Pokyny pro organizaci 1.-3. semináře v jarním semestru 2015 (Oborový geografický seminář 1 a 2, Oborový seminář II a IV) Cíle Cílem seminářů je vytvoření povědomí o řešených fyzickogeografických tématech a navázání komunikace mezi studenty napříč ročníky a odvětvími fyzické geografie. V průběhu seminářů bude formou krátkých prezentací a následné odezvy stimulována diskuze, která poslouží jako zdroj inspirace pro prezentující a zároveň umožní ostatním vžít se do role konzultantů. Průběh Tomuto cvičení budou věnovány první tři semináře jarního semestru. Každý týden se během první hodiny bude odehrávat prezentace devíti diplomových, respektive dizertačních, prací. Každá prezentace bude trvat maximálně 5 minut. Na co se zaměřit v prezentaci je zmíněno níže. V druhé polovině proběhnou diskuze, a to ve třech kolech po 12 minutách. Devět studentů, kteří přednášeli svůj projekt v první části, se rozdělí do třech skupin. V každém kole proběhnou paralelně tři diskuze, během nichž se studenti, kteří představují svojí práci, stanou moderátory a povedou debatu směřující k získání co největšího množství podnětů týkajících se vlastního projektu. Ostatní se připojí k jedné z diskuzních skupin dle svého výběru. Druhé a třetí kolo proběhne stejným způsobem s jinými tématy a moderátory. Tímto způsobem se tedy vystřídá v roli moderátorů všech devět prezentujících studentů. Výstupem z druhé části bude list s poznámkami, který každý moderátor vytvoří během diskuze a posléze předloží k nahlédnutí vedoucímu semináře. Hodnocená bude obsahová hodnota poznámek. Závěrečný výstup Po ukončení celé této třídílné etapy bude mít každý student za úkol napsat esej o rozsahu 2-3 stránek, ve které ohodnotí přínos cvičení, během kterého byl prezentujícím a moderátorem, a dále účastníkem diskuzí. Zhodnotí rovněž, jakým způsobem vedli své diskuze ostatní studenti. Vítaná je rovněž odezva na myšlenku a průběh této části Oborového semináře; pozitiva, negativa i návrhy na zlepšení a rozšíření. Forma prezentace Student se soustředí pouze na nejstručnější popsání projektu diplomové, resp. dizertační, práce (nesnažíme se překrývat diplomový seminář). Představí název projektu a školitele, případně další spolupracující kolegy, respektive instituce. Zmíní osobní motivaci, která vedla k řešení tohoto tématu. Velmi stručně (1-2 minuty) popíše vědeckou část projektu (odvětví fyzické geografie, oblast zájmu, cíle, studované lokality, metodika). Projev by měl být podpořený vizuálními prostředky (např. PowerPoint prezentace). Snažte se zůstat v obecnějších rovinách, pro detailnější informace bude čas v diskuzní části. Oceňujeme zejména dynamické, vtipné, zajímavé vystoupení, které přiláká posluchače účastnit se právě vaší diskuze. Pokyny pro moderátory diskuze Cílem moderátora není dvanáctiminutový monolog o přínosu diskutovaného projektu. Moderátor by měl spíše klást otázky a korigovat proud debaty směrem, který se mu zdá nejpřínosnější z hlediska vlastní práce na projektu. Všechny myšlenky, které v průběhu diskuze zazní, by měl zaznamenat na papír. Ten předloží k nahlédnutí vedoucímu semináře. Papír bude obsahovat zvýrazněný název akademické práce a jméno řešitele. Na konci hodiny mu budou poznámky vráceny. Technické provedení Studenti, kteří prezentují v daném semináři svůj projekt, se dostaví nejpozději pět minut před začátkem, aby měli čas na nahrání prezentace do počítače. Rozdělení prezentujících do jednotlivých bloků a pořadí, ve kterém budou přednášet, budou známé nejpozději týden před začátkem seminářů. Každému přednášejícímu bude věnováno maximálně 5 minut. Po uplynutí vyměřené doby bude student přerušen a program pokračuje dalším tématem. Po odprezentování všech příspěvků bude desetiminutová pauza, během které bude vyvěšený papír s rozpisem diskuzí v jednotlivých kolech a každý student se zapíše k jedné diskuzi pro každé kolo. Na papíře bude rovněž oznámený prostor, kde se budou jednotlivé debaty odehrávat (Z2 a mapovna). Mezi jednotlivými koly bude tříminutová pauza, během které se studenti přemístí a připojí k jimi vybrané diskuzi. Zodpovědný organizátor: Mgr. Jakub Ondruch Dotazy k semináři: