(©) Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí Environmentálni etika evropský sociální fond v ČR EVROPSKÁ UNIE i MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pra konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Inovace a rozšíření výuky zaměřené na problematiku životního prostředí na PřF MU (CZ.1.07/2.2.00/15.0213) spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Řešení environmentálni krize Environmentálni krize —► patologický vztah člověka ke (svému) životnímu prostředí „Teprve na základě převahy myšlení a moci tím umožněné technické civilizace se jedna forma života, člověk, dostala do situace, kdy ohrožuje všechny ostatní (a tím také sebe)" (Jonas, 1997) „Žijeme ve světě umělých věcí, v betonových kobkách vybavených výplody lidského umu, které nemají jiný smysl a hodnotu, než aby sloužili člověku. Strom si roste sám, veverka žije vlastním životem, avšak stůl, lampa, psací stroj, remoska, to všechno by bylo jen haraburdí, kdyby tomu nedával smysl a hodnotu lidský zájem. Samozřejmě, absolutně vzato, je to zcela iluzorní, avšak čistě zkušenostně není divu, že člověk obklopený věcmi jen k jeho službám získává dojem, že on je zdrojem všeho smyslu a vší hodnoty. V jeho umělém minisvětě tomu totiž tak je" (Kohák, 2002) I Ce ntrum pro výzkum toxických látek vprostredí Usměrnění vývoje společnosti ? Environmentálni etika Environmentálni ekonomie Koncepce trvale udržitelného vývoje Environmentálni legislativa ni—tmitt i Hodnotové postoje jednotlivců Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí Etika - soubor pravidel, jak by se měl člověk chovat ve vztahu k bližním - dobré/špatné? - měli/neměli nějak chovat? - nutno se rozhodnout —> zde pomáhá etika - naznačuje, jakým chováním se dobereme optimálního výsledku Morálka - oblast lidského jednání pozorovatelná z hlediska etických hodnot (rozlišování dobra a zla atd.) - etika domýšlí důsledky morálního chování Problém - záleží výhradně na našem rozhodnutí zda se budeme chovat dle toho, co jsme si rozumově definovali jako dobré Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí Svět hodnot X svět faktů - etika se zabývá světem hodnot (má být) x věda se zabývá světem faktů (je) - svět faktů - popisný (auto je modré, kopl jsem do dveří, ag=9,83 m/s2 atd.) - svět hodnot - otázky typu „měl jsem to udělat či „jak se nesmíme chovat - hodnota - koncepce žádoucího; čeho si ceníme Kdo nám řekne, co „má byt", jaké jednání Je správné"? Centrum pro výikum (g^j) toxických Látek ^^t^/ vprostredí Svět hodnot X svět faktů - etika se zabývá světem hodnot (má být) x věda se zabývá světem faktů (je) - svět faktů - popisný (auto je modré, kopl jsem do dveří, ag=9,83 m/s2 atd.) - svět hodnot - otázky typu „měl jsem to udělat či „jak se nesmíme chovat - hodnota - koncepce žádoucího; čeho si ceníme Kdo nám řekne, co „má byt", jaké jednání Je správné"? - Autorita (dogma) - např. Bible, vládce, rodiče... - Konvence - např. zákony, tradice... - jak se ale rozhodnout, není-li autorita? - Zlaté pravidlo - „Nečiň jiným to, co nechceš aby oni činili tobě" - Kategorický imperativ (Immanuel Kant) - „Jednej tak, aby se vzorec tvého chování mohl stát všeobecným vzorem (zákonem)" I Ce ntrum pro výzkum toxických látek vprostredí - do určitého období nebyla potřeba Kmenová společnost Potřebujeme vůbec etiku? - otázka hodnot a pravdy se vůbec neřešila - vše dané ^ - etika jako hledání odpovědí na otázky správnosti —> zbytečné - co šaman pravil, tak to bylo —> zcela jiný styl uvažování, než známe dnes - proč se netázali po správnosti? Konec kmenové společnosti - kontakt s jinými společnostmi - konec světa samozřejmých hodnot - zjištění, že hodnotový svět je různý Vznik etiky ? Vznik en v. etiky ? (©) Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí Potřebujeme vůbec etiku? - do určitého