Parametrické úlohy o více nezávislých náhodných výběrech Osnova: Porovnání aspoň tří nezávislých náhodných výběrů z normálních rozložení (jednofaktorová analýza rozptylu) - testování hypotézy o shodě středních hodnot - testování hypotézy o shodě rozptylů (testy homogenity rozptylů) - zkoumání vlastností testů homogenity pomocí simulačních studií - post-hoc metody mnohonásobného porovnávání Porovnání aspoň tří nezávislých náhodných výběrů z alternativních rozložení - test homogenity binomických rozložení - mnohonásobné porovnávání I. Případ r ≥ 3 nezávislých náhodných výběrů z normálních rozložení (Analýza rozptylu jednoduchého třídění) Motivace: Zajímáme se o problém, zda lze určitým faktorem (tj. nominální náhodnou veličinou A) vysvětlit variabilitu pozorovaných hodnot náhodné veličiny X, která je intervalového či poměrového typu. Např. zkoumáme, zda metoda výuky určitého předmětu (faktor A) ovlivňuje počet bodů dosažených studenty v závěrečném testu (náhodná veličina X). Předpokládáme, že faktor A má r ≥ 3 úrovní a přitom i-té úrovni odpovídá ni pozorování iin1i X,,X K , které tvoří náhodný výběr z rozložení N(µi, σ2 ), i = 1, ..., r a jednotlivé náhodné výběry jsou stochasticky nezávislé, tedy Xij = µi + εij, kde εij jsou stochasticky nezávislé náhodné veličiny s rozložením N(0, σ2 ), i = 1, …, r, j = 1, …, ni. Výsledky lze zapsat do tabulky faktor A výsledky úroveň 1 1n111 X,,X K úroveň 2 2n221 X,,X K … … úroveň r rrn1r X,,X K Ilustrace: Na hladině významnosti α testujeme nulovou hypotézu, která tvrdí, že všechny střední hodnoty jsou stejné, tj. H0: µ1 = … = µr proti alternativní hypotéze H1, která tvrdí, že aspoň jedna dvojice středních hodnot se liší. Jedná se tedy o zobecnění dvouvýběrového t-testu a na první pohled se zdá, že stačí utvořit       2 r dvojic náhodných výběrů a na každou dvojici aplikovat dvouvýběrový t-test. Hypotézu o shodě všech středních hodnot bychom pak zamítli, pokud aspoň v jednom případě z       2 r porovnávání se prokáže odlišnost středních hodnot. Odtud je vidět, že k neoprávněnému zamítnutí nulové hypotézy (tj. k chybě 1. druhu) může dojít s pravděpodobností větší než α. Proto ve 30. letech 20. století vytvořil R. A. Fisher metodu ANOVA (analýza rozptylu, v popsané situaci konkrétně analýza rozptylu jednoduchého třídění), která uvedenou podmínku splňuje. Pokud na hladině významnosti α zamítneme nulovou hypotézu, zajímá nás, které dvojice středních hodnot se od sebe liší. K řešení tohoto problému slouží metody mnohonásobného porovnávání, např. Scheffého nebo Tukeyova metoda. Označení: V analýze rozptylu jednoduchého třídění se používá tzv. tečková notace. ∑ = = r 1i inn … celkový rozsah všech r výběrů ∑ = = in 1j ij.i XX … součet hodnot v i-tém výběru .i i .i X n 1 M = … výběrový průměr v i-tém výběru ∑∑ = = = r 1i n 1j ij.. i XX … součet hodnot všech výběrů .... X n 1 M = … celkový průměr všech r výběrů Zavedeme součty čtverců ( )∑∑ = = −= r 1i n 1j 2 ..ijT i MXS … celkový součet čtverců (charakterizuje variabilitu jednotlivých pozorování kolem celkového průměru), počet stupňů volnosti fT = n – 1 ( )∑ = −= r 1i 2 ...iiA MMnS … skupinový součet