Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity Brno Témata seminárních prací – 2015 1. J. A. Komenský a dnešní škola 2. Soudobé teorie vzdělávání 3. Žák sekundární školy 4. Učitel SŠ jako expert, profesionál 5. Další vzdělávání učitelů - význam 6. Rozhodování v pedagogické praxi a jeho problémy 7. Klíčové kompetence učitele SŠ 8. Klíčové kompetence žáka SŠ 9. Burnout efekt a jeho prevence 10. Cíle vzdělávání žáků SŠ 11. RVP a ŠVP 12. Didaktická analýza učiva 13. Příprava učitele na vyučování 14. Mimoškolní prostředí a vzdělávání žáka 15. Pedagogickopsychologická diagnostika 16. Obecně lidská a pedagogická komunikace 17. Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků 18. Didaktické zásady a jejich uplatnění na SŠ 19. Vybrané organizační formy výuky 20. Efektivní výukové metody v mém předmětu 21. Problémové vyučování 22. Učení z textu 23. Projektování výuky 24. Brainstormingové metody 25. Didaktické prostředky ve výuce na SŠ 26. Moderní didaktická technika 27. Výuka pomocí počítače 28. Motivace – druhy, způsoby, efekty 29. Problematika kázně ve výuce 30. Pedagogická evaluace 31. Zkoušení, hodnocení a klasifikace žáků 32. Didaktické testy jako součást PPD 33. Vstupní (průběžný, výstupní) didaktický test v předmětu……. 34. Spolupráce učitele SŠ s rodiči žáků 35. Tvořivost ve vzdělávání žáků 36. Rozvoj kritického myšlení – význam 37. Alternativní a inovační koncepce školní edukace 38. Individualizace a diferenciace ve škole 39. Programované vyučování 40. Kooperativní učení 41. Výchova k práci s informacemi 42. Třídní management 43. Autorita učitele – pojetí, způsoby uplatňování v praxi 44. J. A. Komenský: Velká didaktika – zamyšlení nad obsahem kap… 45. Problematika efektivního učení 46. Osobnostní a kvalifikační předpoklady výkonu pedagogické profese 47. Rozhodující úloha vztahu učitel – žák 48. Klima třídy a školy 49. Autoevaluace reálné výuky a vzdělávacích výsledků 50. Problematika vzdělávání nadaných a talentovaných žáků 51. Sebereflexe v pedagogické činnosti učitele – funkce význam 52. Výroky moudrých - Všecko, co řekneš, ať má význam. - Drsná odpověď je jako útok holí. Mluv přívětivě a budou tě mít rádi. Staroegyptské mravní nauky - Každý člověk, ať je to císař nebo žebrák, má především pečovat o své zdokonalení, neboť jenom sebezdokonalování přináší blaho bez rozdílu všem. - Mudrc hledá všechno v sobě, nerozumný člověk všechno v druhém. - Kdo vítězí nad lidmi je mocný, kdo vítězí nad sebou je nejmocnější. - Když se šíp mine cíle, viní z toho střelec sama sebe, a ne druhého člověka. Tak si počíná i mudrc. Starověká Čína - Kdo bloudícímu vlídně cestu ukáže, toť jako by mu světlo o své světlo zapálil: nic míň mu nesvítí, zapálí-li druhému. Cicero -Nejvíc péče je třeba věnovat tomu, aby se učitel stal důvěrným přítelem svých žáků. Quintilianus - Když lidé vyučují, sami se učí. Seneca - Je třeba pěstovat mnohé přemýšlení, ne mnohou učenost. - Ze všeho nejhorší je ledabylost ve výchově mládeže, neboť právě ona rodí takové rozkoše, z kterých vzniká špatnost. Démokritos - Učit je možno slovy, vychovávat jenom příkladem. J. de la Bruyere - Jediným učitelem hodným toho jména je ten, kdo rozvíjí ducha svobodného přemýšlení a cit osobní odpovědnosti. J. A. Komenský - Žádný učený z nebe nespadl. Ale pitomce jakoby shazovali. J. Tuwim - Ze školy by měl mladý člověk vyjít jako harmonická osobnost, ne jako specialista. A.Einstein - Gram praxe je lepší než tuna teorie. Indické přísloví - Uč se i z chyb druhých. Život je příliš krátký, než abys je stihl všechny spáchat sám. S. J. Lec - Chytrý člověk nezakopne o týž kámen dvakrát. Uzbecké přísloví - Chceme-li ubránit svou autoritu, musíme vědět nejméně