Program rozvoje venkova na období 2014-2020 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí CMYK2 PRV_logo Programové období 2014 -2020 nový rámec pro II. pilíř SZP - rozvoj venkova p Strategie Evropa 2020 (EU 2020) Společný strategický rámec (SSR) zahrnuje EZFRV, EFRR, ESF, KF a ENRF a odráží EU 2020 prostřednictvím společných tematických cílů, které mají být řešeny klíčovými akcemi jednotlivých fondů Ø Partnerská smlouva národní strategický dokument vymezující zacílení finančních prostředků k naplnění tematických cílů definovaných ve „společném“ nařízení Ø Rozvoj venkova EZFRV Ostatní SSR fondy EFRR, ESF, KF a ENRF Ø Ø Možnost průřezového využití komunitně vedeného místního rozvoje formou metody Leader Právní rámec pro rozvoj venkova Øvíceletý finanční rámec (interinstitucionální dohoda) Ønařízení o společných ustanoveních pro fondy SSR Ønařízení k rozvoji venkova Ønařízení o financování, řízení a sledování SZP Øprováděcí předpisy a vodítka EK Ø Øodhadovaný harmonogram příprav a projednávání Ø 2O12 2013 2014 VFR nařízení prováděcí předpisy Partnerská smlouva PRV Nové prvky oproti 2007 - 2013 Ø„společné nařízení“ – nařízení, stanovující společné podmínky pro všechny EU fondy v SSR Ønařízení pro rozvoj venkova doplňuje toto „společné nařízení“ specifickými podmínkami pro rozvoj venkova p Ø„kondicionality“ - vyplacení peněžních prostředků bude podmíněno zavedením vyhovujícího strategického, regulačního a institucionálního rámce, který bude garantovat efektivní využití finančních zdrojů EU n Ø„výkonnostní rezerva“ – vyhrazení 5 % z rozpočtu EZFRV, výplata podmíněna dosažením stanovených cílů („milníků“) v polovině programového období Strategický dokument Østrategický dokument pro koordinaci všech fondů SSR n na úrovni ČR = partnerská smlouva Øobsahuje: Øanalýzu potřeb pro tematické cíle a klíčové akce definované v SSR Øsouhrnnou analýzu předběžných hodnocení programových dokumentů Øpro každý tematický cíl souhrn hlavních očekávaných výsledků a alokaci financí z jednotlivých fondů SSR Østanovení „milníků“ = výstupové a výsledkové ukazatele k měření dosahování cílů v průběhu implementace programů Ø Øzpracováním pověřeno MMR ØMZe bude dodávat podklady pro EZFRV (Program rozvoje venkova) a ENRF (OP Rybářství) Tematické cíle x priority pro rozvoj venkova Ø11 tematických cílů definovaných v nařízení ke společným ustanovením fondů SSR Øprovázanost s prioritami pro rozvoj venkova stanovenými v nařízení pro rozvoj venkova: ØPodpora přenosu znalostí a inovací ØZlepšení konkurenceschopnosti (zemědělství, lesní hospodářství) ØPodpora pro organizaci potravinového řetězce a řízení rizik ØObnova, zachování a posílení ekosystémů ØPodpora efektivního využívání zdrojů a přechod na nízkouhlíkové hospodaření (investiční opatření, nároková opatření) ØPodpora sociálního začleňování, redukce chudoby a hospodářského rozvoje venkovských oblastí Opatření pro rozvoj venkova Økaždé opatření z nabídky nařízení k rozvoji venkova může přispívat k cílům několika priorit Øinovace, životní prostředí a změny klimatu jsou průřezová témata prolínající všemi prioritami Øminimálně 25 % rozpočtu z EZRFV bude určeno pro zmírnění klimatických změn a obhospodařování půdy (Agro-environmentální-klimatické opatření, Ekologické zemědělství, Platby ve znevýhodněných oblastech) Øminimálně 5 % rozpočtu z EZFRV bude určeno pro metodu LEADER p p • p q p Financování rozvoje venkova Ødle stávajícího návrhu víceletého finančního rámce je rozpočet na období 2014 - 2020 pro rozvoj venkova n101,157 mld. EUR (v běžných cenách) Ønárodní alokace nejsou dosud stanoveny, rozdělení celkového rozpočtu by mělo být podle: Øobjektivních kritérií Øvýše rozpočtu pro stávající období Øspolufinancování EU zdroje : rozpočet ČR: Øméně rozvinuté oblasti 85 % : 15 % Ømožnost navýšení pro vybraná opatření (vzdělávání, seskupení producentů, spolupráce, mladí zemědělci) 90 % : 10 % Øinovativní projekty (capping) 100 % : 0 % Ø Ø Ø Ø Rozpočet na Program rozvoj venkova Ølze předpokládat spíše nižší částku z EZFRV než v současném období Ødopad vyšší míry kofinancování z EU zdrojů n celkový rozpočet na rozvoj venkova může být nižší než pro období 2007 – 2013 ! n Øvyhrazení 5 % z rozpočtu EZFRV na tzv. „výkonnostní rezervu“ - výplata podmíněna dosažením stanovených cílů („milníků“) v polovině programového období Øsilná orientace EK na výkon – při neplnění cílů hrozí sankce (při nenaplnění cíle z 50 % může sankce činit 25% rozpočtu na prioritu) Ø Ø Příprava programového dokumentu n n n n Ø Ø p p p p p volba vhodných opatření PRV Aktuální stav příprav Ø pZpracovány jsou: Øpodkladové analýzy o stavu situace podle jednotlivých priorit Øsouhrnné SWOT analýzy Østanovení potřeb a návrh opatření k jejich řešení Øzadávací dokumentace k ex-ante hodnocení PRV Øzákladní osnova nového programu Ø Ø Přenos znalostí a informační akce Øobsah opatření: odborné vzdělávání, informační akce, exkurze, výměnné pobyty, workshopy Øpříjemce: vzdělávací subjekt Økonečný uživatel: osoba pracující v zemědělství, potravinářství, lesnictví, jiné ekonomické subjekty na venkově (SME) ppři projednávání nařízení uplatněna výhrada vůči omezení na SME, stanovisko Komise je negativní k podpoře velkých podniků Poradenské služby, řídící a pomocné služby Øobsah opatření: a)poskytování poradenských služeb pro zemědělce, lesníky a podnikatele na venkově (SME) b)nastavení činnosti poradenských služeb včetně zemědělského poradenského systému definovaného v horizontálním nařízení o financování SZP c)podpora vzdělávání poradců Øpříjemce: a) a c) poradenský subjekt, b) subjekt vybraný ke zřízení poradenské služby Øvýběr příjemců prostřednictvím výběrových řízení Øvýše podpory: 1 500 EUR na poradenskou službu, 200 000 EUR na tři roky pro podporu vzdělávání poradců Øpodmínky týkající se kvalifikace pro poskytování poradenství budou stanoveny v prováděcím nařízení EK ppožadavek ČR při diskusích s EK na zachování stávajícího poradenského systému Ø n Ø Ø n Ø p Programy jakosti pro zemědělské produkty a potraviny Øobsah opatření: a)podpora účasti zemědělců v programech jakosti zemědělských produktů, bavlny nebo potravin stanovených právními předpisy EU nebo b)programech jakosti uznaných členskými státy, c)dobrovolných systémech certifikace pro zemědělské produkty Øpodpora se poskytuje jako roční pobídková platba, úroveň se určuje podle fixních nákladů vyplývajících z účasti v podporovaných programech, nejdéle na dobu 5 let Ømaximální míra podpory je 3 000 EUR na podnik/ rok nv PRV dosud neimplementováno ndle vyjádření Komise je podpora umožněna jen nově vstupujícím subjektům n p Investice do hmotného majetku Øobsah opatření: hmotné i nehmotné investice vedoucí a)ke zvýšení výkonnosti zemědělských podniků b)ke zpracování zemědělských produktů uvedených v příloze I Smlouvy (výstupní produkt může být i mimo přílohu I Smlouvy) c)k rozvoji infrastruktury (přístup k lesní a zemědělské půdě, pozemkové úpravy) d)k neproduktivním investicím k dosažení agro-envi a leso-envi závazků p Investice do hmotného majetku Øvýše podpory: 50 % způsobilých výdajů (možnost navýšení o 20% pro mladé zemědělce, kolektivní investice a integrované projekty, investice ve znevýhodněných oblastech a inovativní projekty) pdiskutováno je s EK riziko nežádoucího omezení velikosti podniků při investicích pro zvýšení konkurenceschopnosti a restrukturalizaci podniků pdále je požadováno navýšení míry dotace na 100 % v případě investic do infrastruktury p Obnova zemědělského produkčního potenciálu poškozeného přírodními katastrofami a zavedení vhodných preventivních opatření Øobsah opatření: a)investice do preventivních akcí zaměřených na omezení následků pravděpodobných přírodních kalamit a katastrofických událostí, b)investice do obnovy zemědělské půdy a produkčního potenciálu poškozeného přírodními kalamitami a katastrofickými událostmi. Øpříjemce: zemědělec, seskupení zemědělců Øvýše podpory: 80 % způsobilých výdajů