5. lekce UKÁZKY POPULARIZACE PŘÍRODNÍCH VĚD II. Ukázky popularizace přírodních věd OBSAH LEKCE 1. Zhodnocení samostatného úkolu 2. Interaktivní výstavy 3. Ukázky popularizačních aktivit Ukázky popularizace přírodních věd OBSAH LEKCE 1. Zhodnocení samostatného úkolu 2. Interaktivní výstavy 3. Ukázky popularizačních aktivit Popularizační článek POPULARIZACE VĚDY = široce používaný termín, který se objevuje často v tisku a v médiích a který zastřešuje veškeré aktivity vedoucí k rozšiřování obecného povědomí o vědě (případně i technice), jejich metodikách, úspěších atd. Cílem popularizace je poskytnutí informací široké veřejnosti a případně se pokusit vzbudit u společnosti zájem o vědecké obory, získat pro ni další finance a potenciální vědce. • Snaha o přenesení vědeckých informací laické veřejnosti • Převod odborné řeči na řeč běžnou, srozumitelnou • Práce s odbornou literaturou, cizojazyčnou, separáty • Popularizační článek ≠ článek o popularizaci Nejčastější chyby STYLISTIKA: • Příliš dlouhé věty, souvětí Malá molekula, které nikdo nevěřil, ale ukázalo se, že má význam, a ne malý. Jenner si všiml, že lidé přicházející do styku s kravskými neštovicemi jsou vůči pravým neštovicím imunní a začal cíleně lidi vystavovat kravským neštovicím, které nezpůsobovaly onemocnění, ale poskytly lidem imunitu. • Navazování vět Jedinou výjimkou, kdy může být vybráno pohlaví je z lékařské indikace: vyskytuje-li se v rodině dědičné onemocnění vázající se na pohlavní chromozomy. Rodiče jsou přenašeči závažné dědičné choroby, které se váže na pohlavní chromozomy. Chlapeček/holčička by pak mohly dědičnou chorobu přenášet dál anebo hůře, mohli by být onemocněním postiženi. Nejčastější chyby STYLISTIKA: • Pozor na opakování stejných výrazů v jedné větě, řádku Sval se tedy rychleji unaví a snadněji může dojít k jeho poškození. Poškození svalu, kdy dochází k poškození membrány nebo dokonce k rozpadu buňky, … • Polevení v „popularizaci“ v průběhu článku • Pozor na parazitická slova – tak, tedy, tento… • „3 tečky“ … Nejčastější chyby GRAMATIKA: • Čárky ve větách, oddělení vedlejších vět • Shoda přísudku s podmětem ABY JSME Nejčastější chyby GRAMATIKA: • Čárky ve větách, oddělení vedlejších vět • Shoda přísudku s podmětem ABY JSME Nejčastější chyby ODBORNÉ VÝRAZY: • Regulační molekuly • Exprese buněčného receptorů • … jsou odlišně exprimované • Biomarkerové technologie • Soubor genotypů vysoce polymorfních lokusů • Leptotenní chromozomy • Osteologická expertiza • Editace úseku DNA Nejčastější chyby ODBORNÉ VÝRAZY: • Fenotypový znak • Morfologie chromozomů • Centromera • Fluorescenční látky • Elektroforetický gel • Rezistence • Patogenní bakterie Inspirace Sinice,.. mohou plavat na hladině, jako dítě s nafukovacími rukávky Pozor pozor! • kontroverzní témata nás někdy často nutí „otevřít“ veřejnosti oči • typické pro environmentální problematiku • snaha ukázat, co všechno „zlého“ se děje • využívání drsných (nejčastěji) obrazových či zvukových prostředků • efekt – zcela opačný – veřejnost nechce vidět „zlé“ věci • pocit bezmoci, zbytečnosti, „stejně s tím nemůžu nic udělat“ • pro přiblížení těchto témat vždy zvolit jeden malý okruh činností, které lze