ZÁKLADY REGIONÁLNÍ GEOGRAFIE Filip Veselý ORGANIZACE PŘEDMĚTU •Vyučující: •Přednášky: Mgr. Ivan Andráško, PhD. •Cvičení v pondělí: Mgr. Filip Veselý •Cvičení ve čtvrtek: Mgr. Tomáš Novotný • •Z přednášek nejsou prezentace, ze cvičení ano. • • ORGANIZACE PŘEDMĚTU •Dotace: 1/1 •Zakončení: kolokvium •Podmínky zápočtu: •Docházka (max. 2 neomluvené absence !!) •Odevzdaná všechna cvičení v čas (max. 1 po termínu). •Termín odevzdání: Neděle 23:59 •Některá cvičení bodovaná - 1 až 3 body. 1 bod za vrácené nebo pozdě odevzdané cvičení. Potřeba získat polovinu bodů. Odevzdávat do správných složek. Pozdě odevzdané cvičení odevzdávejte do oprav. •U každého cvičení 1 možnost opravy k jeho uznání. •Zápočtový test ??? • • • OBSAH PŘEDMĚTU •1. úvod do problematiky •2. historický vývoj regionální geografie, její současné postavení v systému (geografických) věd •3. koncept regionu - historie, definice, klasifikace regionů •4. regionální hierarchie •5. regionální taxonomie •6. metody regionální taxonomie • CO JE TO REGION? JAK VELKÝ JE REGION? K ČEMU JE TO DOBRÉ •Potřeby státní správy • •Plánování dopravní sítě • •Plánování rozvoje měst a regionů (například služeb) • •Vymezování městských areálů • •Marketing • •Účelové vymezení regionů pro další potřeby (humanitární pomoc, bezpečnostní opatření, zabránění šíření chorob) •Zdroj: Kunc et al. 20x •Cvičení 1 – zadání: • a)Na úvodní přednášce jsme mluvili o některých základních pohledech na to, •co je region a regionální geografie. Pokuste se proto o vlastní definici těchto pojmů •(region, regionální geografie). • •b) Pokuste se navázat na vlastní definici regionální geografie a uveďte, •jaké možnosti jejího praktického využití vás napadnou •(můžete uvést konkrétní příklady). • •c) Uveďte místo, odkud pocházíte (kde jste dlouhodobě žili a vyrůstali) – je součástí •nějakého regionu (nebo i více různých regionů)? Jakého (jakých)? • • d) Uveďte konkrétní příklad území (jiný než v bodě c), které považujte za region. •Uveďte také důvody, proč dané území považujete za region. • • e) V literatuře (beletrii) se pokuste najít příklad naivního (neodborného) •vymezení regionu. Uveďte, jak autor postupuje při definování hranic regionu, •jakým způsobem vymezuje region vůči jeho okolí, co pokládá za hlavní charakteristiky • regionu, atd.