Grafické řešení rovnic třetího stupně A. Krasnoděmskaja Квант № 9, 1976, překlad KO Známý Cardanův vzorec x= 3 √− k 54 + √−D 108 + 3 √− k 54 − √−D 108 − b 3a , kde k = (2b3 – 9abc+27a2d)/a3, D = (b2c2 – 4ac3 – 4b3d + 18abcd – 27a2d2)/a4, umožňuje přesně najít kořeny rovnice 3. stupně (*) ax3 + bx2 + cx + d = 0 (kde a ≠ 0) Výpočet kořenů podle tohoto vzorce však zabere příliš mnoho času, nemluvě o tom, že v mnoha případech je nutno pracovat s komplexními čísly. Ale nešlo by najít kořeny rovnice (*) sice třeba jen přibližně, ale rychleji, řekněme graficky – pomocí kružítka a pravítka? Ukazuje se, že to není možné. Kružítko a pravítko nestačí – jak bylo dokázáno v článku В. Нильме („Квант“, 1975, № 6), kružítkem a pravítkem je možno sestrojit jen ty hodnoty, vyjádřitelné z hodnot zadaných pouze pomocí sčítání, odčítání, násobení, dělení a druhých odmocnin. (Takto se např. vyjadřují kořeny kvadratické rovnice z jejích koeficientů, proto lze kvadratickou rovnici řešit pomocí kružítka a pravítka – o tom se mluví v článku А. Presmana (Пресман), „Квант“, 1972, № 4). Ale nalezení kořenů rovnice 3. stupně ještě vyžaduje užití třetích odmocnin, proto je v obecném případě pomocí kružítka a pravítka sestrojit nelze. Příklad takové „geometricky neřešitelné“ rovnice x3 – 2 = 0 byl také uveden ve zmíněném článku В. Нильме. Mohé úlohy neřešitelné kružítkem a pravítkem je však možno řešit pomocí jiných přístrojů nebo důvtipným užitím pravítka (například úloha trisekce úhlu – opět v článku В. Нильме). Ani rovnice 3. stupně nejsou výjimkou – je možné je řešit graficky pomocí dvou trojúhelníků a pravítka. Vyznačme proto v kartézské souřadné soustavě body A [b; a] a B [d; c] (obr. 1). Jestliže se nám nyní podaří projít z bodu A do bodu B cestou A – osa x (bod M na obr. 1) – osa y (bod N) – bod B, přičemž se v bodech M a N na osách pokaždé otočíme o 900, je číslo x0 = xM − b a , kde xM je první souřadnice bodu M, reálným kořenem rovnice (*). Rovná se tedy délce průmětu úsečky AM do osy x (s příslušným znaménkem) dělené koeficientem a. Lze-li sestrojit pouze jedinou lomenou křivku těchto vlastností, má rovnice (*) buď jeden reálný kořen a dva komplexní sdružené, nebo tři reálné stejné (= jeden kořen trojnásobný); lze-li sestrojit takové křivky dvě, má rovnice tři reálné kořeny, z nichž jeden je dvojnásobný; existují-li takové křivky tři, má rovnice (*) tři kořeny reálné různé. K provedení důkazu správnosti tohoto postupu si povšimněme tří podobných trojúhelníků PAM, OMN a QNB (obr. 1). Z jejich podobnosti dostáváme poměry PM : PA = ON : OM = QB : QN. Dále platí PM = – ax0 , PA = a, OM = b + ax0 , QB = d, QN = c – ON. Nyní napišme výše uvedené poměry ve tvaru −ax0 a = ON b+ax0 = d c − ON , odkud plyne x0 = −ON b+ax0 , dále pak x0 = −d c − ON , x0 = −d c + x0 .(b + ax0) a odtud nakonec ax0 3 + bx0 2 + cx0 + d = 0. Jak je vidět, číslo x0 je skutečně kořenem rovnice (*). Další možnosti pro jiná umístění bodů A, B, P, Q, M, N (než na obrázku) prozkoumejte sami. Nejobtížnější při tomto grafickém řešení kubické rovnice je nalezení (sestrojení) křivky AMNB. To je možno provést pomocí pravítka a dvou trojúhelníků nebo pomocí příložníku a trojúhelníku. Na obr. 2 je naznačeno, jak najít jedno řešení rovnice 2x3 + 5x2 – x – 1 = 0, je to číslo ½. Ale tato rovnice má tři reálné kořeny, zkuste i tyto najít graficky. Řešte také následující úlohy: Cvičení: 1. Popište oblasti, ve kterých musí ležet body A, B, aby rovnice měla: a) tři reálné kořeny, b) dva reálné kořeny, c) jeden reálný kořen. (Míní se „...právě jeden...“ atd. KO) 2. Řešte graficky rovnice: Ještě znovu pro přehlednost: a) 4x3 + 11x2 + 14x + 6 = 0 Jedna lomená čára: Jeden reálný a dva imaginární b) 4x3 + 6x2 +2x – 3 = 0 nebo jeden trojnásobný c) 2x3 + 5x2 + x – 2 = 0 Dvě lomené čáry: Tři reálné, jeden z nich je dvojnásobný d) 2x3 + 4x2 – 5x + 3 = 0 Tři lomené čáry: Tři reálné různé obr. 1 obr. 2 (Konec článku) Poznámka: Pro optimální vniknutí do naznačených vztahů je velmi užitečné provést si několik náčrtů, které se týkají různých jednoduchých (předem jasných) rovnic, jak to bylo naznačeno v prezentaci na semináři. Jednalo se o rovnice: 4x3 + 6x2 + 2x + 3 = 0 x3 + x2 – 4x – 4 = 0 2x3 + 3x2 = 0 2x3 + x = 0 x3 – 4x = 0 x3 + 3x2 + 2x = 0 x3 + 4x2 + 4x = 0 2x3 + 5x2 – 3x = 0 U všech těchto rovnic lze zaručit snadné získání pravých úhlů v bodech M a N na čtverečkovaném papíře. Teprve potom je vhodné zkusit rovnice méně evidentní, i s pomocí mechanického zařízení. KO