období nebyla potřeba Kmenová společnost - otázka hodnot a pravdy se vůbec neřešila - vše dané - etika jako hledání odpovědí na otázky správnosti —> zbytečné - co šaman pravil, tak to bylo —> zcela jiný styl uvažování, než známe dnes - proč se netázali po správnosti? Konec kmenové společnosti g^j - kontakt s jinými společnostmi - konec světa samozřejmých hodnot - zjištění, že hodnotový svět je různý Vznik etiky - při vymanění se z bezproblémového světa mýtů Vznik env. etiky - při vymanění se z bezproblémového vztahu s přírodou Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí Zlé/Zlo ŕv mravním významu) - kritéria pro hodnocení, „jak špatné něco je"? Zlé/Zlo (v mravním významu) - kritéria pro hodnocení, „jak špatné něco je"? - úmysl - dopad - aktivní/pasivní - blízkost dotčených osob - seřaďme, co je nejhorší a co méně: nezastavit u havárie x obelhat člověka x nezaplatit daně - hodnocení špatnosti závisí na okolnostech - kontext hodnotu činu absolutizuje (©) Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí Moralizování - vynášení hodnotového soudu bez znalosti/zvážení kontextu Dobro/Dobré (v mravním významu) - otázky po dobru/dobrém jsou ústředními otázkami etiky Co je „dobré"? - např. „dobré je to, co je slastné" í „vše slastné, je dobré" - Hedonizmus - dobré je dosahování slasti - např. „dobré je to, co je užitečné" í „vše, co je užitečné, je dobré" - Utilitarizums - dobré je to, co je užitečné pro největší počet lidí —> dobro nelze empiricko-popisně definovat (jedná se o jednoduchý pojem) —> dobro lze plně postihnout jen naší intuicí (Intuitivizmus) - pokud tedy lze dobro postihnout pouze naší intuicí, lze pak s pojmem dobra/dobrého v praxi (např. diskuzi) smysluplně operovat? - ano, pokud si ho definujeme (= rezignace na plný význam pojmu dobrý) Možnosti definování dobrého - konvencí - dogmatem I Ce ntrum pro výzkum toxických látek vprostredí Logika etické argumentace charakteristický typ argumentace v oblasti etiky —> reálných situacích života tvrdíme-li: „to se má udělat či tak se má chovať —> svět hodnot logicky správně nelze odvodit imperativní (tj. co bychom měli dělat) závery ze souboru výhradně deskriptivních předpokladů (= holá fakta) za podmínek, že tento soubor předpokladů obsahuje alespoň jeden předpoklad imperativní —> logicky lze imperativní závěr odvodit vlastní morálního usuzování musí obsahovat 3 kategorie: 1) imperativní předpoklad 2) deskriptívni předpoklad 3) imperativní závěr (důsledek) Centrum pro výzkum (g^j) toxických látek ^^t^/ vprostredí Logika etické argumentace charakteristický typ argumentace v oblasti etiky —> reálných situacích života tvrdíme-li: „to se má udělat či tak se má chovat" —> svět hodnot logicky správně nelze odvodit imperativní (tj. co bychom měli dělat) závěry ze souboru výhradně deskriptivních předpokladů (= holá fakta) za podmínek, že tento soubor předpokladů obsahuje alespoň jeden předpoklad imperativní —> logicky lze imperativní závěr odvodit vlastní morálního usuzování musí obsahovat 3 kategorie: 1) imperativní předpoklad 2) deskriptívni předpoklad 3) imperativní závěr (důsledek) př.: ad 1) Živé organizmy nesmíme zabíjet (= hodnota života) ad 2) Mouchy jsou živé organizmy ad 3) Mouchy nesmíme zabíjet (= ctíme hodnotu života) praktické rozhodování —> mnoho imperativních předpokladů v diskuzích často není imperativní předpoklad zmíněn, avšak ho lze často automaticky předpokládat Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí At the centre of the issue is the difference between the medical priorities of health, safety and survival, and an individual's priorities for well-being. ■=■ | Opinion | Cpinbn Atul Gawande: Aim for a good life, not a good death j 13 October 2014 by Li n da Ged des :■ Magazine issue 2SS1. Subscribe and save For similar stores, visit the Interviews- and! Oeath Topic Guiles Rssd full 3rtic.lt Continue reading page | 1 | 2 negfecf tlx Be we have Ml, -síys r^s sľ.