Kartografické modelování IX Topologické překrytí - Overlay jaro 2016 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic Ian McHarg (1969) - Design with Nature Omezení 1) Time Consuming and Numerically Intensive - (n1 + n2) ≤ N ≤ ∞ 2) All factors are treated evenly 3) Force the conversion of nominal data to ordinary or interval 4) Multiply errors, and the errors increase with the increase of the heterogeneity 5) Sliver polygons 6) May come up with meaningless results (mix of nature and social, hard to explain) Topologické překrytí • Obecně dotazování dvou nebo více informačních vrstev se označuje jako topologické překrytí (overlay) těchto vrstev. • Původně se tento problém řešil překrytím dvou tématických map na průhledných fóliích. • Stejný problém se v GIS řeší pomocí základních algoritmů počítačové grafiky (test bodu v polygonu, hledání průsečíku dvou objektů, ořezávání). • Výsledkem postupu je vytvoření nových objektů (vrstvy), které mají kombinace vlastností objektů ze zdrojových informačních vrstev. Z papíru do GIS Overlay polygonů je výpočetně náročný – jedna z hlavních úloh GIS. • V případě overlay je nutné: – Vypočítat průsečíky polygonů z jednotlivých vrstev a vytvořit nové polygony. – Vytvořit atributovou tabulku reprezentující všechny atributy pro nové polygony – Označit nově vzniklé polygony, případně spojit sousední polygony, pokud mají stejnou novou hodnotu. – Vyhodnotit chyby vzniklé při procesu (sliver polygons) • Přesný postup závisí na tom, zda byla vytvořena topologie jednotlivých vrstev. Overlay • Pro kombinaci vstupních objektů se opět používají pravidla výrokové (Booleovské) logiky. • GIS systémy obvykle nabízejí: – INTERSECT (AND - průnik), – UNION (OR - sjednocení), – IDENTITY ( ?? přiřazení na základě prostorového umístění – zachovává všechny vstupní objekty). Příklady overlay Intersect Union Identity A OR (A AND B) Základní typy geometrického překryvu (overlay) • Point in polygon • Line in polygon • Polygon on polygon Základní typy geometrického překryvu (overlay) • Line in polygon • Polygon on polygon Intersect • Boolean koncept – 16 možností Overlay – hlavní rysy • Při těchto operacích dochází k řešení vztahů bod, linie nebo polygon v polygonu (výjimkou je sjednocení, které mohu provádět pouze mezi dvěma polygonovými vrstvami). • Z procesu topologického překrytí vznikají nové objekty (vrstvy), kterým jsou přiřazeny také atributy. • Tím se topologická překrytí liší od prostorových dotazů, kde žádné nové vrstvy nevznikají. Další topologické operace Dalšími případy topologických operací jsou: CLIP a ERASE, UPDATE a SPLIT – mají tu vlastnost, že atributy nejsou spojovány, ale přejímány ze vstupní vrstvy (jedna vrstva je vždy vstupní a druhá na ní provádí výše uvedené operace). – Tyto funkce je možné zařadit i do kategorie restrukturalizace dat. Do topologických operací je možné zařadit i úlohy typu DISSOLVE ("rozpuštění" hranic objektů na základě stejného atributu) MERGE (spojení dvou vrstev do jedné a odstranění hranic mezi objekty se stejnými atributy), – opět spíše patří do kategorie restrukturalizace dat. Další topologické operace UPDATE - vyjme tu část vstupní vrstvy, která bude aktualizovaná druhou vrstvou a místo ní vloží prvky z druhé vrstvy. CLIP - ořízne vstupní vrstvu pomocí definovaných polygonů v druhé vrstvě. SPLIT - rozdělí vstupní vrstvu na části pomocí hranic definovaných polygony ve druhé vrstvě. ERASE - opak CLIP odstraní části vstupní vrstvy pomocí polygonů definovaných v druhé vrstvě. Hlavní typy overlay … A CO ATRIBUTY?? Chrismanova taxonomie pro atributy • Sada atributů pro oblast výzkumu – vychází z předpokladu, že potřebujeme zjistit všechny atributy pro všechny oblasti výzkumu. -Traditional McHarg's Polygon Overlay is Contributory method only. -Modern GIS expands the attribute determination to Enumeration, Dominance, Contributory, and Interaction. Základní pravidla (1) • Pravidlo výčtu (enumeration) – všechny atributy jsou zachovány pro výstup • Pravidlo dominance – pouze vybraná hodnota je zachována pro výstup Základní pravidla (2) • Pravidlo příspěvkové – všechny atributy přispějí k výsledku • Pravidlo interakce – vždy dvě hodnoty přispějí do výsledku Pravidlo dominance • Pro nově vzniklou oblast je vybrána pouze jedna hodnota, ostatní jsou ignorovány. • Jakmile najdeme vylučovací hodnotu, není potřeba hledat další. • Použití Boolean pravidel • Často užitá při analýze vhodnosti (suitability analysis). Příklad • Najděte oblasti vhodné pro výuku lyžováni • Musí splnit následující kritéria: – Land cover v kategorii „open“ – Do vzdálenosti 400 m od silnice (přístupnost). – Svažitost mezi 10º a 20º (optimální pro lyžařské svahy). • Pokud kterékoliv z kritérií není splněno, pak není území vhodné pro dané využití. • Provedeme overlay všech tří datových sad a následně využijeme operace „AND“ na atributech nových polygonů, abychom nalezli vhodnou oblast. AND Pravidlo příspěvku (contributory) • Využity hodnoty ze všech vstupních vrstev. • Hodnoty jsou následně kombinovány pomocí vybrané aritmetické operace (obvykle součet) • Předpokládáme, že hodnoty jsou nezávislé • Výsledek závisí na tom, jak jsou příspěvky počítány – nezávisle či s vahami. • Odlišné kombinace mohou dávat stejné výsledky: Př: 1 + 1 + 2 + 2 = 6 = 1 + 1 + 1 + 3 – Otázka relevance hodnot a jejich vah • Pravidlo může využívat i jiné funkce (násobení). Dílčí kroky 1 Pravidlo interakce V reálném světe je většina faktorů vzájemně provázání (předchozí pravidlo to přehlížejí). • Zde předpokládáme, že vrstvy jsou závislé. • Přístup 1 – vyzkoušíme všechny možné kombinace a ohodnotíme je – problém s počtem a nepřehledností (10x4x3x4=480 pro 4 vrstvy s 10,4,3 a 4 proměnnými). • Reálně je počet kombinací menší v důsledku prostorové autokorelace (Toblerův zákon). • Nejsou příliš časté – velká komplexita. Nalezení možných kombinací a jejich následné ohodnocení