Cvičení 13 – příklady na opakování Příklad 1.: Webový server obslouží během tří hodin průměrně 2250 klientů. Za předpokladu, že počet obsloužených klientů se řídí Poissonovým rozložením, vypočtěte pravděpodobnost, že tento server obslouží během 7 minut více než 100 klientů. Výsledek: Hledaná pravděpodobnost je 0,0846. Příklad 2.: Sledujeme dobu mytí auta v myčce. Máme k dispozici tyto napozorované doby (v min): 10 8 7 8 14 45 13 20 8 8 9 11 15 36 7 4 6 15 a) Na hladině významnosti 0,05 testujte Darlingovým testem hypotézu, že doba mytí auta se řídí exponenciálním rozložením. b) Najděte bodový odhad parametru λ a sestrojte 95% interval spolehlivosti pro λ. c) Vypočtěte pravděpodobnost, že doba mytí auta bude trvat nejvýše 10 min. d) Stanovte takovou dobu, během níž bude mytí skončeno s pravděpodobností aspoň 0,9. Výsledek: Ad a) H0 nezamítáme na hladině významnosti 0,05. Ad b) 0738,0ˆ =λ , 1116,00437,0 ≤λ≤ s pravděpodobností aspoň 0,95 Ad c) Pravděpodobnost, že mytí auta bude trvat nejvýše 10 min, je 0,5218. Ad d) Během 31 minut a 12 sekund bude mytí auta skončeno s pravděpodobností 0,9. Příklad 3.: Do stabilizovaného systému M/M/n/FIFO přichází v průměru 40 zákazníků za 1 h a zákazník je v průměru obsloužen za 4 minuty. Náklady na pobyt zákazníka v systému po dobu 1 h činí 100 Kč a náklady na provoz jedné linky obsluhy po dobu 1 h jsou 110 Kč. Najděte optimální počet linek obsluhy, hodnotu kriteriální funkce pro tento optimální počet a také procento využití systému. Výsledek: Optimální počet linek je 4, C(4) = 222,35. Pro n = 4 je využití systému 66,7 %. Příklad 4.: V dílně pracují 3 opraváři. Do dílny přichází v průměru 24 zákazníků za 1 h a doba opravy je v průměru 5 min. Předpokládáme, ž vstupní proud zákazníků je Poissonův proces a doba opravy se řídí exponenciálním rozložením. Může se systém stabilizovat? Pokud ano, řešte následující úlohy: a) Kolik % přicházejících zákazníků bude muset čekat na opravu? b) Jaký je průměrný počet volných opravářů? c) Jaká je průměrná doba čekání na opravu? Výsledek: Ad a) 44,4 % přicházejících zákazníků bude muset čekat na opravu. Ad b) V průměru je volný 1 opravář. Ad c) Zákazník čeká na opravu průměrně 2 min a 13 s. Příklad 5.: Do půjčovny aut, která vlastní 5 vozidel, přijde za den průměrně 3,8 zákazníků, kteří si chtějí půjčit auto. Pokud není volné auto, zákazník je odmítnut. Průměrná doba půjčení auta je 1,6 dne. a) Na kolik % je půjčovna využívána? b) Jaká je pravděpodobnost, že zákazník bude odmítnut? c) Jaká je pravděpodobnost, že v půjčovně nebude žádný zákazník? Výsledek: Ad a) Půjčovna je využita na 77,7 %. Ad b) Pravděpodobnost, že přicházející zákazník bude odmítnut, je 0,3659. Ad c) Pravděpodobnost, že v půjčovně nebude žádný zákazník, je 0,0053.