Komunikace s novináři aneb jak na to a na co si dát pozor Ze života popularizátora Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti 1) Proč ne/komunikujeme s novináři 2) Druhy novinářů a jak s nimi jednat 3) Druhy médií a jejich nástrahy Problém: • vědci neradi komunikují s novináři Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti Problém: • vědci neradi komunikují s novináři Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti Příčiny: • obavy z chybné interpretace, z neznámého • skromnost – vědci by raději v klidu bádali, neradi jsou rušeni Problém: • vědci neradi komunikují s novináři Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti Příčiny: • obavy z chybné interpretace • skromnost – vědci by raději v klidu bádali, neradi jsou rušeni Důsledky: • bez pomoci odborníků pak vědecké výsledky chybně interpretují: • přímo sami novináři • aktivisté • politici • veřejnost pak ve vědě vidí: • slepou nadějí (věda nás zachrání, lidstvo spolehlivě přežije) • nebo naopak mají katastrofické obavy (vědecký pokrok je cestou do záhuby – GMO, klonování, očkování apod.) Problém: • vědci neradi komunikují s novináři Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti Příčiny: • obavy z chybné interpretace • skromnost – vědci by raději v klidu bádali, neradi jsou rušeni Řešení: • nebát se ani novinářů, ani kolegů (zejména těch, kteří rozhovory odmítají) • bavit se možností popularizovat vědu • zvyknout si nejen na pozitivní, ale i negativní reakce veřejnosti Důsledky: • bez pomoci odborníků pak vědecké výsledky chybně interpretují: • přímo sami novináři • aktivisté • politici • veřejnost pak ve vědě vidí: • slepou nadějí (věda nás zachrání, lidstvo spolehlivě přežije) • nebo naopak mají katastrofické obavy (vědecký pokrok je cestou do záhuby – GMO, klonování, očkování apod.) Budu se snažit vše dokládat i na příkladech Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti = 90 % budou mé příspěvky v médíích - nebudu popotahován kolegy popularizátory  - uvidíte tak příklady na tématech blízkých oboru - většinou na populárně vděčném výzkumu - jdu s kůží na trh, ale chci vás pro komunikaci s novináři nadchnout a získat  Druhy novinářů a jak s nimi jednat 1) bulvární, vědecký bulvár • buďte maximálně obezřetní • chtějí za každou cenu senzaci – trpělivě vysvětlujte, nenaskočte na lep (např. zkušenost s reportáží o GMO pro Rovnost, barva očí pro Blesk) • vyžádejte si text nebo příspěvek k revizi/shlédnutí = pokud je to odradí, nemáte čeho litovat • počítejte s bulvarizací - např. název článku – „Vědec zkoumá lásku podle barvy očí“ - reportáž s prvky bulváru (často o tom ani vědec neví) – např. Televizní noviny na Nově Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti deník, 25.9.2014 2) seriózní neodborník • chce podložené informace – udělá s vámi rozhovor, ptá se a ujasňuje si, čemu nerozumí • souhlasí s možností přečtení článku nebo poslechnutí/shlédnutí příspěvku • upraví podle vašich připomínek  / zveřejní bez úprav  Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti Druhy novinářů a jak s nimi jednat 3) novinář odborník – vaše výhra v loterii • specializuje se na popularizaci vědeckých poznatků (dříve Meteor, nyní Vesmír – Marek Janáč; Technet – Pavel Kasík, Matouš Lázňovský apod.) Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti Druhy novinářů a jak s nimi jednat 3) novinář odborník – vaše výhra v loterii • je nadšený a vzdělaný – ví, na co se ptá, má přehled i znalosti • článek nebo příspěvek tvoří ve spolupráci s vámi • někdy si vyžádá i podkladové články nebo si je dokonce sám najde • přistoupí na korektury/úpravy • umí citlivě popularizovat • učte se od takových novinářů a novinářek jak popularizovat • navažte hlubší spolupráci – většinou se po dobré zkušenosti ozve sám, ale vyjde vám vstříc, když budete něco potřebovat od něj Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti Druhy novinářů a jak s nimi jednat • specializuje se na popularizaci vědeckých poznatků (dříve Meteor, nyní Vesmír – Marek Janáč; Technet – Pavel Kasík, Matouš Lázňovský apod.) Při korektuře je důležité věřit svému novináři: • obvykle umí popularizační jazyk = přijměte v zájmu čtenářů některá zjednodušení nebo zkratky, pokud nejdou přes čáru • „vymažte si hlavu“ – zapomeňte veškeré odborné znalosti, které máte a čtěte očima laika • hlavně úplně zapomeňte na laboratorní žargon – absolutní zákaz • odborné termíny se snažte nahradit a nebo maximálně vysvětlujte (např. heterozygot – „to zní jak název z jiné planety“ , gameta, metylace, apod.) Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti Druhy médií • noviny – chtějí krátký příspěvek na poslední chvíli, hodně zestručněná informace • časopisy novinového typu (např. přílohy deníků, 100+1 apod.) – často i delší příspěvek na stranu nebo dvě, řeší většinou v pohodlném předstihu • popularizační časopisy (např. Vesmír) – delší příspěvky, tematicky zaměřené, čas na přípravu je na základě oboustranné domluvy Výhody: • máte možnost v rámci časového limitu si text promyslet • vyjma novin je čas na korektury nebo na vyjádření se a doladění textu Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti papírová/tištěná/web • různé druhy žádostí - vyjádření (interpretuje vás novinář) - komentář, reportáž – sestříhaný záznam rozhovoru s vámi - rozhovor – předtočený (rozhovor nebo reportáž), v živém vysílání • mluvte jednoduše, artikulujte, používejte příklady a popisy (posluchač vás pouze slyší) Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti Druhy médií rozhlas audio-spoty na webu, např. časopisu Vesmír audio-spot reportáže rozhovor např. pod odkazem od 3:00 o osídlení Velikonočního ostrova • různé druhy žádostí - vyjádření (interpretuje vás novinář) - komentář, reportáž – sestříhaný záznam rozhovoru s vámi - rozhovor – předtočený (rozhovor nebo reportáž), v živém vysílání • mluvte jednoduše, artikulujte, používejte příklady a popisy (posluchač vás pouze slyší) Výhody: • příspěvek může mít větší dosah než v tištěném médiu • posluchač slyší váš hlas – slyší vědce, ne novináře = více tomu věří • můžete nakazit nadšením (pokud vás neovládne tréma ) Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti Druhy médií rozhlas audio-spoty na webu, např. časopisu Vesmír Nevýhody: • vyjadřujete se ústně a okamžitě, často reagujete na dotazy novináře • nelze promyslet jako text = přemýšlejte na plné obrátky a mluvte s minimem odborných termínů • předáváte informaci jen v audio podobě • není možnost korektury, autorizace jen v omezené (míře spíše výjimečně) • různé druhy žádostí - vyjádření (interpretuje vás novinář) - komentář – sestříhaný obrazový záznam rozhovoru s vámi - rozhovor – předtočený rozhovor (Věda 24), vystoupení v živém vysílání (Hyde Park Civilizace) • opět mluvte jednoduše, artikulujte, používejte příklady a popisy Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti Druhy médií televize • různé druhy žádostí - vyjádření (interpretuje vás novinář) - komentář – sestříhaný obrazový záznam rozhovoru s vámi - rozhovor – předtočený rozhovor (Věda 24), vystoupení v živém vysílání (Hyde Park Civilizace) • opět mluvte jednoduše, artikulujte, používejte příklady a popisy Nevýhody: • nelze si promyslet dopředu • v případě reportáže jen několika sekundový sestříhaný spot – nečekané sdělení :-o • není možnost korektury, autorizace jen v omezené (míře spíše výjimečně) Výhody: • příspěvek má velký plošný dopad • divák slyší váš hlas a také vás vidí – personifikace = důvěra ve sdělované • lze využít infografiku • dejte si pozor na neverbální komunikaci • můžete nakazit nadšením Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti Druhy médií televize A co sociální média? • proč ne • často spíše jako upoutávkový význam • elektronické časopisy • možná budoucnost – specializované facebookové a twiterové projekty Popularizace vědy a výzkumuKomunikace s novináři - zkušenosti upoutávka na pořad nebo článek elektronické časopisy tematické FB stránky Hodně štěstí v komunikaci s novináři DĚKUJI ZA POZORNOST