™^ í1-? Yirker writer VííkI priorities- nay conflict with hLrrar nr o its. lity {f.Tisgs: Q"is;?pp2r MorrizViQ Environmentálni etika etika - soubor pravidel, jak by se měl člověk chovat ve vztahu k bližním env. etika - soubor pravidel, jak by se měl člověk chovat k životnímu prostředí Potřebujeme environmentálni etiku? ANO - vztah člověka k ŽP zproblematizovaný - odcizení + 3 faktory - jsme početní, mocní a nároční Vývoj odcizování člověka životnímu prostředí (přírodě) I. lovecko-sběračsky vztah - lovec - sběrač život nemanipuluje, žije s údivem a s bázní, a přijímá, co mu „matka" příroda poskytuje - člověk prožívá pocit vlastní malosti a nekonečné moci přírody Centrum pro výzkum (g^j) toxických látek ^^t^/ vprostredí Monumental discoveries Recent finds in the Levant suggest that people were living in large settlements and building temples long before they invented agriculture TURKEY GobekliTepe ™AbV •Dja'De Jerf el-Ahmar MEDITERRANEAN SEA LEBANON Tower of Jericho / Amman >•) •Kharanehl / 'Jerusalem \ISRAEL/\Nad\Faynan Tower of Jericho 11,000 years old 8-metre tower Tell'Abr 11,000 years old-| Village with large communal buildings Dja'De More than 10,000 years old — Village with large communal buildings <2o GobekliTepe J11,000 years old Temple Jerf el-Ahmar 11,200 years old Village with large communal buildings (now submerged in the Tishrin dam reservoir) Wadi Faynan 11,600 years old Village with large communal buildings Environmentálni etika etika - soubor pravidel, jak by se měl člověk chovat ve vztahu k bližním env. etika - soubor pravidel, jak by se měl člověk chovat k životnímu prostředí Potřebujeme environmentálni etiku? ANO - vztah člověka k ŽP zproblematizovaný - odcizení + 3 faktory - jsme početní, mocní a nároční Vývoj odcizování člověka životnímu prostředí (přírodě) I. lovecko-sběračsky vztah - lovec - sběrač život nemanipuluje, žije s údivem a s bázní, a přijímá, co mu „matka" příroda poskytuje - člověk prožívá pocit vlastní malosti a nekonečné moci přírody II. pastevecko-zemědělsky vztah - zemědělec už není jen pasivním příjemcem z nevyzpytatelné přírody. Zůstává ale na přírodě zjevně závislý. - příroda partnerem = spolupráce. Závislost míšena s prvkem péče. Centrum pro výzkum (g^j) toxických látek ^^t^/ vprostredí Environmentálni etika etika - soubor pravidel, jak by se měl člověk chovat ve vztahu k bližním env. etika - soubor pravidel, jak by se měl člověk chovat k životnímu prostředí Potřebujeme environmentálni etiku? ANO - vztah člověka k ŽP zproblematizovaný - odcizení + 3 faktory - jsme početní, mocní a nároční Vývoj odcizování člověka životnímu prostředí (přírodě) I. lovecko-sběračsky vztah - lovec - sběrač život nemanipuluje, žije s údivem a s bázní, a přijímá, co mu „matka" příroda poskytuje - člověk prožívá pocit vlastní malosti a nekonečné moci přírody II. pastevecko-zemědělsky vztah - zemědělec už není jen pasivním příjemcem z nevyzpytatelné přírody. Zůstává ale na přírodě zjevně závislý. - příroda partnerem = spolupráce. Závislost míšena s prvkem péče. III. řemeslnicko-trhovecky vztah - závislost městského člověka na přítoku pitné vody či odvozu odpadu - izolační vrstva dělby práce brání vědomí přímé závislosti I Ce ntrum pro výzkum toxických látek vprostredí Odcizení člověka ŽP (přírodě) IV. vztah výrobců - konzumentů - neuznává vlastní dobro přírody, jen nekonečný nárok konzumenta na konečný svět —> environm. krize - představa, že jediným smyslem života (takřka morální povinností občana) je hromadit a spotřebovávat stále více hmotného majetku ^ - povědomí přírody jako primárního zdroje veškerého materiálního zabezpečení je již velmi potlačeno Konzumerizmus - životní postoj, který předpokládá: 