čtverců (charakterizuje variabilitu mezi jednotlivými náhodnými výběry), počet stupňů volnosti fA = r – 1 ( )∑∑ = = −= r 1i n 1j 2 .iijE i MXS … reziduální součet čtverců (charakterizuje variabilitu uvnitř jednotlivých výběrů), počet stupňů volnosti fE = n - r Lze dokázat, že ST = SA + SE. (Důkaz je proveden např. ve skriptech Budíková, Mikoláš, Osecký: Popisná statistika v poznámce 5.20.) Testování hypotézy o shodě středních hodnot Náhodné veličiny Xij se řídí modelem M0: Xij = µ + αi + εij pro i = 1, …, r, j = 1, …, ni , přičemž εij jsou stochasticky nezávislé náhodné veličiny s rozložením N(0, σ2 ), µ je společná část střední hodnoty závisle proměnné veličiny, αi je efekt faktoru A na úrovni i. Parametry µ, αi neznáme. Požadujeme, aby platila tzv. reparametrizační rovnice: 0n r 1i ii =α∑ = . (Pokud je třídění vyvážené, tj. pokud mají všechny výběry stejný rozsah: n1 = n2 = … = nr, pak lze použít zjednodušenou podmínku 0 r 1i i =α∑ = .) Kdyby nezáleželo na faktoru A, platila by hypotéza α1 = … = αr = 0 a dostali bychom model M1: Xij = µ + εij. Během analýzy rozptylu tedy zkoumáme, zda výběrové průměry M1, …, Mr se od sebe liší pouze v mezích náhodného kolísání kolem celkového průměru M nebo zda se projevuje vliv faktoru A. Rozdíl mezi modely M0 a M1 ověřujeme pomocí testové statistiky EE AA A f/S f/S F = , která se řídí rozložením F(r-1,n-r), je-li model M1 správný. Hypotézu o nevýznamnosti faktoru A tedy zamítneme na hladině významnosti α, když platí: FA ≥ F1-α(r-1,n-r). Výsledky výpočtů zapisujeme do tabulky analýzy rozptylu jednoduchého třídění. Zdroj variability součet čtverců stupně volnosti podíl FA skupiny SA fA = r - 1 SA/fA EE AA fS fS reziduální SE fE = n - r SE/fE celkový ST fT = n - 1 - Sílu závislosti náhodné veličiny X na faktoru A můžeme měřit pomocí poměru determinace: T A2 S S P = . Nabývá hodnot z intervalu 1,0 . Testování hypotézy o shodě rozptylů Před provedením analýzy rozptylu je zapotřebí ověřit předpoklad o shodě rozptylů v daných r výběrech. a) Levenův test: Položme .iijij MXZ −= . Označíme ( ) ( )∑ ∑∑ ∑∑ ∑ = = = = = = −= −= = = r 1i 2 ZZiiZA r 1i n 1j 2 ZiijZE r 1i n 1j ijZ n 1j ij i Zi MMnS ,MZS ,Z n 1 M ,Z n 1 M i i i Platí-li hypotéza o shodě rozptylů, pak statistika ( ) ( )rnS 1rS F ZE ZA ZA − − = ≈ F(r-1, n-r). Hypotézu o shodě rozptylů tedy zamítáme na asymptotické hladině významnosti α, když FZA ≥ F1-α(r-1, n-r). (Levenův test je vlastně založen na analýze rozptylu absolutních hodnot centrovaných pozorování. Vzhledem k tomu, že náhodné veličiny Xij – Mi nejsou stochasticky nezávislé a absolutní hodnoty těchto veličin nemají normální rozložení, je Levenův test pouze aproximativní.) b) Brownův – Forsytheův test je modifikací Levenova testu. Modifikace spočívá v tom, že místo výběrového průměru i-tého výběru se při výpočtu veličiny ijZ používá medián i-tého výběru. c) Bartlettův test: Platí-li hypotéza o shodě rozptylů a rozsahy všech výběrů jsou větší než 6, pak statistika ( ) ( )     −−−= ∑ = r 1i 2 ii 2 * Sln1nSlnrn C 1 B se asymptoticky řídí rozložením ( )1r2 −χ . Přitom kon- stanta ( )       − − −− += ∑ = r 1i i rn 1 1n 1 1r3 1 1C a S* 