Cvičení 2: Úlohy o více nezávislých náhodných výběrech Příklad na ANOVU V jisté továrně se měřil čas, který potřeboval každý ze tří dělníků k uskutečnění téhož pracovního úkonu. Čas v minutách: 1. dělník: 3,6 3,8 3,7 3,5 2. dělník: 4,3 3,9 4,2 3,9 4,4 4,7 3. dělník: 4,2 4,5 4,0 4,1 4,5 4,4. Na hladině významnosti 0,05 testujte hypotézu, že výkony těchto tří dělníků jsou stejné. Zamítnete-li nulovou hypotézu, určete, výkony kterých dělníků se liší na dané hladině významnosti 0,05. Návod: Úloha vede na analýzu rozptylu jednoduchého třídění. Načteme datový soubor cas_delniku.sta. Proměnná X obsahuje zjištěné časy, proměnná ID nabývá hodnoty 1 pro 1. dělníka, hodnoty 2 pro 2. dělníka a hodnoty 3 pro 3. dělníka. Statistiky – Základní statistiky/tabulky – Rozklad & jednofakt. ANOVA – Proměnné Závislé X, Grupovací ID, OK, Kódy pro grupovací proměnné – Vše, OK, Výpočet: Tabulka statistik (zobrazí se průměry, směrodatné odchylky a rozsahy všech tří výběrů). Rozkladová tabulka popisných statistik (cas_delniku.sta) N=16 (V seznamu záv. prom. nejsou ChD) ID X průměr X N X Sm.odch. 1 3,650000 4 0,129099 2 4,233333 6 0,307679 3 4,283333 6 0,213698 Vš.skup. 4,106250 16 0,353023 Komentář: Na uskutečnění daného pracovního úkonu potřebuje nejkratší čas 1. dělník. Podává také nejvyrovnanější výkony – směrodatná odchylka proměnné X je u něj nejmenší. Naopak nejpomalejší je 3. dělník. Nyní vytvoříme krabicové diagramy: Návrat do Statistiky podle skupin – Kategoriz. krabicový graf (současné zobrazení krabicových diagramů pro všechny tři výběry ) Průměr Průměr±SmOdch Průměr±1,96*SmOdch 1 2 3 ID 3,2 3,4 3,6 3,8 4,0 4,2 4,4 4,6 4,8 5,0 X Pomocí N-P plot orientačně posoudíme normalitu všech tří výběrů: Návrat do Statistiky podle skupin – ANOVA & testy – Kategoriz. norm. pravd. grafy ID: 1 3,4 3,6 3,8 4,0 4,2 4,4 4,6 4,8 -1,4 -1,2 -1,0 -0,8 -0,6 -0,4 -0,2 0,0 0,2 0,4 0,6 0,8 1,0 1,2 1,4 Očekávanánormálníhodnota ID: 2 3,4 3,6 3,8 4,0 4,2 4,4 4,6 4,8 ID: 3 3,4 3,6 3,8 4,0 4,2 4,4 4,6 4,8 -1,4 -1,2 -1,0 -0,8 -0,6 -0,4 -0,2 0,0 0,2 0,4 0,6 0,8 1,0 1,2 1,4 Očekávanánormálníhodnota Komentář: Ve všech třech případech se tečky jen málo odchylují od přímky, lze soudit, že data pocházejí z normálního rozložení. Provedení testu o shodě rozptylů: Návrat do Statistiky podle skupin – Leveneovy testy Leveneův test homogenity rozpylů (cas_delniku.sta) Označ. efekty jsou význ. na hlad. p < ,05000 Proměnná SČ efekt SV efekt PČ efekt SČ chyba SV chyba PČ chyba F p X 0,042708 2 0,021354 0,183333 13 0,014103 1,514205 0,256356 Komentář: Testová statistika Levenova testu nabývá hodnoty 1,5142, stupně volnosti čitatele = 2, jmenovatele = 13, odpovídající p-hodnota = 0,256, tedy na hladině významnosti 0,05 se nezamítá hypotézu o shodě rozptylů. Provedení testu o shodě středních hodnot: Návrat do Statistiky podle skupin – Analýza rozptylu. Analýza rozptylu (cas_delniku.sta) Označ. efekty jsou význ. na hlad. p < ,05000 Proměnná SČ efekt SV efekt PČ efekt SČ chyba SV chyba PČ chyba F p X 1,117708 2 0,558854 0,751667 13 0,057821 9,665327 0,002680 Komentář: Skupinový součet čtverců SA = 1,1177, počet stupňů volnosti fA = 2, reziduální součet čtverců SE = 0,7517, počet stupňů volnosti fE = 13, testová statistika EE AA A fS fS F = nabývá hodnoty 9,6653, počet stupňů volnosti čitatele = 2, jmenovatele = 13, odpovídající phodnota = 0,00268, tedy na hladině významnosti 0,05 se zamítá hypotéza o shodě středních hodnot . Provedení metody mnohonásobného porovnávání: Návrat do Statistiky podle skupin – Posthoc – Schefféův test. Scheffeho test; proměn.:X (cas_delniku.sta) Označ. rozdíly jsou významné na hlad. p < ,05000 ID {1} M=3,6500 {2} M=4,2333 {3} M=4,2833 1 {1} 2 {2} 3 {3} 0,008391 0,004705 0,008391 0,937504 0,004705 0,937504 Komentář: Tabulka obsahuje p-hodnoty pro testování hypotéz o shodě středních hodnot všech dvojic výběrů. Výsledek Scheffého metody ukazuje, že na hladině významnosti 0,05 se liší výkony dělníků (1,2), (1,3) a neliší se (2,3). Příklad na Kruskalův – Wallisův test a mediánový test Příklad: V roce 1980 byly získány tři nezávislé výběry obsahující údaje o průměrných ročních příjmech (v tisících dolarů) čtyř sociálních skupin ve třech různých oblastech USA. jižní oblast: 6 10 15 29 pacifická