METODY GEOGRAFICKÉHO VÝZKUMU – SEMINÁŘ 24. 3. 2016 CVIČÍCÍ: Marek Tögel (marek.togel@mail.muni.cz), příp. konzultace po předchozí domluvě INFORMACE: studijní materiály (zadání cvičení + odevzdávárny + opravené) ZÁPOČET: vypracovaná cvičení + docházka CVIČENÍ: cca 10 dní na vypracování; pozdní odevzdání = bez zápočtu, pravidla psaní odborných textů OPRAVA CVIČENÍ: po vrácení do 7 dní TÉMA SEMINÁŘE: KAUZÁLNÍ MODELOVÁNÍ (MODELY) Co je to systém? Co je to model? TÉMA SEMINÁŘE: KAUZÁLNÍ MODELOVÁNÍ (MODELY) Co je to systém? -soustava elementů (částí) vzájemně provázaných a fungujících jako celek Co je to model? -vizuální, matematická, fyzická REPREZENTACE: skutečnosti, jevu, procesu, systému, … Př: plastické modely, mapa, funkce, algoritmus, schéma, graf, proces, databáze (datový model), … > Informačně uzavřeny a otevřený systém > statický a dynamický systém > deterministický a stochastický systém > spojitý a diskrétní systém > tvrdý a měkký systém TÉMA SEMINÁŘE: KAUZÁLNÍ MODELOVÁNÍ (MODELY) Co je to kauzální model? TÉMA SEMINÁŘE: KAUZÁLNÍ MODELOVÁNÍ (MODELY) Co je to kauzální model? -reprezentace dynamických vztahů reálného světa příčina à následek (kauzalita) Co je to dynamický model? -reprezentace dynamických vztahů reálného světa Jaký rozdíl mezi kauzálním a dynamickým modelem? TÉMA SEMINÁŘE: KAUZÁLNÍ MODELOVÁNÍ (MODELY) Obecně existují 3 úrovně modelování: •1) KONCEPČNÍ • •2) LOGICKÁ • •3) FYZICKÁ TÉMA SEMINÁŘE: KAUZÁLNÍ MODELOVÁNÍ (MODELY) Obecně existují 3 úrovně modelování: Příklad z datového modelování (tvorba databází) •1) KONCEPČNÍ – návrh modelu (vztahy, myšlenka) • •2) LOGICKÁ – reprezentace modelu pomocí notací (např. UML), definice logických vazeb, objektů, atributů • •3) FYZICKÁ – programování modelu prostřednictvím dostupných programovacích prostředků (PHP, Python, R, apod.) • TÉMA SEMINÁŘE: KAUZÁLNÍ MODELOVÁNÍ (MODELY) Obecně existují 3 úrovně modelování: • Příklad z dynamického modelování (návrhy dynamických systémů) •1) KONCEPČNÍ • •2) LOGICKÁ • •3) FYZICKÁ TÉMA SEMINÁŘE: KAUZÁLNÍ MODELOVÁNÍ (MODELY) Obecně existují 3 úrovně modelování: • Příklad z dynamického modelování (návrhy dynamických systémů) •1) KONCEPČNÍ: kauzální modelování • •2) LOGICKÁ: dynamické modelování (návrh pomocí NOTACE) • •3) FYZICKÁ: programování dynamického modelu pomocí programovacích jazyků C:\Users\Marek\Disk Google\1_MU\4_JARO_2016\Vyuka-MGV_jaro2016\podklady_seminar_4\model_linkages_feedbacks_lg.jpg C:\Users\Marek\Disk Google\1_MU\4_JARO_2016\Vyuka-MGV_jaro2016\podklady_seminar_4\SD-model-priority-given-to-private-ve hicles.jpg C:\Users\Marek\Disk Google\1_MU\4_JARO_2016\Vyuka-MGV_jaro2016\podklady_seminar_4\chart.gif C:\Users\Marek\Disk Google\1_MU\4_JARO_2016\Vyuka-MGV_jaro2016\podklady_seminar_4\image023.gif C:\Users\Marek\Disk Google\1_MU\4_JARO_2016\Vyuka-MGV_jaro2016\podklady_seminar_4\futures-wheel.png C:\Users\Marek\Disk Google\1_MU\4_JARO_2016\Vyuka-MGV_jaro2016\podklady_seminar_4\limits_to_growth_global_model.png KAUZÁLNÍ MODELY Nejznámější kauzální model: •World3 •D. H. Meadows, D. L. Meadows, J. Randers, W. W. Behrens III: Meze růstu (The Limits to Growth), 1972, 205 s. •Dynamický model interakce ekosystémů a lidských systémů •http://www.world3simulator.org/ •https://vimeo.com/45468991 • •Datové modelování: podrobněji viz PřF: Z5104 Seminář z datového modelování pro geografy a kartografy (J. Kozel) •Modelování, simulace, komplexní systémy: viz FI: IV109 Modelování a simulace (doc. R. Pelánek) http://www.fi.muni.cz/~xpelanek/IV109/ • AKTIVITA: TVORBA KAUZÁLNÍHO MODELU •BRAINSTORMING •METODA (prostá kauzalita, pozitivní/negativní zpětné vazby, future wheel) •NÁSTROJ PRO VIZUALIZACI •PowerPoint, draw.io, xmind •Papír a tužka •Stella (http://www.iseesystems.com/softwares/Education/StellaSoftware.aspx) C:\Users\Marek\Disk Google\1_MU\4_JARO_2016\Vyuka-MGV_jaro2016\podklady_seminar_4\SD-model-priority-given-to-private-ve hicles.jpg C:\Users\Marek\Disk Google\1_MU\4_JARO_2016\Vyuka-MGV_jaro2016\podklady_seminar_4\futures-wheel.png http://emergentbydesign.com/tag/futures/ ZADÁNÍ CVIČENÍ Č. 4 Vytvořte skupinky po 4-5 lidech. Načrtněte tzv. kauzální model zachycující vzájemné působení jednotlivých proměnných v následujících tématech: • investiční atraktivita určitého regionu; • segregace určitého etnika v dané části vnitřního města; • rozvoj určitého města/regionu v období průmyslové revoluce. Model vyjádřete graficky diagramem, nicméně je třeba jednotlivé vazby mezi jevy podrobněji popsat. Zhodnoťte, zda se jedná ve vámi uvedeném případě o informačně otevřený, nebo uzavřený systém a své tvrzení zdůvodněte. ODEVZDÁNÍ CVIČENÍ Č. 4 Øvypracovaný protokol včetně vizualizovaného schématu odevzdejte do odevzdávárny v IS Ødeadline odevzdání: 7. dubna do 24:00 (opraveno bude do konce dubna) Øzpoždění v odevzdání = ztráta zápočtu DĚKUJI ZA POZORNOST! Zel. revoluce hnojiva Zefekt. hospodarství Růst obyv.