2 je vážený průměr výběrových rozptylů. H0 zamítáme na asymptotické hladině významnosti α, když B se realizuje v kritickém oboru ( ) )∞−χ= α− ,1rW 1 2 . Post – hoc metody mnohonásobného porovnávání Zamítneme-li na hladině významnosti α hypotézu o shodě středních hodnot, chceme zjistit, které dvojice středních hodnot se liší na dané hladině významnosti α, tj. na hladině významnosti α testujeme H0: µl = µk proti H1: µl ≠ µk pro všechna l, k = 1, .., r, l ≠ k. a) Mají-li všechny výběry týž rozsah p (říkáme, že třídění je vyvážené), použijeme Tukeyovu metodu. Testová statistika má tvar p S MM * .l.k − . Rovnost středních hodnot µk a µl zamítneme na hladině významnosti α, když ( )rn,rq p S MM 1 * .l.k −≥ − α− , kde hodnoty q1-α(r, n-r) jsou kvantily studentizovaného rozpětí a najdeme je ve statistických tabulkách. (Studentizované rozpětí je náhodná veličina ( ) ( ) s XX Q 1n − = .) Existuje modifikace Tukeyovy metody pro nestejné rozsahy výběrů, nazývá se Tukeyova HSD metoda. V tomto případě má testová statistika tvar       + − lk * .l.k n 1 n 1 2 1 S MM . Rovnost středních hodnot µk a µl zamítneme na hladině významnosti α, když ( )rn,rq n 1 n 1 2 1 S MM 1 lk * .l.k −≥       + − α− . b) Nemají-li všechny výběry stejný rozsah, použijeme Scheffého metodu: rovnost středních hodnot µk a µl zamítneme na hladině významnosti α, když ( ) ( )rn,1rF n 1 n 1 1rSMM 1 lk *.l.k −−      +−≥− α− . Výhodou Scheffého testu je, že k jeho provedení nepotřebujeme speciální statistické tabulky s hodnotami kvantilů studentizovaného rozpětí, ale stačí běžné statistické tabulky s kvantily Fisherova – Snedecorova rozložení. V případě vyváženého třídění, kdy lze aplikovat Tukeyovu i Scheffého metodu, použijeme tu, která je citlivější. Tukeyova metoda tedy bude výhodnější, když q1-α 2 (r, n-r) < 2(r-1)F1-α(r-1, n-r). Metody mnohonásobného porovnávání mají obecně menší sílu než ANOVA. Může nastat situace, kdy při zamítnutí H0 nenajdeme metodami mnohonásobného porovnávání významný rozdíl u žádné dvojice středních hodnot. K tomu dochází zvláště tehdy, když phodnota pro ANOVU je jen o málo nižší než zvolená hladina významnosti. Pak slabší test patřící do skupiny metod mnohonásobného porovnávání nemusí odhalit žádný rozdíl. Doporučený postup při provádění analýzy rozptylu: a) Ověření normality daných r náhodných výběrů (grafické metody - NP plot, Q-Q plot, histogram, testy hypotéz o normálním rozložení - Lilieforsova varianta Kolmogorovova – Smirnovova testu nebo Shapirův – Wilkův test). Doporučuje se kombinace obou způsobů. Závěry učiníme až na základě posouzení obou výsledků. Obecně lze říci, že analýza rozptylu není příliš citlivá na porušení předpokladu normality, zvláště při větších rozsazích výběrů (nad 20), což je důsledek působení centrální limitní věty. Mírné porušení normality tedy není na závadu, při větším porušení použijeme např. Kruskalův – Wallisův test jako neparametrickou obdobu analýzy rozptylu jednoduchého třídění. b) Po ověření normality se testuje homogenitu rozptylů, tj. předpoklad, že všechny náhodné výběry pocházejí z normálních rozložení s týmž rozpylem. Graficky ověřujeme shodu rozptylů