1) smyslem všeho lidského konání je stupňování hmotné spotřební úrovně 2) hlavním smyslem státu je umožnit toto stupňování 3) vzestup spotřeby automaticky vyřeší všechny problémy, společenské i osobní, a zaručí blíže nedefinované „štěstí" http://nemeic.bloq.idnes.ez/c/31361/Jak-ie-to-s-tou-konzumni-spolecnosti.html Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí I shop! ™ _ therefore ■ I am Home I Life | Tech | In-Depth Articles Stuff: Humans as hunters and mega-gatherers 30 March 2014 by Alison George Magazine issue 2962. Subscribe and save > For similar stones, visit the Human Evolution Topic Guide How did we evolve from indigent apes with no possessions into hoarding humans with more stuff than we can track? Our urge to accumulate has deep roots WHEN I moved house recently, I was overwhelmed by the number of boxes containing my family's possessions. It made me feel quite sick. Even so, I couldn't bring myself to throw any of it out. Possessions define us as a species; a life without them would be barely recognisable as human. Without clothes, a roof over my head, some means of cooking and a supply of clean water, I couldn't survive at all. I struggle to imagine living without a bed. a bath, towels, light bulbs and soap - let alone indulgences and luxuries, and all those objects with sentimental value. Our closest living relatives make do with none of this. Chimps employ crude tools and build sleeping nests, but abandon them after one use. Most other animals also get by without possessions (see "Creature comforts"). And yet we can barely survive without belongings, and seem to have an instinct to accumulate more than we need. f] To se mi líbí (©) Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí Q Share 23 K^ÖJreet 111 fžMlfŤI Ö □ □ El Papooses were probably among our earliest possessions (Image: Tao Images/Getty) Home I Life | Tech | In-Depth Articles Stuff: Humans as hunters and mega-gatherers 30 March 2014 by Alison George Magazine issue 2962. Subscribe and save > For similar stones, visit the Human Evolution Topic Guide How did we evolve from indigent apes with no possessions into hoarding humans with more stuff than we can track? Our urge to accumulate has deep roots f] To s& mi lib! □ Share 23 Ö □ □ C3 Papooses were probably among our earliest possessions (Image: Tao Images/Getty) Antropocentrická x neantropocentrická etika Antropocentrické typy environmentálni etiky I. Sobecky kořistnický postoj - centrem hodnocení člověk, jeho potřeby, zájmy - každá hodnota vzniká až na základě lidské potřeby - instrumentální hodnota přírody, prostředek k hodnotě jiné - ochranu přírody zdůvodňuje užitečností pro člověka - chránit ovzduší? zacházení se zvířaty? pralesy? Centrum pro výikum (g^j) toxických Látek ^^t^/ vprostredí Antropocentrická x neantropocentrická etika Antropocentrické typy environmentálni etiky I. Sobecky kořistnický postoj - centrem hodnocení člověk, jeho potřeby, zájmy - každá hodnota vzniká až na základě lidské potřeby - instrumentální hodnota přírody, prostředek k hodnotě jiné - ochranu přírody zdůvodňuje užitečností pro člověka - chránit ovzduší? zacházení se zvířaty? pralesy? . Postoj vznešeného lidství příroda je krutá, nezná lítost, naději, dobro ani zlo teprve člověk vnáší do přírody hodnotu, altruizmus, svobodu -> ryze lidské vlastnosti schopnost jednat v zájmu druhých i v zájmu celého lidstva v dlouhodobém výhledu -> skutečně lidské egoizmus, sobectví, panský postoj - ztráta ryze lidských rysů, nejnižší bod dehumanizace proč chránit přírodu? Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí Neantropocentrické typy environmentálni etiky - příroda a živé organismy - vlastní (vnitřní) hodnota - v historii ojedinělé postavy křesťanských mystiků + romantismus - pro romantiky však příroda jen odrazem jejich vnitřních citů + vliv mimoevropských kultur (buddhismus) - důležitou roli hraje emocionalita a intuitivní přístup ke světu Vybrané proudy: ^ 1) biocentrická etika-A. Schweitzer 2) koncept rozšířených práv - R. Nash, R Singer 3) ekocentrická - A. Leopold 4) hlubinná ekologie - A. Naess Tyto teorie se liší ve svém imperativním předpokladu: - Schweitzer: „Každý život musíme ctít a chránit" - Nash, Singer: „Musíme ctít přirozená práva zvířat a přírody!" - Leopold: „Celý ekosystém musíme chránit" - Naess: „Musíme se naučit soužití se všemi bytostmi" I Ce ntrum pro výzkum toxických látek vprostredí Etika Úcty k životu Albert Schweitzer 1875 Alsasko -1965 Lambaréné - filozof, teolog, lékař a umělec -1913 zakládá v Gabunském Lambaréné nemocnici „Dva zážitky vrhly na můj život stín: Jeden tkví v poznání, že svět je nevysvětlitelně temný a plný utrpení; druhý tkví v tom, že jsem se narodil do doby duchovního úpadku lidstva. S oběma jsem se vyrovnal myšlením, Které mě přivedlo k eticky kladnému vztahu ke světu a životu na základě úcty k životu. V tom našel můj život zakotvení a směr Stojím a pracuji ve světě jako člověk, který chce myšlením činit lidi duchovnějšími a lepšími. Jsem ovšem v dokonalém rozporu s duchem doby, které má pro myšlení jen pohrdání." Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí ( AFF ICA \ \ h vy ú Etika Úcty k životu Descartes x Schweitzer „Myslím, tedy jsem" x „Jsem život chtějící žít uprostřed života chtějícího žiť6 - dochází k základní tezi etiky úcty k životu: „Dobré je život uchovávat a podporovat; zlé je život ničit a omezovat" Centrum pro výzkum (g^j) toxických látek ^ÄÉ^Í/ v prostredí Etika Úcty k životu Descartes x Schweitzer „Myslím, tedy jsem" x „Jsem život chtějící žít uprostřed života chtějícího žiť6 - dochází k základní tezi etiky úcty k životu: „Dobré je život uchovávat a podporovat; zlé je život ničit a omezovat" - přijmeme-li tuto tezi musíme pomáhat všemu živému a zabraňovat činnostem, které život omezují či ničí „Život je mu (člověku) svatý sám o sobě. Neutrhne ze stromu list, neuíomí květinu a dává pozor, aby nezašíápí nějaký hmyz" - má takovéto chování smysl ve „smrtelném" světě? „Chceme přece účinně jednat, a proto se nemusíme starat o to, bude-íi naše činnost úspěšná či nikoliv." „Pro svět je důležitý již fakt, že v člověku, který se stal etickým, vstupuje do světa vůle naplněná úctou a oddaností k životu" I Ce ntrum pro výzkum toxických látek vprostredí Etika ÚctvTc životu - a co potrava? Etika Úcty k životu - a co potrava? —^£ „Když už nějaký život poškozuji, musí mi být zřejmé, jak dalece je to nutné.1 „Venkovan, který na louce pokosil tisíce květů jako krmivo pro krávy, se má střežit, aby cestou domů bezmyšlenkovitě neuškubl nějaký kvítek u cesty1 „Nikdo z nás nesmí dopustit žádnou bolest, pro kterou není ospravedlnění. A nikdo se nesmí uspokojovat tím, že se nechce míchat do věcí, které se ho netýkají." „Nikdo nesmí zavírat oči a myslet si, že utrpení, od něhož se odvrátil, vlastně neexistuje. Ať si nikdo neulehčuje břímě odpovědnosti! My všichni jsme vinni" I Ce ntrum pro výzkum toxických látek vprostredí Koncept rozšířených práv I jí Roderick Nash „The rights of nature' - myšlenka rozšiřování práv až na všechen živý svět práva bílých mužů —> práva otroků —> práva žen —> práva černochů .... —> práva zvířat ... —> práva všeho živého A HISTORY OF ENVIRONMENTAL ETHICS Roderick Frazier Nash Centrum pro výzkum (g^j) toxických látek ^^t^/ vprostredí Koncept rozšířených práv I jí Roderick Nash „The rights of nature' - myšlenka rozšiřování práv až na všechen živý svět práva bílých mužů —> práva otroků —> práva žen —> práva černochů .... —> práva zvířat ... —> práva všeho živého A HISTORY OF ENVIRONMENTAL ETHICS Roderick Frazier Nash Ludvík Vaculík: „Jinou ústavu" 1990 - návrh na zahrnutí právní