Skupiny, které indukčním efektem odčerpávají elektronovou hustotu (indukční akceptory), bývají také označovány jako -I, nebo se říká, že působí -I efektem. Příkladem jsou: –NR3 + , –NO2, –CN, –CHO, –F, –Cl, –Br, –I, –OH, –OR, –NH2,… Skupiny, které indukčním efektem dodávají elektronovou hustotu (indukční donory), bývají také označovány jako +I, nebo se říká, že působí +I efektem. Příkladem jsou: zejména alkylové skupiny, tj. –CH3, –C2H5, atd. Jako referentní substituent je brán vodík (–H). Ten tedy nepůsobí ani +I ani -I efektem. To, že některé skupiny působí indukčním efektem neznamená, že by se nemohly podílet i na efektu mezomerním! Oba efekty působí zároveň. Porovnejte velikosti parciálního kladného náboje na vyznačených atomech uhlíku. Své odpovědi zdůvodněte. Napište rezonanční struktury: Označte molekuly, které lze považovat za aromatické: DBU se často používá jako báze (akceptor H+ ). Který ze dvou dusíků se bude spíše protonovat a proč? Odpoveď zdůvodněte pomocí rezonančních struktur. (Delokalizace náboje má stabilizační efekt). Pokuste se vysvětlit, proč první uvedená reakce běží a proč druhá nikoliv. (Lze některé molekuly považovat za aromatické?) Určete, zda vyznačená místa bude napadat elektrofil nebo nukleofil. BONUSOVÁ OTÁZKA: Molekuly 1 a 2 mají podobnou kyselost (podobnou pKa hodnotu). Provedení stejné modifikace zavedení dvou methyl skupin - se však projeví RŮZNĚ na jejich kyselosti. Výsledkem je, že molekula 3 bude výrazně kyselejší než molekula 4. Vysvětlete toto pozorování. (Co víme o prostorovém uspořádání atomů kyano a nitro skupiny? Co je důležitou podmínkou konjugace? Vězte, že atomy si nerady překáží )