pomocí krabicových diagramů, kdy sledujeme, zda je šířka krabic stejná. Numericky testujeme homogenitu rozptylů pomocí Levenova testu, Brownova – Forsytheova testu (oba jsou implementovány ve STATISTICE, Brownův – Forsytheův test v MINITABu) či Bartlettova testu (je k dispozici v MINITABu). Slabé porušení homogenity rozptylů nevadí, při větším se doporučuje mediánový test. c) Pokud jsou splněny předpoklady normality a homogenity rozptylů, můžeme přistoupit k testování shody středních hodnot. Předtím je samozřejmě vhodné vypočítat průměry a směrodatné odchylky či rozptyly v jednotlivých skupinách. d) Dojde-li na zvolené hladině významnosti k zamítnutí hypotézy o shodě středních hodnot, zajímá nás, které dvojice středních hodnot se od sebe liší. K řešení tohoto problému slouží post-hoc metody mnohonásobného porovnávání, např. Scheffého nebo Tukeyova metoda. Příklad: U čtyř odrůd brambor (označených symboly A, B, C, D) se zjišťovala celková hmotnost brambor vyrostlých vždy z jednoho trsu. Výsledky (v kg): odrůda hmotnost A 0,9 0,8 0,6 0,9 B 1,3 1,0 1,3 C 1,3 1,5 1,6 1,1 1,5 D 1,1 1,2 1,0 Na hladině významnosti 0,05 testujte hypotézu, že střední hodnota hmotnosti trsu brambor nezávisí na odrůdě. Zamítnete-li nulovou hypotézu, zjistěte, které dvojice odrůd se liší na hladině významnosti 0,05. Řešení: Data považujeme za realizace čtyř nezávislých náhodných výběrů ze čtyř normálních rozložení se stejným rozptylem. Testujeme hypotézu, že všechny čtyři střední hodnoty jsou stejné. Vypočítáme výběrové průměry v jednotlivých výběrech: M1. = 0,8, M2. = 1,2, M3. = 1,4, M4. = 1,1, celkový průměr: M.. = 1,14, výběrové rozptyly: S1 2 = 0,02, S2 2 = 0,03, S3 2 = 0,04, S4 2 = 0,01, vážený průměr výběrových rozptylů: ( ) 720,0 110 3 11 01,0204,0403,0202,03 rn S1n S r 1i 2 ii 2 * == ⋅+⋅+⋅+⋅ = − − = ∑= , reziduální součet čtverců: ( ) 3,0 110 3 11SrnS 2 *E =⋅=−= , skupinový součet čtverců: ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) 816,014,11,1314,14,1514,12.1314,18,04MMnS 2222 r 1i 2 ...iiA =−⋅+−⋅+−⋅+−⋅=−= ∑= celkový součet čtverců: ST = SA + SE = 0,816 + 0,3 = 1,116, testová statistika 11/3,0 3/816,0 f/S f/S F EE AA A == = 9,97, Kritický obor W = ( ) ) )∞=∞ ,59,3,11,3F 95,0 . Protože testová statistika se realizuje v kritickém oboru, H0 zamítáme na hladině významnosti 0,05. Vypočteme poměr determinace: 7312,0 116,1 816,0 S S P T A2 === Výsledky zapíšeme do tabulky ANOVA: Zdroj variability Součet čtverců Stupně volnosti podíl FA skupiny SA = 0,816 3 SA/3 = 0,272 ( ) ( )rnS 1rS E A − − = 9,97 reziduální SE = 0,3 11 SE/11 = 0,02727 celkový ST = 1,116 14 - Nyní pomocí Scheffého metody zjistíme, které dvojice odrůd se liší na hladině významnosti 0,05. Srovnávané odrůdy Rozdíly .l.k MM − Pravá strana vzorce A, B 0,4 0,41 A, C 0,67 0,36 A, D 0,3 0,41 B, C 0,2 0,40 B, D 0,1 0,44 C, D 0,3 0,40 Na hladině významnosti 0,05 se liší odrůdy A a C. Řešení pomocí systému STATISTICA Otevřeme nový datový soubor o dvou proměnných X a odrůda a 15 případech. Do proměnné X zapíšeme zjištěné hmotnosti, do proměnné odrůda kódy pro dané odrůdy (1 pro A, 2 pro B, 3 pro C a 4 pro D). 