Jana JADVIDŽÁKOVÁ, 450970 Barbora KAMPOVÁ, 450986 Natálie KUPČÍKOVÁ, 450961 Lenka PALEČKOVÁ, 424004 Jaroslav WILLMANN, 451445 METODY GEOGRAFICKÉHO VÝZKUMU Cvičení č. 4 Zadání: Načrtněte tzv. kauzální model zachycující vzájemné působení jednotlivých proměnných v následujících tématech: investiční atraktivita určitého regionu; segregace určitého etnika v dané části vnitřního města; rozvoj určitého města/regionu v období průmyslové revoluce. Model vyjádřete graficky diagramem, nicméně je třeba jednotlivé vazby mezi jevy podrobněji popsat. Zhodnoťte, zda se jedná ve vámi uvedeném případě o informačně otevřený, nebo uzavřený systém a své tvrzení zdůvodněte. Vypracování: Závěr: Pro tvorbu tzv. kauzálního modelu jsme si vybrali téma segregace určitého etnika v dané části vnitřního města. Toto téma jsme zvolili po vzájemné domluvě, kdy jsme se shodli na tom, že se jedná o téma pro nás nejlépe uchopitelné. Přímo jsme se zaměřili na segregaci romského etnika v Brně. Prvně jsme vymysleli spoustu slov a pojmů, které jsme mezi sebou následně provázali. Zjistili jsme, že nám pojmy na sebe vcelku navazují, a povedlo se nám vytvořit téměř uzavřený obvod. ??? jak souvisí nesnášenlivost a segregace? Jana JADVIDŽÁKOVÁ, 450970 Barbora KAMPOVÁ, 450986 Natálie KUPČÍKOVÁ, 450961 Lenka PALEČKOVÁ, 424004 Jaroslav WILLMANN, 451445 Nyní krátké vysvětlení výše uvedeného modelu: v centru se nachází pole segregace romské menšiny v Brně. Jedná se o pole stěžejní, od kterého se následně odvíjejí další pojmy. Za jeden z hlavních problémů segregace romské menšiny považujeme negramotnost, či nedostatečné, často nedokončené vzdělání. Z čehož automaticky vyplývá problém sehnat si práci, a když už nějakou, tak je tam pochopitelně nízké finanční ohodnocení. Někteří se mohou rozhodnout jít cestou rodičovství již v brzkém věku, což vede k tomu, že tyto menšiny mají ve většině případů mnoho dětí, což zvyšuje přirozený přírůstek a pochopitelně také sociální dávky. V případě nízkého finančního ohodnocení to může následně pokračovat trestnou činností. V obou případech – ať už sociálních dávek, či trestné činnosti se jedná o finanční zátěž státu. S trestnou činností také souvisí strach okolí, které se bojí, jak o sebe, tak o svůj majetek. V krajních případech to může zajít až k nesnášenlivosti, či rasismu. Dalším z problémů se začleněním se, může být také odlišná romská kultura. Jako konkrétní případ jsme vybrali brněnské sídliště Cejl. Dle našeho názoru se jedná spíše o uzavřený systém, kdy spousta věcí na sebe navazuje a souvisejí spolu. Vše vychází z nedostatečného vzdělání, na což navazují finanční problémy, trestná činnost, strach lidí, nesnášenlivost a případný rasismus. Hodnocení: -některé věty jsou pro akademický text zbytečné (viz způsob, jak jste se shodli na tématu...) -není to kuchařka --> strukturujte text vždy do nějakých částí: metodologie, popis výsledků, diskuze výsledků, implikace; + závěr (popis hlavní myšlenek a výsledků) -oceňuji snahu o detailní popis jednotlivých vazeb a jejich zdůvodnění -kauzální model není místy logický -oceňuji jasné směřování modelu (zaměření na romské etnikum) -Cejl je sídliště? řekl bych, že se jedná o činžovní (dělnickou) zástavbu, která je součástí vnějšího centra města (něco jako oblast kolem Mendlova náměstí nebo Vaňkovky -segregace menšiny je informačně otevřený systém (je zde vazba na diskuzi v celostátních médiích, která dále ovlivňuje faktory segregace dané menšiny -obecně platí: 1 odstavec = 1 myšlenka/téma --> nepřeskakujte z tématu na téma, protože pak je text nesourodý a zmatený Náležitosti cvičení: splněno