PřF:XS051 Teorie výchovy a řešení výchovných problémů (jaro 2015) Přehled studijních materiálů Témata: 1. Pojetí TMV, RVP – průřezová témata, klíčové kompetence 2. Globální pojetí výchovy 3. Kázeň a ukázněnost 4. Klima školy a třídy 5. Moc ve školní třídě 6. Problémy v chování a poruchy chování 7. Rezistentní chování žáků 8. Agresivita a šikana ve škole 9. Rodina, rodina a škola 10. Sebereflexe v práci učitele Doporučení zdroje: · RVP: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy · Bittnerová, D.: Rvačka jako kulturní forma: http://kps.pedf.cuni.cz/etnografie/vyzkum/7/bittner.pdf · KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004, 190 s. ISBN 8086429296. · Kamil Kopecký, René Szotkowski, Denis Gibadulin: Kyberšikana, sexting a rizikové seznamování českých dětí v prostředí internetu: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/sites/17/2015/03/komensky_02_139_final.pdf · LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. ISBN 9788020016775. · Lojdová, K.: Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě (v příloze) · STŘELEC, Stanislav. Studie z teorie a metodiky výchovy. 2. vyd. Brno: Katedra pedagogiky PedF MU, 2004, 155 s. ISBN 8086633217. · Lenka Slepičková, Kateřina Sayoud Solárová : Global Storylines aneb Jak učit o globálních problémech pomocí příběhu: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/sites/17/2014/10/komensky_04_138.pdf Mareš, J.: Sociální klima školní třídy: http://www.klima.pedagogika.cz/trida/doc/Mares_Klima_tridy.pdf · Šalamounová, Z., Bradová, J., & Lojdová, K. (2014). Mocenské vztahy mezi začínajícími učiteli a jejich žáky. Pedagogická orientace, 24(3), 375–393.: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1691/1323 · Šeďová, K.: Mocenské konstelace ve výukové komunikaci: https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/115413/1_StudiaPaedagogica_16-2011-1_7. pdf?sequence=1