VODNÍ HOSPODÁŘSTVÍ KRAJINY Ruplík, Šulc, Caletka Vodní hospodářství (Růžička 1956)  je obsáhlá oblast lidských aktivit, spjatých s vodou  Vodní hospodářství (VH) je souhrn způsobů hospodaření s vodou ve všech jejích funkcích užitečných, škodlivých i indiferentních.  Každý stát má specifické vodohospodářské potřeby a možnosti, a tudíž i systémy vodního hospodářství. Úkoly vodního hospodářství  zachování a rozhojňování vodních zdrojů • zásobování obyvatel, průmyslu a zemědělství pitnou a užitkovou vodou • využívání vodní energie • hospodaření vodou v zemědělství • péče o čistotu toků • splavnění toků • ochrana pozemků před povodněmi • stokování obcí • rybníkářství a rybářství • hospodaření s lesy • ochrana vodnosti a čistoty lázeňských a minerálních vod • ochrana rašelinišť • výstavba koupališť a vodních rekreačních zařízení • ochrana vodních rezervací  Věcí VH je také udržování a provoz všech vodních staveb a zařízení VH v ČR se zabývá především • státní správa povrchových a podzemních vod • ochrana vod a vodních ekosystémů • zmírňování dopadů škodlivých účinků vod a extrémních hydrologických situací • nakládání s vodami za účelem jejich využití  Ústřední orgán státní správy ve VH (= tzv. ústřední vodoprávní úřad): MZe, MŽP ČR (dvojí kompetence)  Ochrana vody (a nakládání s ní) = tradiční oblast českého vodohospodářství, důkladně propracováno (a rovněž institucionálně slušně zajištěno)  Ochrana vodního ekosystému = 0 tradice, hledá si své místo, nová nepřehledná a nezaběhaná legislativa, kompetenční nejasnosti, přetrvávající podceňování v rámci provádění vodohospodářské správy, chybí jasná deklarace dodržování tzv. veřejného zájmu (a ještě více jeho vymáhání) VH v období po vstupu do Evropské unie  naplňování požadavků směrnic ES, zejména směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES ze dne 23. října 2000, kterou se stanoví rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky, a to zpracováním příslušných plánů povodí s programy opatření k dosažení dobrého stavu vod do roku 2015,  směrnice Rady 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod, pro kterou bylo vyjednáno přechodné období k zajištění potřebných opatření do roku 2010 (odkanalizování a čištění splaškových vod v aglomeracích nad 2 000 ekvivalentních obyvatel včetně zpřísněných požadavků na čištění odpadních vod s ohledem na skutečnost, že celé území ČR je stanoveno za „citlivou oblast“.  Další důležitou oblastí je implementace směrnice Rady 91/676/EHS o ochraně vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů. Obecný cíl státní politiky v oblasti vod  Vytvořit podmínky pro udržitelné hospodaření s omezeným vodním bohatstvím ČR, které umožní sladit požadavky na všechny formy užívání vodních zdrojů s požadavky ochrany vod a vodních ekosystémů při současném zohlednění opatření ke snížení škodlivých účinků vod. Státní politika v oblasti vod - priority ZADRŽENÍ VODY V ÚZEMÍ A OCHRANA VOD  Podporovat snižování nepříznivých vlivů urbanizace území, zemědělského a lesního obhospodařování krajiny, na zásoby vody, podporovat obnovu ekologické stability krajiny a integrovaný přístup k ochraně vod a hospodaření s vodou. INTEGRACE POLITIK HOSPODÁŘSKÝCH SEKTORŮ A SAMOSPRÁV  Zapojit ostatní sektory hospodářství včetně obcí a veřejné správy na úrovni krajů, aby byl zajištěn integrovaný přístup k řešení výhledových potřeb a požadavků na vody, zejména pro dlouhodobý výhled, kdy se předpokládá, že se budou výrazněji projevovat důsledky předpokládaných klimatických změn. Státní politika v oblasti vod – priority II PŘEDBĚŽNÁ OPATRENÍ  V případě vědecké nejistoty použít hodnotící postupy a vhodná preventivní opatření s cílem zabránit poškození lidského zdraví nebo životního prostředí. ZAPOJENÍ VEŘEJNOSTI  Posílit účast občanů na rozhodování. Pro zajištění informovanosti veřejnosti o záměrech a možných scénářích vývoje a variantách řešení připravovat vhodné komunikační strategie. EKONOMICKÉ A SOCIÁLNÍ DOPADY  Nadále uplatňovat zásadu „znečišťovatel a uživatel platí“ a při výběru scénářů opatření zohledňovat vedle ekologických dopadů také ekonomické a sociální dopady. Dlouhodobé cíle  Ochranu vod jako složky životního prostředí - chránit povrchové a podzemní vody, umožnit udržitelné a vyvážené užívání vodních zdrojů, vytvořit podmínky pro ochranu a zlepšování stavu povrchových a podzemních vod a vodních ekosystémů i jednotlivých druhů vodních organizmů a přispívat k ochraně na nich přímo závisejících suchozemských ekosystémů či jednotlivých druhů suchozemských organizmů. Naplněním těchto cílů vytvářet vůči vnějším negativním vlivům odolnou, ekologicky stabilní krajinu.  Ochranu před povodněmi - snížit počet povodněmi ohrožených obyvatel a omezit ohrožení majetku, kulturních a historických hodnot při prioritním uplatňování principu prevence. Pro ochranu před negativními účinky sucha - postupně se přizpůsobit předpokládané změně klimatu.  