A.Hynek Geografický ústav PřF MU, Brno Kurz Z0132 Urbánní a rurální studia, jaro 2014 •Geografové tráví spoustu času vytvářením reprezentací reality •Slova a podoby/images: obrázky, tabulky, grafy i mapy •Heidegger: pro moderního člověka je svět obrazem •Images jako transparentní modely •Geertz: symbolické odporuje reálnému •Utváření idejí a porozumění světu – lidé vybírají a jednají •Reprezentace utvářejí lidské jednání, jsou performací, nikoliv reflexí reality, zobrazují ji •Mentální mapy – jsou ´pravdivé´? Jak ukazují místní ´realitu´? •Ukazují jak je odezva města utvářena sociálním statutem, rasou a strachem •Turistické obrázky a skryté ekonomické procesy, stejně tak literatura, konstrukce ´pravd´ •Nebereme celý svět, ale vybíráme, filtrujeme co vidíme a co s tím děláme •Biologicky – tělesné smysly včetně jejich klamání •Pozice – vnímáním prostoru, egocentricky, vlastní zkušeností, cestováním, ne ϕ+λ •Kulturní rámce – vliv sociálních zdrojů, způsobů vidění světa, divácká pozice, Haraway- božský klam, mapová zobrazení, úhel pohledu •Pán a paní Andrewsovi na krajinomalbě – výklad viděného a neviditelného, ´viděné a věděné´ •1893 Chicago/svět.výstava - forma reprezentace, pozorovatel jako znalý subjekt – spojitost s politikou: to see is to know •Nádherná cesta Švédskem 1906 – učení o národu nebo Seno (Londýn, 1882), 1.světová válka – realistická korespondence •Lefebvre(1991): reprezentace světa/svět reprezentací – proměny – technologie motorem • •Oběh images/snímků v éře satelitů, globalizace., médií •Moc a kontrola, vojenský význam •Satelitní snímky pro vojenství •Turistické snímky – za jeden den více snímků Paříže než Afriky za celý rok •Co je fotogenické? •Snímky jsou selektivní, vyjadřují touhu turistů •Nereflektují realitu , ale tvarují/shape ji •Novela Dona DeLillo: Bílý šum/White Noise o nejfotografovanější stodole v Americe – snímky snímkujících •Pláž Myrtos na Kefalonii/Řecko – vlastně ani na ni nejdou •Umberto Eco: hyperrealita – kopie významnější než originál •Simulakry – kopie bez originálu (Jean Baudrillard) – neexistující pařížské kavárny, Pán Prstenů (Aotorea/NZ jako Moria) •Film Trója se odehrává na Maltě •Filmová Kefalonie zcela jiná, i lidé než navštěvovaná turisty •Snímky, filmy plní sny, to, coliodé očekávají •Hladová jižní Etiopie dříve vyvážela potraviny •Selektivní portréty lidí a míst, reprezentace předmětem politiky •Images nejen odrážejí realitu,ale působí na jednání, zkušenosti a názory •Intuitivně myslíme, že nejdříve je realita a pak její podoby •Jenže jde o oběh, někdy podoba odpovídá podobě, externí realitu vůbec nepotřebují •Většinu času pracujeme s metaforami, podobami, modely atd. •Jak předpokládáme, že se vztahují k realitě? •Tradičně usilujeme o jejich přesnější reprezentace světa •Perfektní korespondence vede k bizarním závěrům – Borgesova mapa 1:1 •Problém nekonečného regresu – otázka pro Lamu: co je původní?