Popularizace a komunikace vědy a výzkumu v praxi ______________________________________________________________________ 2. lekce POPULARIZACE VAV V OBECNÉM KONTEXTU Popularizace VaV v obecném kontextu OBSAH LEKCE 1. Historie popularizace VaV 2. Proč popularizovat VaV 3. Dělení popularizace VaV 4. Popularizátor(ka) Historie popularizace VaV Historie popularizace VaV Přednášky a demonstrace pro britskou Královskou společnost Humphry Davy v 18.stol. a jeho student Michael Faraday v 19.stol. Historie popularizace VaV 1600 - Veřejné pitvy 1836 - Popis konceptu popularizace k prezentování aktivit tak, aby zaujaly laickou veřejnost Přelom 19./20. století – zlom 1938 – Kauza Lancelot Hogben vs. Royal Society 1986 – Havárie jaderné elektrárny v Černobylu 1992 – Kauza Carl Sagan vs. National Academy of Science Přelom 20./21. století – zlom Proč popularizovat VaV Malý zájem o přírodní vědy a technické obory • Přísná pravidla v rámci formálního školského systému často neumožňují výuku příliš zjednodušit • Díky malé atraktivitě a statusu ve společnosti Neznalost souvislostí, neschopnost zpracovat vědomosti v rámci komplexního celku → lehká manipulace na základě faktů vytržených z kontextu Nízký status VaV ve společnosti, neznalost problematiky a významu VaV → neochota směrování veřejných prostředků do VaV Proč popularizovat VaV Důsledek • Nedostatek absolventů přírodních a technických oborů • Nedostatek lidských zdrojů pro VaV a nedostatek inovativních přístupů • Dopad na VaV a ekonomiku Proč popularizovat VaV Proč popularizovat VaV Proč popularizovat VaV Proč popularizovat VaV Proč popularizovat VaV Proč popularizovat VaV Přínosy popularizace VaV VĚDA: • Větší finanční zdroje • Zájem o aktivní vědeckou činnost (studenti) • Zvýšení prestiže vědecké práce • Rozvoj komercionalizace, zájem soukromých firem, patenty LAICKÁ VEŘEJNOST: • Vyšší vzdělanost • Rozvoj kritického myšlení • Omezení manipulace médii • Zvýšení životní úrovně Zájem české veřejnosti o VaV Fráňová D., 2016 Legislativa popularizace VaV • Zákon č. 130/2002 Sb., O podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací • Neexistující oficiální koncepce popularizace české VaV • SSČ AV ČR 2012 – Příručka Popularizace, marketing a medializace vědy • IPn Podpora technických a přírodovědných oborů, příspěvky z ESF a státního rozpočtu ČR – Příručka Komunikace vědy Financování popularizace VaV ZDROJE: • Interní – z domovské instituce, v rámci rozpočtu • Externí – sponzoři - partnerské firmy - státní fondy (Rada pro výzkum, vývoj a inovace; granty MŠMT) - Evropské fondy (ESF, OPVK, OPVaVpI, OPVVV, Horizon 2020) - jednotlivé projekty vypisované soukromými subjekty (nejčastěji soutěže) Financování popularizace VaV OP VaVpI 2007 – 2013 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Prioritní osa 3, výzva 3.1. Popularizace, propagace a medializace vědy a techniky Na popularizaci vědy byly využit cca 2 mld. Kč, primárně na výstavbu institucí typu science centrum Financování popularizace VaV Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) 2014 – 2020 - Alokováno 76/2,6 mld. Kč Tematické zaměření operačního programu: 1. Podpora rovnosti a kvality ve vzdělávání. 2. Rozvoj lepších kompetencí pro trh práce. 