Inovace a rozšíření výuky zaměřené na problematiku životního prostředí na PřF MU (CZ.1.07/2.2.00/15.0213) spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Bi6920 Vybrané nástroje ochrany životního prostředí - EIA a LCA Doc. RNDr. Petr Anděl, CSc. RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. 1) Úvod – skupiny nástrojů ochrany ŽP LCA – pravidelná výuka v pondělí 9-11h 2) Úvod do metody LCA a její struktura 3) Fáze I – definice cílů a rozsahu hodnocení 4) Fáze II – inventarizace 5) Fáze III – hodnocení environmentálních dopadů 6) Fáze III – metodika ReCiPe 7) Fáze IV – interpretace LCA EIA - výuka proběhne blokově ve dvou dnech: 8) Úvod do hodnocení dopadů na ŽP 9) Metody hodnocení vlivů na životní prostředí 10) Veřejnost a ochrana životního prostředí 11) Proces posuzování koncepcí 12) Proces posuzování záměrů 13) Principy hodnocení dopadů na jednotlivé složky ŽP • 16-17.3. • 23.-24.3. • 30.-31.3. 10-17h, 8-13h Nástroje ochrany ŽP „prostředky ovlivňování stavu životního prostředí“ a) vlastní aktivity (státu, krajů, obcí, mezinárodního společenství), tzv. technicko-organizační opatření - plánování, realizace a financování činností ke zlepšení stavu ŽP (např.: péče o státní lesy a chráněná území, zřizování a provoz ČOV, městských parků, zvířecích útulků, ...) b) regulace (ovlivňování) chování dalších subjektů - přímá x nepřímá - pozitivní x negativní (ve vztahu k subjektu, k ŽP vždy pozitivní) Nástroje ochrany ŽP - rozdělení I. Organizační a institucionální nástroje (založení a kompetence institucí, legislativa) II. Normativní nástroje - z hlediska obsahu: zákazy, povolení, omezení, standardy, kategorizace ochrany, kontrola, sankce) - z hlediska formy: právní předpisy, správní akty, veřejnoprávní smlouvy, …) III. Koncepční (plánovací) nástroje IV. Ekonomické nástroje (daně, poplatky, dotace…) V. Informační nástroje (výchova a osvěta) VI. Dobrovolné nástroje (EMAS, ekolabeling,…) I. Organizační a institucionální nástroje - systém právních norem a koncepčních dokumentů uplatňovaných v ochraně ŽP - zaštiťují všechny ostatní nástroje ŽP, neboť z platných právních norem vycházejí všechny ekonomické, normativní a jiné nástroje, které se v praxi uplatňují Instituce: - Ministerstva - MŽP, MZ… - Ústřední orgány státní správy - (SÚJB, BÚ) - Specializované správní úřady s celostátní působností (ČIŽP) - Veřejné stráže ENV005 Politika a nástroje ochrany životního prostředí (chemické látky a odpady) I. Organizační a institucionální nástroje Veřejné stráže – zák. 114/1993 Sb. o ochraně přírody a krajiny - Myslivecká stráž - Lesní stráž - Rybářská stráž - Stráž přírody Práva - Požadovat prokázání totožnosti - Zadržet osobu kde nelze zjistit totožnost a zavolat PČR - Ukládat a vybírat pokuty - Vstupovat na pozemky vlastníků v obvodu své působnosti Povinnosti - Prokázat se průkazem strážce a nosit služební odznak - Dohlížet na dodržování právních předpisů v dané oblasti - Oznamovat neodkladně závady , nedostatky, škody nadřízenému orgánů Stráž přírody II. Normativní (administrativní) nástroje - založeny na donucovací pravomoci orgánů státní správy - stěžejní prvek politiky ochrany ŽP - tzv. přímé nástroje (x nepřímé - ekonomické nástroje) 1) nařízení (zákazy a příkazy), př. co lze vypouštět do vod 2) limity (věcné, časové), př. emise do ovzduší, vod, půd 3) standardy a technické normy, př. auta, domy... Výhody - radikálně a rychle vyřeší určitý problém ŽP Nevýhody - neberou ohled na specifika znečišťovatelů - nemotivuje znečišťovatele pozitivně - tvrdé dopady si obvykle vyžádají také hodně výjimek (tím omezena účinnost i smysl nařízení) III. Ekonomické nástroje – negativní st. - působí na znečišťovatele nepřímo prostřednictvím trhu - cílem je také zajištění prostředků k ochraně ŽP (viz bod 2) 1) nástroje fungující na principu internalizace externalit - negativní stimulace (snaha omezit takové jednání) a) poplatky → většinou příjmem SFŽP a státního rozpočtu: - za znečišťování ŽP (emise - vzduch, voda, skládky, OEP) - za využívání přírodních zdrojů (vody, dřeva, nerosty) - uživatelské poplatky (poplatek ze psa, elektronika - PHE) b) daně - k ochraně ŽP - silniční daň, mýtné, spotřební daň z uhlovodíkových paliv - ekologická daňová reforma c) sankční platby - pokuty III. Ekonomické nástroje – pozitivní st. 2) nástroje představující příspěvky k nákladům na zamezení znečištění ŽP: - pozitivní stimulace (podpora toho, co je žádoucí) a) daňové úlevy (v rámci DPH, daní z příjmů, silniční daně, daně z nemovitostí, daně z elektřiny o OZE…) b) finanční podpory (granty, dotace, půjčky) c) zálohové systémy (akumulátory, lahve) d) environmentální pojištění - pojištění odpovědnosti za škodu na ŽP - obvykle se nevztahuje na škody na ŽP samotném, na biodiverzitě a nezahrnuje náklady na sanace - pojištění