtějí negativní vlivy spojené s výrobou či službami (znečištění, nedostatek prostoru, negativní sociální jevy, atd.) proč? Pro dosažení TUR je tedy nutné změnit stávající typ průmyslové produkce i vlastnosti produktů Proč? I) většina stávající produkce/produktů je energeticky a materiálově náročná II) s řadou výrob je spojena produkce nezamýšlených hrozeb 1) hrozby spojené s vlastním technologickým procesem – emise, odpady... např. spalovny komunálního odpadu, elektrárny, papírny... 2) hrozby spojené s produkty – eko/toxicita např. výrobky obsahující polybromované zpomalovače hoření... 3) hrozby spojené s potenciálem havárií např. Bhópál (1984), Černobyl (1986), Exxon Valdez (1989)...  Domácí materiálová náročnost a spotřeba - viz Indikátory TUR  Energetická náročnost HDP Hrozby spojené s technologickým procesem Odpady jako nedílná součást výrob... Hrozby spojené s produkty Hrozby spojené s haváriemi Řešení? Udržitelná výroba - výroba, která je pro podniky ekonomicky efektivní - má co nejmenší dopad na ŽP a lidské zdraví - minimalizuje spotřebu přírodních zdrojů, energie, toxických látek a vznik odpadů - úzce spjata s udržitelnou spotřebou - každý výrobce je zároveň i spotřebitel a každý spotřebitel může výběrem výrobků, které kupuje, podpořit výše uvedené principy. Řešení? Udržitelná výroba - výroba, která je pro podniky ekonomicky efektivní - má co nejmenší dopad na ŽP a lidské zdraví - minimalizuje spotřebu přírodních zdrojů, energie, toxických látek a vznik odpadů - úzce spjata s udržitelnou spotřebou - každý výrobce je zároveň i spotřebitel a každý spotřebitel může výběrem výrobků, které kupuje, podpořit výše uvedené principy. ? Jak ? Nástroje politiky ochrany ŽP • normativní • ekonomické • koncepční • informační • dobrovolné Normativní nástroje politiky ŽP - založeny na donucovací pravomoci orgánů státní správy - stěžejní prvek politiky ochrany ŽP - nyní doplňovány efektivnějšími ekonomickými nástroji Přímé, administrativní normativní nástroje - nařízení (zákazy a příkazy) - limity (věcné, časové), např. emise do ovzduší - standardy a technické normy (auta, domy...) Výhody - při správném nastavení radikálně a rychle vyřeší určitý problém ŽP Nevýhody - neberou ohled na specifika znečišťovatelů - nemotivuje znečišťovatele pozitivně, tvrdé dopady si obvykle vyžádají také hodně výjimek (tím omezena účinnost i smysl nařízení) Ekonomické nástroje politiky ŽP - nepřímé ovlivňování subjektů poškozujících ŽP - nepůsobí na základě přímého mocenského ale motivací – ekon. kalkulace 1) Negativní stimulace • poplatky → většinou příjmem SFŽP a státního rozpočtu: • za znečišťování ŽP (emise do vzduchu, vody, skládky) • za využívání přírodních zdrojů (vody, dřeva, nerosty) • uživatelské poplatky (freony, poplatek ze psa...) • daně - k ochraně ŽP (silniční daň, mýtné, spotř. daň z uhlov. paliv) - ekologická daňová reforma • sankční platby - pokuty, přirážky - př. k elektronice 2) Pozitivní stimulace • daňové úlevy (v rámci DPH, daní z příjmů, silniční daně, daně z nemovitostí) • finanční podpory (granty, dotace, půjčky) • depozitně refundační systémy • akumulátory, pivní lahve • obchodovatelná emisní povolení • environmentální pojištění • pojištění odpovědnosti za škodu na ŽP - obvykle se nevztahuje na škody na ŽP samotném, na biodiverzitě a nezahrnuje náklady na sanace • pojištění sanačních nákladů • pojištění při dopravě – kryje nehody při dopravě nebezpeč. látek • pojištění skládek – pojištění provozovatelů skládek Koncepční nástroje - odborný, dlouhodobě a rámcově formulovaný, komplexně pojatý dokument lidského směřování. Jedná se o projev principu prevence a