1 X 2 odruda 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 0,9 A 0,8 A 0,6 A 0,9 A 1,3 B 1 B 1,3 B 1,3 C 1,5 C 1,6 C 1,1 C 1,5 C 1,1 D 1,2 D 1 D Ověříme normalitu daných čtyř náhodných výběrů pomocí N-P plotu: odruda: A 0,4 0,6 0,8 1,0 1,2 1,4 1,6 1,8 -1,4 -1,2 -1,0 -0,8 -0,6 -0,4 -0,2 0,0 0,2 0,4 0,6 0,8 1,0 1,2 1,4 Očekávanánormálníhodnota odruda: B 0,4 0,6 0,8 1,0 1,2 1,4 1,6 1,8 odruda: C 0,4 0,6 0,8 1,0 1,2 1,4 1,6 1,8 -1,4 -1,2 -1,0 -0,8 -0,6 -0,4 -0,2 0,0 0,2 0,4 0,6 0,8 1,0 1,2 1,4 Očekávanánormálníhodnota odruda: D 0,4 0,6 0,8 1,0 1,2 1,4 1,6 1,8 Odchylky od normality jsou jen nepatrné. Vypočteme výběrové průměry a výběrové rozptyly: Statistiky – Základní statistiky a tabulky – Rozklad & jednofakt. ANOVA – OK – Proměnné – Závislé – X, Grupovací odrůda – OK – Skupiny tabulek - zaškrtneme Rozptyly - Výpočet. Rozkladová tabulka popisných statistik (priklad8301) N=15 (V seznamu záv. prom. nejsou ChD) odruda X průměr X N X Sm.odch. X Rozptyl A 0,800000 4 0,141421 0,020000 B 1,200000 3 0,173205 0,030000 C 1,400000 5 0,200000 0,040000 D 1,100000 3 0,100000 0,010000 Vš.skup. 1,140000 15 0,282337 0,079714 Nyní ověříme předpoklad shody rozptylů. Na záložce Skupiny tabulek zaškrtneme Levenův test – Výpočet. Leveneův test homogenity rozpylů (priklad8301) Označ. efekty jsou význ. na hlad. p < ,05000 Proměnná SČ efekt SV efekt PČ efekt SČ chyba SV chyba PČ chyba F p X 0,018667 3 0,006222 0,065333 11 0,005939 1,047619 0,410027 Vidíme, že p-hodnota Levenova testu je 0,41, tedy větší než hladina významnosti 0,05. Hypotézu o shodě rozptylů nezamítáme na hladině významnosti 0,05. Přistoupíme k testu hypotézy o shodě středních hodnot. Na záložce Skupiny tabulek zaškrtneme Analýza rozptylu – Výpočet. Analýza rozptylu (priklad8301) Označ. efekty jsou význ. na hlad. p < ,05000 Proměnná SČ efekt SV efekt PČ efekt SČ chyba SV chyba PČ chyba F p X 0,816000 3 0,272000 0,300000 11 0,027273 9,973333 0,001805 Jelikož p-hodnota = 0,001805 je menší než hladina významnosti 0,05, hypotézu o shodě středních hodnot zamítáme na hladině významnosti 0,05. Výpočet doplníme krabicovými diagramy: Průměr Průměr±SmCh Průměr±1,96*SmCh A B C D odruda 0,4 0,6 0,8 1,0 1,2 1,4 1,6 1,8 X Nyní aplikujeme Scheffého metodu mnohonásobného porovnávání, abychom zjistili, které dvojice odrůd se liší na hladině významnosti 0,05. Na záložce Post – hoc zvolíme Schefféův test. Scheffeho test; proměn.:X (priklad8301) Označ. rozdíly jsou významné na hlad. p < ,05000 odruda {1} M=,80000 {2} M=1,2000 {3} M=1,4000 {4} M=1,1000 A {1} B {2} C {3} D {4} 0,059165 0,001950 0,190463 0,059165 0,464537 0,905502 0,001950 0,464537 0,163499 0,190463 0,905502 0,163499 Tabulka obsahuje p-hodnoty pro vzájemné porovnání středních hodnot hmotnosti všech čtyř odrůd. Vidíme, že na hladině významnosti 0,05 se liší odrůdy A, C. Význam předpokladů v analýze rozptylu a) Nezávislost jednotlivých náhodných výběrů – velmi důležitý předpoklad, musí být splněn, jinak dostaneme nesmyslné výsledky. b) Normalita – ANOVA není příliš citlivá na porušení normality, zvlášť pokud mají všechny výběry rozsah nad 20 (důsledek centrální limitní věty). Při výraznějším porušení normality