třikrát tolik než náš protivník. F.Palacký - Dobrý soupeř je nejlepší spojenec. Latinské přísloví - Dobré je učit se i od nepřátel. Ovidius - Každý, s kým se setkám, mě v něčem předčí. Tak se od něho učím. R. W. Emerson - Neříkej, co ses učil. Řekni, co umíš. Turkmenské přísloví - Má-li osel příliš lehký náklad, dostává chuť si lehnout. Uzbecké přísloví - Genialita je procento inspirace a devadesát devět procent potu. T. A. Edison - Talent je odvaha začínat stále znovu. A. Honneger - Je lépe lidi učit, jak mají myslet, než co si mají myslet. Ch. Lichtenberg - Svět je nádherná kniha, ale nemá cenu pro ty, kdo neumějí číst. C. Goldoni - Pokud čtení nemá vliv na náš život, jednání a myšlení, je škoda číst. A. P. Čechov - Vzdělání moudrému ukazuje, jak toho ví málo, a hloupému dává iluzi, jak toho ví moc. J. Tuwim - Musíš se hodně učit, abys poznal, jak málo toho víš. M. de Montaigne - Poznat vlastní nevědomost je nejlepší díl našich vědomostí. Lao-c - Věčně jíme salát z pravdy a omylu. J. W. Goethe - Tvůrčí proces ve vědě spočívá ve schopnosti poznat, co je důležité a co podružné. J. Heyrovský - Smůla polovzdělanců - vždycky si osvojí tu půlku vědy, která už zastarala. T. Janovic - Lépe zapálit malou svíčku než proklínat tmu. Konfucius - Mládí není období života, ale duševní stav. J. W. Goethe - Mladí mají sklon myslet si, že jsou moudří, jako opilí si myslí, že jsou střízliví. P. Chesterfield - Mladá generace má pocit, že s ní přichází lepší svět. Stará garda má pocit, že s ní ten lepší svět odchází. K. Čapek - Jakmile se z mládí začne dělat zásluha, je to špatně. Protože každej starej blbec byl taky jednou mladej blbec. J. Werich - Dospělost je podle rozumu a ne podle let. Tadžické přísloví - Dospívání je doba, kdy se člověk diví, jak tak nemožní rodiče mohli mít tak skvělé dítě. M. Twain - Vzdělání je schopnost porozumět druhým. J. W. Goethe - Jedině ti, kteří jsou nespokojeni se stavem věci, jsou schopni udělat něco pro jeho nápravu. James Joyce - Kdo něco opravdu chce, hledá způsob, a ten kdo nechce, hledá důvo d James Joyce - Doufám, že budu studentem až do konce života. A. P. Čechov - Dej někomu rybu a nasytíš ho na den. Nauč ho rybařit a nasytíš ho na celý život. Čínské přísloví - Člověk se může stát člověkem pouze výchovou. J. A. Komenský - Nudit je smrtelný hřích učitele. J. F. Herbart - Nestačí vědět, musíme také vědění užívat. J. W. Goethe - Vedle vzdělání je největší starostí demokracie výchova. T. G. Masaryk - Největší cenu má pro nás pravda, kterou sami objevíme. Georg Bernard Shaw - I to nejnepatrnější tvoření má větší cenu než mluvení o věcech již vytvořených. Fridrich Nietzsche - Škola, která nenaplní lidské potřeby žáka (bezpečí, přátelství, radost, prožitky štěstí) nemůže nikdy úspěšně pracovat. G. Petty - Výchova je největší problém a nejtěžší, jaký kdy může být člověku uložen. I.Kant - Když chceš, aby tě poslouchali, hleď, aby tě milovali. Jan Bosco - Mezi dítětem a učitelem zůstane správný poměr, když dítě bude mít školu a učitele rádo. Jen učitel, kterého dítě miluje, něčemu naučí. T. G. Masaryk - Znalost člověka je základem úspěchu. Ch. Chaplin - Největší chyba je - nebýt si vědom žádné chyby. Thomas Carlyne - Život je krásná cesta, je-li procesem nepřetržitého učení, objevování. Pak je to vzrušující každým okamžikem, protože každý okamžik otvíráš nové dveře, každý okamžik přicházíš do styku s novým tajemstvím. Osho -Naší didaktiky začátkem i koncem budiž hledati a nalézati způsob, podle něhož by vyučující učili méně, ti však, kdo se učí, naučili se více; podle něhož by školy měly méně shonu, nechuti a marné práce, avšak více klidu, potěšení a pevného výsledku. J. A. Komenský