UR. • Plány (př. Územní plán města XY) • Programy (př. Program na zlepšení kvality ovzduší města XY) • Koncepce (př. Koncepce ochrany přírody a krajiny pro území kraje XY) • Strategie (př. Strategie ochrany biologické rozmanitosti ČR) Informační nástroje • Informativního charakteru - registry apod., např. Integrovaný registr znečišťování • Výchovně-vzdělávacího charakteru - např. program Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR - EVVO Dobrovolné nástroje politiky ŽP ČR Pyramida řízení Nástroje Společenská odpovědnost Corporate Social Responsibility – CSR - koncept, v němž společnosti ve spolupráci s jejich zájmovými skupinami dobrovolně integrují sociální a environmentální ohledy do svých podnikatelských aktivit Integrovaný systém řízení (IMS) Souhrn postupů, jimiž se podnik řídí v jednotlivých zájmových oblastech podle mezinárodních standardů: • ISO 9001 – Systém managementu jakosti, • ISO 14001 – Systém environmentálního managementu nebo EMAS – Systém řízení podniků a auditu s ohledem na životní prostředí • BS OHSAS 18001 – Systém managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci Přínosy IMS Vnější: • lepší pozice při výběrových řízeních (vlivem certifikátu), • zlepšení konkurenceschopnosti, • zvýšení kreditu organizace z pohledu zákazníků i orgánů státní správy a jiných organizací • v budoucnu zvýhodnění pojištění a úvěrů. Vnitřní: • optimalizace řízení provozů a procesů, • pevné přidělení odpovědností i pravomocí pracovníkům, • optimalizace přidělování zdrojů, • snížení nákladů, • stálá jakost produktů a služeb, • průběžná kontrola shody s legislativou a dalšími požadavky, • snížení vlivů v oblasti ochrany ŽP a BOZP, • prevence nežádoucích událostí v oblasti ochrany životního prostředí a BOZP (havárie, úrazy). EMAS a ISO 14001 Eco Management and Audit Scheme • dvě podobné varianty EMS (env. management system) • účel: zjišťování a sledování vlivu činností organizací na ŽP a zveřejňování informací formou jednotlivých environmentálních prohlášení (rozdíl od ISO14001) • aktivní přístup podniku ke sledování, řízení a postupnému snižování dopadů činností organizace na ŽP • vhodný pro soukromé organizace (a.s., spol. s r.o. atd.) i pro organizace státní a veřejné správy (ministerstva, úřady atd.) Zavedení EMS x ekonomika firmy • Zavedením EMS lze dosáhnout nejen enviro. , ale i ekonomických přínosů – win-win strategie Význam • Konkurenceschopnost (image, zvýšení podílu na trhu, inovace) • Minimalizace rizik (ztráty v prodeji a příjmech, účinný management rizik) • Snižování nákladů (identifikace potenciálních nákladů, snížení daní, pokut a poplatků, snížení pojistného) • Organizační účinnost (proaktivní přístup k ochraně životního prostředí, zahrnutí všech úrovní organizace, vysoká morálka personálu) • Jak získat EMAS? Databáze společností s EMAS Čistší produkce U výrobních procesů - efektivnější využívání surovin a energií, vyloučení toxických, nebezpečných materiálů a prevenci vzniku odpadů a emisí u zdroje. U produktů (výrobků a služeb) - snížení jejich dopadu na ŽP, a to v rámci jejich celého životního cyklu První krok - analýza materiálových a energetických toků - zmapování nežádoucích neproduktových výstupů (úniků, odpadů a znečištění). - umožňuje poznat příčiny vzniku ztrát a navrhnout optimální sadu opatření, která jsou ekonomicky výhodná a mají menší dopad na ŽP. - Vhodné kontinuální analyzování a prověřování procesů Pracoviště čistší produkce Čistší produkce a veřejná správa Nejlepší dostupné techniky a benchmarking BAT – Best Available Techniques BAT - použití technologií, která vedou k maximálnímu možnému omezení vlivu na ŽP za