subjektivity přírody do Ústavy ČR - neprosadilo se: - logické a hodnotové zdroje - Listina základních práv a svobod nic takového nezahrnuje - tento požadavek nemá historickou kontinuitu, je zcela nový - technické důvody - těžká soudní vymahatelnost, stanovení obhájce, problém realizace na nižších stupních x Ústava ale může vyjadřovat cíle a ideály společnosti Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí ÚSTAVA Č ES KČ RKRJHLIKY Koncept rozšířených práv II Peter Singer „Osvobozenízvířat"1975 - myšlenka rovnoprávnosti všeho živého - moralita vztahu k druhým (lidem i zvířatům —> všem živým tvorům) - nejde o to, že máme rádi zvířata, jde o morální princip - nižší inteligencí nelze ospravedlňovat naše bezohledné zacházení - cokoli může trpět se chce vyhnout utrpení a tato tužba zasluhuje úctu a ohleduplnost —> schopnost utrpení je dostatečný důvod k ohleduplnosti Centrum pro výikum toxických látek ^^t^/ vprostredí Home I Life I News Animal welfare: See things from their perspective 23 September 2006 by Andy Coghlan Magazine issue 2570. Subscribe and save Your dog falls ill, so you take him to the vet. After a quick consultation you take him home, and soon he appears to be better. But he is not. You and the vet have failed to realise that he is still in severe pain, and the drugs the vet has prescribed will turn him into a social outcast, a dog that may be shunned or even attacked by others. Such mistakes can happen, say animal behaviour specialists, because our understanding of animal welfare is inadequate, and at times misguided. The human tendency to anthropomorphise means we miss out on animals' real feelings and needs, with the result that we often provide them with inappropriate housing and medical care. This is leading to the health and well being of millions of animals kept as pets, livestock or in zoos being adversely affected. Last week, researchers gathered at a conference held at the Royal Society in London to hear the latest evidence on how animals interpret the world. One thing is clear: they do not see it the same way we do, and only by accepting that can we learn to care for them better. "The matter of central interest is the n To se mi líbí □ Share ö □ □ ra ADVERTISEMENT EMBL European Molecular Biology Laboratory » Click here for all further information ^ Centrum pro výzkum (g^j) toxických látek ^^t^/ vprostredí Do invertebrates feel pain? 25 February 2014 byTamar Stelling Magazine issue 2957. Subscribe and save Read full article □o invertebrates feel pain? Continue reading page | 1 | 2 | 3 U Video: Pain tests for invertebrates Boiled alive and torn limb from limb - it's time we took seriously the question of whether animals like squid, octopus and lobsters suffer A SCIENTIST and a seafood chef walk into a bar. "We have a mutual interest," says the scientist. "I study crustaceans and you cook them." But the chef wanted to knowjust one thing. Do they feel pain? Robert Elwood had been working with crabs and prawns for the best part of three decades when he bumped into TV chef Rick Stein in a local pub on the coast of Northern Ireland. Yet he was stumped. "It was the first time I ever considered the question," he says. Although some people are horrified by the idea of cooking lobsters alive, or the practice of tearing claws from live crabs before tossing them back into the sea, such views are based on a hunch. We know next to nothing about whether or not these animals - or invertebrates in general - actually suffer. In Elwood"s experience, researchers are either certain they feel pain or certain theydont. "Very few people say we need to know," he says. aC1.: tis. |{mT) q S M □ - ADVERTISEMENT - do more Fed better live longer Click here to view our current vacancies This week's issue Subscribs NewScientist THE OTHERS 