Øpodmínky týkající se definice způsobilých výdajů budou stanoveny v prováděcím nařízení EK Ø pv PRV dosud neimplementováno n p Rozvoj zemědělských hospodářství a podniků Øobsah opatření: a)podpora na zahájení podnikatelské činnosti i.mladým zemědělcům zahajujícím činnost v zemědělském podniku poprvé (dotace na plnění podnikatelského plánu až 70 tis. EUR v pětiletém období, podpora jen pro mikropodniky a malé podniky) ii.pro nezemědělské aktivity ve venkovských oblastech (dotace na plnění podnikatelského plánu až 70 tis. EUR v pětiletém období, mikropodniky a malé podniky) iii.pro rozvoj malých zemědělských hospodářství (dotace 15 000 EUR na plnění podnikatelského plánu) Øpodmínky týkající se podnikatelských plánů a kritérií pro stanovení velikosti „malých zemědělských hospodářství“ budou stanoveny v prováděcím nařízení EK Ø Ø Ø p Rozvoj zemědělských hospodářství a podniků Øobsah opatření: b)investice do nezemědělských činností c)podpora malých farem (schéma „malých farem“ v rámci PP) - při převodu hospodářství roční platba ve výši 120 % plateb, které příjemce dostal v rámci PP Ø Ø Ø p Základní služby a obnova obcí ve venkovských oblastech Øobsah opatření: §studie a plány rozvoje obcí ve venkovských oblastech §investice do infrastruktury včetně OZE a internetu, základních služeb pro obyvatele venkova, včetně volného času a kultury, rekreační infrastruktury §studie a investice spojené s kulturním a přírodním dědictvím obcí §Definice venkovských oblastí je v kompetenci členského státu Investice do rozvoje lesních oblastí a zlepšení životaschopnosti lesů Øobsah opatření: a)zalesnění a tvorba lesa (náklady na založení porostu a 10 let péče včetně prořezávek,není náhrada za ukončení zem. činnosti, není určeno pro RRD) b)zavádění zemědělsko-lesnických systémů (v PRV neaplikováno) c)preventivní opatření a obnova lesů poničených lesními požáry a přírodními kalamitami (nově lze hradit zařízení pro monitoring požárů, škůdců a chorob a komunikační vybavení, poškození po kalamitě musí dosáhnout minimálně 30 %) d)investice zlepšující odolnost a environmentální hodnotu a mitigační potenciál lesních ekosystémů (nově zařazené opatření) e)investice do nových lesnických technologií a zpracování a uvádění na trh lesnických produktů (investice jsou podmíněny LHP, dotace ve výši 50 % způsobilých výdajů) p n p p p p p § Seskupení producentů Øobsah opatření: podpora zahájení činnosti seskupení producentů za účelem: a)přizpůsobit produkci požadavkům trhu, b)společně uvádět zboží na trh, c)stanovit společná pravidla pro informace o produkci d)a ostatních aktivit, např. rozvoj obchodních a marketingových dovedností Øpříjemce: nové seskupení producentů uznané na základě pětiletého podnikatelského plánu, splňující definice SME. Øvýše podpory: roční paušální částka (podíl z obchodovatelné produkce) po dobu 5 let Ø n § Agro-environmentální-klimatické opatření Ekologické zemědělství Øobsah opatření: kompenzační platby zemědělcům, kteří se zaváží k víceletému závazku obhospodařování půdy, který jde nad povinné standardy -stanoven nový základ pro výpočet platby – greening, GAEC, SMR, POR, hnojiva -povinné poskytování poradenských služeb k AEO -nově zaměřeno i na adaptační a mitigační opatření v souvislosti s klimatickými změnami Øvýše podpory: sazba na ha dle typu závazku (200 - 900 EUR) Ødalší podmínky opatření budou stanoveny v prováděcím nařízení EK pEkologické zemědělství vyčleněno z AEO jako samostatné opatření Øvýše podpory: sazba na ha dle typu závazku (450 - 900 EUR) § Natura 2000 a Vodní rámcová směrnice Øobsah opatření: kompenzační platby vyplývající ze znevýhodnění kvůli implementaci směrnice 92/43/EEC, 2009/147/EC a 2000/60/EC -stanoven nový základ pro výpočet platby – greening, GAEC, SMR (Natura 2000 na z.p. pouze GAEC) Øvýše podpory: sazba na ha -50 - 200 EUR, resp. 500 EUR (max. pro počáteční období 5 let) p p p p § Platby v oblastech, které čelí přírodním nebo jiným specifickým omezením Øobsah