ekonomicky přijatelných podmínek Benchmarking - metoda používaná při stanovení nejlepších dostupných řešení - založena na měření a analýze procesů a výkonů organizace a srovnávání se s podobnými organizacemi - nejfrekventovanější nástroj USV Vyhodnocování BAT - u instalovaných technologií a pracovních postupů, či výběru nových technologií se vychází z následujících hledisek: • použití nízkoodpadové technologie, • použití látek méně nebezpečných, • podpora zhodnocování a recyklace látek, které vznikají nebo se používají v technologickém procesu, • případně zhodnocování a recyklace odpadu, • srovnatelné procesy, zařízení či provozní metody, které již byly vyzkoušeny ve světovém měřítku, • technický pokrok a změny vědeckých poznatků a jejich interpretace, • charakter, účinky a množství příslušných emisí, • datum uvedení nových a existujících zařízení do provozu, • doba potřebná k zavedení BAT, • spotřeba a druh surovin používaných v technol. procesu a jejich účinnost, • požadavek prevence a omezení celkových dopadů emisí na ŽP a rizik s nimi spojených na minimum, • požadavek prevence havárií a minimalizace jejich následků pro ŽP BAT (best available technique) Jak poznáme, která technika je nejlepší dostupná? - BREFs (BAT Reference Documents) - použití BAT ošetřeno legislativně v Zák. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění • Ekoznačka ČR - Technická směrnice MŽP č. 43-2006 • Ekoznačka EU - Rozhodnutí EK 2003/287/EC Ekoznačení (ecolabeling) Ekoznačení (ecolabeling) Ekoznačení (ecolabeling)- limity • ne vždy jsou kritéria dodržována a autoritami vyžadována Jak poznáme, která technologie/produkty zatěžují méně ŽP? Analýza životního cyklu (LCA) - LCA popisuje celý průmyslový proces, týkající se produktu či služby - „sledování produktu od kolébky do hrobu“ (Cradle to grave) → výroba, používání a likvidace Cíl LCA - kvantitativně zhodnotit spotřeby zdrojů a produkci znečišťujících látek, které by mohly negativně ovlivnit zdraví člověka či funkce ekosystémů, vztahující se k průmyslovému produktu - na základě tohoto posouzení lze např. rozhodnout, který ze dvou srovnatelných produktů je šetrnější k životnímu prostředí - ISO 14040:2006 Fisker Karma Dle výsledků LCA (2012) - produkce CO2 na ujetý kilometr elektromobilem je 0,1 kg (výroba elektřiny) - konvenčním autem je to 0,2 kg CO2 (benzín) - výroba elektromobilu je o 7 000 kg CO2 náročnější - elektromob. se „vyplatí“ po ujetí 65000 km Pro dosažení TUR je tedy nutné změnit stávající typ průmyslové produkce i vlastnosti produktů Proč? I) většina stávající produkce/produktů je energeticky a materiálově náročná II) s řadou výrob je spojena produkce nezamýšlených hrozeb 1) hrozby spojené s vlastním technologickým procesem – emise, odpady... např. spalovny komunálního odpadu, elektrárny, papírny... 2) hrozby spojené s produkty – eko/toxicita např. výrobky obsahující polybromované zpomalovače hoření... 3) hrozby spojené s potenciálem havárií např. Bhópál (1984), Černobyl (1986), Exxon Valdez (1989)... Jak lze dosáhnout? - pravidlo 4R : Reduce – Reuse – Recover – Recycle Snížení energetické/materiálové náročnosti Snížení energetické/materiálové náročnosti Jak lze dosáhnout? - pravidlo 4R : Reduce – Reuse – Recover – Recycle Systémová opatření (povinná či dobrovolná) a vzdělání Jak lze dosáhnout? - pravidlo 4R : Reduce – Reuse – Recover – Recycle Politika státu (povinná i dobrovolná opatření) Systémová opatření (povinná či dobrovolná) a vzdělání Snížení energetické/materiálové náročnosti Jak lze dosáhnout? - pravidlo 4R : Reduce – Reuse – Recover – Recycle Politika státu (povinná i dobrovolná opatření)Konkrétní řešení Systémová opatření (povinná či dobrovolná) a vzdělání Snížení energetické/materiálové náročnosti Reduce • Snížení celkové spotřeby materiálu při zachování či zvýšení kvality. Snížení spotřeby energie (legislativa x peněženka) 1) Podpora výzkumu využití obnovitelných zdrojů energie 2) Vhodná dotační podpora využití obnovitelných zdrojů energie ve vhodných oblastech (biomasa, slunce, vítr) 3) Podpora výzkumu jaderné fúze 4) Legislativně stanovit E náročnost budov - v EU se spotřebuje asi 40% E na vytápění budov! 