Základy regionální geografie seminář č. 10 27. dubna 2017 cvičící: Tomáš Novotný Komentář k 7. cvičení ● rozeznávání vnějších a vnitřních faktorů ● důležité pro formulaci opatření – co a jak můžeme ovlivnit – čemu se přizpůsobit, na co se připravit – v protokolech se návrhy konkrétních opatření moc nevyskytovaly ● prezentace – časté chyby – příliš drobný text – zavádějící vzhled grafů (osa Y) Zadání 8. cvičení ● Mediální a kulturní obraz území ● pokuste se zjistit, jaký je mediální obraz vašeho kraje – média nadregionálního významu ● celostátní, zahraniční – zmínky o celém kraji nebo o místech v něm – zprávy z letošního roku, ne starší ● dále zmapovat obraz kraje v kultuře – film, výtvarné umění, literatura, lidové písně... ● podrobné zadání ve studijních materiálech! – tam se hovoří o okresu, ale zabývejte se celým „svým“ krajem Vypracování 8. cvičení ● metodika je do značné míry na vás – ale v závěru byste ji měli vysvětlit a obhájit ● pečlivě uveďte všechny zdroje ● mediální obraz nejen zkonstruujte, ale také podrobte kritice na základě vlastních zkušeností a znalostí ● rozsah cca 2 strany A4 ● termín odevzdání 3. 5. ve 20.00 ● na příští hodině (4. 5.) 3 prezentace A nyní něco úplně jiného... Regionální taxonomie ● metoda sloužící k diferenciaci nehomogenního prostoru a k vymezování regionů ● tj. metoda organizace prostoru ● 2 části: – regionalizace (individuální) ● vymezování regionů na zvolené hierarchické úrovni ● zaměřuje se na odlišnosti ● výsledkem systém prostorově sousedících jednotek („dlaždice“) – regionální typologie (typologická regionalizace) ● seskupování regionů na základě zvolených kritérií ● zaměřuje se na podobnosti ● vytvořené celky nemusí být prostorově souvislé ● více viz Toušek, Kunc, Vystoupil a kol.: Ekonomická a sociální geografie, Plzeň 2008, kapitola 10 Regionalizace: teorie X praxe ● rozhodující je vždy účel dané regionalizace ● správní členění by mělo být založeno na „přirozené“ spádovosti – kritérium dostupnosti (nemusí být přímo úměrná vzdálenosti) – důležitá je ale také kompaktnost, srovnatelnost celků ● skutečná podoba administrativních regionů je výsledkem mnoha dalších faktorů – historický vývoj, tradice ● v Česku během 20. století značná diskontinuita – politika – existující správní celky na vyšší i nižší úrovni Zadání 9. cvičení ● Vymezení jednoduchého spádového regionu ● Na území svého kraje vyberte jedno okresní město a vymezte jeho spádový region ● podle dojížďky za prací dle SLDB 2011 ● do spádového regionu budou (vedle střediska samotného) patřit obce, z nichž do střediska dojíždí 30 a více procent zaměstnaných osob vyjíždějících do zaměstnání Cesta k datům ● www.czso.cz ● „Vyberte si kraj“ (klikatelná mapa) ● Statistiky → Sčítání lidu, domů a bytů (2. sloupec) → Okresy → Dojížďka do zaměstnání a škol ● vybrat okres → Tab. 714 – Vyjíždějící do zaměstnání a do školy podle pohlaví, věku a podle obce vyjížďky a obce dojížďky Tab. 714 ● Pro každou obec v okrese zjistíte, kolik zaměstnaných osob vyjíždí do zaměstnání a kolik dojíždí do okresního města Postup ● pracujete s hodnotami ve sloupci „Celkem“ (3. zleva) – ne „Vyjíždějící celkem“, v tom je i dojížďka do škol! ● zjišťujete, zda počet vyjíždějících do okresního města činí 30 a více % z vyjíždějících celkově ● pokud u obce není uveden počet vyjíždějících do okresního města... – A) ale do jiného ano, potom obec patrně nepatří do vašeho spádového regionu – B) ani do žádného jiného, může být celkový počet vyjíždějících příliš nízký a zařazení do spádového regionu je třeba zhodnotit i prostorově (spádový region by měl být pokud možno souvislý) Výstup 9. cvičení ● tabulka – všechny obce v okrese – pro každou uveden podíl vyjíždějících do zaměstnání do okresního města na vyjíždějících do zaměstnání celkově – zvýrazněny obce, kde tento podíl činí nejméně 30 % ● mapa – vymezení pracovního spádového regionu okresního města v rámci jeho okresu – grafické srovnání s jeho obvodem ORP ● komentář (viz dále) Výstup 9. cvičení – komentář ● zhodnocení rozsahu vymezeného regionu ve srovnání s okresem a obvodem ORP daného města – má tvar funkčního regionu nějaké nepravidelnosti, deformity? Co může být příčinou? – jak a proč se vámi zjištěný region liší od administrativního? – je pravděpodobné, že by byl zjištěný rozsah jiný při započtení obcí mimo okres? – jací jsou největší „konkurenti“ vašeho střediska a proč? – jaké faktory by mohly mít v budoucnu dopad na podobu vámi vymezeného regionu? A jaký dopad by to byl? ● bylo použité kritérium (30 %) vhodné? – nebo se vám zdá vysoké, nízké? – má určená metodika nějaké jiné nedostatky? Odevzdání 9. cvičení ● Toto cvičení vypracuje každý samostatně ● každý si tedy vybere jiný okres – v rámci kraje kterým se zabýváte v ostatních cvičeních – domluvte se ve skupině – prosím nebrat městské a „příměstské“ okresy ● rozsah – tabulka, mapa – komentář cca 1 strana A4 ● termín: 10. 5. ve 20.00 ● 3 prezentace na semináři 11. 5. ● kdyby cokoli nebylo jasné – t.n@mail.muni.cz Děkuji za pozornost a přeji hezký zbytek týdne ☺