provádět jednotlivě • princip pochvaly, nikoliv strachu • Ekopsychologie na FSS – dr. Krajhanzl Ukázky popularizace přírodních věd OBSAH LEKCE 1. Zhodnocení samostatného úkolu 2. Interaktivní výstavy 3. Ukázky popularizačních aktivit Interaktivní výstavy • charakteristickým rysem je možnost hands-on – exponáty nejsou za vitrínou, ale pro pochopení je nutné s nimi manipulovat • texty jsou jen doplňkem, exponáty a grafika by měly vysvětlit většinu podstatného • v současné době nejatraktivnější typy výstav • 4 projekty: • Genetika • Lékařství • Dotkni se vědy • SOČ Krok za krokem vědou Cyklus popularizačních výstav v Mendelově muzeu MU Celkem 6 výstav na vědecká témata: ◦ Genetika ◦ Vědy o zemi ◦ Chemie ◦ Lékařství ◦ Archeologie ◦ Systematická biologie Genetika 1. výstava z celého cyklu Čtyři samostatné části: ◦ Úvod do buněčného světa ◦ Mendel a jeho doba ◦ Jak to chodí na univerzitě ◦ Molekulární herna Genetika Úvod do buněčného světa Genetika Úvod do buněčného světa Genetika Mendel a jeho doba Genetika Jak to chodí na univerzitě Genetika Molekulární herna Genetika RODOKMEN Genetika SKLÁDÁNÍ KARYOTYPU Genetika ELEKTROFORÉZA Lékařství LÉKAŘSTVÍ: • 3. z cyklu výstav • Nesegmentovaný volný prostor • 2 modely lidské postavy • Výukové modely, hry, interaktivní prvky Lékařství VSTUPNÍ PROSTOR Lékařství Lékařství Lékařství Lékařství Lékařství Lékařství Lékařství Lékařství Lékařství Lékařství Lékařství Lékařství Lékařství Středoškolská odborná činnost „soč“ „Gregor Mendel – studentům a dětem“ Celoroční projekt 2 studentky 3. ročníku Cíl: vytvoření výstavy o G. J. Mendelovi pro 2. stupeň ZŠ Podmínky: interaktivita, hravost, vysvětlení odborných faktů x pochopitelnost Postup do celostátního kola; 14. místo Nyní plánovaná publikace Středoškolská odborná činnost „soč“ Středoškolská odborná činnost „soč“ Středoškolská odborná činnost „soč“ Středoškolská odborná činnost „soč“ Středoškolská odborná činnost „soč“ Středoškolská odborná činnost „soč“ Ukázky popularizačních aktivit • vhodné na akce typu Noc vědců či externí projekty • vysoký stupeň interakce s publikem • nejčastěji „průtokové“ – lidé si obchází stánky jako na tržišti a u jednoho stráví max. pár minut – nutnost zaujmout • velmi náročné na lidský zdroj – u stánku by měly být min. 2 osoby • jednoduché téma na vysvětlení, aby se mohlo rychle zopakovat nově příchozím • dostatek prostoru a vhodné pomůcky či ukázky – nelze jen mluvit • nápaditý název aktivity Ukázky popularizačních aktivit GENOMAT – Genetický stroj času https://prezi.com/r6dkuznhnuzi/genomat/ Ukázky popularizačních aktivit ŠIFROVAČKA • na motiv genetického kódu, který slouží jako šifra pro „tajné vzkazy“ • využito k zašifrování jmen významných vědců • možno navázat povídáním o vědcích, jejich objevech apod. • ideální pro 2. stupeň – SŠ studenty • na tento motiv další aktivita – tvorba náramku Ukázky popularizačních aktivit OSTATNÍ: • kvízové testy – na základě viděného • osmisměrky • křížovky – ideálně, pokud vyjde v tajence heslo, které umožňuje další diskuzi • „poznávačky“ – drozofily, rostliny, mikroskopické preparáty, zvětšené obrázky • 3-D modely – buňky • praktické ukázky – pipetování, pitvy • hry Děkuji za pozornost!