opatření: kompenzační platby vyplývající z přírodního znevýhodnění (zůstává zachována stávající struktura LFA - H,O,S) -nově stanoven postup výpočtu plateb -odstraněna podmínka 5 let hospodaření (navržen je roční obnovovatelný závazek) -nová biofyzikální kritéria pro vymezení O-LFA -přechodné období pro oblasti vyřazené z LFA -degresivita plateb dle velikosti podniku Øvýše podpory: sazba na ha dle typu oblasti minimálně 25 EUR, max. 250 - 300 EUR Dobré životní podmínky zvířat Ø Øobsah opatření: kompenzační platba zemědělcům, kteří se zaváží k ročnímu obnovovatelnému závazku poskytovat dobré životní podmínky pro zvířata jdoucí nad rámec povinných standardů Øvýše podpory: sazba na dobytčí jednotku 500 EUR Ødalší podmínky týkající se oblastí, ve kterých jdou dobré životní podmínky zvířat nad rámec povinných standardů, budou stanoveny v prováděcím nařízení EK p pv PRV dosud neimplementováno Ø Ø p p p § Lesnicko-environmentální a klimatické služby lesů a ochrana lesů Ø Øobsah opatření: kompenzační platby lesníkům, kteří se zaváží k 5-7letému závazku hospodaření, který jde nad povinné standardy, podpora lze poskytnout i na zachování a podpoření lesních genetických zdrojů, nově zaměřeno i na adaptační a mitigační opatření v souvislosti s klimatickými změnami Ø Øvýše podpory: sazba na ha max. 200 EUR Ø p p p § Spolupráce Øobsah opatření: podpora spolupráce zahrnující nejméně dva subjekty, zvláště pak: a)přístupy spolupráce mezi různými subjekty v zemědělsko-potravinářském řetězci, lesním hospodářství a mezi ostatními subjekty, které přispívají k dosažení cílů a priorit rozvoj venkova b)tvorbu klastrů a sítí, c)ustavení a činnost operačních skupin Evropského invovativního partnerství (EIP) Øširší rozsah pojmu „spolupráce“ než ve stávajícím období (vývoj nových produktů a procesů, pilotní projekty, kolektivní projekty, společné aktivity pro zlepšení životního prostředí, rozvojové strategie PPP, lesní hospodářské plány (LHP)) Øzpůsobilé náklady: studie příslušné oblasti, studie proveditelnosti, náklady na zpracování podnikatelského plánu (PP) nebo LHP, provozní náklady, náklady na propagaci, přímé náklady na projekty Řízení rizik Øobsah opatření: a)finanční příspěvek, vyplacený přímo zemědělci, k úhradě pojistného plodin, zvířat či rostlin vůči ekonomickým ztrátám způsobeným nepříznivými klimatickými událostmi a chorobami zvířat nebo rostlin nebo napadení škůdci, b)finanční náhrada vyplacená zemědělci v podobě finančního příspěvku do podílových fondů, za ekonomické ztráty způsobené vypuknutím choroby u zvířat nebo rostlin nebo ekologickou nehodou, c)nástroj pro stabilizaci příjmu ve formě příspěvku do podílového fondu, poskytujícího kompenzaci zemědělcům, u kterých došlo k závažnému snížení jejich příjmů. Øvýše podpory: 65 % výdajů na pojistné resp. způsobilých výdajů pNově zařazení opatření do II. pilíře SZP LEADER Øvyužití metody LEADER bude možné i pro ostatní fondy SSR – obecné podmínky pro provádění místních strategií jsou proto zohledněny ve „společném“ nařízení Østrategické plány LEADER budou obsahovat integrovanou strategii pro využití finančních prostředků i z jiných EU fondů Ø„startovací sada“ - opatření na budování kapacity pro skupiny, které neimplementovaly LEADER v období 2007-2013 a na podporu malých pilotních projektů Ørozšíření možností spolupráce s ostatními partnerstvími veřejného a soukromého sektoru Ønavýšení režijních výdajů na 25% (z 20%) p Další kroky v roce 2012 pro přípravu programového období 2014+ Ø Ødiskuse potřeb s nevládními organizacemi v rámci kulatých stolů i odborných skupin gremia Ødopracování základních podkladových analýz Øzákladní struktura nového programu – výběr opatření Økoordinace s ostatními resorty (zejména MMR) Øpříprava podkladů pro část Partnerské smlouvy za MZe Øprojednávání v rámci institucí EU Ø Ø Ø Děkuji za pozornost! Ing. Pavel Sekáč Sekce rozvoje venkova Ministerstvo zemědělství tel.: 221 813 005 e-mail: pavel.sekac@mze.cz PRV_logo