Kristína HASENÖHRLOVÁ B- GK KART Barbora KVĚTOŇOVÁ B- APGI Pavel STUDÉNKA B-GEOG Matúš Eduard NOVÁK B- APGI 1. ročník 2016 4. cvičenie Kauzálny model Zadanie: Pomocou brainstormingu v skupine načrtnite kauzálny model zachytávajúci vzájomné pôsobenie jednotlivých premenných v téme INVESTIČNÁ ATRAKTIVITA REGIÓNU. Model vyjadrite graficky diagramom, popíšte väzby a zhodnoťte, či sa jedná o informačne otvorený alebo uzavretý systém. Vypracovanie: Myslíme si, že pro investiční atraktivitu regionu je naprosto stěžejní jeho poloha. Je to z toho důvodu, že od polohy závisí ty nejdůležitější faktory pro potenciálního investora. Poloha je závislá na velikosti regionu, resp. jestli je daná lokalita pro investování poblíž nějakého velkého města a dále by se od toho také odvíjela infrastruktura, neboť v malém či okrajovém regionu nebude tak kvalitně vybudovaná. S mírou vybudování infrastruktury by také souvisele výška nákladů. Samozřejmě by záleželo na to, do čeho by potenciální investor peníze vložil a kolik by se tam toho „něčeho“ muselo vozit (to je zase otázka jakéhosi zaměření regionu, tedy na jakém poli by bylo nejvýhodnější v daném regionu začít podnikat; podobnou roli by zde mohla hrát také poptávka). Nicméně téměř všude potřebujete přísun nějakého základního materiálu nebo naopak blízkost k nějakému dopravnímu uzlu, odkud byste mohli např. polotovary posílat dál do světa či třeba trasu MHD, po které by se dopravovali do práce zaměstnanci. S tím je spjata zase spádovost, tedy ochota potenciálních zaměstnanců dojíždět právě sem. S polohou dále souvisí i konkurenceschopnost. Ta ale není sama o sobě, musí tu k ní být i přítomnost nových a/i jiných firem. Od konkurenceschopnosti se posunujeme dále k velikosti trhu, jeho vyspělosti a uplatněných technologiích v daném regionu. Od toho se vracíme zpátky k přítomnosti nějakého většího/významnějšího města a míře vybudované infrastruktury. Pokud je region už nějak vyspělý a „náš“ investor nebude první, který by se zde chtěl nějakým způsobem uplatnit, očekává se setkání s už nějakou mírou flexibility zdejšího trhu a také s určitými inovacemi, to však nemusí být nutně podmínkou. Od technologií se do budoucna můžeme podívat ke kvalifikované pracovní síle. Ta tu mohla být už předtím (díky zkušenostem v oboru pod jiným zaměstnavatelem), nebo zde je jednoduše velmi vzdělané obyvatelstvo např. díky vhodně zaměřené vysoké škole v blízkém velkém městě anebo by nový investor musel vložit nějaký kapitál k vyškolení svých nových zaměstnanců. Množství „vhodných“ zaměstnanců ale závisí od věkového rozložení obyvatelstva v daném regionu. Často lze vidět, že z periferních regionů naší republiky ekonomicky aktivní část obyvatelstva – tedy ti zaměstnavateli nejvíce vyhledávaní (čím mladší, tím lepší) - často utíká právě víc do „centra“ – do blízkosti větších měst, kde je logicky větší šance sehnat práci. Pokud by nakonec investor seznal region investičně atraktivním, mohlo by to pak celé vést ke zvýšení zaměstnanosti a tím posílení dalších faktorů v onom regionu a tím ke zvýšení jeho ceny v očích dalších potencionálních investorů. Záver: Ako sme vo vypracovaní a popísaní jednotlivých ukazovateľov naznačili, všetko má k sebe určitú nadväznosť. Vždy je potrebné mať nejaké vstupné statky a pracovať s nimi na rozvíjaní toho ďalšieho, nasledujúceho, statku, ktorým môže byť napríklad rekonštrukcia dopravných uzlov, či infraštruktúry všeobecne. Pre mesto sa to môže zdať ako väčšia finančná záťaž, ale so sľubným predpokladom do budúcnosti. Zlepšenie dostupnosti pozemnej či inej dopravy prispeje k nárastu investícií, kde sa rôzne externality spájajú do významnejších zoskupení, ako sme popísali vyššie, príchodu možných investorov čo znamená prácu pre obyvateľov mesta, okolia, či celého regiónu. Peniaze pre mesto, ktoré investovalo minimum, v podobe sponzorstva rôznych mestských aktivít, zlepšenia propagácie daného územia a prílivu turistov či jednodňových návštevníkov. Väzieb by sme mohli hľadať niekoľko, všetko základné a podstatné sme sa snažili popísať a vysvetliť tým aj celý systém nášho kauzálneho modelu. Hodnocení: -zvolený faktor "poloha" není příliš šťastný, jelikož nepředstavuje žádný škálovatelný faktor (je tím myšleno poloha vůči trhům? -- > pak je to "dostupnost trhů"; je tím myšlena poloha vůči dopravní infrastruktuře? --> pak je to "dopravní dostupnost" atd.) -je vhodné zaměřit se na konkrétní problematiku/téma, tj. například ekonomický sektor nebo obor --> takto prezentovaný model není příliš jasný, jelikož je obecný (každý sektor/obor se chová trochu jinak a vyvolává jiné dopady --> je to tedy příliš široké téma a vámi prezentovaný model by musel být výrazně složitější -oceňuji snahu o strukturaci textu --> obecně platí, že 1 odstavec = 1 myšlenka/téma -některé termíny nejsou vědecké (viz vyžlucené); používat pasivní formu, odborný text není manuál nebo kuchařka Náležitosti cvičení: splněno