sanačních nákladů - pojištění při dopravě – kryje nehody při dopravě nebezpeč. látek - pojištění skládek – pojištění provozovatelů skládek III. Ekonomické nástroje – zhodnocení Výhody: - Tržní konformita - Nižší náklady regulace - Ekonomická efektivnost - Inovativnost Nevýhody: - Nejistý výsledek - Omezený věcný dopad - Zátěž „nevinných“ (např. EDR) IV. Koncepční nástroje - z povahy životního prostředí – nezbytnost dlouhodobých a komplexních řešení - odborný, dlouhodobě a rámcově formulovaný, komplexně pojatý dokument lidského směřování - jedná se o projev principu prevence a UR - potřeba koncepcí jako rámců pro další činnost veřejné správy / regulovaných subjektů - obecný obsah koncepcí: – popis a hodnocení stavu – analýza problémů a rizik – definice cílů – návrh opatření a nástrojů - uplatnění: téměř ve všech oblastech ochrany ŽP IV. Koncepční nástroje – druhy a formy 1) politiky - dlouhodobé, obecné, rámcové, podklad pro veřejnou sféru - např.: Státní politika ochrany ŽP ČR 2) plány - středně-dlouhodobé, konkrétnější - např.: územní plán, plán odpadového hospodářství … 3) programy - krátko-střednědobé, konkrétní soubor opatření - např.: program zlepšení kvality ovzduší města Brna, X 4) koncepce - např. Koncepce ochrany přírody a krajiny JČK IV. Koncepční nástroje – závaznost 1) pro vlastní činnost veřejné správy - forma: interní akty - např.: Státní politika ochrany životního prostředí 2) pro navazující rozhodování správních orgánů - forma: zpravidla nařízení či o.o.p. - např.: územní plán, plán odpad. hosp. kraje/obce 3) přímo pro adresáty - forma: zprav. správní akt („hromadné rozhodnutí“) - např.: lesní hosp. plán, plán odpad. hosp. původce IV. Koncepční nástroje – uplatnění A) ochrana složek životního prostředí - plány péče o zvláště chráněná území - plánování v oblasti vod - plány a programy v ochraně ovzduší - lesní hospodářské plány, lesní hospodářské osnovy B) regulace zdrojů znečišťování - plány odpadového hospodářství (ČR, kraje, obce, původce) C) předcházení rizik - havarijní plány - povodňové plány IV. Koncepční nástroje – jaký budou mít dopad? Zjistíme pomocí zák. č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí – EIA - posuzování vlivů koncepcí a územně plánovacích dokumentací na ŽP (SEA –Strategic Environmental Assessment) - posuzování vlivů záměrů na ŽP (EIA – Environmental Impact Assessment) - záměry - stavby, činnosti a technologie uvedené v příloze zák. V – Informační nástroje A) Výchovně-vzdělávacího charakteru - soubor nepřímých nástrojů (zachovávají možnost volby) - pozitivní / negativní motivace - utváření názorů a postojů - různé cílové skupiny - provádějí: veřejná správa, školy, neziskové organizace, … - stát: podpora metodická, finanční - např. Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR - EVVO V – Informační nástroje Státní program Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR - EVVO - Základní strategický dokument zajišťující dlouhodobý rozvoj EVVO v ČR. Členění: 1) východiska 2) komentář současného stavu 3) potřebné úkoly pro cílové skupiny rozdělené do čtyř částí: • veřejná správa • děti, mládež, pedagogové, odborní pracovníci • EVVO v podnikové sféře • informace, osvěta, poradenství pro veřejnost 4) prognóza dopadů a vlivů EVVO v různých rovinách jeho uplatnění V – Informační nástroje B) Informativního charakteru - registry apod., - např. Integrovaný registr znečišťování - IRZ VI. Dobrovolné nástroje - umožňují subjektům vzít na sebe při výkonu podnikové činnosti závazek šetrnějšího přístupu k životnímu prostředí, než vyžadují právní normy - ekoznačení - EMAS / ISO14001 - čistší produkce - LCA – analýza životního cyklu výrobku ENV015 Udržitelný rozvoj I - úvod do problematiky a globální výzvy Dopady politik (nástrojů) ochrany ŽP • dopady na ekonomiku a její subjekty – vždy • V krátkodobém pohledu zpřísnění podmínek ochrany ŽP může zvýšit náklady podniků = přechodné omezení produkce a investičních aktivit (i v národním měřítku) = omezení výroby zvýší nezaměstnanost v regul. odvětvích a nižší výnos veřejných rozpočtů z daní = negativní dopad na konkurenceschopnost podniků v mezinárodním měřítku (pokud přijato jednostranně) Dopady politik (nástrojů) ochrany ŽP • V dlouhém pohledu dochází k podpoře rozvoje env. šetrnějšího podnikání = zvyšování produkce, investic i zrychlení ekon. růstu = nové zaměření podniků na ekol. šetrnější výrobky, služby a technologie může vést k objevení nových trhů. = při zavádění ekol. poplatků může být nižší výnos z daní kompenzován příjmem z poplatků • Politika ŽP má významné efekty v sociální oblasti = nástroje mají různý dopad na různé skup. obyvatel = před zavedením nového nástroje (či změnou stávajícího) je nutné zhodnotit dopady a zajistit, aby nedošlo k neúměrnému zvýšení životních nákladů či zátěž firem