se doporučuje Kruskalův – Wallisův test. c) Shoda rozptylů – mírné porušení nevadí, při větším se doporučuje Kruskalův – Wallisův test. Test shody rozptylů má smysl provádět až po ověření předpokladu normality. II. Případ r ≥ 3 nezávislých náhodných výběrů z alternativních rozložení Test homogenity binomických rozložení Nechť máme r ≥ 3 nezávislých náhodných výběrů o rozsazích n1, …, nr, přičemž j-tý náhodný výběr pochází z alternativního rozložení A( jϑ ), j = 1, 2, ..., r. Testujeme hypotézu H0: r1 ϑ==ϑ K proti alternativní hypotéze H1: aspoň jedna dvojice parametrů je různá. Označme ∑ = = r 1j jnn celkový rozsah všech r výběrů, n Mn M r 1j jj * ∑ = = vážený průměr výběrových průměrů. Testové kritérium: ( ) ( ) ( )1rMMn M1M 1 Q 2 r 1j 2 *jj ** −χ≈− − = ∑ = , když H0 platí. Kritický obor: ( ) )∞−χ= α− ,1rW 1 2 H0 tedy zamítáme na asymptotické hladině významnosti α, když WQ∈ . Podmínka dobré aproximace: njM* > 5 pro všechna j = 1, ..., r. Brandtův – Snedecorův výpočetní tvar: ( ) ∑ = − − − = r 1j * *2 jj ** M1 M nMn M1M 1 Q . Test homogenity založený na arkussinusové transformaci Není-li splněna podmínka njM* > 5 pro všechna j = 1, ..., r, doporučuje se následující postup: označme jj MarcsinA = , j = 1, ..., r, ∑ = = r 1j jj An n 1 B . Pak statistika ( )∑ = −= r 1j 2 jj BAn4Q ≈ χ2 (r-1). H0 tedy zamítáme na asymptotické hladině významnosti α, když Q ≥ χ2 1-α(r-1). Mnohonásobné porovnávání Zamítneme-li nulovou hypotézu na asymptotické hladině významnosti α, chceme zjistit, které dvojice parametrů lk , ϑϑ se liší. Platí-li nerovnost ( )∞⋅      +≥− α− ,rq n 1 n 1 8 1 AA 1 lk lk , pak na hladině významnosti α zamítáme hypotézu o shodě parametrů lk , ϑϑ . (Hodnoty q1-α(r, ∞) najdeme v tabulkách.) Příklad: Na gymnázium bylo přijato 142 studentů. Ti byli náhodně rozděleni do čtyř tříd A, B, C, D. V každé třídě byla matematika vyučována jinou metodou. Na konci školního roku psali všichni studenti stejnou písemnou práci a byl zaznamenán počet těch studentů, kteří vyřešili všechny zadané úkoly. Třída A B C D Počet studentů 35 36 37 34 Počet úspěšných studentů 5 8 17 15 Na asymptotické hladině významnosti 0,05 testujte hypotézu, že rozdíly mezi třídami jsou způsobeny pouze náhodnými vlivy. Řešení: Máme čtyři nezávislé náhodné výběry, j-tý pochází z rozložení A( jϑ ), j = 1, 2, 3, 4. Testujeme hypotézu H0: 4321 ϑ=ϑ=ϑ=ϑ . n1 = 35, n2 = 36, n3 = 37, n4 = 34, n = 142 m1 = 5/35, m2 = 8/36, m3 = 17/37, m4 = 15/34, m* = (5+8+17+15)/142 = 45/142. Podmínky dobré aproximace: 09,11 142 45 35 =⋅ , 41,11 142 45 36 =⋅ , 73,11 142 45 37 =⋅ , 77,10 142 45 34 =⋅ Testová statistika ( ) 288,12 142 45 1 142 45 142 34 15 34 37 17 37 36 8 36 35 5 35 142 45 1 142 45 1 M1 M nMn M1M 1 Q 2222r 1j * *2 jj ** = − −               ⋅+      ⋅+      ⋅+      ⋅       − = − − − = ∑= Kritický obor: ( ) ) )∞=∞χ= ,81,7,3W 95,0 2 . Protože testové kritérium se realizuje v kritickém oboru, H0 zamítáme na asymptotické hladině významnosti 0,05. Nyní metodou mnohonásobného porovnávání zjistíme, které dvojice parametrů se od sebe liší na hladině významnosti 0,05. Pomocí arkussinusové transformace vypočteme hodnoty jj MarcsinA = : A1 = 0,3876, A2 = 0,4909, A3 = 0,7448, A4 = 0,7264 Platí-li nerovnost ( )∞⋅      +≥− α− ,rq n 1 n 1 8 1 AA 1 lk lk , pak na hladině významnosti α zamítáme hypotézu o shodě parametrů lk , ϑϑ . Kvantil studentizovaného rozpětí najdeme v tabulkách: q0,95(4,∞) = 3,63 Srovnávané třídy Rozdíly lk AA − Pravá strana vzorce A, B 0,1033 0,30 A, C 0,3572 0,30 A, D 0,3388 0,31 B, C 0,2539 0,30 B, D 0,2356 0,31 C, D 0,0184 0,30 Na hladině významnosti 0,05 se liší třídy A, C a A, D. Řešení pomocí systému STATISTICA Vytvoříme nový datový soubor se dvěma proměnnými a 142 případy. Proměnná USPECH obsahuje hodnotu 1, pokud student vyřešil všechny zadané úkoly, jinak obsahuje hodnotu 0. Proměnná TRIDA má hodnotu 1, pokud student pochází z třídy A, hodnotu 2 pro třídu B, hodnotu 3 pro třídu C a hodnotu 4 pro třídu D. Nejprve zjistíme podíly úspěšných studentů v jednotlivých třídách. Statistiky – Základní statistiky a tabulky – Rozklad – OK – Proměnné – Závislé – USPECH, Grupovací - TRIDA – OK – Skupiny tabulek - odškrtneme Směrovat. odchylka - Výpočet. TRIDA USPECH Průměry USPECH N A 0,142857 35 B 0,222222 36 C 0,459459 37 D 0,441176 34 Vš.skup. 0,316901 142 Vidíme, že nejslabší výkony podávali studenti ze třídy A, úspěšných bylo pouze 14,3% studentů, ve třídě B 22,2%, ve třídě C 45,9% a ve třídě D 44,1%. Třídy C a D se z hlediska úspěchu v písemce z matematiky liší jen nepatrně Dále provedeme testování hypotézy o shodě parametrů čtyř alternativních rozložení. Nejprve ověříme splnění podmínek dobré aproximace: njm* > 5 pro všechna j = 1, ..., r. Vážený průměr m* se nachází v posledním řádku výstupní tabulky procedury Rozklad. Jeho hodnotu okopírujeme do políček pro průměry tříd A, B, C, D, poslední řádek odstraníme a k tabulce přidáme jednu novou proměnnou, do jejíhož Dlouhého jména napíšeme =v2*v3. TRIDA USPECH Průměry USPECH N NProm =v2*v3 A 0,316901 35 11,09155 B 0,316901 36 11,40845 C 0,316901 37 11,72535 D 0,316901 34 10,77465 Vidíme, že podmínky dobré aproximace jsou splněny. Statistiky – Základní statistiky/tabulky – Kontingenční tabulky - OK - Specif. tabulky – List 1 USPECH, List 2 TRIDA, OK– Možnosti – Statistiky dvourozměrných tabulek - zaškrtněte Pearson & M-L Chi –square – Detailní výsledky - Detailní 2-rozm. tabulky. Statist. Chí-kvadr. sv p Pearsonův chí-kv. M-V chí-kvadr. 12,28760 df=3 p=,00646 12,80263 df=3 p=,00509 Testová statistika Q se realizuje hodnotou 12,2876, počet stupňů volnosti je 3, odpovídající p-hodnota = 0,00646, tedy na asymptotické hladině významnosti 0,05 hypotézu H0 zamítáme. S rizikem omylu nejvýše 0,05 jsme tedy prokázali, že rozdíly v podílech úspěšných studentů v jednotlivých třídách nelze vysvětlit náhodnými vlivy. Upozornění: Systém STATISTICA neumožňuje provedení metody mnohonásobného porovnávání pro náhodné výběry z alternativního rozložení. Pro orientaci lze použít Scheffého metodu. V našem případě: TRIDA {1} M=,14286 {2} M=,22222 {3} M=,45946 {4} M=,44118 A {1} B {2} C {3} D {4} 0,907720 0,034818 0,060978 0,907720 0,173652 0,253566 0,034818 0,173652 0,998684 0,060978 0,253566 0,998684 Na asymptotické hladině významnosti 0,05 se liší třídy A a C.