ADHD Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou • •tato porucha je charakterizována postižením těchto oblastí • •Deficit pozornosti •Impulsivnost •Hyperaktivita • Deficit pozornosti •Děti mají největší a nejčastější obtíže s udržením pozornosti při plnění zadaných úloh a s jejich dokončením v určitém časovém limitu. •Při školní i domácí přípravě bez přímého kontaktu s dospělým nebo při opakované, nepříliš zajímavé činnosti. •Děti potřebují pracovat v krátkých časových úsecích. • • • •Nedostatek bezprostřední pozitivní zpětné vazby výrazně snižuje vytrvalost či volní úsilí dítěte. •Deficit pozornosti může vzniknout nikoliv nedostatkem, ale nadbytkem pozornosti věnované okolním vlivům, což dítě rychle vyčerpává. • Impulsivnost •Rychlé, neadekvátní reakce, které často předbíhají instrukci, vyvolávají chyby či omyly z nepozornosti. •Časté bývá zapojování do rizikových, zdraví ohrožujících aktivit, mají často větší náchylnost k úrazům. •Děti často skáčou ostatním do řeči, říkají nevhodné věci, popuzují ostatní bez příčiny „ Aby se něco dělo.“ • •Díky zvýšené emoční dráždivosti mají sklon k extrémním reakcím, rychle se unaví, reagují prudce na kritiku /“Mám v sešitě chyby, roztrhám ho a zahodím do koše, vždyť to nemá cenu“/. Často se projevují obranné reakce. • Hyperaktivita •Nadměrná nebo vývojově nepřiměřená aktivita motorická či hlasová tvoří třetí základní charakteristiku ADHD. •Typické jsou neúčelné, nadbytečné pohyby, ve škole tyto děti často opouštějí své místo, hrají si s předměty, které nemají vztah k učivu, často skáčí do řeči, jejich řečový projev je nadměrný. •Vydávají atypické zvuky, které doprovázejí jejich činnost, popřípadě vlastní aktivity bohatě komentují. • Přidružené příznaky •Typická je nerovnoměrná výkonnost. •Časté bývají problémy s písemným i řečovým projevem, řeč bývá chudá, často prokládána nevhodnými výrazy, automaticky, aniž by žák byl v afektu a aniž by své chování posuzoval jako nestandardní. Děti bývají velmi udiveny, až šokovány, pokud jim jejich projev přesně reprodukujeme. Teprve z úst učitele jim zní nepatřičně a vulgárně. • •Přes 50% dětí s ADHD má výrazné obtíže v sociální oblasti jak ve skupině vrstevníků, tak ve vztahu s autoritami. • •Také jejich sebehodnocení je výrazně nižší než u zdravých dětí. • •52% dětí s ADHD trpí zhoršenou motorickou koordinací. • •Sociální nezralost chování jim často brání udržovat vztahy s vrstevníky, tím více jsou závislí na komunikaci s poučeným dospělým. • •Jejich chování je nepříjemné, ruší, dráždí a vyvolává negativní emoce, jsou tyto děti špatně akceptovány svým okolím, a to nejen ve školním prostředí. • Diagnostika a terapie •Stanovení diagnózy ADHD je vždy v kompetenci odborných lékařů – psychiatra , neurologa, psychologa. •Terapie – multifaktoriální ØPsychofarmaka ØPsychoterapie ØVhodné výchovné působení Ø • Zásady pro práci ve školním prostředí 1.Komunikovat s dítětem jednoduše a s přesným určením co od něj očekávám – stanovit hranice 2.Požadavky zadávat jednotlivě, aby si je dítě pamatovalo. 3.Přesvědčit se o tom, zda dítě pochopilo instrukci. (oční kontakt, víš co máš dělat) 4.Vytvořit nerozptylující pracovní prostředí – přehledné, klidné, strukturované. 5. 5. 5. 5.Pokud je dítě v běžné třídě posaďte ho dopředu. 6.Rozvrhněte těžší a náročnější úkoly na ráno. 7.Pokuste se písemné úkoly částečně nahradit jinou formou. 8.Myslete na odpočinek dítěte a změny činnosti. • (mazat tabuli, něco přinést, napít se, projít se po chodbě) 9. Odložte zkoušení pokud má dítě „špatný den“. 10. Snažte se s rodiči vytvořit funkční tým. 11. Vytvořte s rodiči fungující informační systém.(kontaktníky, žákovské knížky, maily a telefony pro předávání informací) 12. Neberte problémy s dítětem osobně. 13. !!!! LASKAVÁ DŮSLEDNOST!!!! 14. Vždy počítejte s možností, že se dítě „zasekne“ – mějte připravené možnosti řešení. 15. Dbejte na „co řeknu, to dodržím“, „nebo“. 16. Dávejte co nejčastěji dítěti zpětnou vazbu – oceňujte i snahu. ZŠ Palackého 68, Brno •žáci s ADHD •jak se k nám děti dostanou •8 tříd pro děti s ADHD + 4 třídy pro děti s LMP •ve třídách pro děti s ADHD maximálně 8 žáků •ve třídách pro děti s LMP maximálně 14 žáků •skupinová integrace •všichni učitelé jsou speciální pedagogové •individuální přístup • • • •po celou dobu výuky i přestávek ve třídě učitel + asistent pedagoga •spolupráce a komunikace mezi učitelem a asistentem •pro žáky dva učitelé •péči poskytují dětem, rodičům i zaměstnancům školy dvě školní psycholožky •o děti s SPU pečuje školní speciální pedagog •zpětná vazba pro žáky po každé hodině •informovanost třídních učitelů • • •konzultační hodiny každý měsíc – účast žáků •volnočasové aktivity (keramika, arteterapie, canisterapie, sportovní kroužky, kroužek deskových her, vaření) – vedou pedagogové školy •rodičovské skupiny •spolupráce s odborníky (psychiatři, SVP, PL, PPP, OSPOD) • Pro matematiku 1.Vysvětlovat co nejjednodušeji 2.Každý krok zapsat 3.Stále se ujišťovat zda žáci rozumí – kde se ztratili 4.Ověřování znalostí po malých celcích 5.Založit systém „pamatováčků“ – naučit žáky tyto používat – nutit je k používání při procvičování učiva 6.Nabízet žákům konzultace 7.Držet se zásady - školní práce je vždy dokončena ve škole (zpočátku časově náročné – vyplatí se) 8.Za nesplněné domácí úkoly nedávat nedostatečné – úkol musí splnit 9.Zameškanou látku – vysvětlit , zadat procvičování, ověřit pochopení 10. Hodnotit každou hodinu – ocenit úspěch a snahu, komentovat i neúspěch 11. Literatura zabývající se problematikou ADHD •Alain Train - Nejčastější poruchy chování dětí Portál 2001 •Alison Munden, Jon Arcelus - Poruchy pozornosti a hyperaktivita Portál 2002 •Ivana Drtílková, Omar Šerý – Hyperkinetická porucha ADHD Galen 2007 •Wolfdieter Jenett – ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou (rádce pro rodiče a učitele 100 tipů) Edika 2013 •