Program rozvoje venkova v období 2014-2020 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí Programové období 2014 -2020 nový rámec pro II. pilíř SZP - rozvoj venkova Strategie Evropa 2020 Společný strategický rámec (SSR) zahrnuje EZFRV, EFRR, ESF, KF a EMRF a odráží EU2020 prostřednictvím společných tematických cílů, které mají být řešeny klíčovými akcemi jednotlivých fondů Partnerská smlouva národní dokument vymezující zacílení finančních prostředků k naplnění tematických cílů definovaných ve „společném“ nařízení Rozvoj venkova EZFRV Ostatní SSR fondy EFRR, ESF, KF a EMRF Nové nařízení pro rozvoj venkova z EZFRV  oficiálně publikováno EK dne 12.10. 2011  současně publikovány i ostatní návrhy nařízení, které se týkají SZP  texty nařízení i v CZ naleznete na: http://ec.europa.eu/agriculture/cap-post-2013/legal- proposals/index_en.htm  aktuálně jsou návrhy nařízení projednávány na pracovních skupinách Rady Nové prvky oproti 2007 - 2013  „společné nařízení“ – nařízení, stanovující společné podmínky pro všechny EU fondy v SSR  nařízení pro rozvoj venkova doplňuje toto „společné nařízení“ specifickými podmínkami pro rozvoj venkova  „kondicionality“ - vyplacení peněžních prostředků bude podmíněno zavedením vyhovujícího strategického, regulačního a institucionálního rámce, který bude garantovat efektivní využití finančních zdrojů EU  „výkonnostní rezerva“ – vyhrazení 5 % z rozpočtu EZFRV, výplata podmíněna dosažením stanovených cílů („milníků“) v polovině programového období Financování rozvoje venkova  dle stávajícího návrhu víceletého finančního rámce je rozpočet na období 2014 - 2020 pro rozvoj venkova 101,157 mld. EUR (v běžných cenách)  národní alokace nejsou dosud stanoveny, rozdělení celkového rozpočtu by mělo být podle:  objektivních kritérií  výše rozpočtu pro stávající období  spolufinancování EU zdrojů z rozpočtu ČR:  méně rozvinuté oblasti EU : ČR 85 % : 15 %  vybraná opatření ( vzdělávání, seskupení producentů , spolupráce, mladí zemědělci) 90 % : 10 %  inovativní projekty 100 % : 0 % Priority pro rozvoj venkova  Podpora přenosu znalostí a inovací v zemědělství, lesnictví a venkovských oblastech  Zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství a životaschopnosti zemědělských hospodářství  Podpora pro organizaci potravinového řetězce a řízení rizik v zemědělství  Obnova, zachování a posílení ekosystémů závislých na zemědělství a lesnictví  Podpora efektivního využívání zdrojů a přechod na nízkouhlíkové hospodaření v zemědělství, potravinářském odvětví a v lesnictví  Podpora sociálního začleňování, redukce chudoby a hospodářského rozvoje venkovských oblastí Opatření pro rozvoj venkova  stávající systém „os“ a k nim náležících opatření je nahrazen prioritami  každé opatření z nabídky nařízení k rozvoji venkova může přispívat k cílům několika priorit  inovace, životní prostředí a změny klimatu jsou průřezová témata prolínající všemi prioritami  minimálně 25 % rozpočtu z EZRFV bude určeno pro zmírnění klimatických změn a obhospodařování půdy (Agro-environmentální-klimatické opatření, Ekologické zemědělství, Platby ve znevýhodněných oblastech)  minimálně 5 % rozpočtu z EZFRV bude určeno pro metodu LEADER Přenos znalostí a informační akce  obsah opatření: odborné vzdělávání, informační akce, exkurze, výměnné pobyty, workshopy  příjemce: vzdělávací subjekt  konečný uživatel: osoba pracující v zemědělství, potravinářství, lesnictví, jiné ekonomické subjekty na venkově (SME) při projednávání nařízení uplatněna výhrada vůči omezení na