ZÁKLADY REGIONÁLNÍ GEOGRAFIE Cvičení 2 Pavlína Lesová, Brno 2014 Cvičení 1 – poznámky ke cvičení •co je to region? •region jako neuchopitelná, neexistující, neohraničená substance, objektivně neexistující •naproti tomu region jako objektivně existující, jasně vymezitelný, popsatelný, s konečným počtem prvků •region jako část celku vs. region v globálním pojetí (=svět) •regionální geografie jako sociální věda - mapování psychologie •region jako vyabstrahovaná konstrukce •popis místa bydliště, začlenění do regionu •…… •příklady: Valašsko, Slovácko, Bo-Wash •naivní region – sci-fi, fantasy, Orwell, Staré pověsti české, Salinas Valley •celkově velmi pěkné • •citace! •nepsat v odrážkách http://www.pravni-sluzby-ostrava.cz/Files/ResizedImages/Images/Team_265x-1_0808271446.jpg Regionalizace •vytvořte pracovní týmy, každá skupina bude mít 4 členy, zvolte si ve skupině role (mluvčí, poradci, zapisovatel) •pročtěte si následující odstavec a odpovězte na tyto otázky: •co je to regionalizace? •jaké jsou výhody regionalizace? •jaké jsou nevýhody regionalizace? •má regionalizace v dnešní geografii své opodstatnění? • •stručně prezentujte své výsledky před ostatními skupinami • • • • • Co je region? •Co to je REGION? Existuje vůbec REGION? Má smysl hledat REGION? Tyhle otázky visí ve vzduchu již dlouhou dobu, pomiňme nyní možnost nenalezení odpovědí a zamysleme se nad tím, respektive tedy, já se nad tím zkusím zamyslet. Pro začátek mě napadají trochu křečovitá jednoslovná synonyma pro slovo region: část, díl, kus, part, nebo segment a mohli bychom nalézt další, ale jsou opravdu křečovitá, tak úplně mi v hlavě jako synonyma ke slovu region nesedí, přesto to synonyma podle mě jsou. Proč? Slovo „region“ je v našem jazyce zakódováno a používáno pro prostor kolem nás, kdežto například „kus“ spíše použijeme, pokud krájíme dort. A právě v dortu já nacházím jeden z možných klíčů ke slovu region a k jeho upotřebení. Rozdíl mezi kusem a regionem vidím v měřítku našeho pohledu. Dort nejsem schopen (zpravidla) sníst celý, proto ho nakrájím na díly (které navíc nemusí být úplně stejné) a jím ho postupně týden a ještě se s někým třeba podělím. Takto postupně si celý dort mnohem více vychutnám, rozpoznám snáze rozmanitou chuť jednotlivých korpusů a náplní, navíc Ti, s kterými jsem se podělil, mi poví jejich názor, logicky každého zaujme jiný prvek chuti, tj. také hodnocení dortu jsem rozdělil na „kusy“. S jistou dávkou nadsázky člověk alegoricky zachází s prostorem. Jako vznik regionů si představuji situaci, kdy má člověk na dosah tak velký prostor, že jeho popsání není možné shrnout obecně k celému prostoru, musí se proto různé části prostoru popsat různě, a tady se již dostáváme k významu slova region! Ve chvíli kdy si známý prostor „rozškatulkuji“ a každou část popíši samostatně, tak se mi vyjeví sama různorodost a členitost prostoru v celé své kráse. Je jen na nás podle čeho tento region vydefinujeme, zda politicky, kulturně, nábožensky, nebo třeba podle druhů dostupných dortů v cukrářství. Ovšem vždy byl, je a bude problém právě v tom, jak určit regiony a jejich hranice, vždy bude těžké říci: „Tady není vanilko-čokoládový, tady je čokoládo-vanilkový dort“. Pro vymezení a popsání regionů je tu regionální geografie, která se z nejrozličnějších pohledů snaží vytvářet racionální regiony, jejich hranice a popsat vzájemné interakce. Nicméně člověk se nesmí držet jen regionů, je třeba někde držet často různě pohyblivou hranici mezi zobecňováním a regionalizací podle konkrétní situace. •Geograf, ač dnes je již jeho postavení trochu jinde, tak má v sobě stále jistou touhu „poznat svět a jeho fungování“. Právě v možnosti rozdělení prostoru do různých regionů podle velmi rozdílných a různorodých měřítek vidím velkou výhodu umožňující v praxi smysluplné třídění poznatků, které mohou pomoci „rozklíčovat“ svět, nebo tedy alespoň nějaký jev. •Petr BOUCNÍK, 1.ročník, B-GK GEOG, Brno 2013 • • http://www.pravni-sluzby-ostrava.cz/Files/ResizedImages/Images/Team_265x-1_0808271446.jpg Regionalizace (vybrané výstupy ze cvičení) Cvičení 2: •V odborné literatuře geografického zaměření (časopisy, sborníky z konferencí, monografie) si vyberte jeden článek, kapitolu nebo příspěvek, který se zabývá regionální (regionálně-geografickou) problematikou. Doporučené jsou tedy články, které mají ve svém názvu slovo „region“, „regionální“ a pod. Z tohoto článku připravte stručný referát. Pro jeho přípravu si zejména povšimněte a uveďte: • 1.jméno autora, autorů 2.jejich pracoviště 3.název článku 4.klíčová slova 5. 5.jaký je cíl (cíle), které si autoři kladou? 6.stručný přehled obsahové stránky (teorie, metodika, téma, závěry atd.) 7.splnili autoři cíl, který si dali na začátku, odpověděli na základní otázky? 8.myslíte si, že článek náleží do oblasti výzkumu regionální geografie? 9.proč si to myslíte? 10.jak konkrétně autoři přistupují k řešení „regionální“ problematiky – jak interpretují pojem region (regiony), jaké prostorové vymezení regionu využívají,... 11. 11.líbilo se vám v článku něco konkrétního? Jestli ano, co to bylo? 12.nelíbilo se vám v článku něco konkrétního? Jestli ano, co to bylo? 13.čemu jste v článku nerozuměli? 14.formulujte několik stručných otázek, které byste v případě možnosti autorům položili (otázky ohledně jejich článku, výzkumu, práce atd.) 15.cokoliv dalšího, co byste v referátu chtěli sami uvést... 16. • • Kde hledat? •http://scholar.google.cz/ •http://sfx.muni.cz/ • • • • • • • přilášení z domu přes vpn nebo vzdálenou plochu: https://ezdroje.muni.cz/vzdaleny_pristup/openvpn.php http://vpn.muni.cz/doku.php?id=win-ovpn http://knihovna.sci.muni.cz/services/e-prezencka Cvičení 2: •rozsah 3 – 4 strany A4 • •článek, ze kterého jste čerpali, přikopírujte do referátu nebo přiložte do odevdávárny jako samostatný soubor. • •nezapomeňte na citace! •http://generator.citace.com/ •http://is.muni.cz/elportal/estud/ff/js07/informace/materialy/pages/citace_opora.pdf •http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/lf/js10/metodika/web/ebook_citace.html • •odevzdat do odevzdávárny do 5.3.2014 (včetně), každý sám za sebe (až od cv. 3 budou cvika po skupinách) • •prezentace na příští týden (6.3.2014) •prezentující: Daniel Lindovský, Petr Šulc • • • • • • •Otázky? •Děkuji za pozornost