Datový soubor dotaznik_podpory_pohlavi.sta Dotazník sociální opory je českou modifikací amerického dotazníku CASSS (Child and Adolescent Social Support Scale) a je určen pro děti ve školním věku. Umožňuje získat informace o jednotlivých zdrojích sociální opory dítěte (rodiče, učitel, spolužáci, kamarád/ka, lidé ve škole), tedy konkrétně o tom, jak často se dítěti opory dostává a do jaké míry je pro něho důležitá. Dotazník se skládá z 60 položek, které jsou rozdělené do 5 subškál (opora poskytovaná od rodičů, učitelů, spolužáků, nejbližších přátel a ostatních lidí ve škole). Každá subškála má 12 položek a každá z těchto položek má podobu výroku o jednom ze čtyř typů vnímané sociální opory (emoční, instrumentální, informační a hodnotící). Respondenti jsou požádáni, aby si daný výrok přečetli a posoudili jeho obsah ze dvou hledisek, a to jak často zažívá takovouto oporu (četnost výskytu) a jak důležitá či významná je pro něj tato opora (důležitost opory). Četnost výskytu opory respondenti hodnotí na šestibodové stupnici (1 - nikdy, 2 téměř nikdy, 3 - občas, 4 - často, 5 - téměř vždy, 6 - vždy) a důležitost opory hodnotí na tříbodové škále (1 - nedůležité, 2 - důležité, 3 - velmi důležité) Máme k dispozici výsledky získané od 407 dětí z 2. stupně ZŠ a nižšího stupně víceletého gymnázia. Zkoumala se u nich pouze opora poskytovaná rodiči. Proměnné v datovém souboru: X – četnost výskytu opory poskytované rodiči Y – důležitost opory poskytované rodiči Z – pohlaví (0 – dívka, 1 – chlapec) Úkoly: 1. Popište datový soubor pomocí tabulky četností, číselných charakteristik a vhodných grafů, a to pro dívky a chlapce zvlášť. 2. V obou skupinách testujte normalitu proměnných X a Y pomocí Lilieforsova testu. Dvourozměrnou normalitu posuďte orientačně pomocí dvourozměrného tečkového diagramu s proloženou elipsou 95% konstantní hustoty pravděpodobnosti. 3. V obou skupinách vypočtěte výběrové koeficienty korelace a na hladině významnosti 0,05 testujte hypotézu o nezávislosti proměnných X a Y. Sestrojte 95% intervaly spolehlivosti pro oba korelační koeficienty. Dále testujte hypotézu o shodě těchto korelačních koeficientů. 4. Předpokládejte, že závislost proměnné Y na proměnné X lze pro chlapce i dívky modelovat regresní přímkou. Na hladině významnosti 0,05 testujte následující hypotézy: a) rozptyly náhodných odchylek v 1. a 2. modelu jsou shodné; b) regresní přímky jsou totožné; c) regresní přímky mají shodné směrnice.