Datový soubor dotaznik_podpory_vek.sta Dotazník sociální opory je českou modifikací amerického dotazníku CASSS (Child and Adolescent Social Support Scale) a je určen pro děti ve školním věku. Umožňuje získat informace o jednotlivých zdrojích sociální opory dítěte (rodiče, učitel, spolužáci, kamarád/ka, lidé ve škole), tedy konkrétně o tom, jak často se dítěti opory dostává a do jaké míry je pro něho důležitá. Dotazník se skládá z 60 položek, které jsou rozdělené do 5 subškál (opora poskytovaná od rodičů, učitelů, spolužáků, nejbližších přátel a ostatních lidí ve škole). Každá subškála má 12 položek a každá z těchto položek má podobu výroku o jednom ze čtyř typů vnímané sociální opory (emoční, instrumentální, informační a hodnotící). Respondenti jsou požádáni, aby si daný výrok přečetli a posoudili jeho obsah ze dvou hledisek, a to jak často zažívá takovouto oporu (četnost výskytu) a jak důležitá či významná je pro něj tato opora (důležitost opory). Četnost výskytu opory respondenti hodnotí na šestibodové stupnici (1 - nikdy, 2 téměř nikdy, 3 - občas, 4 - často, 5 - téměř vždy, 6 - vždy) a důležitost opory hodnotí na tříbodové škále (1 - nedůležité, 2 - důležité, 3 - velmi důležité) Máme k dispozici výsledky získané od 105 dětí z 2. stupně ZŠ. Zkoumala se u nich pouze opora poskytovaná rodiči. Proměnné v datovém souboru: X – četnost výskytu opory poskytované rodiči Y – důležitost opory poskytované rodiči Z – věková kategorie žáka (1 – mladší žák, 2 – starší žák) Úkoly: 1. Popište datový soubor pomocí tabulky četností, číselných charakteristik a vhodných grafů, a to pro mladší a starší žáky zvlášť. 2. V obou skupinách testujte normalitu proměnných X a Y pomocí S-W testu. 3. Testujte hypotézu, že v obou skupinách jsou shodné varianční matice proměnných X, Y. 4. Testujte hypotézu, že v obou skupinách jsou shodné vektory středních hodnot proměnných X, Y. 5. Pomocí simultánních testů zjistěte, které složky vektorů středních hodnot proměnných X, Y se liší. 6. Pomocí proměnných X, Y proveďte lineární diskriminační analýzu, která umožní zařadit žáka do skupiny mladších či starších žáků. a) Zjistěte význam proměnných X, Y v modelu. b) Vypočtěte Mahalanobisovy vzdálenosti skupin a odpovídající p-hodnoty. c) Jaké jsou apriorní pravděpodobnosti příslušnosti objektů ke skupinám? d) Stanovte odhad Fisherovy lineární diskriminační funkce. e) Posuďte účinnost diskriminace resubstituční metodou. f) Odhadněte celkovou pravděpodobnost mylné klasifikace při náhodném zařazování. Všechny testy provádějte na hladině významnosti 0,05.