3. Posílení kapacit pro kvalitní výzkum a jeho přínos pro společnost. Prioritní osy: PO1: Posilování kapacit pro kvalitní výzkum (EFRR) PO2: Rozvoj vysokých škol a lidských zdrojů pro výzkum a vývoj (EFRR/ESF) PO3: Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání (ESF) PO4: Technická pomoc Financování popularizace VaV Horizon 2020 Věda se společností a pro společnost PODPORA PROJEKTŮ: • vědecké a technologické kariéry (EURAXESS) • genderová rovnost ve vědě a výzkumu • vzdělávání k vědě • odpovědný výzkum a inovace • etika komunikace vědy a open access Dělení popularizace VaV DLE VĚKOVÝCH SKUPIN: 1. Děti a mládež a) děti předškolního věku b) děti mladšího školního věku (1. stupeň ZŠ) c) děti staršího školního věku (2. stupeň ZŠ a víceletá gymnázia) d) studenti SŠ, SOŠ, učilišť 2. Široká laická veřejnost 3. Senioři Dělení popularizace VaV DLE SPECIFIK CÍLOVÉ SKUPINY: 1. Široká laická veřejnost 2. Studenti vysokých škol 3. Soukromé firmy 4. Orgány státní správy, politická moc 5. Vědečtí pracovníci Dělení popularizace VaV DLE TYPU AKTIVIT: 1. Obecná 2. Mezioborová 3. Pedagogická 4. Politická („lobby“) Dělení popularizace VaV DLE TYPU AKTIVIT: 1. Obecná 2. Mezioborová 3. Pedagogická 4. Politická („lobby“) Není věda jako věda  Historie, ekonomie, právo, sociální vědy, filozofie  Fakta, důkazy, spisy, knihy, obrázky, dokumenty  Jednodušeji představitelné  Lépe uchopitelné  Praktický přesah  Větší zájem  Biologie, matematika, geologie, geografie, fyzika, chemie, medicína  Abstraktní jevy, odborné pojmy  Náročné na představení si  Menší aplikovatelnost v běžném životě  „Vysoká“ věda Humanitní obory Přírodní vědy, technika Popularizátor(ka) = člověk, který se popularizaci aktivně věnuje, se snaží pomocí příslušných akcí, médií, programů v institucích, soutěží či jiných nástrojů pobavit a zároveň vzdělávat konkrétní cílovou skupinu, např. děti a mládež či laiky z řad široké veřejnosti. Popularizátoři se těmto činnostem věnují, neboť chtějí dosáhnout zvýšení zájmu mladých o studium na přírodovědných a technických školách, posílení všeobecného vědeckého přehledu a zajištění bezproblémového financování vědecké oblasti. 70 jmen na Wikipedii Popularizátor(ka) PŘEDPOKLADY, VLASTNOSTI: • Mít praxi ve vědeckém oboru, která by mu umožnila reagovat pohotově, přednášet zajímavěji a vypořádat se s jakoukoliv nevšední situací či dotazem • Být nadšený pro vědu a vidět smysl ve sdílení své vědecké vášně • Mít charisma, aby lidi zaujal • Být schopen přizpůsobit svůj projev určitým cílovým skupinám tak, aby mu rozuměli a projevili zájem o další poznání • Mít z popularizace radost a cítit díky ní jistý pocit satisfakce Popularizátor(ka) MICHAEL LONDESBOROUGH Popularizátor(ka) ÚDIF Popularizátor(ka) MAREK (ORKO) VÁCHA Popularizátor(ka) JAROSLAV PETR Popularizátor(ka) JAROSLAV FLÉGR Popularizátor(ka) JIŘÍ GRYGAR Popularizátor(ka) HELENA ILNEROVÁ Popularizátor(ka) VÁCLAV PAČES Popularizátor(ka) RICHARD DAWKINS Popularizátor(ka) STEPHEN HAWKING Jak popularizovat VaV – krok za krokem TVORBA NÁVRHU AKTIVITY 1. Určení cíle komunikace – CO? 2. Koncept - JAK? 3. Cílové skupiny – KOMU? ZNÁT ÚDAJE O: • Cílové skupině • Překážkách • Příležitostech • Hlavním poselství Jak popularizovat VaV – krok za krokem DOSAŽENÁ ZMĚNA pobavit x zaujmout x informovat x motivovat DÍLČÍ AKTIVITY 1. Myšlenková mapa 2. SWOT 3. Analýza činností 4. Harmonogram – Ganttův diagram 5. Zpětná vazba Vím, kdo tvoří mé publikum, co o tématu ví a co si o něm myslí? Děkuji za pozornost!