05 April 2014 ADVERTISEMENT Latest news Does your client Koncept rozšířených práv II Peter Singer „Osvobozenízvířat"1975 - myšlenka rovnoprávnosti všeho živého - moralita vztahu k druhým (lidem i zvířatům —> všem živým tvorům) - nejde o to, že máme rádi zvířata, jde o morální princip - nižší inteligencí nelze ospravedlňovat naše bezohledné zacházení - cokoli může trpět se chce vyhnout utrpení a tato tužba zasluhuje úctu a ohleduplnost —> schopnost utrpení je dostatečný důvod k ohleduplnosti - každé nárokování nadřazenosti problematické —> rasismus rasy, národnosti, pohlaví nebo živočišného druhu je neospravedlnitelný - prameny krutosti: sobectví strukturální zdroj —> zakořeněnost v kulturní tradici = pokusná zvířata a masná výroba - řešení? - nepodílet se na zlu odmítnutím tohoto společenského mechanismu Sc/iČtvc/Č. wva^ Wô fotAAt\K\ Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí vegetariánství a protesty Znajíce své cesty, nezmate nás pokušen\, před cílem s pocitem vítěze máváš tribunam, mdlé zpustlé nevěsty dál tančí do rozednění, na stole doma rozbal kněze, jež vejde v tvůj chrám. Etika země Aido Leopold „A Sand Countv Almanach - Obrázky z chatrče" - rozšíření etiky na celou zemi (ekosystém), nejen na jednotlivce „Zkoumejte každý problém z hlediska toho, co je eticky a esteticky správné, stejně jako z hlediska toho, co je ekonomicky výhodné." „Určitá věc je správná, když směřuje k zachování celistvosti, stability a krásy biotického společenství. Směru je-li jinam, je špatná" A Smd County ALMANAC wrp-.mi mu a*b itttát By ALDO LEOPOLD A SAND COUNTY ALMANAC - smyslem celku (země, ekosystému) je poskytnutí podmínek pro život jedinců, kteří se jediní dovedou radovat ze života - dle etiky země v pořádku občasné lesní požáry pro obnovu jehličnatých lesů vzdor utrpení zvěře při požáru (celek x jednotlivci) - Zemi viděl jako soustavu života - nejvyšším dobrem je plynulé fungování výměny energie v celku života - uznání, že k životu nutně patří i smrt - nejde o život nesmrtelný, nýbrž o život dobrý Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí A SAND COUNTV ALMANAC A klu I ironii! „Dostali jsme se ke staré vlčici akorát včas, abychom ještě zachytili zuřivou jiskru, která umírala v jejím pohledu. Tehdy jsem si uvědomil a už nikdy jsem nezapomněl, že v těch očích bylo něco pro mne nového - něco, co bylo jen mezi ní a horou. Tehdy jsem byl mladý a náramně rád jsem si zastřílel. Myslel jsem si, že když bude méně vlků, bude víc srnčí a žádní vlci - to by byl lovcův ráj. Ale poté, co jsem uviděl umírat tu zelenou jiskru, jsem pocítil, že ani vlk ani hora s mým názorem nesouhlasí" 1949 (Leopold, 1995:159) Centrum pro výikum (g^j) toxických látek ^^t^/ vprostredí „Dostali jsme se ke staré vlčici akorát včas, abychom ještě zachytili zuřivou jiskru, která umírala v jejím pohledu. Tehdy jsem si uvědomil a už nikdy jsem nezapomněl, že v těch očích bylo něco pro mne nového - něco, co bylo jen mezi ní a horou. Tehdy jsem byl mladý a náramně rád jsem si zastřílel. Myslel jsem si, že když bude méně vlků, bude víc srnčí a žádní vlci - to by byl lovcův ráj. Ale poté, co jsem uviděl umírat tu zelenou jiskru, jsem pocítil, že ani vlk ani hora s mým názorem nesouhlasí" 1949 (Leopold, 1995:159) „Jdu na lov. Tu mi přijde do rány srna. Pěkné zvířátko, jako by je vysoustroval. Vesele se ohlíželo po lese a popásalo. Napadla mne lítost; i myslím: nejsi-li blázen, k čemu je to? Střelím, ale ruka se mi třásla, trefil jsem srnu do běhu, sklesla, nemohla utéci. Pes se k ní hnal, já mu ale nedal, cosi mi bránilo nedat ji ublížit. Šel jsem k ní, a nemohu vypovědít, jak bolestně se to zvířátko na mne podívalo, prosebně a žalostně. Vytrhl jsem nůž a vrazil jí do srdce; zatřásly se jí údy, bylo po ní. Já se ale pustil do pláče a od té doby - no co bych se za to