Školní konzultace Školní odborníci – specialisté •Koordinátoři (inkluze, eko výchovy….) •Výchovný poradce •Metodici (prevence) •Mentoři •Psychologové •Speciální pedagogové •Konzultanti •Koučové •….. • Mentoři •Učitelé – spojitost s kariérním řádem •Kdo je to mentor? •Mentor §Základem pojmů je jméno zkušeného moudrého muže – Mentora z Homérovy antické báje Odyssea. §rádce, vůdce, vychovatel • •Mentee (ten, kdo je podporován, veden…) § •Mentoring – je považován za jeden z nejstarších modelů pro lidský rozvoj; v profesní sféře jde o odborné, kolegiální a moudré vedení k učení se v profesi a k profesionálnímu růstu §uvádění - Induction for Novice Teacher (organizační charakter spolupráce) • Mentoring, mentor, mentee Součástí orientačního balíčku by mohli být tyto informace a dokumenty: popis pracovního místa informace o pracovních podmínkách informace o hlavních rysech personální politiky a odměňování vnitřní předpisy zaměstnavatele - organizační řád, pracovní řád zásady firemní kultury a standardů informace o možnostech stravování a sociálně hygienických podmínkách práce princip docházky, hlášení absence a pracovní neschopnosti předání svěřených předmětů a jejich potvrzení v osobní kartě zaměstnance informace ohledně telefonování a telefonní seznam potřebná školení a trénink, školení BOZP a PO vysvětlení pravidel používání služebního automobilu – zajištění potvrzení o odborné způsobilosti řidičů, postup při případné dopravní nehodě principy spolupráce s ostatními spolupracovníky a organizačními jednotkami Uváděcí rozhovor, zpětně vazební rozhovory, rozhovor na konci adaptačního období. mentoring ´déletrvající kontinuální proces rozvoje specifických odborných i osobnostních kompetencí učitele ´Ve školním prostředí jde o profesionální praxi poskytující asistenci, podporu a vedení nejen začínajícím učitelům za účelem zvyšování jejich profesionálního vzestupu ´Přístup, který přispívá k rozvoji vzdělávání v rámci odborné komunity. Funguje na základě kolegiálního vztahu učitele a mentora. ´sebeřízené učení vycházející z potřeb menteeho ´Proces, který ovlivňuje tvorbu a kultivaci profesní kultury, posiluje kolegialitu a spolupráci na pracovišti. ´je založený na dobrovolnosti, důvěře a respektu ´ mentor •Bey(1995) zmiňuje řadu komplexních úkolů, které mentor vykonává: §poskytuje vzdělávání §emoční podporu §poradenství §materiální podporu §péči •Role mentora: ´facilitátor ´kouč ´konzultant (expert) ´lektor • • §Profesionální praxe poskytující podporu, asistenci a vedení (nejen) začínajícím učitelům za účelem zvýšení jejich profesionálního vzestupu a úspěšnosti v práci (Jonson 2008 In Lazarová 2011). • §Častěji se setkáváme s mentoringem u začínajících učitelů. Dále je využíván v praxi např. při zavádění změn ve školách, při přijímání nové funkce, zavádění nových výukových metod atd. • • Mentoring ve školním prostředí Školní kontext §Tlak na rozvoj škol zevnitř (dokumentace a předávání specifických – „nenaučitelných“ zkušeností, profesionální rozvoj – profesionalizace profese, učící se organizace, organizační učení…) § §Rozvoj spolupráce, rozvoj klimatu, kultury školy § §Stabilizace mladých a nadějných učitelů § §„Revitalizace“ starších učitelů (stárnoucí týmy), age management ve škole § §Pojmy mentoring, supervize, tutoring, koučing… i ve školách • • Podoby mentoringu §pro začínající i zkušené kolegy § §Individuální (face to face) mentoring §Jeden mentor na (max.) dva učitele §Více mentorů pro jednoho učitele §Skupinový mentoring § §E-mentoring § §Mentor může být kolega ze školy i mimo školu – obojí má své výhody i nevýhody §Rozvoj specifických odborných i osobnostních kompetencí, které jedinci umožní dobře vykonávat svou práci, stát se profesionálem. •Tedy: •zlepšit výkon, pomoci (mladému učiteli )stát se expertem, profesionálem, snížit riziko osamělosti (začínajícího, nově příchozího) učitele •poskytovat efektivní ZV •usnadnit profesní vizi •poskytovat podporu a pomáhat formovat výzvy (motivovat), udržet v profesi •kultivace profesní kultury, posilování kolegiality a spolupráce • • Cíle mentoringu •Didaktické a odborné kompetence (Teaching skills) •plánování výuky, rozvoj výukových strategií - didaktika, rozvoj hodnotících nástrojů •Práce s žáky - práce s žáky: respekt k individuálním potřebám, adaptace výuky pro žáky se SVP, práce s žáky s jinou kulturou, motivace žáků…. •Řízení třídy - upravit fyzický prostor, zajistit bezpečí a pořádek, vytvořit efektivní disciplinární systém… •Administrativní úkoly - dokumentace, školská politika, řády a pravidla, odevzdávání úkolů (zejména pro začínající) •Interpersonální kompetence •Kolegialita, vztahy s učiteli, s rodiči, rozumět a rozvíjet školní filozofii, školní projekty. •Intrapersonální kompetence (Coping skills – „zvládací“) •Rovnováha profesního a osobního života, time management, učení se od kolegů a další vzdělávání, osobní cíle, relaxace a volný čas • Rozvoj kompetencí – na co se mentor zaměřuje Činnosti v mentoringu §Předávání informací §Diskuse, neformální setkávání, rady… §Pozorování (hospitace - náslechy ve třídě) a zpětná vazba (tabulky, pozorovací schémata, videozpětná vazba…) §Konzultace, rozhovory §Modelování, ukázky (být modelem) §Přímá pomoc: spolupráce na kurikulu, plánování, přípravy na hodinu… §Bálintovské skupiny, reflexe praxe, supervize … a jiné metody či způsoby práce (záleží na přípravě mentora) •