Odhad Var(A) a plemenných hodnot • ANOVA odhaduje komponenty variance při jednom typu příbuznosti a vybalancovaných datech • Reálné soubory jsou s nevybalancovanými daty a širokou rodokmenovou strukturou • Téměř většina šlechtění zvířat je založena na modelech: • REML (restricted maximum likelihood) pro odhad variancí • BLUP (best linear unbiased predictors) pro předpověď plemenných hodnot Smíšený model y, X , Z – zaznamenané hodnoty Odhad pevných efektů b Odhad náhodných efektů u, e Příklad • Chceme odhadnout plemenné hodnoty tří otců (sire), každý byl pářen s náhodnými matkami (dam) a každý měl dva potomky, vyvíjející se ve dvou různých prostředích (stájích). Pozorování y Otec Stáj y111 9 1 1 y121 12 1 2 y211 11 2 1 y212 6 2 1 y311 7 3 1 y321 14 3 2 Základní model • Vektory a matice: v programu R y <- matrix(c(9,12,11,6,7,14),6,1) X <- matrix(c(1,0,1,1,1,0, 0,1,0,0,0,1),6,2) Z <- matrix(c(1,1,0,0,0,0, 0,0,1,1,0,0, 0,0,0,0,1,1),6,3) Vytvoří sloupcový vektor y, s užitkovostmi dcer, s 6ti řádky a 1 sloupcem Vytvoří designovou matici X6,2 (pro pevný efekt stáje) Vytvoří designovou matici Z6,3 (pro náhodný efekt otce) Průměry a variance pro y = Xb + Zu + e • Průměry: – E(u) = E(e) = 0 – E(y) = Xb • Variance: – R je VCV matice pro rezidua (prostředí); předpoklad že R = σ2 e I – G je VCV matice pro plemenné hodnoty – VCV matice pro y je: V = ZGZ` + R Odhady pevných efektů a předpovědi náhodných efektů • Ve smíšeném modelu jsou pozorovány y, X a Z • b, u, R a G jsou obecně neznámé • Provádí se dva současné odhady: BLUE pro pevné efekty b: BLUP pro náhodné efekty u: (Henderson, 1963) V = ZGZ` + R • Předpokládáme, že rezidua nejsou korelována a R = σ2 e I (6×6) – σ2 e = 6 -> R = 6I • VCV matice G: předpoklad, že otcové jsou nepříbuzní a G je diagonální matice (3×3) s prvky σ2 G = variance otců, kde σ2 G = σ2 A /4 – σ2 A = 8 -> G = 8/4*I • V = ZGZ` + R v programu R I3 <- diag(c(1,1,1)) G <- 8/4*I3 R <- 6* diag(c(1,1,1,1,1,1)) V <- Z%*%G%*%t(Z) + R invV <- solve(V) Vytvoří jednotkovou matici 3×3 (~ 3 otci) Vytvoří genetickou variančně kovarianční matici G3,3 Vytvoří prostřeďovou variančně kovarianční matici R6,6 Vytvoří fenotypovou variančně kovarianční matici V6,6 Vytvoří inverzi matice V b <- solve(t(X)%*%invV%*%X) %*% (t(X)%*%invV%*%y) u <- G%*%t(Z)%*%invV %*% (y-(X%*%b)) v programu R v programu R • u ~ (0, G), e (0, R), cov(u, e) = 0 Odvozená soustava normálních rovnic smíšeného modelu (Henderson): v programu R XRX <- t(X)%*%solve(R)%*%X XRy <- t(X)%*%solve(R)%*%y XRZ <- t(X)%*%solve(R)%*%Z ZRX <- t(Z)%*%solve(R)%*%X ZRZG <- t(Z)%*%solve(R)%*%Z + solve(G) ZRy <- t(Z)%*%solve(R)%*%y v programu R LS1 <- cbind(XRX, XRZ) LS2 <- cbind(ZRX, ZRZG) LS <- rbind(LS1, LS2) PS <- rbind(XRy, ZRy) Vytvoří velkou matici levé strany (LS) Vytvoří velkou matici pravé strany (PS) bu <- solve(LS)%*%PS Vektor řešení bu