Komplexní fyzicko-geografická charakteristika regionu Základy regionální geografie Cvičení č. 4 Souhrnný komentář k dosavadním protokolům (ke konkrétním pracem se vyjádřím soukromě v poznámkovém bloku) ale obecně – úprava, preciznost –rozličná úroveň –překlepy, špatné pády, chybějící slova, větná stavba –záhlaví – není předepsáno, ale mělo by dávat smysl •místo vypracování: Brno Ke 2. cvičení (články) •v mnoha případech chyběla citace zdroje! •někdy také slepé citace uvnitř samotné práce •častá výtka: příliš mnoho cizích termínů –měl by autor doplnit slovníček pojmů? •několik případů stejných článků –ale bez zjevné spolupráce ☺ Ke 3. cvičení (úvod do reg. analýzy) •údaje datovat •pozor na zdroje, aby byly solidní •strukturovaný text, ne proud vědomí •znovu připomínám pozor na formální stránku –překlepy, velká písmena, seznamy obcí... •nejvyšší a nejnižší body –uvést kde v okrese se nachází –pozor při určování nejnižšího bodu – kde asi hledat? •obrázky kvalitní, čitelné, dobře ozdrojované –„zdroj ArcMap“? •nezabíhat do nadměrných FG podrobností – užijete si je záhy ☺ - hodnocení vodních toků? Příklad k nenásledování Zadání 4. cvičení Pro daný okres zpracujte referát o: • geologické stavbě území • reliéfu území • klimatických poměrech území • vodstvu, hydrologických poměrech území • půdách na území • rostlinstvu, živočišstvu a ochraně přírody Předurčují podle Vás nějakým způsobem fyzicko-geografické faktory Vašeho regionu jeho humánně geografické uspořádání a využití? Pokuste se krátce zamyslet v závěru. Ve cvičení tohoto typu je velmi vhodné (čti nutné) citovat už v textu, nejen na konci či pod obrázky. Každou kapitolu textu doplníte vhodnou mapou či jinými obrázky! Geologická stavba •U geologické stavby se zaměřte na základní horninové složení (podklad i pokryv), litostratigrafické jednotky a tektoniku, resp. neotektoniku území. •http://www.geologicke-mapy.cz/ •http://www.geology.cz/extranet/mapy/mapy-online •http://lokality.geology.cz/d.pl •http://www.geology.cz/extranet/publikace/online •atlasy a mapy v knihovně (Geologická mapa České republiky 1:500 000, Geologická mapa Brna a okolí 1:50 000) •http://geoportal.gov.cz/web/guest/home/ Reliéf (geomorfologické poměry) •Současný reliéf (povrch) území, jeho tvary, se pokuste interpretovat v souvislosti s geologickou stavbou a působením exogenních faktorů (voda, vítr...). Charakterizujte území okresu z hlediska zařazení do vyšších i nižších geomorfologických jednotek (pohoří, nížiny, jejich části...). Také charakterizujte vertikální členitost území. •Demek, J., Mackovčin, P. (eds.): Zeměpisný lexikon ČR. Hory a nížiny. Brno: AOPK ČR, 2006. •Czudek, T. Vývoj reliéfu krajiny České republiky v kvartéru. Brno: Moravské zemské muzeum, 2005. •Toušek, V. et al. Czech Republic - Portraits of Regions. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj, 2005. •http://geoportal.gov.cz/web/guest/home/ •http://www.arcdata.cz/produkty-a-sluzby/geograficka-data/digitalni-model-reliefu-cr/ Klimatické poměry •U klimatických poměrů se zaměřte na zařazení území okresu a jeho částí do klimatických oblastí, povšimněte si rozdílů v hodnotách klimatických ukazatelů – (průměrné) teploty, srážky atd. Pokuste se zamyslet a popsat, jaký vliv na místní klimatické poměry má například reliéf území (tzn. např. nadmořská výška). •atlasy a mapy v knihovně - Quitt, E. 1971.: Klimatické oblasti Československa; •Tolasz, R. 2007. :Atlas podnebí Česka. Český hydrometeorologický ústav a PřF UP Olomouc 260 stran - více než 300 map, 150 grafů a množství názorných fotografií. – je i na uložto… •http://www.chmi.cz/portal/dt?portal_lang=cs&menu=JSPTabContainer/P1_0_Home •http://geoportal.gov.cz/web/guest/home/ Hydrologické poměry •U hydrologických poměrů si povšimněte zejména zařazení (částí) území do různých povodí, vodní toky, které protékají územím (a jejich charakteristiky jako směr a délka toku, pramen, přítoky atd.) a vodní nádrže (přirozené, umělé). Pokuste se také vyhledat informace o specifickém odtoku, režimu odtoku území a podzemních vodách. Pokuste se ve stručnosti analyzovat vazbu mezi lidskou činností a hydrologickými poměry území (uměle vybudované vodní nádrže, hráze, problém povodní, využití pro rekreaci apod.). •Digitální báze vodohospodářských dat (DIBAVOD) http://www.dibavod.cz/ •Povodí řeky Labe, Moravy, Odry (http://www.pla.cz, http://www.pmo.cz, http://www.pod.cz) •Vlček, V. 1984. Zeměpisný lexikon ČSR. Vodní toky a nádrže. •L. a V. Švorcovi. České řeky a říčky (části textu elektronicky na •http://www.infoglobe.cz). •http://geoportal.gov.cz/web/guest/home/ Pedogeografické poměry •V další části se zaměřte na půdní typy (subtypy) a druhy a jejich prostorové rozložení na území okresu. Zejména u půdních typů se také pokuste určit důvody jejich daného prostorového rozložení. Pokuste se také zamyslet nad vazbou mezi půdou a lidskou činností, zejména zemědělstvím. •http://mapy.geology.cz/pudy/ •TOMÁŠEK, Martin. Půdy České republiky. Český geologický ústav. 2.vyd. Praha : Český geologický ústav, 2000. •KORZÁK, Josef, et al. Atlas půd České republiky. 2. vyd. Praha : Česká zemědělská univerzita, 2009 •http://klasifikace.pedologie.cz/ Biogeografické poměry •U rostlinstva a živočišstva se zaměřte na dominantní a ohrožené druhy, přítomnost endemitů apod. Povšimněte si zařazení, resp. vnitřní členění území okresu z hlediska fytogeografického členění a také potenciální přirozené vegetace. •http://geoportal.gov.cz/web/guest/home/ (Typologie české krajiny podle využití, Potenciální přirozená vegetace). •http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps10/biogeogr/web/index_book.html •Culek, M.: Biogeografické členění České Republiky. Praha : 1996, 1995. 347 s. Ochrana přírody •Zjistěte, jaká velkoplošná (vyjmenovat) a maloplošná (alespoň počet) zvláště chráněná území se na území okresu nacházejí a (u vybraných) čím jsou zajímavá (= proč byla vyhlášena) •NP, CHKO, přírodní parky •přírodní rezervace a památky •http://portal.nature.cz Tajná rada na závěr... •Dobrá bakalářka či diplomka je lepší než wikipedie… •Na co to všichni asi píšou a dávají na web… ☻ Odevzdání •Odevzdat do Ne 27. 3. 2016 do 20.00 •Podoba protokolu: •tematické kapitoly podle struktury zadání •vypracovat úkoly stručně, výstižně, bez zabíhání do přílišných podrobností • •Příští lekci (21.3.!) referát (na 5 minut) vycházející z tohoto cvičení prezentují: –4 dobrovolníci Děkuji za pozornost a přeji pěkný týden