SME, stanovisko Komise je negativní k podpoře velkých podniků Poradenské služby, řídící a pomocné služby  obsah opatření: a) poskytování poradenských služeb pro zemědělce, lesníky a podnikatele na venkově (SME) b) nastavení činnosti poradenských služeb včetně zemědělského poradenského systému definovaného v horizontálním nařízení o financování SZP c) podpora vzdělávání poradců  příjemce: a) a c) poradenský subjekt, b) subjekt vybraný ke zřízení poradenské služby  výběr příjemců prostřednictvím výběrových řízení  výše podpory: 1 500 EUR na poradenskou službu, 200 000 EUR na tři roky pro podporu vzdělávání poradců  podmínky týkající se kvalifikace pro poskytování poradenství budou stanoveny v prováděcím nařízení EK požadavek ČR při diskusích s EK na zachování stávajícího poradenského systému Programy jakosti pro zemědělské produkty a potraviny  obsah opatření: a) podpora účasti zemědělců v programech jakosti zemědělských produktů, bavlny nebo potravin stanovených právními předpisy EU nebo b) programech jakosti uznaných členskými státy, c) dobrovolných systémech certifikace pro zemědělské produkty  podpora se poskytuje jako roční pobídková platba, úroveň se určuje podle fixních nákladů vyplývajících z účasti v podporovaných programech, nejdéle na dobu 5 let  maximální míra podpory je 3 000 EUR na podnik/ rok v PRV dosud neimplementováno dle vyjádření Komise je podpora umožněna jen nově vstupujícím subjektům Investice do hmotného majetku  obsah opatření: hmotné i nehmotné investice vedoucí a) ke zvýšení výkonnosti zemědělských podniků b) ke zpracování zemědělských produktů uvedených v příloze I Smlouvy (výstupní produkt může být i mimo přílohu I Smlouvy) c) k rozvoji infrastruktury (přístup k lesní a zemědělské půdě, pozemkové úpravy) d) k neproduktivním investicím k dosažení agroenvi a leso-envi závazků Investice do hmotného majetku  výše podpory: 50 % způsobilých výdajů (možnost navýšení o 20% pro mladé zemědělce, kolektivní investice a integrované projekty, investice ve znevýhodněných oblastech a inovativní projekty) diskutováno je s EK riziko nežádoucího omezení velikosti podniků při investicích pro zvýšení konkurenceschopnosti a restrukturalizaci podniků dále je požadováno navýšení míry dotace na 100 % v případě investic do infrastruktury Obnova zemědělského produkčního potenciálu poškozeného přírodními katastrofami a zavedení vhodných preventivních opatření  obsah opatření: a) investice do preventivních akcí zaměřených na omezení následků pravděpodobných přírodních kalamit a katastrofických událostí, b) investice do obnovy zemědělské půdy a produkčního potenciálu poškozeného přírodními kalamitami a katastrofickými událostmi.  příjemce: zemědělec, seskupení zemědělců  výše podpory: 80 % způsobilých výdajů  podmínky týkající se definice způsobilých výdajů budou stanoveny v prováděcím nařízení EK v PRV dosud neimplementováno Rozvoj zemědělských hospodářství a podniků  obsah opatření: a) podpora na zahájení podnikatelské činnosti i. mladým zemědělcům zahajujícím činnost v zemědělském podniku poprvé (dotace na plnění podnikatelského plánu až 70 tis. EUR v pětiletém období, podpora jen pro mikropodniky a malé podniky) ii. pro nezemědělské aktivity ve venkovských oblastech (dotace na plnění podnikatelského plánu až 70 tis. EUR v pětiletém období, mikropodniky a malé podniky) iii. pro rozvoj malých zemědělských hospodářství (dotace 15 000 EUR na plnění podnikatelského plánu)  podmínky týkající se podnikatelských plánů a kritérií pro stanovení velikosti „malých