Vodohospodářské služby - zabezpečit bezproblémové zásobování obyvatel a dalších odběratelů vody nezávadnou a kvalitní pitnou vodou a efektivní likvidace odpadních vod bez negativních dopadů na životní prostředí a za sociálně únosné ceny a s minimálními nároky na veřejné finance. Odbor ochrany vod MŽP pracuje s mnoha informačními systémy  Odbor ochrany vod MŽP pracuje s mnoha informačními systémy:  Hydro-ekologický informační systém (HEIS) a Digitální báze vodohospodářských dat (DIBAVOD) slouží ke shromažďování, vyhodnocování a prezentaci dat s vodní tématikou. Geografická databáze je vyvíjena a spravována pro tvorbu kartografických výstupů, analýzy dat v prostředí GIS a jejich vizualizaci (např. Mapy záplavových území ČR). Oba systémy jsou spravovány Výzkumným ústavem vodohospodářským T.G.M.v.v.i.  Informačním systémem Monitoringu kvality vod na území ČR je IS ARROW (Assessment and Reference Reports of Water Monitoring), který představuje sběrnou databázi vzorků kvality vod na území ČR zahrnující portál sběru dat odebraných vzorků vody a hodnotící portál kvality vod.  Informační systém veřejné správy - VODA (ISVS -VODA) prezentuje prostřednictvím jednotných přehledných a snadno dostupných aplikací informace o našich vodách a přispívá tak ke lepší a včasné informovanosti nejen odborné veřejnosti.  Povodňový informační systém (POVIS) slouží jako podpora pro komunikační, koordinační a rozhodovací činnosti na všech organizačních úrovních, které jsou ze zákona povinny povodňovou situaci řešit. Cílem systému je zabezpečit v průběhu povodně i mimo ní základní platformu pro kvalitní komunikaci mezi všemi odpovědnými subjekty, zjednodušit a zrychlit přenos informací a v neposlední radě zajistit jednotné formáty předávaných informací. Mezinárodní spolupráce v ochraně vod zajišťuje plnění dvoustranných a vícestranných smluv, úmluv a dohod v oblasti ochrany vod, kterých je Česká republika smluvní stranou. Tato mezinárodní spolupráce má tři úrovně :  Spolupráce v rámci EHK OSN je založena na: • Úmluvě o ochraně a využívání hraničních vodních toků a mezinárodních jezer (Úmluva o vodách) • Protokolu o vodě a zdraví k této Úmluvě  Spolupráce při ochraně povodí Dunaje, Labe a Odry probíhá na základě: • Úmluvy o spolupráci pro ochranu a únosné využívání Dunaje, která je prováděna  prostřednictvím Mezinárodní komise pro ochranu Dunaje (MKOD) • Dohody o Mezinárodní komisi pro ochranu Labe (MKOL) • Dohody o Mezinárodní komisi pro ochranu Odry před znečištěním (MKOOpZ)  Dvoustranná spolupráce v oblasti voda s Polskem, Rakouskem, Slovenskem a Německem: Dvoustranná spolupráce v oblasti voda s Polskem, Rakouskem, Slovenskem a Německem je založena na: Úmluvě mezi vládou Československé republiky a vládou Polské lidové republiky o vodním hospodářství na hraničních vodách prováděné prostřednictvím jednání zmocněnců vlád obou států pro spolupráci na hraničních vodách Smlouvě mezi Československou socialistickou republikou a Rakouskou republikou o úpravě vodohospodářských otázek na hraničních vodách prováděné prostřednictvím Česko-rakouské komise pro hraniční vody Dohodě mezi vládou České republiky a vládou Slovenské republiky o spolupráci na hraničních vodách prováděné prostřednictvím Česko-slovenské komise pro hraniční vody Smlouvě mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo o spolupráci na hraničních vodách prováděné prostřednictvím Česko-německé komise pro hraniční vody Mezinárodní oblasti povodí Labe, Odry a Dunaje Na procesu rozhodování EU obecně, zvláště pak na proceduře spolurozhodování, se podílejí tři hlavní instituce: • Evropský parlament, který zastupuje občany EU a je jimi přímo volen • Rada Evropské unie, která reprezentuje jednotlivé členské státy • Evropská komise, která usiluje o obranu zájmů Evropské unie jako celku Tento "institucionální trojúhelník" vytváří politiky a zákony (směrnice, nařízení a rozhodnutí), které platí v rámci celé EU. Principiálně je to Komise, kdo navrhuje nové zákony EU, Parlament a Rada je ale schvaluje. Velmi důležitou roli hrají také dvě další instituce: Soudní dvůr dohlíží na dodržování evropského práva a Účetní dvůr kontroluje financování činností Evropské unie. Tyto instituce byly zřízeny na základě smluv, jež tvoří základ všeho, co Evropská unie dělá. Jednotlivé smlouvy jsou sjednávány prezidenty a premiéry členských států a ratifikovány jejich parlamenty. Stanovují pravidla a postupy, jež musí instituce EU dodržovat Koncepce vodohospodářské politiky EU Směrnice 2000/60/ES o vodní politice ( dále jen "Rámcová směrnice o vodách") je od svého přijetí zásadní legislativní prací EU v oblasti ochrany vod a vodního prostředí. Směrnice zavedla mnoho povinností a požadavků, které musí členské státy EU splnit. Protože se jedná o velice komplexní a složitý právní předpis, bylo třeba zajistit jednotnost přístupů v jeho implementaci. Z tohoto důvodu vzniklo neformální uskupení nazýváno Společná implementační strategie (Common implementation strategy) zkráceně označováno jako CIS. Struktura CIS je tvořena třemi úrovněmi. Základ této pyramidy tvoří jednotlivé odborné pracovní skupiny, nad nimi stojí skupina koordinační (SCG) a na nejvyšším postu vodní ředitelé. V rámci CIS bylo od jeho vzniku vytvořeno a zveřejněno mnoho podpůrných metodických dokumentů a to ve všech oblastech působení Rámcové Směrnice o vodách.