5) Podporovat úsporné osvětlení a zhasínat 6) Instalovat solární panely na veřejné budovy a dotačně podporovat použití u soukromníků 7) Sankcionovat rozsvícená světla ve veřejných budovách přes noc či o víkendech Snížení spotřeby vody (legislativa x peněženka) 1) Prosazovat šetření vodou 2) Instalovat vodoměry v domácnostech (ne paušál) 3) Určit limit na ztráty vody v distribuční soustavě - v Brně v roce 1989 unikalo do země 25 % vody, dnes 16 % 4) V parcích mulčovat = zadržení vláhy bez nutnosti kropit 5) Legislativně ošetřit nutnost recyklace vody v průmyslu 6) V hotelích, úřadech či doma recyklovat vodu na splach 7) V případě dopravy vody ze vzdálených míst minimalizovat ztráty odparem (v suchých obl.) 8) Používat BAT v různých výrobách 9) Úsporné vodovodní baterie a hlavice 10) Plné využití pračky a myčky 11) Odměňovat nápady zaměstnanců, jak je možno efektivně hospodařit s vodou Spotřeba vody v papírnách 1900 – 1t vody na 1 kg papíru 1990 – 64 kg vody na 1 kg papíru 1995 – 1,5 kg na kilogram papíru - zpětné využití „odpadní“ vody Spotřeba vody v ocelárnách Čína – 23-56 m3 vody / 1t oceli USA – 6 m3 vody / 1t oceli Snížení spotřeby surovin 1) Zavést kompostování bioodpadu 2) Eliminovat množství obalového materiálu 3) Nahradit jednorázové plastikové tašky látkovými 4) Použitelné nepotřebné zboží darovat charitě či za odvoz (oblečení, elektronika, nábytek, stavební materiál atd.) Snížení dopravní zátěže proč? I) Zvýšením podílu osob v hromadné dopravě - HD však musí být pro lidi dostatečně atraktivní - čistá, přesná, pohodlná, finančně zajímavá Projekt CiViTas (CIty-VITAlity-Sustainability) Cíly tohoto EU projektu je: - pomoc se zavedením čisté a energeticky efektivní HD - podpořit rozvoj průmyslového sektoru v oboru HD Systém městské dopravy ve městě Curitiba (Brazílie) - Bus rapid transit – vylepšená varianta autobusové dopravy spojující flexibilitu autobusů a kvalitu dopravy vlaků/tramvají s předností v jízdě - dlouhé autobusy mají vyhrazeny speciální pruhy, jezdí často, jednotné jízdné všude - inspirace pro řadu dalších jihoamerických měst II) Taxi, půjčovny, sdílení aut (carsharing) - výchozí zjištění – auta se v průměru používají 1 hodinu denně, 23 hodin stojí - taxislužba - by měla být cenově dostupná, kvalitní s dobrou pověstí - půjčovny - vhodné pro jednorázové půjčení auta dle našeho přání - sdílení aut (carsharing) - nutné vytvoření automobilového spolku, který zakoupí auta a za cestovní náklady si pak auta členové spolku půjčují - vyplatí se prý pro každého, kdo najezdí ročně méně než 10 000 km III) Cyklistika, chůze - využití cyklistiky je limitováno průjezdností měst, pruhy pro cyklisty, místy stání Srovnání výhod a nevýhod typů dopravy Další způsoby snížení dopadů dopravy 1) Legislativně donutit naftařské společnosti ke změně způsobu výpočtu ceny benzínu – započítat externí náklady - cena by se přibližně zdvojnásobila, ale navýšení by bylo rozděleno mezi výrobce i spotřebitele 2) Ukončit výstavbu dálnic v městských oblastech 3) Legislativně stanovit emise aut a náklaďáků 4) Dopravu v centru měst vyhradit MHD a taxi 5) Vyhradit