zemědělských hospodářství“ budou stanoveny v prováděcím nařízení EK v rámci diskusí s EK požadována podpora pro zahájení činnosti mladých zemědělců i ve větších podnicích Rozvoj zemědělských hospodářství a podniků  obsah opatření: b) investice do nezemědělských činností c) podpora malých farem (schéma „malých farem“ v rámci PP) - při převodu hospodářství roční platba ve výši 120 % plateb, které příjemce dostal v rámci PP Základní služby a obnova obcí ve venkovských oblastech  obsah opatření:  studie a plány rozvoje obcí ve venkovských oblastech  investice do infrastruktury včetně OZE a internetu, základních služeb pro obyvatele venkova, včetně volného času a kultury, rekreační infrastruktury  studie a investice spojené s kulturním a přírodním dědictvím obcí Definice venkovských oblastí je v kompetenci členského státu Investice do rozvoje lesních oblastí a zlepšení životaschopnosti lesů  obsah opatření: a) zalesnění a tvorba lesa (náklady na založení porostu a 10 let péče včetně prořezávek,není náhrada za ukončení zem. činnosti, není určeno pro RRD) b) zavádění zemědělsko-lesnických systémů (v PRV neaplikováno) c) preventivní opatření a obnova lesů poničených lesními požáry a přírodními kalamitami (nově lze hradit zařízení pro monitoring požárů, škůdců a chorob a komunikační vybavení, poškození po kalamitě musí dosáhnout minimálně 30 %) d) investice zlepšující odolnost a environmentální hodnotu a mitigační potenciál lesních ekosystémů (nově zařazené opatření) e) investice do nových lesnických technologií a zpracování a uvádění na trh lesnických produktů (investice jsou podmíněny LHP, dotace ve výši 50 % způsobilých výdajů) Seskupení producentů  obsah opatření: podpora zahájení činnosti seskupení producentů za účelem: a) přizpůsobit produkci požadavkům trhu, b) společně uvádět zboží na trh, c) stanovit společná pravidla pro informace o produkci d) a ostatních aktivit, např. rozvoj obchodních a marketingových dovedností  příjemce: nové seskupení producentů uznané na základě pětiletého podnikatelského plánu, splňující definice SME.  výše podpory: roční paušální částka (podíl z obchodovatelné produkce) po dobu 5 let Agro-environmentální-klimatické opatření Ekologické zemědělství  obsah opatření: kompenzační platby zemědělcům, kteří se zaváží k víceletému závazku obhospodařování půdy, který jde nad povinné standardy - stanoven nový základ pro výpočet platby – greening, GAEC, SMR, POR, hnojiva - povinné poskytování poradenských služeb k AEO - nově zaměřeno i na adaptační a mitigační opatření v souvislosti s klimatickými změnami  výše podpory: sazba na ha dle typu závazku (200 - 900 EUR)  další podmínky opatření budou stanoveny v prováděcím nařízení EK Ekologické zemědělství vyčleněno z AEO jako samostatné opatření  výše podpory: sazba na ha dle typu závazku (450 - 900 EUR) Natura 2000 a Vodní rámcová směrnice  obsah opatření: kompenzační platby vyplývající ze znevýhodnění kvůli implementaci směrnice 92/43/EEC, 2009/147/EC a 2000/60/EC - stanoven nový základ pro výpočet platby – greening, GAEC, SMR (Natura 2000 na z.p. pouze GAEC)  výše podpory: sazba na ha - 50 - 200 EUR, resp. 500 EUR (max. pro počáteční období 5 let) Platby v oblastech, které čelí přírodním nebo jiným specifickým omezením  obsah opatření: kompenzační platby vyplývající z přírodního znevýhodnění (zůstává zachována stávající struktura LFA - H,O,S) - nově stanoven postup výpočtu plateb - odstraněna podmínka 5 let hospodaření (navržen je roční obnovovatelný závazek) - nová biofyzikální kritéria