Místa/Places A.Hynek Geografický ústav PřF MU Brno 6.3.2014 Místo – slovo, termín §Obecně bod, plocha §Oblíbená, neoblíbená §Sídlo: bydlení, práce, odpočinek, pospolitost §Knox,Marstonová(2004): § materiální, sociální, kulturní vlastnosti §vzájemná závislost míst §výsledek působení sil přírodních a kulturních, rovněž také individuálního lidského jednání Foucaultova heterotopie (1967): §rozlišuje opozita: prostor soukromý a veřejný, rodinný a společenský, kulturní a užitný, odpočinkový a pracovní §metafory - prostor našich snů, vnitřních tužeb: světlý, nadpozemský, průzračný nebo i temný, hrubý, těžký, obdobně též čirý, jiskřivé vody, s vrcholky , ale i bažinami, nehybný kámen §místa posvátná/sakrální a všední/profánní Místo 1 §Žitý prostor každodenních činností ve smyslu M. de Certau (1984) §Umístění, postavení, propojení §Každé místo je svazkem vztahů, jejich shlukem i průchodem, má svou funkci, roli §Místa jsou sociálně konstruovaná – různí lidé jim dávají různé významy pro rozdílné účely §Site and situation – topos a chór Místo 2 §Venkovská, městská – rozdíly i vnitřní §Kvalita života a životní styl §Percepce/vnímání – mentální mapy §Poznávání – kognitivní mapy §Osobní identita a komunita §Nárokování prostoru – jmenovky, graffiti §významové systémy, jimiž dáváme světu smysl Gusev,Tulčinskij(1985),Petrusek (1993) Vnímání místa §Tuan Y. (1974): Topophilia. A Study of Environmental Perception, Attitudes, and Values. §Tuan Y. (1975): Images and Mental Maps §Tuan Y. (1977): Space and Place. The Perspective of Experience § Vávra J. (2003): Vnímání místa §Vávra J. (2010): Jedinec a místpo Mentální mapy - P.Crang, in Cloke et al. (2014, 931) §popisují naši každodenní představu o naší prostorové poloze §zřídkakdy si lidé zobrazují svou polohu, představy do formální mapy §všichni jsme prostorově umístěni a uvědomujeme si své umístění §mentální mapa tak vztahuje prvky, jež vidíme jako důležité §přehlížíme místa, jež nenavštěvujeme §vyjma ptačí perspektivy jsou naše mentální mapy organizovány podle cest a význačných bodů, které nám pomáhají najít cestu v každodenním životě §v naší percepci ovšem působí i kulturní filtry, rámce ovlivňující naši produkci obrazů světa Bloomovy domény učení §kognitivní – týká se mentálních dovedností, znalostí, intelektuálního vývoje §afektivní – zahrnuje způsob, jak zacházíme s věcmi emocionálně: pocity, hodnoty, ocenění, nadšení, motivace, postoje §psychomotorická – pojednává o tělesném pohybu, koordinaci, motorických dovednostech § Glokalizace §Globalizace a glokalizace §Wall Street, Kabutocho a City of London §McDonaldizace §Washington Consensus §Williamson 1989 §90.léta §Nadšení r.2006 §Finanční krize 2008 § Petříčkův doslov k Deleuzovi, 2013 §G.Deleuze: Logika smyslu (1973, 2013) §Neuzavřené myšlení, rezonance §Reálná zkušenost, nikoliv možná §Proust(česky 1980): myšlenky vyjádřené jen čistým rozumem mají pouze logickou pravdu, pravdu pouze možnou, jejich volba je náhgodná §Znak, dešifrování, vnímavost §Myslet pouze to, co dává smysl mapy §Mentální §Gouldovské §Lynchovské §Kognitivní §V geografii – Kitchin - spatial behaviour, spatial choice and decision making §Downs, Stea (2011) – chování….jednání? §Vysvětlení a rozumění (Wright, 2013 § Myšlenkové/mind (Buzan)