styděl." - „Tatínek nechce střelit na srnu," rychle vyjel Orlík, - „Dobřes pověděl. Kdykoliv mířím, vidím před sebou raněnou srnu, žalobně její oči, bojím se, že chybím, že zvíře poraním; raději nechám tak."1855 I Ce ntrum pro výzkum toxických látek vprostredí Bůh chraň, aby viděla, že kdo týrá zbytečně, i kdyby to červíčka bývalo. „Co je člověku ke škodě nebo k užitku a zabít se musí, no spánembohem zabte to, jen ne mučit," říkávala. „Jdu na lov. Tu mi přijde do rány srna. Pěkné zvířátko, jako by je vysoustroval. Vesele se ohlíželo po lese a popásalo. Napadla mne lítost; i myslím: nejsi-li blázen, k čemu je to? Střelím, ale ruka se mi třásla, trefil jsem srnu do běhu, sklesla, nemohla utéci. Pes se k ní hnal, já mu ale nedal, cosi mi bránilo nedat ji ublížit. Šel jsem k ní, a nemohu vypovědít, jak bolestně se to zvířátko na mne podívalo, prosebně a žalostně. Vytrhl jsem nůž a vrazil jí do srdce; zatřásly se jí údy, bylo po ní. Já se ale pustil do pláče a od té doby - no co bych se za to styděl." - „Tatínek nechce střelit na srnu," rychle vyjel Orlík, - „Dobřes pověděl. Kdykoliv mířím, vidím před sebou raněnou srnu, žalobné její oči, bojím se, že chybím, že zvíře poraním; raději nechám tak."1855 (Němcová, 1964, 164) I Ce ntrum pro výzkum toxických látek vprostredí Hlubinná ekologie I Arne Naess „Ekologie, pospolitost a životní styl" - inspirován odkazem Barucha Spinozy a Mahátmy Gándhího - vznik v 70.letech - obrovský vliv na moderní environmentálni hnutí „hlubinné ekologické hnutí je charakteristické úsilím o objasňování a respektování toho, co je v hloubce —> normativních a deskriptivních předpokladů" východiska hl. ekologie: —> environmentálni krize existuje, protože špatně poznáváme svět (pouze smysly a rozumem) —> takto viděný svět staví do středu člověka v individuálním slova smyslu —> ekologická krize je pouze projevem hlubší krize ochuzení našeho já, které je nutné nahradit Já s velkým J Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí Hlubinná ekologie Mělká ekologie Přírodní rozmanitost má svou vlastní (vnitřní) hodnotu, nezávislou na užitečnosti pro člověka Přírodní rozmanitost má pro nás hodnotu zdroje Pokles znečišťování prostředí má dostat přednost před ekonomickým růstem Znečištění prostředí by mělo být sníženo, jakmile ohrožuje ekonomický růst Současná populace je nadměrná, a tím ohrožuje ekosystémy, avšak obyvatelstvo a chování průmyslově rozvinutých států je ohrožuje více než kdokoliv jiný Růst obyvatelstva třetího světa ohrožuje ekologickou rovnováhu Zdroj znamená zdroj pro živé bytosti Zdroj znamená zdroj pro lidi Hlubinná ekologie II - zdroj biocentrického vztahování k mimolidskému světu? rozšíření já (ego) na Já (celostní) - Já ve své konečné podobě zahrnuje nejen nás, ale i celou přírodu v její obrovské rozmanitosti (jak živou, tak i neživou) ^ - jak rozšířit já na Já? „Prostřednictvím ztotožnění zakoušíme postupně vyšší úroveň jednoty: od identifikace se svými nejbližšími se postupně vytvářejí širší formy jednoty postihující okruh přátel, lokálních společenství, kmenů, krajanů, ras, lidstva, života a konečně, co je hlavní a jak to vyjadřují vůdčí osobnosti náboženství a filosofického myšlení, může být dosažena duchovní jednota s nejvyšším celkem, se světem, a to v širším a hlubším slova smyslu, než je obvyklé." - nejmocnější zdroj ztotožnění - utrpení a naše následná spontánní reakce „Při ztotožnění s horou či mořem, pak jsme schopni vnímat jejich utrpení jako by se jednalo o poškozování nás samotných - našeho Já" - řešení konfliktních situací jednotlivých „já"? „Bližší má přednost před vzdálenějším - v prostoru, čase, kultuře, druhu. Přednost blízkosti je dávána z naší druhové odpovědnosti, povinnosti a našeho porozumění" I Ce ntrum pro výzkum toxických látek vprostredí 0 tfí 1 CD c c E c o > LU (©) to v p