Alternativyainovaceveškolním vzdělávání Alternativy a inovace ve školním vzdělávání Co to je alternativní škola?  Školy, které se odlišují od hlavního proudu standardních škol. Odlišovat se mohou v – Způsobech organizace výuky nebo života dětí ve škole; – Kurikulárních programech (změny v obsahu nebo v cílech vzdělávání či v obojím); – Pramenech edukačního prostředí (nestandardní architektonické řešení učeben nebo jiná komunikace mezi učiteli a žáky); – Způsobech hodnocení žáků (slovní hodnocení); – Vztazích mezi školou a rodiči, školou a místní komunitou aj. (Pedagogický slovník, 2009)  Řeší sporné a problematické otázky tradičních škol – inovace, vylepšení prostředí, metod … Jaká je tradiční škola? 1/2  Intelektualistické zaměření, nedostatek zřetele ke komplexnímu rozvoji jedince jak po stránce intelektuální, tak po stránce emotivní i volní  Nedocenění pracovních činností, malý zřetel k estetickým, tělovýchovným a zdravotním aspektům výchovy  Jednostranná orientace na učení a podcenění rozvoje tvůrčích schopností Jaká je tradiční škola? 2/2  Nepřiměřený pracovní a životní režim školy, přemíra drilu a nátlaku  Malá citlivost učitele vůči dítěti, jednostranná autoritativní výchova založená na poslušnosti  Izolace školy od života, od rodiny i od kulturních institucí (Svobodová, Jůva, 1996). Základní rozdíly podle K. Rýdla Tradiční škola – Výuka probíhá podle pevného rozvrhu hodin a jednotné organizace dne. – Učitel má monopol na pravdu, kterou předává žákům. – Žák plní uložené úkoly dle zadání. Alternativní škola – Rozvrh a organizace dne vychází ze zájmu dětí a flexibility jejich potřeb. – Učitel je v roli poradce, partnera a staršího (zkušenějšího) kamaráda. – Žák sám rozhoduje o pořadí a rozsahu zadaných úkolů. Základní rozdíly podle K. Rýdla Tradiční škola – Důraz na pamětní učení a vnější motivaci. – Důraz na selektivní výkonovou soutěživost. – Vzdělávání je omezeno prostorem třídy. – Menší důraz je kladen na tvořivost a iniciativu učitelů a žáků. Alternativní škola – Důraz na objevování věcí a vnitřní motivaci. – Důraz na spolupráci ve skupinách. – Vzdělávání jsou otevřeny prostory mimo třídu a školu. – Důraz na rozvoj tvořivosti a iniciativy. Pedagogická inovace Pojem zahrnuje široký repertoár prostředků směřujících k edukačním změnám, kde za prostředky je nutno považovat: Pedagogická inovace  Veškeré teoretické přípravy (plány, vize, projekty) týkající se jak zásadních systémových změn (zavedení víceletých gymnázií), tak dílčích změn (projekt elektronické učebnice ve výuce fyziky)  Zavedení těchto změn do praxe  Výsledky těchto změn Alternativní školy  Reformní školy – Škola Montessori – Waldorfská škola – Daltonský plán – aj.  Moderní alternativy – Začít spolu – Zdravá škola – Domácí vzdělávání – Čtením a psaním ke kritickému myšlení – aj. Škola Montessori  Maria Montessori  „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“  Speciální „materiál“ (pomůcky)  Svoboda a samostatnost  Připravené prostředí  Učitel jako součást podnětného prostředí  V ČR pouze mateřské a základní školy, v zahraničí i střední škola s Montessori maturitou  http://www.montessoricr.cz/ • http://www.youtube.com/watch?v=O M1Gu9KXVkk • http://www.youtube.com/watch?v=Nl nHVxJKEiM Waldorfská škola/pedagogika  Rudolf Steiner, Antroposofie  Rozvoj člověka jako komplexní osobnosti  Důraz na skupinovou spolupráci  Rytmus – denní, týdenní, měsíční, slavnosti  U nás mateřské školy, základní školy i střední školy (Praha, Semily, Příbram, Ostrava) – více zde  Waldorfská pedagogika Waldorf: Be a Teacher  https://www.youtube.com/watch?v=3- 9gOl62xDw Waldorf Brno  http://www.waldorf-brno.cz/ Daltonský plán  Helen Parkhurstová  Rozdělení učeben podle předmětových okrsků  Měsíční program pro studenta.  Samostatné získání vědomostí. Individuální přístup k výuce, svoboda rozhodování, práce svým tempem.  Web – the Dalton School  Volná hodina – k procvičování problematické látky.  Učitel – je pomocník a rádce  V Brně rozšířené školy s daltonskými prvky (ZŠ Masarova, Brno, ZŠ a MŠ Chalabalova) Domácí vzdělávání  Zákon (z r. 2005) nařizuje základním školám umožňovat domácí vzdělávání  Výhodou je menší časová náročnost pro získávání nových vědomostí a dovedností  Nevýhodou bývá nedostatek sociálních kontaktů s vrstevníky  Více viz např. - http://www.domaciskola.cz/ A jak je to v praxi?  Každému vyhovuje něco jiného.  Učit alternativně je zvláště pro začínajícího učitele těžké a namáhavé.  Na střední škole se až na výjimky s alternativními koncepcemi nesetkáte.  Kdo chce, dokáže si vzít inspiraci z jakékoli koncepce určené i pro nižší stupeň školy. Zajímavé internetové odkazy • http://www.iwaldorf.cz/ • http://www.zshusovabrno.cz/ • http://www.pau.cz/cs/ Z čeho studovat?  PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996, 108 s. ISBN 80-7178- 072-3  PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. vydání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80- 7178-977-1  SVOBODOVÁ, Jarmila, JŮVA, Vladimír. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 80 s. ISBN 80-85931-00-1  ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal sám. Praha: Portál, 1997, 107 s. ISBN 80-7178-071-5 Z čeho studovat?  GRECMANOVÁ, Helena, URBANOVSKÁ, Eva. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1996, 145 s. ISBN 80-85783-09-6  ČERVENKA, Stanislav. Angažované učení. Praha: T. Houška, 1992, 95 s. Z čeho studovat?  GRECMANOVÁ, URBANOVSKÁ, NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000, 159 s. ISBN 80- 85783-28-2  POL, Milan. Waldorfské školy - izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: FF MU, 1995. 170 s. aa. ISBN 80-210-1097-5.  RÝDL. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: M. Zeman, 1994. 264 s. ISBN: 80- 900035-8-3