Písemná část zkoušky z didaktiky matematiky, 1. termín 3 _ 14 _ x\ 2(x — 11) 1. V oboru reálných čísel řešte nerovnici -.-r < —-.-r-. 3 — \x + 3| 3(a; + 5) 2. V jedné z polorovin s hraniční přímkou p je dána kružnice k a dva body A a B, které mají od přímky p různou vzdálenost. Sestrojte tětivu XY kružnice k tak, aby platilo XY || p a \AX\ = \BY\. Zapište rozbor, postup konstrukce a určete, kolik může mít úloha řešení (pro každý možný počet načrtněte odpovídající situaci). 3. Pro které hodnoty reálného parametru p má rovnice x + logi (9X — p) = 0 právě dvě řešení v oboru reálných čísel? 4. Kružnice ki(Si,ri) a &2( r^. Vnější společná tečna se obou kružnic dotýká v bodech A a B. a) Vysvětlete, proč je úhel ACB pravý. b) Vyjádřete \AB\ pomocí 7*1 a r2- > 0. 2. Sestrojte trojúhelník ABC, jsou-li dány velikosti b, (3 a tc. Zapište pouze podrobný rozbor a přesný postup konstrukce. 3. Kolik je v desítkové soustavě všech šestimístných přirozených čísel, které nemají žádnou číslici menší než 3 a ve kterých nestojí nikde vedle sebe dvě liché číslice? Odpověď zapište jedním číslem v desítkové soustavě (použijte kalkulačku). Návod: Počítaná čísla rozdělte do skupin podle toho, kolik mají sudých a kolik lichých číslic. 4. Do kružnice o poloměru R = 3-\/6cm je vepsán trojúhelník ABC, ve kterém platí a = 2^/ŠÔcm, vt, = 2-\/5cm a a > 90°. Vypočtěte délky zbylých stran bac. 1. Stanovte definiční obor a pak vyřešte nerovnici x + y 12- \x2 -4x\ S 6. 2. V rovině jsou dány kružnice &i(Si,3cm) a Ai2(