jeden pruh dálnic pro auta s >2 lidmi Reuse• Použití věci či materiálu bez změny chemického složení pro účel, pro který byly původně zamýšleny. Zpětné využití surovin bez změny stavu Voda - zavádění metod na vysušování kalu stlačením mezi síty (ČOV, kejda, průmyslové) nebo reverzní osmózou Materiál - zpětné využití olova, kyseliny a plastů z akumulátorů - oblečení - hračky - ... Recover• Recover – získání materiálu či energie z odpadu. Využití Energie - kogenerační výroba tepla a elektřiny - spalování vhodných odpadů (pneumatik) v moderních elektrárnách/teplárnách či cementárnách pro zisk tepla/elektřiny - např. Göteborg je z 60 % zásoben energií (elektřina a teplo) z nekonvenčních zdrojů E teplo: spalovna odpadů (největší v Evropě) + rafinerie Shell + tepelná čerpadla z ČOV + testování motorů Volvo + z výzkumného zařízení fluidních kotlů Chalmers elektřina: biopaliva a větrné elektrárny Materiál - využití sádry z SO2 ze spalování fosilních paliv na výrobu sádrokartonů Recycle• Opětovné využití materiálu pro stejný či podobný účel, nebo pro výrobu jiného produktu • Celkově nejmenší snížení spotřeby materiálů, proces recyklace často nákladný. Recyklace materiálů Pro dosažení TUR je tedy nutné změnit stávající typ průmyslové produkce i vlastnosti produktů Proč? I) většina stávající produkce/produktů je energeticky a materiálově náročná II) s řadou výrob je spojena produkce nezamýšlených hrozeb 1) hrozby spojené s vlastním technologickým procesem – emise, odpady... např. spalovny komunálního odpadu, elektrárny, papírny... 2) hrozby spojené s produkty – eko/toxicita např. výrobky obsahující polybromované zpomalovače hoření... 3) hrozby spojené s potenciálem havárií např. Bhópál (1984), Černobyl (1986), Exxon Valdez (1989)... Omezení hrozeb spojených s rizikovými produkty Legislativní opatření - např. zákaz používání ftalátů jako změkčovadel plastů do hraček (EU) - nařízení EU č. 1907/2006 – REACH – otestování +-30 000 látek na eko/toxicitu – velké naděje na zamezení produkce toxických výrobků Kontrolní opatření - aktivity České obchodní inspekce (ČOI) - České inspekce životního prostředí (ČIŽP) - nevládních organizací (NGO)... Omezení hrozeb spojených s rizikem havárií •BAT/BEP •Vhodná legislativa •Environmentální pojištění - ekonomická motivace snižovat riziko havárie Udržitelná spotřeba •státní správa, firmy, domácnosti Používání služeb a výrobků, které: - uspokojují základní potřeby společnosti a zlepšují kvalitu života, zároveň však minimalizují spotřebu přírodních zdrojů, používání toxických látek, produkci odpadů a škodlivin - v průběhu celého životního cyklu služby nebo výrobku - ne na úkor potřeb budoucích generací Role státní správy ve spotřebě - spotřeba prostředků na nákupy ve veřejném sektoru činí asi 20 % HDP v ČR - asi 768 mld. Kč (v EU asi 17 % HDP) - výrazná kupní síla ovlivňující trh se zbožím a službami Co je udržitelná spotřeba Zelené úřadování - environmentálně příznivé chování institucí financovaných z veřejných prostředků - Zahrnuje systémová opatření zaměřená zejména na provoz a chování, tak nakupování Potenciál udržitelné spotřeby ve státní správě Zelené nakupování - způsob nákupu či zásobování, při kterém je brán ohled na dopad vybraného zboží a služeb na ŽP. - upřednostňovány produkty s co nejnižším dopadem na ŽP v celém životním cyklu produktu - Kritéria, která se při tom berou v úvahu, jsou materiální a energetická náročnost výroby, recyklovatelnost, biologická rozložitelnost, zdravotní nezávadnost, transportní vzdálenost od výrobce ke spotřebiteli atd. Potenciál udržitelné spotřeby ve státní správě Zelené úřadování a nakupování - jednotlivé kroky realizace 1. Rozhodnutí začít zeleně úřadovat 2. Vstupní analýza, zhodnocení současného stavu 3. Návrh možných opatření pro env. šetrný provoz 4. Návrh indikátorů a měřitelných kritérií 5. Konzultační podpora zavádění 6. Vzdělávání a informace pro pracovníky 7. Prezentace opatření, spolupráce s médii 1. Rozhodnutí začít zeleně úřadovat Proč zeleně úřadovat? • Snížení zátěže ŽP používáním env. šetrného zboží • Poptávka zvýší dostupnost env. příznivých výrobků na trhu • Vzor pro ostatní občany, jiné úřady, firmy • Stimulaci ekologické inovace výrobků • Někdy také úspory nákladů • Zdravější pracovní prostředí 2. Vstupní analýza, zhodnocení současného stavu Kdo provede? • Síť ekologických poraden České republiky (STEP) 3. Návrh možných opatření pro env. šetrný provoz • 3R (Reduce, Reuse, Recycle) - funkční věci nechat dosloužit (minimalizace odpadu) - kupovat výrobky na více použití s delší životností - nepotřebných a nefunkčních věcí se přednostně zbavovat tak, aby je mohl využít někdo další či recyklovat • Biologicky rozložitelné a recyklovatelné materiály - upřednostnit výrobky, které jsou biologicky rozložitelné nebo alespoň recyklovatelné • Čím méně obalů, tím lépe (větší balení) - Optimální jsou obaly vratné a znovu použitelné/naplnitelné. - koncentrované prací a čisticí prostředky. 3. Návrh možných opatření pro env. šetrný provoz • Výrobky a potraviny z blízka - nakupováním místních produktů - prosperita regionu - chráníme ŽP snížením dálkové (většinou silniční) dopravy – šetříme ovzduší, vodu, silnice, pohonné hmoty a v konečném důsledku i zdraví a lidské životy. • Výrobky šetřící zdroje a energii - spotřebiče s energetickým štítkem pokud možno s označením „A“(A+++) - využívání obnovitelných zdrojů energie (slunce, voda, atd.) • Výrobky s co nejnižším obsahem (eko)toxických látek - zvažme nákup výrobků obsahujících jedy, organická rozpouštědla atd., je-li dostupná šetrnější alternativa 3. Návrh možných opatření pro env. šetrný provoz • Výrobky vzniklé udržitelným způsobem - produkty ekologického zemědělství, kde je minimalizováno používání umělých hnojiv a pesticidů a zvýšeně se dbá na životní podmínky chovaných zvířat - dřevěné výrobky pocházející z šetrně obhospodařovaných porostů (ne tropických pralesů či jiných míst, kde kácení ohrožuje vzácnou faunu a flóru) - výrobky spravedlivého obchodu (Fair Trade), který zaručuje šetrný management území a spravedlivý výdělek lidem v rozvojových zemích. To se týká hlavně produktů, které nejsou „zblízka“, ale přesto je nezbytně potřebujeme. 3. Návrh možných opatření pro env. šetrný provoz • Výrobky dokládající svoje kvality týkající se vlivu na zdraví a ŽP certifikátem - ekoznačky - vyvinuto pro snazší orientaci spotřebitele - „ekoznačka“ na výrobku znamená, že daný produkt splňuje předepsaná kritéria vlivu na životní prostředí - udělováno nezávislou agenturou (která tak vlastně dělá „detektivní práci“ za spotřebitele). Možný cíl Zelená nakupování x legislativa Zelené nakupování - Zák. č. 137/2006 Sb., o veř. zakázkách: - mezi dílčími kritérii (§78) kromě nabídkové ceny také např. - vlastnosti plnění z hlediska vlivu na ŽP Usnesení Vlády ČR č. 465/2010 k pravidlům uplatňování environmentálních požadavků při zadávání veřejných zakázek nákupech státní správy a samosprávy : - ukládá členům vlády, vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy, aby v jimi řízených organizacích... z kritérií pro hodnocení nabídek veřejných zakázek byla ekologická šetrnost výrobku (např. označení Ekologicky šetrný výrobek) - také aby upřednostnili přímý nákup takto označeného zboží a výrobků (např. nábytek, kopírky, osvětlení, kancelářské papíry, hygienické potřeby, atd) Omezený dosah technologických řešení - technologická cesta řešení problémů ŽP je populární, neboť nevyžaduje podstatné změny způsobu života lidí a není v rozporu s ideou ekonom. růstu - pro dosažení TUR je ale sama o sobě nedostatečná ! Příklad - automobilizmus - nová auta (z hlediska LCA mnohem šetrnější k ŽP) emitují výrazně méně toxických látek a CO2 Další problémy automobilizmu však přetrvávají !!! - Omezený dosah technologických řešení - technologická cesta řešení problémů ŽP je populární, neboť nevyžaduje podstatné změny způsobu života lidí a není v rozporu s ideou ekonom. růstu - pro dosažení TUR je ale sama o sobě nedostatečná ! Příklad - automobilizmus - nová auta (z hlediska LCA mnohem šetrnější k ŽP) emitují výrazně méně toxických látek a CO2 Další problémy automobilizmu však přetrvávají !!! - ovlivňování okolí hlukem a vibracemi - zatížení krajiny a organizmů výstavbou a přítomností dopravní infrastruktury - silnice (dálnice), rozdělují krajinu a komplikují (až znemožňují) pohyb v kulturní krajině (migrujícím druhům, ale i obyvatelstvu) - znehodnocování malebnosti kulturní krajiny (krajina rozdělená v různých směrech dálnicemi se stává svým obyvatelům nepříjemná a nepřátelská) - nebezpečí nehod (volně žijící živočichové či jiní účastníci silničního provozu) - problematika automobilizmu ve městech → dopravní zácpy, parkovací místa, omezení pěší, cyklo Nutno brát v potaz všechny (+ i -) aspekty Omezený dosah technologických řešení Technologie eliminující znečištění Technologie zvyšující využití půdy Omezený dosah technologických řešení Technologie eliminující znečištění Technologie zvyšující využití půdy + Technologie zvyšující využití zdrojů Technologie chránící půdu před erozí Omezený dosah technologických řešení Technologie eliminující znečištění Technologie zvyšující využití půdy + Technologie zvyšující využití zdrojů Technologie chránící půdu před erozí + Stabilní průmyslový výstup/osobu Stabilní populace Klíčové pro dosažení TUR Rozhodnutí a dlouhodobá vůle = nutné změnit hodnotové žebříčky - obtížné a zdlouhavé, ale reálné Příklady úspěchů - zrušení otroctví - omezení kouření - recyklace - vztahy mezi Francií a Německem - atd. „Představte si města, v kterých nastal klid, protože auta i hromadná doprava jezdí potichu a z výfuků jim vychází jen trocha čisté vodní páry. Životní úroveň všech lidí, především těch chudých v rozvojových zemích se velmi zvýšila. Zcela se snížila nedobrovolná nezaměstnanost a také daň z příjmu. Domy včetně staveb, v nichž sídlí i obyvatelé s nižšími příjmy, splácí část hypotéky energií, kterou vyrábějí ze slunce. Prakticky přestaly existovat aktivní skládky odpadů, plocha lesů se rozrůstá, poprvé za uplynulých několik stovek let klesá množství CO2 v atmosféře a voda vytékající z továren je čistší než ta, co do nich přitéká. Průmyslové země snížily spotřebu zdrojů o 80 % a současně se zvýšila kvalita života jejich občanů. Kromě technologických změn došlo i k důležitým změnám sociálním. Potrhané sociální sítě západních zemí byly opraveny. S nárůstem pracovních míst umožňujících lidem bez problémů uživit rodinu se výrazně snížily požadavky na sociální podpory. Aktivní a v souladu s vývojem působící odbory spolupracují s podnikateli, ochránci ŽP a vládou. Díky spolupráci všech zúčastněných stran se podařilo „rozumně přesouvat“ zaměstnance postupně utlumovaných odvětví – především těžby a zpracování uhlí a ropy. V obcích a městech jsou uzavírány mzdové společenské smlouvy jako nejlevnější způsob zajištění růstu a ochrany cenného společenského kapitálu.