oblast: 11 13 17 131 severovýchodní oblast: 7 14 28 25 Na hladině významnosti 0,05 testujte hypotézu, že příjmy v těchto oblastech se neliší. Návod: Načteme datový soubor prijmy_v_USA.sta. Je zřejmé, že kvůli vybočující hodnotě 131 ve 2. výběru bude porušena normalita, proto musíme použít neparametrický test. Statistiky – Neparametrická statistika – Porovnání více nezávislých vzorků - OK – Seznam závislých proměnných X, Nezáv. (grupovací) proměnná ID – OK – Shrnutí: KruskalWallisova ANOVA a mediánový test. Ve dvou výstupních tabulkách se objeví výsledky K-W testu a mediánového testu. Kruskal-Wallisova ANOVA založ. na poř.; X (prijmy_v_USA.sta) Nezávislá (grupovací) proměnná : ID Kruskal-Wallisův test: H ( 2, N= 12) =,5000000 p =,7788 Závislá: X Kód Počet platných Součet pořadí Prům. Pořadí jižní oblast pacifická oblast SV oblast 1 4 22,00000 5,500000 2 4 29,00000 7,250000 3 4 27,00000 6,750000 Mediánový test, celk. medián = 14,5000; X (prijmy_v_USA.sta) Nezávislá (grupovací) proměnná : ID Chi-Kvadr. = 0,000000 sv = 2 p = 1,000Závislá: X jižní oblast pacifická oblast SV oblast Celkem <= Medián: pozorov. očekáv. poz.-oč. > Medián: pozorov. očekáv. poz.-oč. Celkem: oček. 2,000000 2,000000 2,000000 6,00000 2,000000 2,000000 2,000000 0,000000 0,000000 0,000000 2,000000 2,000000 2,000000 6,00000 2,000000 2,000000 2,000000 0,000000 0,000000 0,000000 4,000000 4,000000 4,000000 12,00000 Testy nezamítají hypotézu o shodě mediánů v daných třech skupinách. Grafické znázornění výsledků: návrat do Kruskal-Wallisova ANOVA a mediánový test – Krabicový graf – Proměnná X – OK – Typ grafu: Medián/kvartily/Rozpětí – OK. Krabicový graf dle skupin Proměnná: X Medián 25%-75% Min-Max jižní oblast pacifická oblast SV oblast ID 0 20 40 60 80 100 120 140 X Je vidět, že úroveň příjmů je nejvyšší pro pacifickou oblast, zatímco pro jižní oblast je nejnižší. Příklady k samostatnému řešení Příklad 1.: Studenti byli vyučováni předmětu za využití pěti pedagogických metod: tradiční způsob, programová výuka, audiotechnika, audiovizuální technika a vizuální technika. Z každé skupiny byl vybrán náhodný vzorek studentů a všichni byli podrobeni témuž písemnému testu. Výsledky testu: metoda počet bodů tradiční 76,2 48,3 85,1 63,7 91,6 87,2 programová 85,2 74,3 76,5 80,3 67,4 67,9 72,1 60,4 audio 67,3 60,1 55,4 72,3 40 audiovizuální 75,8 81,6 90,3 78 67,8 57,6 vizuální 50,5 70,2 88,8 67,1 77,7 73,9 Na hladině významnosti 0,05 testujte hypotézu, že znalosti všech studentů jsou stejné a nezávisí na použité pedagogické metodě. V případě zamítnutí hypotézy zjistěte, které výběry se liší na hladině významnosti 0,05. Data jsou uložena v souboru pet_metod.sta. Výsledek: ANOVA neprokázala rozdíl v účinnosti jednotlivých pedagogických metod. Příklad 2.: Pan Novák může cestovat z místa bydliště do místa pracoviště třemi různými způsoby: tramvají (způsob A), autobusem (způsob B) a metrem s následným přestupem na tramvaj (způsob C). Máme k dispozici jeho naměřené časy cestování do práce v době ranní špičky (včetně čekání na příslušný spoj) v minutách: způsob A: 32, 39, 42, 37, 34, 38: způsob B: 30, 34, 28, 26, 32, způsob C: 40, 37, 31, 39, 38, 33, 34 Pro všechny tři způsoby dopravy vypočtěte průměrné časy cestování. Na hladině významnosti 0,05 testujte hypotézu, že doba cestování do práce nezávisí na způsobu dopravy. V případě zamítnutí nulové hypotézy zjistěte, které způsoby dopravy do práce se od sebe liší na hladině významnosti 0,05. Data jsou uložena v souboru doby_cestovani.sta. Výsledek: ANOVA zamítla hypotézu o shodě středních hodnot. S rizikem omylu nejvýše 5 % se liší cestování tramvají a autobusem a dále cestování autobusem a metrem. Příklad 3.: Voda po holení jisté značky se prodává ve čtyřech různých lahvičkách stejného obsahu. Údaje o počtu prodaných lahviček za týden v různých obchodech: 1.typ: 50 35 43 30 62 52 43 57 33 70 64 58 53 65 39 2.typ: 31 37 59 67 44 49 54 62 34 42 40 3.typ: 27 19 32 20 18 23 4.typ: 35 39 37 38 28 33. Posuďte na 5% hladině významnosti, zda typ lahvičky ovlivňuje úroveň prodeje. Data jsou uložena v souboru voda po holeni.sta. Výsledek: Vzhledem k porušení homogenity rozptylu nelze použít ANOVU. Mediánový test zamítl hypotézu o shodě mediánů. Liší se typy (1, 3) a (2, 3).