Mgr. Katřina Lojdová, Ph.D. lojdova@ped.muni.cz žtakové vzdělávání, které je odlišné od vzdělávání nabízeného státem nebo jinými tradičními institucemi. Obvykle jsou spojeny s radikálními koncepcemi vzdělávání, jako odmítání formálního kurikula či formálních metod výuky. žnejednotnost v terminologii, alternativní je buď cokoli, co se odlišuje, nebo naopak pouze vzdělávání založené na myšlenkách reformních škol z počátku 20. stol. (Waldorf, Montessori, Dalton) ž žHistorický a kulturní kontext 1. poloviny 20. století žKritika tradiční školy ¡Intelektualistické zaměření, nebere v potaz komplexní rozvoj jedince ¡Mechanický způsob učení s převažující pasivitou žáků, podcenění rozvoje tvůrčích schopností ¡Autoritativní výchova, represe a donucování, nedocenění individuality žáků ¡Malý zřetel k estetickým, tělovýchovným a zdravotním aspektům výchovy ¡Izolace školy od rodiny a komunity ž } X obrat k pedocentrismu ž }Waldorfská pedagogika }Montessoriovská pedagogika }Daltonský plán }Jenská pedagogika }Freinetovská pedagogika } }Rudolf Steiner, Antroposofie, Rozvoj člověka jako komplexní osobnosti, Důraz na skupinovou spolupráci, epochy, eurytmie, denní, týdenní, měsíční, slavnosti }U nás mateřské školy, základní školy i střední školy (Praha, Semily, Příbram, Ostrava) } } } }http://www.youtube.com/watch?v=tZmAX5adCl0 }Maria Montessori: „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“ }speciální „materiál“: http://www.montessorimaterials.org/ } svoboda a samostatnost, Připravené prostředí, Učitel jako součást podnětného prostředí, }V ČR pouze mateřské a základní školy žHelen Parkhurstová žRozdělení učeben podle předmětových okrsků, měsíční program pro studenta, samostatné získání vědomostí, individuální přístup k výuce, svoboda rozhodování, práce svým tempem, volná hodina – k procvičování problematické látky, učitel – je pomocník a rádce žV Brně rozšířené školy s daltonskými prvky. ž }Peter Petersen }Jádrem je skupina – volně vytvořená – ne třída, Hlubší propojení vyučovacích předmětů. Důraz na pracovní vyučování. Volný pohyb žáků ve třídě }Hodnocení – formou charakteristiky. Rozvoj dětské osobnosti. Týdenní plán učiva. Učitel – má organizovat a podněcovat činnost žáků. žCélestin Freinet ž Důraz na individuální přístup k žákovi + sociální kontext. Dítě - centrum výchovy. Individualizace + spolupráce. Aktivnost, uspokojení přirozených potřeb žáků, mravní výchova + kázeň, dobrá organizace, radostná a tvůrčí atmosféra. žSpolupráce školy a rodiny. ž Učitel je autorita. 1)Co znamená alternativa? V čem se reformní školy liší od tradičních škol? 2)Jsou odlišnosti mezi tradičními školami a alternativami stále stejně výrazné? Přiblížila se tradiční škola alternativám (např. po poslední školské reformě?) 3)Co lze vytknout alternativním školám? 4)Chtěli byste učit v alternativní škole? V jaké a proč?