pro vymezení O-LFA - přechodné období pro oblasti vyřazené z LFA - degresivita plateb dle velikosti podniku  výše podpory: sazba na ha dle typu oblasti minimálně 25 EUR, max. 250 - 300 EUR Environmentální služby lesů a ochrana lesa  obsah opatření: kompenzační platby lesníkům, kteří se zaváží k 5-7letému závazku hospodaření, který jde nad povinné standardy, podpora lze poskytnout i na zachování a podpoření lesních genetických zdrojů, nově zaměřeno i na adaptační a mitigační opatření v souvislosti s klimatickými změnami  výše podpory: sazba na ha max. 200 EUR Dobré životní podmínky zvířat  obsah opatření: kompenzační platba zemědělcům, kteří se zaváží k ročnímu obnovovatelnému závazku poskytovat dobré životní podmínky pro zvířata jdoucí nad rámec povinných standardů  výše podpory: sazba na dobytčí jednotku 500 EUR  další podmínky týkající se oblastí, ve kterých jdou dobré životní podmínky zvířat nad rámec povinných standardů, budou stanoveny v prováděcím nařízení EK v PRV dosud neimplementováno Spolupráce  obsah opatření: podpora spolupráce zahrnující nejméně dva subjekty, zvláště pak: a) přístupy spolupráce mezi různými subjekty v zemědělskopotravinářském řetězci, lesním hospodářství a mezi ostatními subjekty, které přispívají k dosažení cílů a priorit rozvoj venkova b) tvorbu klastrů a sítí, c) ustavení a činnost operačních skupin Evropského invovativního partnerství (EIP)  širší rozsah pojmu „spolupráce“ než ve stávajícím období (vývoj nových produktů a procesů, pilotní projekty, kolektivní projekty, společné aktivity pro zlepšení životního prostředí, rozvojové strategie PPP, lesní hospodářské plány (LHP))  způsobilé náklady: studie příslušné oblasti, studie proveditelnosti, náklady na zpracování podnikatelského plánu (PP) nebo LHP, provozní náklady, náklady na propagaci, přímé náklady na projekty Řízení rizik  obsah opatření: a) finanční příspěvek, vyplacený přímo zemědělci, k úhradě pojistného plodin, zvířat či rostlin vůči ekonomickým ztrátám způsobeným nepříznivými klimatickými událostmi a chorobami zvířat nebo rostlin nebo napadení škůdci, b) finanční náhrada vyplacená zemědělci v podobě finančního příspěvku do podílových fondů, za ekonomické ztráty způsobené vypuknutím choroby u zvířat nebo rostlin nebo ekologickou nehodou, c) nástroj pro stabilizaci příjmu ve formě příspěvku do podílového fondu, poskytujícího kompenzaci zemědělcům, u kterých došlo k závažnému snížení jejich příjmů.  výše podpory: 65 % výdajů na pojistné resp. způsobilých výdajů Nově zařazení opatření do II. pilíře SZP LEADER  využití metody LEADER bude možné i pro ostatní fondy SSR – obecné podmínky pro provádění místních strategií jsou proto zohledněny ve „společném“ nařízení  strategické plány LEADER budou obsahovat integrovanou strategii pro využití finančních prostředků i z jiných EU fondů  „startovací sada“ - opatření na budování kapacity pro skupiny, které neimplementovaly LEADER v období 2007-2013 a na podporu malých pilotních projektů  rozšíření možností spolupráce s ostatními partnerstvími veřejného a soukromého sektoru  navýšení režijních výdajů na 25% (z 20%) Další kroky v roce 2011 pro přípravu programového období 2014+  diskuse potřeb s nevládními organizacemi v rámci kulatých stolů i pracovních skupin  zpracování základních podkladových analýz  základní struktura nového programu – výběr podprogramů/ opatření  koordinace s ostatními resorty (zejména MMR)  příprava podkladů pro část Partnerské smlouvy za MZe  projednávání v rámci institucí EU Děkuji za pozornost